kristofus

CEREA - Prowadzenie równoległe (DIY czyli trochę "zrób to sam")

Polecane posty

hubertb    4007

A powinno być tak że jaki kol wiek twój ruch lub ingerencja w sterowanie wyłącza system auto sterowania. Włączamy system przyciskiem z podwójnym potwierdzeniem np. przycisk musi być przytrzymany 5 sek lub trzeba go nacisnąć dwa razy lub nacisnąć przycisk A i przycisk B. Tak to powinno wyglądać inaczej może zrobić komuż krzywdę. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kristofus    11

Cerea ma info ze sterownika o pobieranym prądzie, wersja 300 jest chyba nawet bardziej czuła i przy 12V wydaje się zbyt szybko reagować na piki prądu bo potrafi rozłączyć AUTO przeciążeniowo przy gwałtowniejszych manewrach na nierównym polu mimo, że zdaje się aż 6A ustawiłem. Na 24V na razie tego nie zauważam ale to dosyć logiczne, przy wyższym napięciu ta sama moc osiągana jest przy niższym prądzie.

W ogóle przy 24V jest niezły power, tu już nie ma żartów, paluszki może poturbować :)

Poszukam jakiegoś kompromisowego napięcia, przetworniczka ma regulację. Zostanie i poczeka na moda "pasek zębaty", zapas prędkości jest fajny do manewrów ale szczerze mówiąc w normalnej jeździe przy dobrym starcie blisko ścieżki spokojnie wystarcza 12V, bez kombinacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Masakra, ten sterownik ma regulacje PWM? 

Powinno reagować na ruch enkodera nadmiar prądowy to raczej zabezpieczenie przed tym żeby ci ręki nie połamało. 

Edytowano przez hubertb

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kristofus    11
24 minuty temu, hubertb napisał:

Masakra, ten sterownik ma regulacje PWM? 

Powinno reagować na ruch enkodera nadmiar prądowy to raczej zabezpieczenie przed tym żeby ci ręki nie połamało. 

Patrząc w API ma całkiem sporo możliwości sterowania zarówno prędkością jak i akceleracją: https://www.phidgets.com/?tier=3&catid=18&pcid=15&prodid=1089#Connections

I pewnie Cerea z tego korzysta. No ale jak trzeba szybko to i power musi być :)

Aha, to szarpanie normalnie aż tak nie występuje, to były testy na linii ABcurve z pierwszego przejazdu, one zwłaszcza w C300 mocno szarpią, kolejne sąsiednie wyliczane linie są już wyraźnie wygładzone, linie ABrect to wiadomo, jak strzała :)

Edytowano przez kristofus

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Trzeba trochę by poprawić regulator, jeśli jest PID to już całkiem sporo można poprawić. Teraz ruch jest zbyt szybki to takie prowadzenie na "kwadratowo". Zastanawiam się dlaczego nikt z was nie idzie w stronę hydrauliki.  

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kristofus    11
16 minut temu, hubertb napisał:

Trzeba trochę by poprawić regulator, jeśli jest PID to już całkiem sporo można poprawić. Teraz ruch jest zbyt szybki to takie prowadzenie na "kwadratowo". Zastanawiam się dlaczego nikt z was nie idzie w stronę hydrauliki.  

Wyżej pisałeś o bezpieczeństwie więc chyba sam sobie w dużej mierze odpowiedziałeś... Jak dla mnie takie rozwiązanie ma tę zasadniczą przewagę, że kiedy zjeżdżam z pola silnik wysprzęglam i choćby skały srały ;) to nic nie przejmie nagle kontroli. W ostateczności, jeśli zapomnę i gdyby nawet przypadkiem się załączył silnik - siłowo mogę go przewalczyć.

Bezpieczeństwo jest bardzo ważne, może w tej całej euforii automatyki trochę o tym zapominamy.

W hydraulice, przynajmniej z tego co widziałem na filmie z rozwiązania fabrycznego, kierownica jest nieruchoma podczas autoprowadzenia więc wygląda na to, że układ całkowicie przejmuje kontrolę. Nie wiem, organoleptycznie nie miałem do czynienia, może są konstrukcje gdzie to działa inaczej, może da się zrobić to bezpiecznie, rozwiązaniom DIY w tej materii raczej bym nie zaufał.

Koszty, skomplikowanie, przenaszalność - jakieś cegiełki pewnie by tu dorzucił ale nie mam ochoty teoretyzować, daj przykład jakiegoś działającego równie dobrze albo lepiej rozwiązania hydraulicznego łatwego do samodzielnego wykonania, przeanalizujemy co i za ile było potrzebne, porównamy. Bo tak naprawdę tu jest podstawowa odpowiedź: rozwiązania na kierownicę działają w praktyce wystarczająco dobrze. No a skoro zauważmy w ich działaniu postęp to widocznie jeszcze też cały potencjał nie został wykorzystany.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Układ jest bezpieczny niż ci się wydaje rozdzielacz hydrauliczny jest wpięty na węże siłownika skrętu. Jeśli chcesz nagle skręcić możesz to zrobić w każdej chwili, montując wyłącznik odcinasz prąd do cewek rozdzielacza i po problemie nie możliwe żeby układ przejął kontrole. 

W sumie potrzeba zamiast silnika rozdzielacza hydraulicznego oraz czujnika skrętu. To największa różnica. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kristofus    11
12 minut temu, hubertb napisał:

W sumie potrzeba zamiast silnika rozdzielacza hydraulicznego oraz czujnika skrętu. To największa różnica. 

I programu :) Ostatecznie jesteśmy w wątku o Cerea, która hydrauliki nie obsługuje. I nie mam pojęcia czy kiedyś będzie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Program będzie wyglądał bardzo podobnie zresztą można by to próbować obrobić przez jakiś mikrokontroler. 

Największą wadą hydrauliki jest to że do każdego pojazdu w którym używacie gps należało by domontować rozdzielacz + czujnik skrętu. 

Jest jeszcze jedno rozwiązanie które mi podoba się najmniej: 

Kierownica połączona jest z enkoderem obrotem zaworu skrętu (orbitrolu) steruje zaś silnik. 

https://www.danfoss.com/en/products/steering/dps/steering-components-and-systems/electrohydraulic-steering/#tab-product-range

Edytowano przez hubertb

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
RU68    1113
23 godziny temu, hubertb napisał:

A powinno być tak że jaki kol wiek twój ruch lub ingerencja w sterowanie wyłącza system auto sterowania. Włączamy system przyciskiem z podwójnym potwierdzeniem np. przycisk musi być przytrzymany 5 sek lub trzeba go nacisnąć dwa razy lub nacisnąć przycisk A i przycisk B. Tak to powinno wyglądać inaczej może zrobić komuż krzywdę. 

Sorry ale widać że nie masz obycia z tego typu urządzeniami .Każde złapanie kierownicy rozłącza auto pilota w każdej fabrycznej nawigacji bez względu czy silnik czy hydraulika włączniki natomiast np . w trimble działa po puszczeniu naciśniętego  pedału muller naciśnięcie włącza pilota .Dodatkowo wszystkie parametry są ustawiane według zapotrzebowania kierowcy 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kristofus    11
5 godzin temu, hubertb napisał:

Kierownica połączona jest z enkoderem obrotem zaworu skrętu (orbitrolu) steruje zaś silnik. 

https://www.danfoss.com/en/products/steering/dps/steering-components-and-systems/electrohydraulic-steering/#tab-product-range

Znalazłem w końcu jakiś film z Agopengps na hydraulice, nie powiem, fajnie to wygląda. Nie znam się na hydraulice, gość podał w opisie PVG32, to fanaberia czy taka inwestycja jest konieczna w każdą maszynę:

https://allegro.pl/oferta/cewka-elektrozawor-sauer-danfoss-pvg32-157b4735-9140281954

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
RU68    1113

Jeżeli chodzi o hydraulikę to w zależności od modelu ciągnika problemy może stwarzać dodatkowy nierównomierny pobór  oleju przez inne urządzenia jeżeli układ kierowniczy jest wpięty w jedną magistralę z hydrauliką zewnętrzną - ruchy skrętu nie są równomierne

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Fanaberia, ten moduł steruje dwoma/trzema zaworami(jeśli jest LS) jeden to zawór odpowiedzialny za skręt (w naszym diy może być dwu cewkowy rozdzielacz jedno sekcyjny) drugi to zawór wyboru sterowania u nas uważam go za zbytek komfortu bo wpinamy się po za układ. 

https://assets.danfoss.com/documents/DOC152886485469/DOC152886485469.pdf

Strona 13 masz opisy zaworów. 

Musisz też zrozumieć jak działa Orbitrol jest to nic innego jak zwykły rozdzielacz hydrauliczny tyle że jeden obrót kierownicą to zawsze stała i ta sama ilość oleju. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kibix    284

Ładny postęp zrobili w nowej wersji. Widać że podstawa nawigacji to dobry algorytm. 

Co do hydrauliki. To nie jest takie hop siup. Kilka osób używa hydrauliki do sterowania i to faktycznie działa. Niektóre ciągniki mają zwykła pompę niektóre ls. Do tego dochodzą kwestie bezpieczeństwa. Kompensacja wydatku oleju na magistrali, dobranie odpowiednich przepływów. Wybrałeś akurat danfosa a to jest jeden z najdroższych producentów. Jak chcesz się wpiąć w hydrauliki ciągnika ? Baypass do orbitrolu ? Mało to bezpieczne. Złącze power Beyond? Nie każdy ciągnik posiada. Sam zawór proporcjonalny nie wystarczy. Do tego dochodzą gwinty w hydraulice przy układzie sterowania. W moim sklepie hydraulicznym nie mieli trojnika11/16 orfs a taki gwint mam przy orbitrolu. Do tego dochodzi to że teoretycznie wszystkie ustawienia robisz z poziomu programu ale w przypadku hydrauliki często trzeba przerabiać kod na Arduino. Ostatnio jeden użytkownik 2 tygodnie próbował swój układ ustawić i okazało się że kupił za zawór proporcjonalny o za dużym wydatku. 

Zresztą to jest temat o cera a ona nie wspiera hydrauliki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Danfos wstawił by pass co on głupi? 

Brak wsparcia hydrauliki tłumacze prostym faktem, brak możliwości homologowania. Co do gwintów i wydatków to na prawdę rzeczy prawie pomijalne. Zobaczcie dokumentację tych zaworów. Praktycznie rozwiązania na talerzu. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kibix    284

Chętnie zobaczę cenę tego zaworu. Blok zaworowy który nie siedzi bezpośrednio na orbitrolu to koszt około 2000-3000 zł używając tanich odpowiedników. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Danfos nie używa zaworu proporcjonalnego używa zwykły zawór, na schemacie widzę tylko serwo sterowanie niskim ciśnieniem, to też jest podbierane z orbitrolu. Nie dopisujmy cudownych właściwości tam gdzie ich nie ma. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kibix    284

Nie widziałem żadnego rozwiązania na zwykłym zaworze. Jestem ciekaw jakby to dzialalo. Program steruje wypełnieniem sygnału a nie sygnałem napięciowym więc tu musiała by być przeróbka.  

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

PDF wyżej strona 14 omówienie schematu, proste to jak budowa cepa. Jedyne co mierzą to wychylenie suwaka zaworu kierunku. 

Trzeba by  pomyśleć ale kiedyś do bardzo dużego rozdzielacza dorobiłem sterowanie serwo na silniku elektrycznym z przekładnią ślimakową działało to bardzo fajnie i płynnie. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kibix    284

Przypominam że sam musisz to zaprogramować bo gotowca nie ma. Musisz to skalibrować żeby działało. To się tylko wydaje takie proste.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
hubertb    4007

Nie jest to skomplikowane ale czasochłonne. Wyzwanie podejmę ale wątpię że szybko zawiadomię o wynikach. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
macko979    67

Witam. Jestem gotów zainwestować w ten zestaw, przygotowuje listę elementów na podstawie elementów z niemieckiego forum cerea, ale mam pytanie to użytkowników. Jaki odbiornik rtk polecacie? Czy kupowaliście dodatkowo moduł Arduino?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kristofus    11

simpleRTK2B

Arduino to już według uznania. Można na nim zrealizować dodatkowe przyciski, czujnik do automatycznego MARC-owania oraz dwustronną komunikację z Cerea (sterowanie sekcjami, mapy plonu, etc.). Komunikacji Cerea300 jeszcze nie ma, w ogóle są w niej dostępne tylko dwa skróty klawiaturowe. Do emulacji naciśnięć klawiszy potrzebne jest Arduino z usb wspierającym HID: https://www.arduino.cc/reference/en/language/functions/usb/keyboard/ UNO, NANO na pewno odpadają, z malutkich chyba tylko PRO MICRO na Atmedze 32u4, z większych Leonardo, ewentualnie znacznie droższe na Cortex-ach.

W najprostszej opcji można użyć przycisku nożnego na usb, jakby co priv, mam zbędny.

edit: aha, @macko979, jak będziesz miał taką listę, najlepiej z aktualnymi cenami, to warto byłoby ją tu wrzucić, pewnie niejednemu jeszcze mogłaby się przydać :)

Edytowano przez kristofus

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez niudizajn
      Mam problem w postaci łak na torfie. Zrobiłem rok temu renowacje 2,5 ha takich łąk (Roundup + Orka) poczym zasiałem trawę i co sie okazało??? Na trawe było za sucho a na gwiazdnice pospolitą nie. Więc w tym roku na wiosne ponownie Roundup + agregat uprawowy i siew. Trawa urosła tylko tam gdzie torf był "rozcienczony" ze zwykły piaskiem (taki teren u mnie jest) , a gdzie jest sam torf to tawy jest 50/50 z chwastami. Co robić??? Dodam tylko ze odczyn ziemi jest na poziomie 6,5.
    • Przez lemysz1
      Witam. Chciałbym się dowiedzieć czegoś więcej na ten temat. Kursy te mają niby zastąpić szkoły dla dorosłych w tym także na kierunkach rolniczych.
       
      Jak ma się wykształcenie zdobyte poprzez taki kurs a wymagania do otrzymania środków z unijnej kasy.
    • Przez bekba
      Witam
       
      Piszę w związku z sygnałem który dostałem od znajomego. Otóż ów znajomy zasygnalizowal mi ze w firmie z tematu kradną mleko!!! Zbiorniki starszej generacji(taki jak moj) nie posiadaja wyświetlacza i trzeba mierzyc poziom mleka manualnie(jak mleko sie ustanie i jest schlodzone) toteż nie mieżyliśmy poziomu mleka ufając w uczciwość kierowcy. Jakież było nasze zdziwienie gdy zadzwonił znajomy i zmierzyliśmy poziom mleka a na kwicie z dostawy było 150 litrów mniej!!! Nikt by nie robił afery o 10 litrów. Jest to proceder uprawiany przez kierowców ponieważ jest to WYNAJĘTA FIRMA PRZEWOZOWA. Mleko dopisują nieuczciwym rolnikom i dzielą sie zyskiem. W moim przypadku to jest strata bagatela 3tys zł/mieciąc. Najgorsze jest to że nie ma tego jak udowodnic bo kierowca wyprze sie ze zrobił to jednorazowo. u nas pomiar nie zgadzał sie za każdym razem odkąd dowiedzielismy sie o sprawie w koncu nakryliśmy go na gorącym uczynku jak przelewał mleko. i przelał nam spowrotem. ale nie ma żadnej gwarancji że proceder sie nie powtórzy. Kierowca wzruszal tylko ramionami. Nadmieniam ze w poprzedniej mleczarni nikomu nawet do glowy nie przyszlo by zeby robic takie rzeczy.....Alarmuje że jest taki problem. Piszcie czy też spotkaliście sie z tym problemem i jaki macie pomysł zeby zlikwidowac ten proceder....
    • Przez ema
      Witam, posiadam wykształcenie rolnicze. W tym momencie nie posiadam gospodarstwa, pracuję w handlu tak się po prostu złożyło z czegoś trzeba żyć. W domu posiadaliśmy parę lat temu małe gospodarstwo 2ha klasa ziemi 3, aktualnie w dzierżawie. Od dziecka interesowałem się wszystkim związanym z rolnictwem, pomagałem wujowi powadzić gospodarstwo 12 hektarowe, klasa ziemi 5-6 . Otóż teraz pojawiła się szansa przejęcia tego gospodarstwa przeze mnie. Problem polega na tym że przez ostatnie parę lat gospodarstwo pod*padło, nie prowadzona jest żadna produkcja zwierzęca wyłącznie zboża. Chce zaryzykować i rozpocząć gospodarzenie. Chciał bym hodować tuczniki oraz bydło mięsne dodatkowo jakaś produkcja roślinna. Wiadomo w wizji jest powiększenie areału. Z maszyn to oczywiście c-330 oraz podstawowe maszyny. Jest ogrom pracy do zrobienia ale myślę że w przyszłości by się to opłaciło. Piszę tutaj ponieważ chcę poznać wasze opinie drodzy forumowicze. Będą mi bardzo pomocne. Mam mieszane podejście do tego z jednej strony mam pewien stały zarobek w handlu z drugiej chciałbym też jakoś spróbować chociaż zadziałać rolnictwie. Pozdrawiam wszystkich i czekam na wyczerpujące odpowiedzi.
    • Przez czvb22
      Witam, przymieżam się do zakupu kilku maszyn ( opryskiwacz, agregat uprawowo siewny , rozsiewacz do nawozów) i interesuje mnie wspolny komputer do sterowania tymi maszynam w standardzie ISOBUS. Mój ciągnik nie obsługuje ISOBUS dlatego poszukuje wspólnego terminala pod te wszystkie maszyny.
       
      Z tego co mi wiadomo opryskiwacze firmy Agrio Puma/Napa (jeszcze nie zdecydowałem który chciałbym zakupić), moga być obsługiwane przez takie oto terminal http://agrio.com.pl/elektronika-me 
       
      Podobnie jest z horsch pronto 3 i z rozsiewaczem kuhn/rauch axis 30.2 http://www.kuhn.com.pl/internet/webpl.nsf/0/9B0644940E82F08EC1257C910049B1D2
       
      Zauważyłem, że Ci wszyscy producenci korzystaja z komputerow muller elektronilk i np. model COMFORT TERMINAL jest w ofercie każdego z nich wiec na chłopski rozum wszystko powinno pasować. 
       
      Moje pytanie jest nastepujące czy ktoś używa takich rozwiazań i ma z nimi doświadczenie. Czy aby napewno to wszystko współgra ze sobą tak jak powinno. Z definicji ISOBUS wydaje mi się, że tak powinno być ale wiadomo jak to z "nowinkami technicznymi" wyglada.
      A jeśli rzeczywiście tak jest to który terminal polecacie? Zależy mi na gps, prowadzenie równoległe, automatyczne zamylkanie sekcji opryskiwacza itp.itd. Ma ktoś może informacje ile np. taki comfort terminal kosztuje u danego producenta? Ceny powinny byc podobne ale znając życie pewnie gdzieś jest drożej a gdzieś taniej. Może bezpośrednio kupić od muller elektronik ale z tego co mi widomo dopłaty na gps/komputer sa tylko w przypadku zakupu z maszyną a nie oddzielnie. 
       
      Dziekuje z góry za wszelką pomoc i odpowiedzi na pytania dotyczące Terminali jak i maszyn które chciałbym nabyć.
       
      Prosze o przeniesienie tematu jeśli w złym miejscu założyłem ale nie mogłem znaleźć nic podobnego na AF.
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj