Skocz do zawartości

Przyczepa ciężarowa D46 zmiana przeznaczenia na rolniczą.


Rekomendowane odpowiedzi

Wybrane dla Ciebie
Opublikowano

 

Dzień dobry.
Jestem posiadaczem przyczepy Autosan D46, w dowodzie mam przeznaczenie jako ciężarowa.  Byłem u Pani w starostwie, która powiedziała mi, aby zmienić przeznaczenie wystarczy opinia rzeczoznawcy oraz przegląd techniczny. Mile widziane również jest faktura,  od firmy która dokonała zmian konstrukcyjnych w przyczepie ( chociaż nie jest to konieczne ) Załatwiłem opinie rzeczoznawcy oraz fakturę o zmianach konstrukcyjnych, ale niestety obijam się o przegląd techniczny bo  diagnosta twierdzi, że nie można tego już tak zrobić. Gdy byłem ponownie w urzędzie, u tej Pani, powiedziała mi to samo co za pierwszym razem, i że diagnosta jest w błędzie.  I podobno można tak cały czas robić. Więc mam pytanie czy ktoś ostatnio może załatwiał taką sprawę? Bo nie ukrywam, że trochę już zgłupiałem i nie wiem kogo mam słuchać.  Może jest tutaj jakiś diagnosta który podpowie jak to w końcu jest ? 

Opublikowano (edytowane)

Zmień stację, diagnostę, albo łaski nie robi. Oczywiście technicznie przyczepa musi spełniać warunki dla rolniczej. Pani w urzędzie też nie jest idealnie obeznana z przepisami .Opinia rzeczoznawcy nie jest potrzebna , chyba , że diagnosta ma z czymś problem i sobie jej zażyczy. Faktura jest konieczna bo to chyba jedyny możliwy sposób aby udokumentować ,że zmiany dokonała firma -podmiot uprawniony, ( wymóg zapisany w ustawie ) zgodnie z prowadzoną działalnością,stosowny kod PKD 45.20Z na co powinna wystawić dokument wraz z opisem zmian. Fakt - co kraj to obyczaj.

Edytowane przez andrzej78
Opublikowano

Robiłem ze 3 lata temu, D47 na rolniczą, zmieniłem koła na te od rozrzutnika i przykręciłem trójkąt ostrzegawczy tyle było zmian. Resztę cech rolniczych przyczepa już posiadala. Obyło się bez zmian konstrukcyjnych robionych przez zewnętrzną firmę. Przyjechał rzeczoznawca, pooglądał, fotki zrobił, papier wypisał i kase zainkasował. Potem tylko przeglą i jest.

Opublikowano (edytowane)

@kellyq w sumie, to nawet kół nie musiałeś zmieniać na rolnicze.

Temat zmian konstrukcyjnych przyczepy ciężarowej na rolniczą był omawiany wielokrotnie na wielu forach. Nawet diagności i rzeczoznawcy są zgodni, że każda przyczepa ciężarowa (samochodowa), spełnia warunki dla przyczep rolniczych. Montaż trójkąta wyróżniającego pojazd wolnoporuszający się i wymiana żarówek 24V na 12V, to nie są zmiany konstrukcyjne. 

Opony muszą mieć indeks prędkości równy lub wyższy od dopuszczalnego dla przyczep rolniczych, czyli każda opona od przyczep ciężarowych spełnia ten warunek.

Edytowane przez bergman31
  • Like 1
Opublikowano

Najgłupszy przepis, to ten że warsztat musi wystawić fakturę VAT i dołączyć do niej opis przeprowadzonych zmian konstrukcyjnych. Pytanie w jaki sposób, legalnie warsztat ma zrobić zmiany konstrukcyjne, jak przyczepa nie wymaga przeprowadzenia zmian konstrukcyjnych? Warsztat ma poświadczyć nieprawdę?

Do tego diagnosta ma sprawdzić, czy zmiany konstrukcyjne zostały wykonane zgodnie z opisem z warsztatu i według przepisów. Czyli tak naprawdę, sprawdzić to, co nie zostało zrobione, bo nie było takiej potrzeby🤦‍♂️

Na szczęście, są też normalni urzędnicy i diagnoście i da się to zrobić prościej i legalnie, tak jak napisał @kellyq

2 godziny temu, kellyq napisał:

 Przyjechał rzeczoznawca, pooglądał, fotki zrobił, papier wypisał i kase zainkasował. Potem tylko przeglą i jest.

Jaki mniej więcej koszt opinii rzeczoznawcy? 

Opublikowano

Z tymi przepisami zgadza się, a o zmianach konstrukcyjnych to już szkoda gadać jeśli chodzi o te D46/47 skoro one od razu były z przeznaczeniem rolniczym jak i ciężarowym bo takie wychodzily z fabryki jedynie na tamte przepisy literka robiła różnice A ciężarowe B rolnicze. Potem po zmianach nikt na literki już nie patrzył bo ważny byl zapis w dowodzie. U mnie D46A ale zapis w dowodzie ciezarowa-rolnicza kumaty diagnosta zrobił co trzeba wpisał wszystkie jej dane z katalogu jakie powinna mieć  rolnicza i stała się rolnicza.

Opublikowano
2 godziny temu, bergman31 napisał:

@kellyqMontaż trójkąta wyróżniającego pojazd wolnoporuszający się i wymiana żarówek 24V na 12V, to nie są zmiany konstrukcyjne. 

 

Proszę nie wprowadzać zamętu. Zmiana rodzaju pojazdu może być dokonana tylko przez podmiot - zakład ( stosowne PKD). Potwierdzone oświadczeniem i fakturą. Aby zalegalizować zmiany potrzeba udać się na stację i diagnosta przeprowadza dodatkowe badanie po zmianach konstrukcyjnych - żadne inne badanie tylko po zmianach, i takie ze zdjęciami  zostanie przyjęte przez panią z okienka . Nie ma to znaczenia jak poważne albo jak małe będą zmiany ale taki tok postępowania został przyjęty przez ustawodawcę. 

W wielu przypadkach jest to jedna wielka ściema , ale w papierach musi się zgadzać. 

Opublikowano
andrzej78 napisał:

Faktura jest konieczna bo to chyba jedyny możliwy sposób aby udokumentować ,że zmiany dokonała firma -podmiot uprawniony, ( wymóg zapisany w ustawie ) zgodnie z prowadzoną działalnością,stosowny kod PKD 45.20Z na co powinna wystawić dokument wraz z opisem zmian. Fakt - co kraj to obyczaj.

Takie pkd ma każdy legalny warsztat. SKP musi być okręgowa.

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)

@andrzej78 co taki warsztat z kodem PKD.45.20Z ma wpisać do opisu przeprowadzonych zmian konstrukcyjnych, jak praktycznie każda przyczepa ciężarowa nie wymaga zmian konstrukcyjnych aby stała się przyczepą rolniczą? Uprawniony warsztat ma wystawić fakturę za co, za opis zmian konstrukcyjnych, których nie zrobił, bo nie było takiej potrzeby? Przecież poświadczenie nieprawdy jest w Polsce karane.

Diagnosta też głupi nie jest i wie, że żadne zmiany konstrukcyjne nie były zrobione.

 

 

Edytowane przez bergman31
Opublikowano

Jest kilka rzeczy które różni przyczepy ciężarowe i rolnicze nie koniecznie chodzi o instalację ale koła , tym samym masę  własną ,a zmiana tego parametru jest zmianą konstrukcyjną. Sprawa tylnych mediów  jest sporna , bo część przyczep ciężarowych je miało,ale tu właśnie jest "pole manewru". Trzeba  też mieć na uwadze to że z przyczepami przez szereg lat wyczyniano różne cuda i fakt że obecnie wygląda jak wygląda nie jest zasługą wytwórni .

Diagnosta nie jest detektywem , jego rolą jest ocenić zgodność pojazdu z warunkami technicznymi .

Opublikowano (edytowane)

Trzeba trafić na odpowiednich ludzi a da się wszystko załatwić tak jak ze wszystkim... a z kołami to większej głupoty nie było aby na to patrzeć jeśli chodzi o rolnicze zajadę ciągnikiem z przyczepą na 20 i co ma ktoś widzieć w tym jakiś problem. Wolę na takich to sobie takie mam i tyle, rozumiem odwrotnie jakbym zajechał ciężarowa z autem na 15 to już inna sprawa inny indeks prędkości ale aby były problemy z rolnicza bo ma inne koła niż rolnicze 🤦

Edytowane przez Roki212
  • Like 1
Opublikowano

Media na drugą przyczepę nie są wymagane w przyczepach rolniczych. Nie ma żadnej podstawy prawnej, co do obowiązku ich montażu.

Przyczepy D44 występowały jako przyczepy uniwersalne, czyli były to przyczepy ciężarowe, samochodowo-rolnicze. W przypadku ciągnięcia ich przez ciężarówkę, dopuszczalna ładowność wynosiła 3 tony. Natomiast gdy ciągnął ją traktor, to ładowność wynosiła 3,5t, ze względu na niższą prędkość ciągnącego pojazdu. Żeby było ciekawej, to przyczepy D44 występowały w trzech wersjach: D44, D44A i D44B. Litera A i B nie oznaczały samochodowej i rolniczej, jak to miało miejsce np. w D47.

Koła muszą mieć opony przystosowane do prędkości równej lub wyższej od dopuszczalnej dla danej przyczepy.

 

Opublikowano
1 godzinę temu, Grzechooo napisał:

Bo typowo cieżarowa przyczepa nie ma wyprowadzonych mediów na drugą przyczepę, a to że akurat w Twojej przyczepie to było to już inna sprawa.

A przyczepa rolnicza musi mieć wyprowadzone jakieś media z tyłu, albo mieć zaczep do drugiej przyczepy? Przecież żadne przepisy nie zobowiązują do tego 

Opublikowano
1 godzinę temu, andrzej78 napisał:

Trzeba  też mieć na uwadze to że z przyczepami przez szereg lat wyczyniano różne cuda i fakt że obecnie wygląda jak wygląda nie jest zasługą wytwórni .

Np. przeróbki skrzyniowych (sztywnych) na wywrotki, wywrotek z dwustronnych na trójstronne.

Opublikowano

Ale ciężarowa np taka d47 cz d47 jak była typowo cieżarowa np. z wojska to nie miała typowo zaczepu i mediów bo po prostu nie było to potrzebne bo dwóch przyczep do stara nie podczepiali.


No i kół balonówek nie było w ciężarowych bo by nie wytrzymywały.

Opublikowano

jeszcze nie widziałem wojskowej d47, 46 owszem, ale była z dopiskiem S, więc też inna bajka, co nie zmienia faktu że to ta sama konstrukcja, jest z czego spisać dane więc przeróbka polega na klepnięciu w system

Opublikowano
Alchemik napisał:

A przyczepa rolnicza musi mieć wyprowadzone jakieś media z tyłu, albo mieć zaczep do drugiej przyczepy? Przecież żadne przepisy nie zobowiązują do tego

jak ja robiłem przeróbkę to na stacji diagnostycznej chcieli aby były, a jeżeli chcesz załatwić jakąś sprawę w danym organie to radzę się z nikim nie kłócić tylko posłusznie wykonać to o co proszą i dostać papier i mieć spokój, a nie bujać się od stacji do stacji, czyż nie?

Opublikowano (edytowane)

@Grzechooo Z jednej strony tak, z drugiej to przeważnie nakręcanie lokalnego układu diagnosta-rzeczoznawca- zaprzyjaźniony warsztat. 

Tym bardziej jak taki zaczep czy media z tyłu nie są wyznacznikiem, że to przyczepa rolnicza 

Edytowane przez Alchemik
  • Like 1
Opublikowano

Kilka lat wstecz diagnosta decydował jaka jest przyczepa, ciężarowa czy rolnicza. Teraz trzeba dać zarobić większej ilości osób i potrzebne trochę papierologii. Wiem bo przerabiałem kiedyś i teraz.

  • Like 1
Opublikowano

Hehe ja pojechałem na skp a właściciel owej stacji miał od razu pkd na przebudowy pojazdów, zapłaciłem po stówie od przyczepy i dostałem fakturę za przebudowę na rolnicze, potem zrobił przegląd plus wystawił jakąś opinię że ok i w starostwie poszło.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez sumek666
      Jak kształtują się ceny nieruchomości i działek rolnych w Waszych okolicach? Może planujecie zakup gruntów w tym roku? A może udało Wam się sprzedać jakieś grunty?
      Zapraszam do dyskusji o cenach i możliwości zakupu ziemi w Polsce i za granicą.
      Kontynuacja tematu:
       
    • Przez karol
      Zapraszam do wypowiadania się na temat prowadzenia rozrachunków z tytułu VAT w gospodarstwach rolnych. Jakie są Wasze doświadczenia?
    • Przez leszan
      Witam. Czy ktoś wie jak wyglądają przepisy odnośnie zatrudnienia przez np. urząd gminy do odśnieżania dróg Czy trzeba zakładać normalną firmę usługową, czy można to zrobić jakoś w ramach gospodarstwa. Urząd gminy życzy sobie oczywiście fakturę za odśnieżanie, aby mógł za to zapłacić. Może ktoś wie ile można na tym zarobić??
    • Przez krs
      Z
    • Przez ziutek92
      Witam mam pytanie na temat rozgraniczenia działki poprzez gminę na wniosek sąsiada. Sąsiad ciągle mi wchodził  Na moją działkę na szerokość ok 3m. Zgłaszałem to na policję i on to później oddawał i tak lata mijały a on ciągle próbował mi wchodzić na mój grunt. W tym roku dostałem zawiadomienie że odbędzie się rozgraniczenie działek poprzez wyznaczonego geodetę prze gminę na wniosek sąsiada. Rozgraniczenie się odbyło i okazuje się że miedza jest na swoim miejscu gdzie zawsze mówiłem że tak ma być. Sąsiad nie zadowolony z wyroku oczywiście ale mniejsze z tym. Zapytałem kto ponosi koszty takiej imprezy to dostałem odpowiedź od gminy że koszty są podzielone na pół. Dodam że koszt takiej zabawy to 6000zl czyli miałbym zapłacić 3000zl za coś czego sobie nie życzyłem i w dodatku nie byłem tego powodem! I moje pytanie jest następujące: czy faktycznie tak jest że mam płacić czy porostu gmina idzie na rękę sąsiadowi.?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v