Kapturr

Homologacja przyczepy z hamulcami hydraulicznymi

Polecane posty

Kapturr    1

Zwracam się z pytaniem odnośnie zakupu nowej przyczepy z hamulcami hydraulicznymi, dokładnie z firmy Marpol Marcin Kubik, model PMTB10. Producent twierdzi że można taką przyczepę bezproblemowo zarejestrować, natomiast spotkałem się z kilkoma postami w necie że taka przyczepa nie może zostać zarejestrowana. Czy ktoś może wie gdzie znaleźć jednoznaczną odpowiedź na ten problem, ponieważ nic takiego nie mogę znaleźć.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

W Polsce układ hamulcowy przyczepy musi działać tak aby w razie wypięcia przewodu załączyły się hamulce. Nie ma znaczenia jak będzie to rozwiązane. W przypadku hydraulicznych hamulców potrzebny jest specjalny zawór z akumulatorem hydraulicznym. Ewentualnie może być tak że producent stosuje siłowniki pneumatyczno - hydrauliczne  i po podpięciu pod układ pneumatyczny ciągnika można przejść pozytywnie badanie techniczne. 

  • Like 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Rowan    222

Tak jak kolega wyżej pisze. Ja tak kupowałem Pronara, na zamówienie dorabiali hamulce hydrauliczne do pneumatycznych. Tylko nie z gotowca, a było to ich rozwiązanie i dopłata 2500zł. 6 lat temu. Co do Twojego przypadku, to jednak bym wybrał innego producenta. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość
9 godzin temu, Kapturr napisał:

Producent twierdzi że można taką przyczepę bezproblemowo zarejestrować

Producent powie Ci wszystko co chcesz usłyszeć.

Cytat z ustawy

"2. Przyczepa, o której mowa w § 44, powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców: 1) hamulec roboczy spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1 lit. a, a ponadto: a) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem ust. 3, b) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;"

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Kapturr    1
Rowan napisał:

Co do Twojego przypadku, to jednak bym wybrał innego producenta.

Możesz rozwinąć czemu miałbym zmienić producenta?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

W którym miejscu ustawa zabrania stosowania hamulców hydraulicznych ciągniętej przyczepy? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Kapturr    1
akmaly napisał:

W którym miejscu ustawa zabrania stosowania hamulców hydraulicznych ciągniętej przyczepy? 

Diagnosta powiedzial mi to samo, nie powinno być problemu z rejestracją, spróbuję jeszcze się dodzwonić do wydziału komunikacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

Bo ustawa nic nie mówi jak ma być rozwiązany układ hamulcowy tylko aby zadziałał tak że po zerwaniu ma hamować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość
42 minuty temu, akmaly napisał:

W którym miejscu ustawa zabrania stosowania hamulców hydraulicznych ciągniętej przyczepy? 

Zasada działania hamulca hydraulicznego technicznie wyklucza możliwość  działania tego układu w razie odpięcia przyczepy podczas jazdy

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sadek9    186

A moim zdaniem, jeśli dostanie świadectwo homologacji to nie powinno być problemu, no i oczywiście upewnić się w WK a najlepiej byłoby jakby dał kopie homologacji i z tym do wydziału komunikacji i do diagnosty.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vat    299

Układ hamulców hydraulicznych takiej przyczepy powinien posiadać akumulator hydrauliczny. Zrealizowane jest to tak, że podpinasz wąż hydrauliczny i cienką linkę (sznurek). A ten akumulator połączony jest z instalacją przyczepy poprzez zawór kulowy jednokierunkowy czyli gdy jest zamknięty (zawór) ciśnienie może wejść tylko w strone akumulatora, w drugą stronę nie wyjdzie gdy jest zamkniety. 

Po podpięciu węza hamujesz raz, wtedy w akumulatorze nabija sie ciśnienie, puszczasz hamulec ciśnienie w układzie spada, ale w akumulatorze zostaje. 

Gdy wypnie się przyczepa - wypina sie eurozłacze, ale układ hamulcowy przyczepy jest dalej zamknięty. Sznurek (połaczony z ciągnikiem) otwiera zawór kulowy i zrywa się - ciśnienie z aku dostaje się do układu i wyciska siłowniki - przyczepa hamuje. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

Jakby kolega @Partyzant85 przeczytał temat od początku to może doczytałby że jest to fizycznie możliwe i nie pomawiał kogoś o kłamstwa.

Edytowano przez akmaly

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
andrzej78    588
2 godziny temu, Kapturr napisał:

Diagnosta powiedzial mi to samo, nie powinno być problemu z rejestracją, spróbuję jeszcze się dodzwonić do wydziału komunikacji.

