Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Pewnie ok 98% złożonych wniosków dostało pozytywną decyzję. Były wnioski i na 7pkt co dostali kasę. A cz w tym naborze min ilość punktów wystarczy dowiemy po zakończeniu obsługi wniosków z tego naboru

 

 

Edytowane przez robert55555
Opublikowano (edytowane)

Witam, przychodzę z takim zapytaniem ile lat osoba która wzięła dotacje rmr musi mieć na siebie gospodarstwo zanim je będzie mogło przepisać. Powiedzmy po roku jest taka możliwość czy trzeba czekać 5 lat do wypełnienia biznes planu ?

Oraz 2 pytanie czy jak ta osoba wzięła by te 60 tys, to czy ja po przepisaniu gospodarstwa mogę starać się o 150 tys na młodego rolnika? Czy ta pierwsza dotacja na dane gospodarstwo wyklucza już 2 ?

Edytowane przez Pawelek01111111
Opublikowano
2 godziny temu, Mareg napisał:

Czy pryskal ktos z was slonecznik ozdobny taiyo tribenuronem po wschodach ?

Ja testuje Basagran, obecnie 3 dni po testowym oprysku słonecznik żyje. 

Opublikowano
31 minut temu, ravoj napisał:

Ja testuje Basagran, obecnie 3 dni po testowym oprysku słonecznik żyje. 

Do kiedy siejecie słonecznik ? Mi kobitka mówiłaa że nie muszę odchwaszczać jak to jest ?

Opublikowano
Dnia 23.05.2022 o 18:35, Pawelek01111111 napisał:

Witam, przychodzę z takim zapytaniem ile lat osoba która wzięła dotacje rmr musi mieć na siebie gospodarstwo zanim je będzie mogło przepisać. Powiedzmy po roku jest taka możliwość czy trzeba czekać 5 lat do wypełnienia biznes planu ?

Oraz 2 pytanie czy jak ta osoba wzięła by te 60 tys, to czy ja po przepisaniu gospodarstwa mogę starać się o 150 tys na młodego rolnika? Czy ta pierwsza dotacja na dane gospodarstwo wyklucza już 2 ?

Jak wypelni zalozenia biznesplanu jak przepisze gospodarstwo??Jakaś część to by się dało, jedynie. 5 lat trzeba działać.  

Jedno albo drugie.

 

Opublikowano

Do wniosku o wpłatę I raty trzeba załączyć wg formularza Dokument potwierdzający rozpoczęcie realizacji biznesplanu.

Ale pytam się agencji co jak jest zakup gruntów a sprzedający nie chce się wiązać na 3 lata umową jakąkolwiek

więc wskazują że wystarczy podać wydatki z tabeli 20 środków obrotowych tylko? podają że bez paliwa..

i to wystarczy dla I raty? :-)

a co z tym dokumentem potwierdzającym rozpoczęcie realizacji biznesplanu?

księga przychodów sie załącza i ksero tych faktur obrotowych? 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Dzięki, jak mówili w grę wchodzi tylko do maja, zostało parę dni

- Koniecznie trzeba wykazywać już jakiś przychód? np. dokumentem wewnętrznym?  tego chyba nie ma w rozporządzeniu, bo rok obrotowy liczy się od 15 maja..

- Poświadczenie można zrobić w jakieś placówce dowolnej agencji? tam gdzie składa się dopłaty..? 

- rozpoczęcie tej księgi może być od daty złożenia wniosku? chyba nie ma przeciwskazań..

........

mam odp. na pytania oficjalne w tym zakresie, można też dać ofertę zakupu ziemi:

32. Co należy rozumieć przez rozpoczęcie realizacji biznesplanu? Jaka data określa rozpoczęcie i zakończenie realizacji biznesplanu (jak należy rozumieć wytyczne odnośnie dat do 15 maja i po 15 maja)?

Planowanym rozpoczęciem realizacji biznesplanu na etapie jego sporządzania jest zakładana data wykonania pierwszej czynności mającej na celu realizację przedstawionych w biznesplanie działań i założeń. Przykładowe czynności, które mogą być uznane za rozpoczęcie realizacji biznesplanu określa przepis § 15 ust. 4 rozporządzenia. Do tych czynności zaliczamy:

  • rozpoczęcie prac budowlanych związanych z inwestycją;
  • zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić  przeniesienie własności lub posiadania maszyny, urządzenia lub wyposażenia;
  • zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić świadczenie usług;
  • prace przygotowawcze, takie jak uzyskanie zezwoleń lub przeprowadzenie analiz wykonalności inwestycji;
  • zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić przeniesienie własności lub posiadania gruntów rolnych.

Rozpoczęciem realizacji biznesplanu może być również rozpoczęcie realizacji działań wybranych i opisanych w Tab. 2 biznesplanu. Zakończeniem realizacji biznesplanu będzie planowane wykonanie wszystkich działań obejmujących restrukturyzację gospodarstwa, jak również zrealizowanie inwestycji określonych w Tab. 19 i 20 biznesplanu oraz dokonanie planowanego wydatkowania premii na zakup obrotowych środków produkcji.

Zgodnie z przepisem § 6 ust 4 rozporządzenia, jeżeli planowany termin zakończenia realizacji biznesplanu przewidywany jest do 15 maja danego roku wówczas okresem docelowym biznesplanu, przyjmowanym do wyliczenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa będzie rok poprzedzający rok, w którym przewidziano zakończenie realizacji biznesplanu. W przypadku planowanego zakończenia realizacji biznesplanu po 15 maja, okresem docelowym biznesplanu jest planowany rok zakończenia jego realizacji.  

42. Czy jako dokument potwierdzający rozpoczęcie realizacji biznesplanu, który należy przedłożyć wraz z wnioskiem o płatność pierwszej raty pomocy można uznać: fakturę pro-forma wystawioną na beneficjenta, podpisaną przez sprzedawcę, której przedmiotem jest towar (produkt) przewidziany w Biznesplanie; umowę sprzedaży maszyn rolniczych (lub innych produktów) przewidzianych w biznesplanie? Czy jeżeli w umowie sprzedaży została przewidziana zaliczka lub zadatek, wnioskodawca musi dostarczać również dowód wpłaty zaliczki lub zadatku, skoro jest to kolejny dokument, a rozporządzenie w § 16 i 17 mówi tylko o jednym dokumencie? Zgodnie z treścią umowy, ta pozostaje ważna nawet gdyby nie doszło do wpłaty zaliczki lub zadatku; pisemne oświadczenie sprzedawcy o przyjęciu zamówienia od beneficjenta na sprzedaż maszyn (lub innych produktów) przewidzianych w biznesplanie?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wypłata pierwszej raty pomocy następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność wraz z wymaganymi dokumentami. Obowiązującymi załącznikami do wniosku o płatność są m.in. dokumenty potwierdzające rozpoczęcie realizacji biznesplanu. Uznaje się, że rozpoczęcie realizacji biznesplanu następuje przez dokonanie czynności mającej na celu realizację określonych w nim działań.

Powyższe zapytania dotyczą sposobu dokumentowania rozpoczęcia realizacji biznesplanu w zakresie zakupu maszyn rolniczych.

Bez wątpienia (na podstawie § 15 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia) zawarcie umowy kupna-sprzedaży maszyny będzie potwierdzało rozpoczęcie realizacji planu rozwoju gospodarstwa. Podkreślić należy jednakże brak podstaw do żądania od wnioskodawcy potwierdzenia wpłaty zaliczki lub zadatku, gdyż w obowiązujących przepisach nie zostały określone wymagania w tym zakresie.

Celem wystawienia faktury pro-forma może być np. potwierdzenie złożenia zamówienia oferty, czy przyjęcia zamówienia do realizacji. Faktura pro forma zawiera wszystkie dane jakie zawiera standardowa umowa, tj. oznaczenie stron, przedmiot sprzedaży oraz termin płatności. Można ją zatem traktować jako ofertę zawarcia umowy za podaną w niej cenę. W związku z powyższym faktura pro-forma może zostać uznana jako dokument potwierdzający rozpoczęcie realizacji biznesplanu.

W kwestii uznania za potwierdzenie rozpoczęcia realizacji biznesplanu pisemnego oświadczenia sprzedawcy o przyjęciu zamówienia od beneficjenta na sprzedaż maszyn przewidzianych w biznesplanie należy odnieść się do Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego „oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy”. Jeśli więc wnioskodawca otrzyma od sprzedającego bezpośrednią ofertę sprzedaży konkretnego przedmiotu wraz ze wskazaniem jego ceny oraz zaakceptuje warunki w niej wskazane (dokona czynności potwierdzającej wolę jego zakupu), oznacza to przyjęcie oferty i w konsekwencji zawarcie umowy. W związku z powyższym pisemne oświadczenie sprzedawcy o przyjęciu zamówienia od beneficjenta będzie mogło być dodatkowym potwierdzeniem zawarcia umowy, przy zachowaniu następującej sekwencji zdarzeń: bezpośrednia oferta sprzedaży konkretnej maszyny określonej w biznesplanie skierowana do wnioskodawcy - pisemne potwierdzenie przez wnioskodawcę akceptacji warunków przedstawionych w ofercie - oświadczenie sprzedawcy o przyjęciu określonego zamówienia.

ALE już  w samym rozporządzeniu: Uznaje się, że rozpoczęcie realizacji biznesplanu następuje przez dokonanie czynności mającej na celu realizację
określonych w nim działań, w szczególności przez:
1) rozpoczęcie prac budowlanych związanych z inwestycją, o której mowa w § 12 ust. 2 pkt 3 lit. a;
2) zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić przeniesienie własności lub posiadania maszyny, urządzenia lub wy-
posażenia;
3) zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić świadczenie usług;
4) prace przygotowawcze, takie jak uzyskanie zezwoleń lub przeprowadzenie analiz wykonalności inwestycji;
5) zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić przeniesienie własności lub posiadania gruntów rolnych

 

 

 

Edytowane przez JanKropka
  • Like 1
Opublikowano

Ale jaki masz problem skoro z prostych pytań wstawiasz rozporządzenia i odpowiedzi na pytania . Masz umowę przedwstępna zakupu to składa wniosek o wypłatę . Tyle na ten temat. Nie kupisztego , trudno , człowiek mógł się rozmyslec . Jak tak analizujesz pytania i odpowiedzi , masz tam napisane ze jak masz np punkt za przygotowanie produktu do sprzedaży , to wystarczy ze kupisz np sznurek i to jest jyz rozpoczęcie , mimo ze sznurka nie ma wpisanego w obrotowe. Ewidencje zaczynamy prowadzić wraz ze złożeniem wniosku o wypłatę . Kupujesz paliwo za 20 zł , wpisujesz w ewidencje i wysyłasz . Co tu trudnego ?

Nigdzie nie ma mowy o żadnym przychodzie 

Opublikowano

Ja robię przygotowanie zboża do sprzedaży poprzez czyszczenie, workowanie. Worki wstawiam w obrotowe i dodaje zapis zakup worków za 40 zł.

Opublikowano

ale mam chyba ze 60 faktur na obrotowe od czerwca 2021 jak rozpoczynałem z tegorocznym naborem przygodę. Boję się podpisywać umowy przedswstępnej bo nikt tego nie podpisze od tak sobie, potem są konsekwencje, a tak jest 3 lata na nabycie gruntu (można znaleźć dużo lepszy to po co się ograniczać na wstępie).

 

Przecież można tak dac rachunek czy przelew np. za szkolenie z ODR od oprysków obowiązkowych  i masz rozpoczęcie chyba najbardziej mocne..

- Jakby dać jedną fakturę na nawóz za 500 zeta, to po co księga przychodów? i w księdze dasz jedną pozycję o nawozie, nie wygląda to poważnie

Nie wiem jak oni do tego podchodzą w praktyce

- rozporządzenie i sam wniosek (formularz) wymaga wprost dokumentu w liczbie pojedyńczej wskazującego, wiążącego się na wydatki te 60 tys, nie wiem ale chyba tak to trzeba rozumieć.. i co jakiś gość da samą fakturę na nawóz i to przejdzie.. głupio na tym stracić dotację po takim czasie

niestety mam całość kwoty na ziemie, i tak nie wystarczy a tam nikt nie wystawia faktury pro forma..  może dać jakąś ofertę żeby to chociaż jakoś wyglądało

- i najważniejsze jak sobie wczoraj czytałem te Pytania z Agencji, to chyba nie ma takiej dowolności kiedy się chce kupować i rozpoczynać.. to po co wtedy dali te daty od 15 maja 2021 do 15 maja 2022? 

Zgodnie z przepisem § 6 ust 4 rozporządzenia, jeżeli planowany termin zakończenia realizacji biznesplanu przewidywany jest do 15 maja danego roku wówczas okresem docelowym biznesplanu, przyjmowanym do wyliczenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa będzie rok poprzedzający rok, w którym przewidziano zakończenie realizacji biznesplanu. W przypadku planowanego zakończenia realizacji biznesplanu po 15 maja, okresem docelowym biznesplanu jest planowany rok zakończenia jego realizacji.  

Na pewno jak z tego wynika nie można TERAZ dać że biznesplan rozpoczął się od 15 maja 2022 r., bo jak mówili w kontakcie z agencją musi być pełnym miesiąc czyli co najmniej cały maj 2022 r., tak samo jak ktoś odebrał decyzję w grudniu 2021 nie może dać faktura za czerwiec - wiec zostało kilka dni :-) 

A w biznesplanie kazdy ma wpisane 2021-2024 - czyli w praktyce trzeba rozpocząć od 15 maja 2021 r. do 15 maja 2022 r. tak to wynika z elementarnej logiki. Wtedy można sobie dokupić tę ziemię aż do końca maja 2024 r. jak sie wysyła wnioski o dopłaty bezpośrednie.. wiecej się nie ugra i wtedy się liczy wartość ekonomiczna gospodarstwa na gruntach własnych i co najważniejsze uprawy powierzchnia.

Jak ktoś nie zmieści się do maja 2024 r. nie ma chyba szans na uniknięcie zwrotu dofinansowania.. Wiec to nie jest zabawa co teraz się wpiszę w pierwszą ratę.. chociaż sam wniosek poza podaniem konta nie ma nic chyba strasznego..

czyli można sobie poświadczyć te dokumenty w każdym oddziale agencji? bo trochę ich jest..

 

 

Opublikowano

Jak to zupełnie o co innego chodzi, czas zaczyna lecieć od otrzymania pierwszej raty. No i co masz w obrotowych na 60 faktur? ja uzbierałem całe 2, i gdyby nie dopłaty do nawozów miałbym jedną. Na zakończenie ile uzbierasz, 600 chyba? 🙃 Zakupy można robić po złożeniu wniosku (bądź zakończeniu naboru, nie pamiętam na 100% już)  

Opublikowano
5 godzin temu, raven18 napisał:

Jak to zupełnie o co innego chodzi, czas zaczyna lecieć od otrzymania pierwszej raty. No i co masz w obrotowych na 60 faktur? ja uzbierałem całe 2, i gdyby nie dopłaty do nawozów miałbym jedną. Na zakończenie ile uzbierasz, 600 chyba? 🙃 Zakupy można robić po złożeniu wniosku (bądź zakończeniu naboru, nie pamiętam na 100% już)  

mam ogrodnictwo, faktur jest cała masa, sama naprawa na wiosne szklarni, materiały, izolacje, dużo budowlanki, węże, do wody złączki, odwodnienie, nawozy, środki ochrony roślin, narzędzia, nie mówię do ciągników części, różne nawozy, nasiona.. 

 

tylko co z tego jak nie mogę znaleźć ziemi na dokupienie, kazdy wie co się dzieje na rynku nieruchomości 😞 trzeba będzie błagać na wszelki wypadek jakiegoś sąsiada żeby chociaż ofertę podpisał i to dać na wszelki wypadek, chociaż jak Koledzy co sie tym zajmują, mówią że wystarczy faktura na worek nawozu :-) i masz 60 tys. na koncie

 

ps. masz jeszcze czas 2 dni maja bo czerwiec chyba się nie będzie liczył bo musi być pełny miesiąc rozliczeniowy, zależy jak odebrałeś decyzję ale grudzień to było maksimum

z czego pamiętam

 

ciekawe czy do księgi przychodów wpisuje się dopłaty bezpośrednie? chyba nie..

 

ale jak ma to poświadczać to lepiej wszystkich im nie dawać faktur:-) 

 

może będa już olewać te wymogi na tym etapie, bo teraz idzie ostatni nabór, a kasę muszą wydać

przynajmiej jak coś sie nie uda i zwrot, to chociaż bez odsetek.. przy obecnych cenach to strach myśleć

Opublikowano

Szukam podpowiedzi. Czy jeżeli już dostałem pieniądze i kupiłem sprzęt z dofinansowania to mam szansę przejść na VAT i odzyskać podatek czy już pozamiatane? 

Opublikowano

co do vat-u to raczej zwroc sie do wiarygodnych informacji ze stron ministerstwa albo profesjonalnych portali.

po co sobie komplikowac zycie- ja teraz sporo zakupow robie na paragony, na faktury tylko to co naprawde musze, znaczy paliwo i material siewny bo zwrot i opryski bo piorin mnie w koncu dosiegnal-nie z mojej winy zreszta. do tego teraz nawoz, czesci do ciagnika-bo mam w obrotowych..reszta idzie doslownie do innego segregatora.

do tego wydatki nijak by sie mialy do dochodow- kurna ile ja dokladam do gospodarki  😂

doplaty sie wpisuje , takze te za paliwo i material siewny, nawoz gdy przyjda

Opublikowano
Dnia 28.05.2022 o 09:43, JanKropka napisał:

ale mam chyba ze 60 faktur na obrotowe od czerwca 2021 jak rozpoczynałem z tegorocznym naborem przygodę. Boję się podpisywać umowy przedswstępnej bo nikt tego nie podpisze od tak sobie, potem są konsekwencje, a tak jest 3 lata na nabycie gruntu (można znaleźć dużo lepszy to po co się og
raniczać na wstępie).

Przecież można tak dac rachunek czy przelew np. za szkolenie z ODR od oprysków obowiązkowych  i masz rozpoczęcie chyba najbardziej mocne..

- Jakby dać jedną fakturę na nawóz za 500 zeta, to po co księga przychodów? i w księdze dasz jedną pozycję o nawozie, nie wygląda to poważnie

Nie wiem jak oni do tego podchodzą w praktyce

- rozporządzenie i sam wniosek (formularz) wymaga wprost dokumentu w liczbie pojedyńczej wskazującego, wiążącego się na wydatki te 60 tys, nie wiem ale chyba tak to trzeba rozumieć.. i co jakiś gość da samą fakturę na nawóz i to przejdzie.. głupio na tym stracić dotację po takim czasie

niestety mam całość kwoty na ziemie, i tak nie wystarczy a tam nikt nie wystawia faktury pro forma..  może dać jakąś ofertę żeby to chociaż jakoś wyglądało

- i najważniejsze jak sobie wczoraj czytałem te Pytania z Agencji, to chyba nie ma takiej dowolności kiedy się chce kupować i rozpoczynać.. to po co wtedy dali te daty od 15 maja 2021 do 15 maja 2022? 

Zgodnie z przepisem § 6 ust 4 rozporządzenia, jeżeli planowany termin zakończenia realizacji biznesplanu przewidywany jest do 15 maja danego roku wówczas okresem docelowym biznesplanu, przyjmowanym do wyliczenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa będzie rok poprzedzający rok, w którym przewidziano zakończenie realizacji biznesplanu. W przypadku planowanego zakończenia realizacji biznesplanu po 15 maja, okresem docelowym biznesplanu jest planowany rok zakończenia jego realizacji.  

Na pewno jak z tego wynika nie można TERAZ dać że biznesplan rozpoczął się od 15 maja 2022 r., bo jak mówili w kontakcie z agencją musi być pełnym miesiąc czyli co najmniej cały maj 2022 r., tak samo jak ktoś odebrał decyzję w grudniu 2021 nie może dać faktura za czerwiec - wiec zostało kilka dni 🙂

A w biznesplanie kazdy ma wpisane 2021-2024 - czyli w praktyce trzeba rozpocząć od 15 maja 2021 r. do 15 maja 2022 r. tak to wynika z elementarnej logiki. Wtedy można sobie dokupić tę ziemię aż do końca maja 2024 r. jak sie wysyła wnioski o dopłaty bezpośrednie.. wiecej się nie ugra i wtedy się liczy wartość ekonomiczna gospodarstwa na gruntach własnych i co najważniejsze uprawy powierzchnia.

Jak ktoś nie zmieści się do maja 2024 r. nie ma chyba szans na uniknięcie zwrotu dofinansowania.. Wiec to nie jest zabawa co teraz się wpiszę w pierwszą ratę.. chociaż sam wniosek poza podaniem konta nie ma nic chyba strasznego..

czyli można sobie poświadczyć te dokumenty w każdym oddziale agencji? bo trochę ich jest..

 

 

Dnia 28.05.2022 o 09:43, JanKropka napisał:

 

Co ty dupczysz jak ciotka w Czechach "..................."ale mam chyba ze 60 faktur na obrotowe od czerwca 2021 jak rozpoczynałem z tegorocznym naborem przygodę. Boję się podpisywać umowy przedswstępnej bo nikt tego nie podpisze od tak sobie, potem są konsekwencje, a tak jest 3 lata na nabycie gruntu (można znaleźć dużo lepszy to po co się raniczać na wstępie). ..........................- faktury zbierasz z chwilą rozpoczęcia biznesplanu czyli otrzymania na konto 48 patoli - pomijając tą pierwszą którą dołączasz do Wnioskui o I Ratę Płatności( ona też p;owinna figurować w KPiR ).  Po trzech latkach przy rozliczaniu biznesplanu Powiatowa ARiMR potwierdzi Ci te faktury zgodności8 z orginałami

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez Kicu
      Witam dziasiaj pojechałem orać 1 h pola i wszystko szlo dobrze do 2 ostatnich przejazdów gdy podniosłem pług zaczął opadać. Z trudem zaorałem pole i pojechałem po moja talerzówkę i podnosiłem ja a on tak jak plug opadała. Nie wiem co sie dzieje 4 miesiące temu cala pompa była wymieniana.
      Proszę o pomoc!!!
    • Przez yacenty
      Proszę wszelkie pytania zadawać w tym wątku - poprzedni zamknąłem z powodu olbrzymiej ilości danych w nim zawartych (ponad 300stron informacji)
      Kontynuacja tematu: http://www.agrofoto.pl/forum/topic/6711-w-sprawie-prow/
    • Przez SuperRolnik1
      Witam,mam zamiar skorzystać z modernizacji gospodarstw rolnych z nowego PROW-u.Wybór padł na 2 marki: New Holland TD5.95 lub ZETOR Proxima 100 Power.Cena obu traktorów podobna.Dodam,że oba będą w bogatszym wyposażeniu oraz będą pracować z ładowaczem czołowym.Proszę o radę.
    • Przez Farmer19900
      Witam Was

      Jestem w trakcie przebudowy chlewni  (100m2) na przechowalnię. Wysokość od posadzki do stropu wynosi 2,5m . Chcąc ułożyć 3 skrzyniopalety( 80cm lub 90cm) zostałem zmuszony do potrzaskania posadzki oraz wkopania się w grunt. I teraz moje pytanie, ile muszę zostawić luzu "na oddychanie"  pomiędzy skrzyniopaletą, stropem?  Czy 50-60 cm wystarczy?
      Budynek nie jest wentylowany mechanicznie, umieszczone są dwa wentylatory na dachu.
      W przechowalni mam zamiar składować głównie pietruszkę.

      Drugie moje pytane: otóż, czy w jednej przechowalni rozsądne będzie składowanie jednocześnie pietruszki i cebuli ? Czy rośliny te nie będą negatywnie na siebie wpływały ?

       Z góry dziękuje i pozdrawiam.
    • Przez RolPro10
      Witam!
      Moja rodzina prowadzi małe gospodarstwo rolne od "dziada pradziada". Areał łąk 10 ha i 6 ha lasów. Hodujemy bydło mięsne (głównie byki i jałówki) oraz mamy 5 krów (wszystkiego obecnie 12 sztuk). Pola w moich okolicach są najgorsze! SKAŁA ! Nie siejemy żadnego zboża ani nic nie sadzimy (plony są MARNE). Mamy same łąki i pastwiska. Obora jest z lat 70.(pomieści 12 sztuk bydła). Tata chce przepisać gospodarstwo na mnie. Mam plany związane z nim. Chciałbym postawić większą oborę (35 sztuk bydła mlecznego) i 18 mięsnego , chciałbym kupić większy ciągnik i maszyny lepsze no i pola dokupić. Nie wiem czy to ma sens przy takim ukształtowaniu powierzchni i klasie gleby? Co o tym myślicie warto modernizować gospodarstwo? Przyniesie mi to jakieś zyski? Nie chciałbym oczywiście nabrać pożyczek a później nie mieć z czego spłacić. Wiecie o co chodzi?  
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v