Przemek15

Regulacje pługa

Polecane posty

Tomek90    2263

Ja mam stabilizatory boczne na sztywno praktycznie i jak bruzda idzie tak i ciągnik. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomasz78    1029

Niby tak Tomek ale lepiej jak są lużne ,ja swój ustawiam na luz do 5cm na boki ,to ze idzie prosto swiadczy o tym że dobrze go ustawiłeś osiowo

New profil jak by co to pisz pomożemy :)

The  to zależy czy używasz do orki regulacji pozycyjnej czy siłowej ,mocowanie cięgła jest bez znaczenia jeśli ,sam pozycjonujesz pług ,natomiast jesli podnosnik ustawiasz w pozycję siłową to napór cięgła na zderzak w ciągniku zależy od otworu  im nizej tym bardziej  czuły i jak będzie miał wiekszy opór to sam podniesie do pozycji prawidłowej ,(wszystko pod warunkiem że podnośnik działa prawidłowo)

Edytowano przez Tomasz78

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    9243

To, na który otwór ma znaczenie tylko przy regulacji pozycyjno-siłowej branej z górnego cięgła. Nowsze ciągniki mają czujnik uciągu na dolnych cięgłach i tam nie ma to znaczenia. Na górnym cięgle ma tylko Ursus C-360, starsze Zetory (tak przed 2000r) i MTZ. Większe ursusy i zetory mają już na cięgłach dolnych, np 1224.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość a1fe26c2   
Gość a1fe26c2

W każdym pługu może być inaczej. Ogólna zasada już była tutaj opisana.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    825

To, na który otwór ma znaczenie tylko przy regulacji pozycyjno-siłowej branej z górnego cięgła. 

Patrząc na  książkowe ustawienie pługa to gdy jest zagłębiony w ziemi na głębokości na jakiej będziemy orać to przedłużenie osi łącznika ma przecinać albo sworzeń przedniej osi albo os przednich kół. Znajdę to sprostuje dokładnie.


BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    9243

No tak, tu się zgodzę. ale dodatkowo zazwyczaj jest kilka otworów na pługu. Poza tym nikt nie zaznaczył, że ta zasada dotyczy tylko ciągników z przednim napędem, bo chodzi o maksymalne wykorzystanie przyczepności przedniej osi. W ciągniku bez napędu ma mniejsze znaczenie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    825

Nie mogę tego artykułu znaleźć. nie chodziło w nim o ciągnik z przednim napędem to była informacja ogólna. Było tam bardzo fajnie opisane jak działa ją na ciągnik siły w zależności od zamocowania łącznika centralnego. A jak to faktycznie ma się w czasie orki trudno powiedzieć. Ja daję jedną dziurę żeby tyłek pługa szedł wyżej. 


BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Camry    56

mam pytanie odnośnie zamocowania koła w pługu lemken opal 140,teraz obecnie koło zamocowane jest na końcu pługa i jest super,mam zamiar podpiąć piąty korpus i zastanawiam się czy koło zamocować także na końcu czy dorobić mocowanie i zapiąć to koło w tym samym miejscu co obecnie czyli byłoby  między 4 a 5 korpusem,jak myślicie ,będzie to miało to jakieś znaczenie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    9243

Dla wprawnego oracza - nie. Mi osobiście najlepiej orze się z kołem na ostatnim korpusie, gdyż mogę ręcznie korygować zagłębienie pierwszej skiby przy rozpoczynaniu orki, a ostatni korpus trzyma poziom jak już się zagłębi. Ale każdy robi jak mu wygodniej.

U mnie ustawienie koła na ostatnim korpusie zmniejsza zapychanie pługa resztkami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Przy tej odległości to już bez znaczenia. Bardziej sugerowałbym się tym aby pług nie zapychał się słomą podczas orki lub innymi resztkami także mocowanie go przy którymś z korpusów może narobić kłopotów. 


KPK KUMURUN TEAM

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Camry    56

Dzięki za odpowiedź, dla mnie osobiście lepiej jak zamocowane by było na końcu, tym bardziej że jest możliwość przy tym kole złożenie go do transportu na leżąco

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ziel    115

locznik centralny powinien minimalnie być pochylony w stronę wieżyczki pluga co sprawia ze jak odchyla sie plug do tylo (pod wplywem naporu ziemi na lemiesz)lepiej są dociskane przednie kola. Działa to jak wachadlo dolne ciegna trzymają plug żeby nie odsuną sie do tylu a wiezyczka próbując odchylic sie do góry naciska na lacznik centralny który naciska na ciągnik dociazajac jego przod.

Edytowano przez Ziel

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tomasz78    1029

Rację masz ,lecz jest duzo pługów ,w których łącznika nie da sie tak ustawić ,w moim mtz jest porostu za nisko mocowanie cięgła  a wieża wysoka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    5015

Sposób połączenia ciągnika z pługiem za pomocą górnego łącznika .

 

Zasada ogólna jest następująca: Zaleca się, aby otwór zamocowania łącznika w pługu był o 5-10 cm wyżej niż w ciągniku podczas orki.

 

Teraz kolejna sprawa są trzy zasady co do sposobu połączenia ciągnika z pługiem za pomocą łącznika.

  1. ze względu na zastosowany w ciągniku sposób reakcji podnośnika na zachowanie pługa (wpływ na błędy reakcji podnośnika)
  2. ze względu na dociążenie ciągnika co wynika z zastosowanego napędu (wpływa na poślizg kół a tym samym wzrasta zużycie paliwa)
  3. ze względu na sposób zamocowania pługa za ciągniku (wpływa na obciążenie TUZ)

Ad. 1.

Jeśli regulacja w ciągniku dokonuje się na dolnych cięgnach górny łącznik należy zamontować w otworze „fasolka”.

Jeśli regulacja w ciągniku dokonuje się na górnym łączniku(starsze MF) należy go zamontować w otworze „okrągłym” na sztywno.

 

Ad. 2.

1. dla ciągnika z napędem na dwie osie (4x4): wypada to w osi przedniej (rys. 1 a)

2. dla ciągnika z napędem na jedną oś: bliżej tylnej osi (rys. 1 b.) (większe dociążenie osi napędowej, mniejszy poślizg kół).

 

Optymalny rozkład ciężaru w przypadku ciągnika z napędem 4x4 w trakcie pracy polowej przypada 40% na przednią oś i 60% na tylną (podczas postoju rozkład ciężaru przypada po 50% na obie osie).

W ciągniku z napędem tylko na jedną oś optymalny rozkład obciążenia występuje, gdy większość ciężaru spoczywa na osi napędowej.

Gdy nie ma potrzeby stosowania obciążników trzeba je zdemontować, gdyż przyczyniają się do znacznego przyrostu zapotrzebowania na moc a tym samym wzrasta zużycie paliwa.

 

Ad. 3.

Pług zawieszany należy podłączyć tak, aby punkt zbieżności wypadał bliżej przedniej osi (rys. 1 a), zaś dla pługa pół-zawieszanego punkt zbieżności powinien znajdować się bliżej tylnej osi (rys. 1 b.)

 

post-81345-0-38101500-1451923353_thumb.jpg

 

Objaśnienia do rysunku powyżej.

1. punkt zbieżności w przedniej osi:

    - zwiększenie udźwigu

    - ograniczenie obciążeń podczas podnoszenia (lepsza geometria połączeń)

2. punkt zbieżności blisko tylnej osi:

    - częściowe przeniesienie ciężaru pługa na ciągnik (dociążenie ciągnika)

    - przeniesienie obciążenia ciągnika z przedniej osi na tylną

 

Teraz meritum sprawy.

To są ogólne zasady dotyczące połączeń ciągnika z pługiem. Mądry dojdzie o co chodzi. Nie da się tak "na oko" powiedzieć, który otwór należy wybrać. Należy wziąć pod uwagę wiele zmiennych (posiadany ciągnik, rodzaj napędu, za pomocą czego dokonuje się pomiar siły oddziaływania pługa na ciągnik przy regulacji siłowej, posiadany pług, jego waga, sposób mocowania na ciągniku) oraz uwarunkowań konstrukcyjnych ciągnika i pługa ze szczególnym naciskiem na relację między nimi. Dla jednego ciągnika będzie to otwór w pługu nazwijmy go "X", ale dla innego ciągnika otwór "Y".

 

Jeśli nie da się ze względów konstrukcyjnych odpowiednio połączyć pługa z ciągnikiem wg ogólnej zasady należy posiłkować się specjalnymi przejściówkami umożliwiającymi optymalny sprzęg. Z drugiej strony świadczy to o nieodpowiednim doborze pługa do posiadanego ciągnika.

Na zakończenie. Jest jeszcze kilka innych zmiennych, ale ze względu na i tak dość dużą zawiłość tematu nie wprowadzam ich.


"Nie dyskutuj z głupszym, bo sprowadzi Cię do swojego poziomu i pokona swoim doświadczeniem!" - ciągle muszę o tym pamiętać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
beny88    0

Witam, nie chce zakładać nowego tematu więc się podepnę,

Pług Unia Ibis XXL  czy do przodka(zaczepu) z otworem fasolowym powinien być specjalny sworzeń? mniej więcej taki https://www.granit-parts.pl/product/Cz%C4%99%C5%9Bci-zamienne-do-ci%C4%85gnik%C3%B3w/Elementy-tr%C3%B3jpunktowego-uk%C5%82adu-zawieszenia/Sworznie-GRANIT-tr%C3%B3jpunktowego-uk%C5%82adu-zawieszenia/Sworznie-%C5%82%C4%85cznika-dolnego-stopniowe/20013047

Jakie to ma zadanie po co i na co to :)

trafiłem też na post AlaCapone wyżej , i zacząłem się zastanawiać czy taki pług z ZTS em 12245 powinien być spięty na fasolce czy oczko ?

 

I czy koło podporowe lepiej mieć na końcu czy na środku pługa w ciągniku bez ehr?

Edytowano przez beny88

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    9243

Z tego co wiem, 12245 ma czujnik automatyki podnośnika na cięgłach dolnych, więc spokojnie możesz zakładać łącznik na otwór z fasolką, jeśli masz w pełni sprawną automatykę. Specjalny sworzeń nie jest potrzebny. Takie sworznie idą w pługach, gdzie jeden otwór w wieżyczce ma inną średnicę niż drugi naprzeciwko, albo do dolnych mocowań, gdy jest na przykład przekładka 2/3 kategoria.

Co do kółka podporowego, sam musisz wypraktykować. Ja zakładam na końcu, bo dużo łatwiej jest utrzymać podnośnikiem pierwszą skibę, niż ostatnią, którą w takim przypadku utrzymuje kółko. Jak kółko miałem z przodu, to podrywając pług na podnośniku tył zawsze zostawał, bo nie miał podparcia.

Przy prawidłowym wypoziomowaniu pługa nie ma to aż takiego znaczenia, orałem bez EHR i automatyki pługiem bez kółka i byłem w stanie bez problemu utrzymać głębokość orki, ale na dłuższą metę jest to katorga. 

Przełożenie kółka w pługu to 10 minut roboty, więc sam wybierz, co ci pasuje.

Edytowano przez jahooo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
beny88    0

Dzięki, po żniwach popróbuję z kółkiem, co do zaczepu to właśnie mam taki że z jednej strony jest mniejszy z drugiej większy otwór, więc trzeb będzie coś dotoczyć :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jahooo    9243

Przedpłużki ustawia się do głębokości orki. Z tego co pamiętam powinny zdejmować około 5 cm gleby z wierzchu i wrzucać w bruzdę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ursus55    11

Mam pytanie czy uda mi się orac pługiem zagonowym 3 lub 4 skibowym ursusem 6tka na szerokim rozstawie kół

Czyli nikt mi nie odpowie na moje pytanie?

Edytowano przez ursus55

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    5015

Spróbuj a przekonasz się! Ja bym umiał. Da się orać nawet pługiem jedno-skibowym ale po co?!

Żeby odpowiedzieć precyzyjnie na to pytanie trzeba znać: dokładny rozstaw kół ciągnika, nazwę i rodzaj pługa, ilość oraz szerokość lemieszy, wielkość regulacji pierwszej skiby wyrażoną w centymetrach. Bez tych danych spytaj się jasnowidza lub wróżki.

 

Co to znaczy szeroki rozstaw? Są tylko dwa: wąski i szeroki? - dla mnie to kompletna bzdura! Moim zdaniem jest więcej ustawień, bo nawet najprostsza 30-tka ma kilka.

 

Przygotuj ciągnik do orki (dokonaj korekty ciśnienia w oponach, odpowiednio dociąż ciągnik do posiadanego napędu i pługa, prawidłowo ustaw ramiona podnośnika i wsporniki boczne lub łańcuchy). Uruchom ciągnik, podjedź pod pług i podłącz go (prawidłowo podłącz cięgno górne, wg prawideł dokonaj korekty wsporników bocznych).

 

Kolejny krok - ustawienie pługa.

Zajedź na pole, opuść pług w miejscu dokonywania orki, przejedź 2-3 metry, dokonaj podstawowych ustawień pługa (poziomowanie poprzeczne i wzdłużne). Jeśli zachodzi potrzeba przejedź kolejne 2-3 metry, dokonaj korekty ustawień, aż do osiągnięcia prawidłowych.

 

Kolejny krok - ustawienie pierwszej skiby. Ustaw ją tak, aby pokryła się z szerokością posiadanego lemiesza za pomocą regulacji pierwszej skiby - jeśli się nie da tego osiągnąć można przesunąć pług na wspornikach.

 

Ustawienie linii ciągu, jako ostateczne ustawienie pługa, które odpowiada zasadniczo za prostolinijność orki oraz brak prowadzenia ciągnika przez pług - za pomocą ustawienia linii ciągu przewidzianą przez producenta pługa. Jeśli osiągniesz optymalne ustawienie (pług nie prowadzi ciągnika, pług idzie w linii prostej i nie przesuwa się na boki) dokonujesz ostatecznej korekty wsporników bocznych wg zaleceń producenta ciągnika i producenta pługa.

 

Teraz cieszysz się z udanej orki.

 


"Nie dyskutuj z głupszym, bo sprowadzi Cię do swojego poziomu i pokona swoim doświadczeniem!" - ciągle muszę o tym pamiętać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość a1fe26c2   
Gość a1fe26c2

Jak pług usypuje niewielkie górki, to jak to można zlikwidować? Niewielkie górki, czyli widać ślad po każdym przejeździe (trzy skiby). Pług produkcji Unia Grudziądz, lemiesze 3*35 cm, odkładnie cylindroidalne, listwowe ścinacze skiby założone nowe. Prędkość orki dość niska - około 5 km/h,  gleby lekkie i bardzo lekkie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj