Skocz do zawartości

Polecane posty

Dawid0510    1

Witam mam pytanie którą śrubką zwiększa się dawkę paliwa w mtz tą górną czy dolną 

post-148058-0-86563800-1423990154.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    263

Górna to regulacja maksymalnych obrotów użytecznych , a dolna to zwiększenie dawki wzbogacenia. Kręcenie poza ustawienia fabryczne nie ma sensu. Poza dymieniem i przegrzewaniem się silnika niewiele osiagniesz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Dolna to regulacja  maksymalnej dawki paliwa a górna to zderzak na którym opiera się dźwignia główna pompy przy odpuszczeniu obrotów. Nie jest to regulacja obrotów użytecznych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

Dawid0510    1

pytam dlatego ze założyłem trubinę i nie wiem czy nie trzeba zwiększyć dawki paliwa . A pan o ile zwiększył dawkę paliwa po zamontowaniu turbo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    263

Ze schematu działania wynika, że ta górna śruba reguluje zakres działania korektora dawki, tzn ogranicza jego minimalne położenie, a dolna maksymalne.

 

Wkręcając nadmiernie śrube górną można spowodować, że ciągnika nie da się zgasić, bo zderzak utrzyma listwę wtryskową w położniu podawania paliwa, nie powodując jego odciecia na sekcjach. Nadmierne wykręcenie tej sruby moze być szkodliwe dla turbiny, bo odcina dopływ paliwa przy hamowaniu silnikiem, co z kolei powoduje zmniejszenie ilości spalin dla turbiny i jej wyhamowywanie.

Ja bym tej śruby z jej fabrycznych nastaw nie ruszał, jak masz tam plomby.

 

Dawki paliwa też nie ruszaj, dopóki nie pojedziesz w pole. Bo bez obciążenie niewiele wywnioskujesz. Ewentualna korekcja dawki dolna śrubą to raczej po 1/4 obrotu. Wkręcajac zwiększasz dawkę.

 

 

Edytowano przez jahooo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

To tylko zderzak i nic więcej. Z powodów konstrukcyjnych jest potrzebny by ustawić przy gaszeniu i odpuszczaniu skrajne położenie listwy odpowiadające dawce zero.

Brak paliwa nie ma wpływu na turbinę a wręcz przeciwnie.  Przy jeździe z górki na biegu czy odpuszczaniu gazu paliwo idzie na zero, do turbiny nie idą spaliny tylko powietrze. Nie ma możliwości by jej to zaszkodziło.

Użyteczny zakres obrotów a raczej w ogóle zakres obrotów silnika masz ustawiany ręczna dźwignią od zera a ograniczony zderzakiem na dźwigni i nic więcej.

Edytowano przez seweryn20

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

No powinno bo inaczej nie ma sensu go montować. Bez większej ilości paliwa a tym samym spalin nie będzie biła ciśnienia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dawid0510    1

Ale jak go kupiłem to nie było blomby na pompie więc nie wiem na jakiej jest ustawionej dawce. A narazie nie mam go gdzie przetestować .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    263

Seweryn, odcinanie na 0 paliwa przy turbinie nie jest dla niej dobre. Przy hamowaniu silnikiem powinna być jakaś minimalna dawka podawana, aby turbina nie była chłodzona nagle rozprężanym powietrzem z silnika. Bez paliwa nie zachodzi proces spalania. Turbina jest gwałtownie wyhamowywana, bo dostaje tylko wydmuchiwane powietrze z silnika, następuje nagły spadek ciśnienia w kolektorze wylotowym i gwałtowne hamowanie turbiny. To tak czysto teoretycznie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Bez obrazy ale opowiadasz mecyje. Powietrze wylatujące z cylindra ma ze 200 stopni. Jakie tu masz nagłe ochłodzenie? 

W benzynowym to bym się jeszcze zgodził. Wlot do cylindra blokuje przepustnica ale w dieslu nie.  Przez turbinę jadąc na biegu z górki przelatuje powietrze i to wcale nie zimne i jest go mniej tylko o tyle co powiększona objętość o spaliny.Nic się nie schładza tak by to było niebezpieczne nie mówiąc o tym że nie da się tego zrobić w niebezpieczny sposób. 

Gwarantuję ci że jadąc na biegu z góry czy odpuszczając dawka idzie na zero lub prawie na zero. 

 

W zajechanych silnikach można spotkać ciekawe zjawisko. Jadąc dłużej na luzie gdy dodasz gazu silnik puści chmurę niebieskiego dymu. To właśnie brak ciśnienia jakie jest przy spalaniu paliwa powoduje że olej spod tłoka przedostaje się przez kiepskie pierścienia nad tłok i spali się dopiero gdy dodasz gazu. Wtedy dostanie paliwo które po zapłonie wytworzy ciśnienie które znów wypiera część oleju przedostającego się przez pierścienie w dół. 

da się to zauważyć jak w dieslu tak benzynie. 

jak myślisz czemu w benzynowych dwusuwach jadąc na biegu powinno się dodawać co jakiś czas gazu? Właśnie dla tego żeby go nasmarować bo nie dostaje paliwa. Wynika to z konstrukcji gaźnika lub elektronicznego układu wtrysku i podlegających podzespołów.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    263

Powietrze sprężone w cylindrze zostaje po otwarciu zaworu wydechowego oziębione przez rozprężenie. Temperatura spalin na wylocie przed turbniną osiąga 600-700 stopni C, więc porównaj to teraz do twoich 200 w wydmuchiwanym powietrzu. Dlatego w silnikach z turbiną nie stosuje się odcinania całkowitego wtrysku paliwa, aby w każdym cyklu następował suw pracy, a nie tylko wydech sprężonego powietrza.

Odcięcie paliwa w silnikach benzynowych z tzw "ekonomiką" (wcześniej tego nie było, wprowadzono to stopnowo jeszcze w silnikach gaźnikowych) ma miejsce tylko do określonych obrotów, np do 1500obr/min (przy spadku obrotów), potem stopniowo podawana jest dawka paliwa.

Dokładnie ta sama sytuacja jest w silnikach diesla z mechaniczną pompą. Gdy spadną obroty silnika, a dźwignia sterująca nie jest w położeniu "stop" , wówczas dzwgnia wzbogacena dawki delikatnie koryguje dawkę tak, by silnik nie zgasł, ale w granicy dopuszczalnego ruchu listwy wtryskowej.

W pewnym momencie siła odśrodkowa regulatora zostanie przezwyciężona napięciem sprężyny i listwa już dalej się nie cofnie, węc w całym układzie nie mam momentu, gdy paliwo nie jest podawane przez wtryskiwacze.

Wyobraź sobie, jaka siła bezwładności działałaby na turbinę, gdyby wielokrotnie w cyklu pracy silnika przechodziła od stanu pracy do maksymalnego wyhamowania (brak spalin, tylko powietrze tłoczone przez tłoki) plus nagłe chłodzenie z temperatury pracy o około 500-600 stopni.

 

Moim skromnym zdaniem bez zmiany tłoków na wzmocnione, zwiększanie dawki paliwa nie ma sensu. Bardzo szybko objawią się negatywne skutki przeciążenia silnika - branie oleju itp. Silnik z turbo ma inny stopeń sprężania i wzmocnione kanały pierścieni. Jeśli nie prosisz się o kłopoty w eksploatacji, to może najpierw poobserwuj, jak będzie sę zachowywał silnik na obecnych ustawienach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Jak powietrze się oziębi? Nie wspominając o tym że POWAŻNIE zaniżyłem temperaturę sprężonego powietrza pisząc 200 stopni. Powietrze osiąga z 600 i ty myślisz że przy rozprężaniu nagle się ochłodzi? no co ty to jakiś chyba żart. Nie wspominając o nagłym ochłodzeniu turbiny. Nie dość że to niemożliwe to nawet gdyby miało miejsce było by raczej wskazane. 

powiedz mi jak i po co niby wzbogacenie dawki ma korygować by silnik nie zgasł skoro jest napędzany kołami pojazdu jadąc z górki lub właśnie obroty mają spaść do nominalnych więc jakiekolwiek paliwo powinno pokazać się dopiero wówczas gdy silnik zacznie się do nich zbliżać. Więc nie mając ich lub będąc blisko nie zgaśnie bo jak?

Następna sprawa to niewielka ilość paliwa spalana w silniku napędzanym przez koła pojazdu nie napędzi turbiny choć byś nie wiem jak tego chciał. nie napędzi jej nawet nominalna dawka paliwa jaką miał gdy był jeszcze wolnossący. Tak że mija się to z celem. Jak przestudiujesz dokładnie temat to znajdziesz informacje że to co im szkodzi to nagły wzrost ciśnienia i temp a nie jego spadek  tym bardziej w silnikach ciągnikowych pracujących w tak niewielkim zakresie obrotów. 

 

Co do zmian w silniku zakładając turbo to sprawa dyskusyjna i my bez zaplecza technicznego nie jesteśmy wstanie tego określić. Przeglądając dane i literaturę znajdziesz informację że uturbione są odprężane ale nie ma ich wiele. Chyba większość pracuje na takim samym stopniu sprężania jak wolnossący odpowiednik. Mało tego w sw-400 ma jeszcze większe z turbiną. Różnica w tłokach głownie w zakuwce stalowej pierwszego pierścienia, w głowicach starszych silników które są zrobione sporo nad wyrost jeśli chodzi o pancerność w stosunku do swojej mocy nie znajdziesz różnicy. często tyczy się to i całego dołu. Czasem dołożony jest jet-oil i tyle. 

 

Faktem jest ze trzeba sprawdzić jakie są faktycznie różnice, ocenić możliwości silnika. W ruskim problemu nie powinno być. Mój bez większych zmian ma zrobione około 800 godzin zegarowych po założeniu turbiny i nie spodziewam się niespodzianek.

 

Dodam jeszcze że konstrukcja tej pompy pamięta ciotkę Austrię. Czasy kiedy ruski pojęcia nie mieli zielonego że ich silniki kiedykolwiek będą posiadały turbinę. A tajemnicza śrubka już była. 

Czary jakieś?

 

Przestudiuj sobie kształt tłoczka podającego paliwo.  Położenie w jakim jest pozycja stop jest dość wąskie. Jeśli przekręci się za bardzo zacznie znów podawać paliwo tyle że z bardzo dużym opóźnieniem. Górna krawędź wycięcia reguluje dawkę otwierając przelot do kanału z paliwem.  Jeśli stop przekręci za daleko dolna krawędź zamknie otwór i zacznie tłoczyć paliwo, tyle ile pozostało skoku tłoczka. Dla tego jest zderzak który to reguluje. Nie ma w tym żadnej filozofii o szkodliwości dla turbiny czy innych mecyjach.

Edytowano przez seweryn20

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mikad    227

Przy dołożonej turbinie do cylindra dostaje się więcej powietrza i należy jednostkowo dostarczyć więcej paliwa więc trzeba ustawić większą wydajność dla każdej z sekcji obracając tuleją. Zabieg niemożliwy do wykonania bez stołu probierczego. Grzebanie w regulatorze jak to sugerują wszyscy wyżej piszący nie przyniesie żadnego efektu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Zanim zaczniesz głupoty wypisywać to zorientuj się w temacie. Wystarczy w zupełności podnieść dawkę paliwa na regulatorze. 

Z turbiną czy bez ten silnik w całym zakresie obrotów ma taką samą dawkę paliwa. Zwiększa się ona tylko gdy dodajesz gazu i regulator podnosi dawkę paliwa lub pod obciążeniem gdy robi to samo. 

Zwiększając dolną śrubką dawkę paliwa dostanie więcej tylko pod obciążeniem, dźwignia główna sterująca listwą zębatą przesuwa się dalej po zwiększeniu dawki dając więcej paliwa tylko wtedy kiedy to potrzebne. Więcej paliwa to więcej spalin i większe ciśnienie doładowania turbiny. 

Gdybyś przestawił na sekcjach zwiększasz dawkę paliwa bez względu na obciążenie silnika. A po co mu więcej gdy turbina nie tłoczy ciśnienia a silnik nie jest obciążony i pracuje dosłownie jak wolnossący? 

Są na necie karty z regulacjami pomp postudiuj sobie zanim zaczniesz wypisywać bzdury.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    263

Seweryn, mylisz pojęcia. Samo obracanie się silnika, to nie jest praca. Aby zachodziła praca, w każdym cyklu roboczym musi być podana dawka paliwa, w dieslu nawet przy hamowaniu silnikiem. Minimalna, ale jednak.

Co do podawania paliwa, to wycięcie tłoczka  reguluje ilość podawanego paliwa. Im dłuższy roboczy cykl tłoczenia,tym do cylindra trafi więcej paliwa. Temperatura spalin osiąga około 600-700 stopni. Samo sprężenie powietrza, bez cyklu spalania nie da temperatury wyższej niż 150-200 stopni. Sprężanie powietrza owszem, podnosi jego temperaturę, ale bez spalania powietrze się rozpręży , a wraz z maleniem  jego ciśnienia  maleje temperatura. Co najwyżej powietrze przejmie część ciepła z głowicy , tłoka i cylindra, stąd temperatura powietrza na wylocie będzie większa niż na wlocie. Jego energia kinetyczna bez procesu spalania tez będzie znikoma. Dlatego regulator nie zamknie całkowicie dopływu paliwa, aby proces spalania w silniku zaniknął całkowicie.

 

Korzyść z turbo w silniku to większa ilość powietrza, niż potrafi zassać silnik wolnossący. Większa ilość powietrza=większa ilość tlenu, czyli lepsze spalanie, więcej energii z tej samej dawki paliwa. W sumie daje to niewielki wzrost mocy, około 5% i od 10 do 15% oszczędności na paliwie.

 

Zwiększanie dawki paliwa w ciągniku nie modyfikowanym pod turbo, to proszenie się o kłopoty w krótszym lub dłuższym okresie. Ale każdy ma swój rozum i robi, jak chce.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Jadąc na biegu silnik się obraca, mechanizmy są w ruchu i pracują więc sam silnik też. To że nie zachodzi proces spalania nie świadczy o tym że silnik nie pracuje. Nie produkuje mocy ale stawia opór. To też praca. Powtarzam ci jeszcze raz że nie jest potrzebne paliwo gdy silnik napędzają koła bo po co?  Bez cyklu spalania powietrze sprężone rozgrzewa się do temp. około 500-700 stopni, schłodzić do wyjściowej się nie schłodzi a nawet jeśli nie ma prawa zaszkodzić jak to wspomniałeś turbinie. To bzdura.  Niewielka ilość paliwa też nic nie zmieni. Co ma do rzeczy brak spalania w pojeździe hamującym silnikiem? Na tym to właśnie polega. A jak działa hamulec silnikowy czy górski? całkowicie odcina paliwo i jakoś nic nie gaśnie nie szkodzi. To samo zachodzi w dieslu bez niego tylko  wykorzystywany jest opór suwu sprężania. Jak by on hamował gdyby dostawał paliwo? kiedy pojazd przestaje napędzać silnik ciężarki regulatora schodzą się do środka znów dawkując paliwo. Ten proces zachodzi płynnie.

 

Zresztą popatrz sobie na schemat pracy regulatora. Wyraźnie widać że przy gaszeniu i przy odpuszczaniu obrotów listwa jest cofnięta do samego zderzaka. To samo położenie ma listwa przy gaszeniu ciągnika i to samo przy odpuszczaniu obrotów. Gdyby ten zderzak miał mimo wszystko przy hamowaniu silnikiem czy odpuszczaniu obrotów  dawać minimalną ilość paliwa niemożliwe było by zgaszenie silnika. Dalsza dyskusja mija się z celem. 

Tak że powtórzę w tej pompie ta regulacja jest tylko i wyłącznie z powodu kształtu krawędzi sterującej. Zabezpiecza przed przekręceniem tłoczka za pozycję stop. Np. w 60-ce i podobnych konstrukcja jest inna tej regulacji nie ma wcale. Więc jak to jest? W jednym paliwo musi być hamując silnikiem a w drugim nie? W życiu. Po prostu konstrukcja to wymusiła i tyle.

 

Co do samej turbiny spokojnie dodaje 25% mocy a nawet więcej choć tu głownie chodzi o moment. Zależy to od ciśnienia doładowania między innymi. 

W ciągnikowych silnikach przynajmniej starej daty modyfikacje  względem wolnossącego są niewielkie lub nawet żadne. Wystarczy się trochę pokręcić w temacie.

W ruskich wolnossący ma 80-koni, doładowany z obrotami ograniczonymi do 1900obr/min 90 koni a bez ograniczonych obrotów już 105 czy nawet 110.

I to silnik doładowany ciśnieniem ledwo 0,7 bara max. Czyli mało.  

Druga sprawa  chcąc poprawić kulturę silnika nie ma potrzeby walić mu  tyle co ma odpowiednik doładowany. Nic mu nie będzie jeśli podniesiesz moc o 10-15%. Ja tu kłopotów nie widzę. 

Faktem jest że są silniki które jakąkolwiek robotę kiepsko znoszą np. perkins w 3-p i tu z turbiną bym nie ryzykował. Trzeba to przekalkulować i jeśli zakładać to w silniku który fabrycznie występuje w wersji turbo, ma na tyle solidną budowę że go to nie zaszkodzi.

Edytowano przez seweryn20

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    263

Ja piszę o temperaturze powietrza na wylocie z silnika, bez cyklu spalania. Owszem, w cylindrze w wyniku sprężania jego temperatura zwiększa się do około 400-500 stopni (w ciepłym silniku przy odpowiednich obrotach). Aby nastapił zapłon paliwa w dieslu temperatura w cylindrze musi przekroczyć około 350 stopni celsjusza. Ale bez cyklu pracy to powietrze rozpręża się do takiej samej temperatury, z jaką zostało podane do cylindra, czyli w przypadku turbo przyjmując , że temperatura powietrza to około 25 stopni, po sprężeniu przez turbinę rośnie do 45-60 stopni. W cylindrze odbierze część ciepła z głowicy, tłoka i tulei. Czyli na wylocie powinno mieć , teoretycznie, ponad 100 stopni. 

Samo zjawisko "hamowania silnikiem" występuje również wówczas, gdy pedał przyśpieszenia nie jest w pozycji biegu jałowego, a silnik ma np. obroty maksymalne a nadal jest napędzany. Wówczas regulator ogranicza dawkę, ale nie odcina paliwa. Odcinanie paliwa występuje tylko w silnikach z elektronicznym sterowaniem wtrysku typu common-rail. W pompach mechanicznych napięcie sprężyny powoduje, że silnik może co najwyżej dostawać minimalną dawkę paliwa dla biegu jałowego.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mikad    227

Zanim zaczniesz głupoty wypisywać to zorientuj się w temacie. Wystarczy w zupełności podnieść dawkę paliwa na regulatorze. 

Podnoszenie dawki paliwa regulatorem obrotów :) ludzie to mają fantazję. I jescze plus 25% mocy po dołożeniu tylko sprężarki, nic tylko turbiny zakładać. Fajni koństruktorzy domorośli.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

No widzisz i znów robisz z siebie idiotę a napisałem ci wszystko wyraźnie. Na regulatorze podnosi się MAKSYMALNĄ DAWKĘ PALIWA. A to właśnie ją trzeba podnieść przy turbinie. 

 

Jak nie 25%? A według ciebie silnik wolnossący bez turbo mtz-ta 80 koni a np. 1025 105 koni to jaki daje przyrost mocy? Prawie 30 matematyku za piątkę. Przy tej samej pojemności silnika.

 

Bez większego problemu uzyskują przyrost mocy 50% w dieslach i ponad 100% w benzynie.  W ciągnikowych silnikach nie stosuje się tak dużego doładowania.

 

 

 

Edytowano przez seweryn20

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ansu    73

Maksymalną dawkę paliwa, a zarazem maksymalną moc ustawia się w regulatorze dolną śrubką, a wkręcenie tej górnej spowoduje  rozbieganie silnika i kabuum

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    263

Zwiększenie mocy turbiną ponad 10% wymaga:

zmiany faz rozrządu

odprężenia silnika

zwiększenia ciśnienia doładowania

zastosowania intercoolera (zwiększenie ciśnienia doładowania powoduje wzrost temperatury powietrza zasysanego do ciągnika)

zmiany charakterystyki pracy pompy wtryskowej

 

Nie neguję, że jest możliwe zwiększenie mocy silnika  przez dodanie turbo, ale cudów nie ma, należy go zmodyfikować, bo inaczej to max 10%

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mikad    227

@seweryn20 Idiotę to możesz w rodzinie sobie znaleźć.

@jahoo Nie tłumacz bo i tak domorosły konstruktor tego nie zrozumie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez PronarRafal
      Witam dzisiaj przyszły mi Led`y wesem`a CRV1 12/24V i zastanawiam się jak je zamontować w Pronarze 82SA . Dodam że montuje je na tyle ciągnika . Robić je na przekaźnikach ? bo w Pronarze mam spore spadki napięć . Jakie przekaźniki będą najodpowiedniejsze ? typ 541 będą dobre ? Jak to wszystko podłączyć ? Proszę o wyrozumiałość i przydatne odpowiedzi .
    • Przez KacperSzalast
      Wiecie może w jakich ciągnikach występują takie wymiary na feldze ? - 

    • Przez AgroRolnikŚląskiTeam
      Witam Panowie jestem nowy na AF , więc proszę o wyrozumiałość . Do rzeczy , macie jakiś sprawdzony sposób na owijającą się trawę / lucernę na wale napędowym przedniego napędu w pronarku 82 SA ? ,ponieważ podczas prasowania dosyć często przy większych pokosach owija się materiał na wale napędowym i w ubiegłym sezonie owinęło mi się tak na wale kardana że aż powykrzywiało te osłony oryginalne a mianowicie wg. katalogu przednią i pośrednią i teraz mam takie pytanie .Czy są jakieś osłony na cały wał ? bo te oryginalne osłaniały tylko łączenia (krzyżaki) szukałem sporo ale nigdzie nie mogę tego znaleźć . Czy może od czegoś innego można podpasować ?
    • Przez 18mateo18
      Witam
      Odkąd stałem się posiadaczem mtz to niepokoją mnie stuki w skrzyni biegów lub na reduktorze(żółw-zając). I niewiem co to może być przyczyną może jakieś łożysko. Stuki pojawiają się na małym gazie i podczas prasowania a przestają gdy wcisne sprzęgło lub lewarek od reduktora wyłącze na luz
    • Przez Delbeta
      Witam
       
      Mam problem z ładowaniem prądu w belarus 820 2016 rok i okazało się po wyciągnięciu wsuwki od bezpiecznika świec żarowych że ładownaie wzrosło a wskazówka jest na zielonym polu (wcześniej na żółtym 12.5 max )  Mam pytanie gdzie kabel od świec jest przymocowany do stacyjki bo wychodzi na to że nawet na właczonym silniku świece grzeją co powoduje spadek napięcia i rozładowywanie akumulatorów .
×