Oczywiście ma rację . Zarejestrują , bo wyciąg z homologacji zawiera tylko podstawowe informacje i nie są od tego aby wnikać w samowolne przeróbki producenta. Na hamulce hydrauliczne na pewno nikt w kraju homologacji nie ma.  Znajomemu mieli zamontować -  gdy składał  zamówienie na  nową przyczepę , jak doszło do odbioru , to tylko we własnym zakresie. Nie wiem jakim cudem Pronar wypuszcza przyczepy z hydrauliczną instalacja hamulcową ? Znam przypadek że znajomy taką zarejestrował ,dopłacił ponad 2 tys za zmianę ,  ale po kilku latach przeglądu już nie przeszła .

Wspomniany wyżej producent przyczep wyciągnął wnioski , bo obecnie układ hydrauliczny hamulcowy nie jest już opcją.

Edytowano przez andrzej78

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

Nie wiem czy ma ktoś czy nie ale jeśli chodzi o przegląd to jeżeli działa to tak jak ustawa przewiduje to diagnosta nie może mieć żadnego ale. Co prawda jest to dość drogi układ ponieważ sam zawór to koszt ok 1400 zł plus jakieś 250 zł za akumulator, a gdzie jeszcze siłowniki, przewody i gniazdo. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
bergman31    640

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. W sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Dziennik Ustaw Dz.U.2016.2022

Dział IV  Warunki techniczne ciągnika rolniczego, leśnego i pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy do łączenia z tymi pojazdami.

Rozdział 4     Hamulce

Paragraf 48.

2. Przyczepą o której mowa w paragrafie 44, powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy spełniający wymagania określone w ust.1 pkt 1 lit. a, a ponadto:

a) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem ust. 3,

b) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

Paragraf 49.

2. Połączenie hamulców pomiędzy ciągnikiem a pojazdem ciągnionym powinno być pneumatyczne typu dwuprzewodowego lub hydrauliczne typu jednoprzewodowego; w pojeździe wyposażonym w połączenie hamulców pneumatycznych typu dwuprzewodowego dopuszcza się połączenie typu jednoprzewodowego jako złącze dodatkowe.

Podałem tylko najważniejsze przepisy dotyczące hamulców w przyczepach rolniczych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość
3 godziny temu, vat napisał:

Układ hamulców hydraulicznych takiej przyczepy powinien posiadać akumulator hydrauliczny. Zrealizowane jest to tak, że podpinasz wąż hydrauliczny i cienką linkę (sznurek). A ten akumulator połączony jest z instalacją przyczepy poprzez zawór kulowy jednokierunkowy czyli gdy jest zamknięty (zawór) ciśnienie może wejść tylko w strone akumulatora, w drugą stronę nie wyjdzie gdy jest zamkniety. 

Po podpięciu węza hamujesz raz, wtedy w akumulatorze nabija sie ciśnienie, puszczasz hamulec ciśnienie w układzie spada, ale w akumulatorze zostaje. 

Tylko,  że przy tym rozwiązaniu jak dobrze rozumiem to przy każdym naciśnięciu hamulca w ciągniku nabijasz ciśnienie w akumulatorze ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pierzo    19
2 godziny temu, andrzej78 napisał:

Oczywiście ma rację . Zarejestrują , bo wyciąg z homologacji zawiera tylko podstawowe informacje i nie są od tego aby wnikać w samowolne przeróbki producenta. Na hamulce hydrauliczne na pewno nikt w kraju homologacji nie ma.  Znajomemu mieli zamontować -  gdy składał  zamówienie na  nową przyczepę , jak doszło do odbioru , to tylko we własnym zakresie. Nie wiem jakim cudem Pronar wypuszcza przyczepy z hydrauliczną instalacja hamulcową ? Znam przypadek że znajomy taką zarejestrował ,dopłacił ponad 2 tys za zmianę ,  ale po kilku latach przeglądu już nie przeszła .

Wspomniany wyżej producent przyczep wyciągnął wnioski , bo obecnie układ hydrauliczny hamulcowy nie jest już opcją.

W ubiegłym roku kupiłem nowego Pronara z hamulcami hydraulicznymi bez żadnej dopłaty - nie można kupić na hamulcach pneumatyczni hydraulicznych

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

Nie. Najczęściej stosowane akumulatory hydrauliczne to gazowe ( gaz za membraną ), naciskając hamulec olej podawany jest zarówno na siłowniki jak i akumulator, zwalniając pedał w ciągniku olej z siłowników wraca do ciągnika ale ten z układu pomiędzy akumulatorem a zaworem pozostaje aż do momentu awaryjnego zadziałania układu ( lub ręcznego przestawienia zaworu ). 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
andrzej78    588
34 minuty temu, pierzo napisał:

W ubiegłym roku kupiłem nowego Pronara z hamulcami hydraulicznymi bez żadnej dopłaty -

Powodzenia na przeglądzie ( chyba ,że producent zamontował układ zgodny z wymogami).Pronar może więcej, bo była też  kiedyś taka głośna sprawa z ciągnikiem Pronar , który  po zamontowaniu przedniego TUZ-a miał zasłonięte reflektory, oczywiście sprawa wyszła na przeglądzie.

Edytowano przez andrzej78

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość
1 godzinę temu, akmaly napisał:

naciskając hamulec olej podawany jest zarówno na siłowniki jak i akumulator

czyli tak jak napisałem, że za każdym razem nabija się również akumulator.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

tak się wtrącę.

to kurna lepiej chyba bez hamulców w przyczepie jeździć jak traktor pneumatyki nie ma? 🤔

Edytowano przez pafnucy

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
vat    299
1 godzinę temu, Partyzant85 napisał:

Tylko,  że przy tym rozwiązaniu jak dobrze rozumiem to przy każdym naciśnięciu hamulca w ciągniku nabijasz ciśnienie w akumulatorze ?

Tak, ciśnienie w akumulatorze cały czas "czeka" na awaryjne hamowanie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wojtal24    2471
Kapturr napisał:

Zwracam się z pytaniem odnośnie zakupu nowej przyczepy z hamulcami hydraulicznymi, dokładnie z firmy Marpol Marcin Kubik, model PMTB10. Producent twierdzi że można taką przyczepę bezproblemowo zarejestrować, natomiast spotkałem się z kilkoma postami w necie że taka przyczepa nie może zostać zarejestrowana. Czy ktoś może wie gdzie znaleźć jednoznaczną odpowiedź na ten problem, ponieważ nic takiego nie mogę znaleźć.

 

zarejestrujesz bez problemu jezeli producent da Ci homologacje. podczas rejestracji w urzedzie dane zaczytuja sie z homologacji i urzednik w wydziale komunikacji nie ma nic do tego. co do przegladu to nie powiem ale uwazam ze jezeli instalacja jest orginalna to diagnosta nie bedzie robil problemow


ZETOR TEAM

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez Clark
      Wiem, że temat wałkowany wielokrotnie ale mam kilka pytań a odpowiedzi nie znajduję. Otóż: wyczytałem, że stary olej można wypchnąć sprężonym powietrzem i teraz pytanie w jaki sposób?
      Rozbieranie całego układu odpada. Jedynie co pozostaje to czyszczenie za pomocą układu ciągnika ale to strata kilku albo nawet kilkunastu litrów oleju a tani on nie jest. Wpadłem więc na pomysł aby wstępnie wydmuchać układ sprężonym powietrzem a następnie podłączyć pod ciągnik i wypłukać resztę.
    • Przez Hinco
      Czy teraz można zarejestrować jednoosiówke SAM do traktora? Bo kiedyś ojciec zrobił do samochodu i problemu nie było, a jakby sie dało traktorową rejestrnąć byłoby miło..
    • Przez tomb2
      Zbliża sie zima ;D a więc planuję wyremontować moją 4,5 t jednak nie wiem czy dojdzie to do skutku ??? Jeżeli znajomu udostepni mi garaż to tak bo on ma ogrzewany A więc mam kilka pytań.
      - ile mogą kosztować burty do przyczepy 4,5 t typ D-46B
      - Lepszcze są z blachy falistej czy z prostej ?
      - Jakiej grubości blache dać na podłoge ?
      - czym najlepiej wyczyścić przyczepe, czy piaskowanie się opłaca ile może kosztować?
      Narazie tyle
    • Przez MichaKpiski
      Chcę przerejstowac przyczepę Sanok D47A (wywrotka) , w dowodzie mam wpisane rok produkcji, numer podwozia , dopuszczalną łatwość 3500, Pani w starostwie powiedziała że diagnosta będzie musiał ustalić pozostałe dane. Czy ktoś by się podzielił pozostałymi danymi jakie ma wpisane w dowodzie ? z góry dziękuję
    • Przez PawelS
      Witam potrzebuję opinii na temat firmy Perfect-Agro Koluszki, gdyż prawdopodobnie będę u nich zamawiał przyczepę, są one całkowicie odnowione i wyglądają jak nowe a cena to jest 1/2 w porównaniu do Nowej np Pronarki. Czy ktoś z użytkowników kupił od niech przyczepę i czy jest zadowolony jak z trwałością i wykonaniem >? Za każdą informację będę wdzięczny 
      http://www.remonty-przyczep.com/ 
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj