Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
nie napisał:

Gazeta jednak przypomina, że wcześniejsze analizy wskazywały, iż konkurencja mogłaby wzrosnąć, gdyby powstały szybkie połączenia kolejowe do Niemiec. I podaje, że jedna z planowanych linii KDP miała prowadzić z CPK do Frankfurtu nad Odrą, ale została wykreślona z projektu.

Eche. A niemce wybudują całkiem nową linię do frankfurtu aby nam dogodzić. Ponadto - Frankfurt to nawet nie dzielnica Berlina a kolej na lotnisko w Berlinie to pociąg miejski tego miasta. Zatem KDP miała zawracać we frankfurcie na zatłoczonych niepolskich bocznicach... Było to rozsądne? Pędzić pociąg ze Zbaszynka do Frankfurtu i go zawracać? Przecież hamowanie IC co 30 km już go mocno tyra. Sens połaczenia na Berlin jest raczej przez Kostrzyn ale to inny zupełnie temat. Pociag zapiernicza z Warszawy na most we Frankfurcie z przyzwyczajenia i to przyzwyczajenie wygrywa z rozsądkiem. Inny temat to prawda jaką przekazala niemra - lotnisko w Berlinie to żaden hub. Nie jest konkurencją dla CPK w takiej postaci. Lotnisko w Berlinie to normalny port dla tego miasta. Obawa przed konkurencją, która emanowali decydenci PiS jako to: "nie budujmy, bo jest w Berlinie" to wykorzystanie przez PR słów bezmyślnie rzuconych do przykrycia tematu iż CPK to nowe lotnisko dla Warszawy. Rozszerzone komponenty miały nigdy nie powstać tak jak port w Elblągu czy rozwój w Świnoujsciu do którego prowadzą rury. To są fajne i potrzebne rzeczy - skala zaś wydumana.

Opublikowano

Bez wizji na przyszłość nic się nie buduje, jak pokazuje historia - nie każda wizja się sprawdza, ale budowa portu w Gdyni to tez było wizjonerstwo, bo antagoniści mowili, że wystarczy się dogadać z niemcami i korzystać z portu w Gdańsku. 

  • Like 2
Opublikowano

cpk ma mieć dwa pasy więc nie jest przeskalowany , nie wiem czy nie jest problemem medialnym zabezpieczenie terenu pod przyszłe rozbudowy samego portu bo ma być zabezpieczenie na dodatkowe dwa pasy i dodatkowa infrastrukture z tym zwiazaną 

6 minut temu, DTaras napisał(a):

skala zaś wydumana.

 

Opublikowano
37 minut temu, jahooo napisał(a):

Bez wizji na przyszłość nic się nie buduje, jak pokazuje historia -

Zależy jakie dragi były brane. Aleee z tą wizją CPK to musiały iść srogie piguły.🤣

Opublikowano
hubertuss napisał:

Bo Niemcy takie mają. Ciemnemu ludowi powiedzieli ,że musimy mieć większe. A że może być problem z pasażerami na pełną skalę to wymyślili, ze zamkną Okęcie. Nawet któryś pisior tu pisał, że trzeba tam przekierować pasażerów.

We Frankfurcie. A to już całkiem bez sensu ze szprychami do niemca. Zresztą niemki to nie szprychy.

Opublikowano
2 godziny temu, DTaras napisał(a):

Eche. A niemce wybudują całkiem nową linię do frankfurtu aby nam dogodzić. Ponadto - Frankfurt to nawet nie dzielnica Berlina a kolej na lotnisko w Berlinie to pociąg miejski tego miasta. Zatem KDP miała zawracać we frankfurcie na zatłoczonych niepolskich bocznicach... Było to rozsądne? Pędzić pociąg ze Zbaszynka do Frankfurtu i go zawracać? Przecież hamowanie IC co 30 km już go mocno tyra. Sens połaczenia na Berlin jest raczej przez Kostrzyn ale to inny zupełnie temat. Pociag zapiernicza z Warszawy na most we Frankfurcie z przyzwyczajenia i to przyzwyczajenie wygrywa z rozsądkiem. Inny temat to prawda jaką przekazala niemra - lotnisko w Berlinie to żaden hub. Nie jest konkurencją dla CPK w takiej postaci. Lotnisko w Berlinie to normalny port dla tego miasta. Obawa przed konkurencją, która emanowali decydenci PiS jako to: "nie budujmy, bo jest w Berlinie" to wykorzystanie przez PR słów bezmyślnie rzuconych do przykrycia tematu iż CPK to nowe lotnisko dla Warszawy. Rozszerzone komponenty miały nigdy nie powstać tak jak port w Elblągu czy rozwój w Świnoujsciu do którego prowadzą rury. To są fajne i potrzebne rzeczy - skala zaś wydumana.

najlepiej przez szczecin niech jedzie :D stek bzdur

 

zobaczcie, są raporty największych międzynarodowych audytorów (zamówione min. przez tuska! i następnie ukryty bo niemcom nie pasował), są analizy polskich rządów (sld, po, pis), są (byli, bo tusk ich wyrzucił) inwestorzy (największe na świecie firmy z branży) chcące zainwestować 8 mld złotych (forumowe eksperty wiedzą lepiej, że nieopłacalne), wszyscy pozytywnie oceniają cpk, widzą w nim wielką szansę rozwoju polski i dobry projekt biznesowy

  

ale dlatego, że to pis rozpoczął inwestycję to trzeba to zniszczyć, wyśmiać choćby polska straciła

zawsze jakaś kanalia się znajdzie

  • Like 1
  • Haha 1
Opublikowano

Rozwodzicie sie nad CPK ale nie rozumiecie jego sensu bo lotnisko nie miało powstać by Janusz mógł polecieć do Egiptu , tak nam to tłumaczą by społeczeństwo nie protestowało że tyle kasy musi wyłożyć ale propaganda trwa ze to jest nasze , przez nas wykonane i nie jest to nasze ostatnie słowo :) CPK jest potrzebne tylko wtedy gdy będzie jedwabny szlak z Chin a jak widać POPiSowcy robia wszystko by te szlaki nie powstały . Za PiS ukraina blokowała kontenery z chin i to jeszcze przd wojna a PiSlamiści udawali że nie ma problemu .Ukraińce blokowali przewozy bo im zachód kazał . A był to najszybszy przywóz towarów z Chin ,cło było opłacane w Dorohusku czy na LHS  przejściu Izow-Hrubieszów ale ukraińce rozwalili to połaczenie a PiS nie wyciagnął żadnych konsekwencji . Teraz mamy to samo z obecnymi , zamkneli szlak przez Białoruś bo niemcy zaczeli tracić w porcie Hamburgu . takie to sprzedawczyki . Chiny i tak towary dowiozą bo jak będą stawiać sie polacy to przywiozą przez Petersburg a potem statkami do niemiec i o to chodzi niemcom z oscarem. Jak nawet to zablokuja to Chińczycy juz tworzą połączenie południowe przez Turcję -tak wiec towar i tak trafi do Europy choćby hamerykanie zablokowali szlaki  morskie .O to idzie gra a CPK miało być hubem przeładowczym na Europę a Polska miała zarabiać na cle ale agentura rządowa dba o to by niemiec nie stracił biznesu. Cała historia CPK.

  • Like 1
Opublikowano

Orlen zrealizował kontrakt na dostawę 100 mln m sześc. gazu ziemnego do Japonii - poinformowała spółka w komunikacie prasowym. Kontrahentem jest Osaka Gas. Orlen po raz pierwszy w historii dostarczył LNG na rynek japoński.

"Transakcje takie jak dostawa do Japonii są naturalnym elementem realizacji strategii umacniania pozycji handlowej i potwierdzają naszą rosnącą rolę w globalnym łańcuchu dostaw LNG" - dodał.
Jak wskazano, Orlen od kilku lat systematycznie rozwija kompetencje w obszarze LNG, inwestując w infrastrukturę portową, flotę gazowców oraz biura handlowe w kluczowych lokalizacjach na świecie. Firma rozwija również funkcje tradingowe w LNG, co buduje pozycję międzynarodową i pozwala na bieżąco odpowiadać na potrzeby globalnego rynku.

 

a tyle było wyśmiewania i wyzywania obajtka i pisu za zakup gazowców

głupio wam po-łgłówki? 

Opublikowano

Orlen u mnie w okolicy trzyma najwyższe ceny na paliwo, na stacjach prywatnych po 5,99, na Orlen 6,09 do 6,10

w Lublinie ceny na Orlen 20gr mniesze a na prywatnych nawet ponad 40gr

niech ktoś mi wytłumaczy - to pracownik w małej miejscowości jest droższy niż w dużym mieście, miasto powiatowe ma wyższe podatki ?? czy chodzi tylko o łupienie obywateli ?

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, marks50 napisał(a):

Rozwodzicie sie nad CPK ale nie rozumiecie jego sensu bo lotnisko nie miało powstać by Janusz mógł polecieć do Egiptu , tak nam to tłumaczą by społeczeństwo nie protestowało że tyle kasy musi wyłożyć ale propaganda trwa ze to jest nasze , przez nas wykonane i nie jest to nasze ostatnie słowo :) CPK jest potrzebne tylko wtedy gdy będzie jedwabny szlak z Chin a jak widać POPiSowcy robia wszystko by te szlaki nie powstały . Za PiS ukraina blokowała kontenery z chin i to jeszcze przd wojna a PiSlamiści udawali że nie ma problemu .Ukraińce blokowali przewozy bo im zachód kazał . A był to najszybszy przywóz towarów z Chin ,cło było opłacane w Dorohusku czy na LHS  przejściu Izow-Hrubieszów ale ukraińce rozwalili to połaczenie a PiS nie wyciagnął żadnych konsekwencji . Teraz mamy to samo z obecnymi , zamkneli szlak przez Białoruś bo niemcy zaczeli tracić w porcie Hamburgu . takie to sprzedawczyki . Chiny i tak towary dowiozą bo jak będą stawiać sie polacy to przywiozą przez Petersburg a potem statkami do niemiec i o to chodzi niemcom z oscarem. Jak nawet to zablokuja to Chińczycy juz tworzą połączenie południowe przez Turcję -tak wiec towar i tak trafi do Europy choćby hamerykanie zablokowali szlaki  morskie .O to idzie gra a CPK miało być hubem przeładowczym na Europę a Polska miała zarabiać na cle ale agentura rządowa dba o to by niemiec nie stracił biznesu. Cała historia CPK.

nawet tu na forum mamy kilku pożytecznych idiotów tylko szkoda że pożytecznych wszystkim innym tylko nie Polsce

nie wszystko co robia zarówno pisdzielce jak  i popaprańce jest z gruntu złe jak i dobre dla pszyszłości regionu ale więcej złego niż dobrego i u jednych i drugich no akurat CPK łączy ich negatywnie i skutek w obydwu przypadkach będzie taki sam - dalsza peryferializacja Polski

Edytowane przez dysydent
  • Like 1
Opublikowano
19 godzin temu, hubertuss napisał(a):

Tak tak znamy z Radomia bliżej do Egiptu. Wielu zdaje sobie sprawę, że cpk zwłaszcza w wersji pisu będzie drugim Radomiem. Dlatego na siłę trzeba skierować tam pasażerów zamykając inne lotniska. Zwłaszcza to w Warszawie. Bo w Warszawie jest najwięcej potencjalnych pasażerów.

250 to po co do tego nowe tory? Wiele z obecnych szlaków na trasach między miastami wojewódzkimi da się zmodernizować do 200 - 250. A jak jeszcze to się ma zatrzymywać w mniejszych miastach to z Białegostoku jednego z mateczników pisu będziesz jechał do Łodzi na cpk z 4 godziny. Normalnie jak w latach 80 tych za komuny. Dolicz do tego, ze na lotnisku trzeba wcześniej się stawić to z Białegostoku czy Olsztyna będziesz musiał wyjść z domu 6 GODZIN przed odlotem? Przyszłość wg pisu ciemnota i zacofanie raczej. Nie mówiąc o mniejszych miejscowościach wokół tych miast. 

Ciemnota to jest kiedy niemiec po raz kolejny ma zarobić zamiast polskiej firmy 

  • Haha 1
Opublikowano
4 minuty temu, jahooo napisał(a):

niech ktoś mi wytłumaczy - to pracownik w małej miejscowości jest droższy niż w dużym mieście, miasto powiatowe ma wyższe podatki ?? czy chodzi tylko o łupienie obywateli ?

To raczej chodzi o to czy jest konkurencja czy zmowa cenowa w danej okolicy. 

Sochaczew 5.95 

Łowicz 5.65

Z 25km jest pomiędzy tymi miastami.

Opublikowano
3 minuty temu, jahooo napisał(a):

Orlen u mnie w okolicy trzyma najwyższe ceny na paliwo, na stacjach prywatnych po 5,99, na Orlen 6,09 do 6,10

w Lublinie ceny na Orlen 20gr mniesze a na prywatnych nawet ponad 40gr

niech ktoś mi wytłumaczy - to pracownik w małej miejscowości jest droższy niż w dużym mieście, miasto powiatowe ma wyższe podatki ?? czy chodzi tylko o łupienie obywateli ?

orlen, shell i bp, wszystkie trzy mają ceny z kosmosu

moya ma 50gr taniej!

2 minuty temu, Tomasz0611 napisał(a):

Z 25km jest pomiędzy tymi miastami.

 50 gr stacja obok stacji :D 

  • Haha 1
Opublikowano
1 minutę temu, nie napisał(a):

 50 gr stacja obok stacji :D 

Jakiś powód tego jest ... Ja bym się tak nie cieszył, bo zaoszczędzone pieniądze mogą pójść na pompy paliwowe czy wtryski, a to tanie rzeczy nie są ...

Opublikowano

zauważyłem, że na tygodniu Orlen trzyma wysokie ceny, na tygodniu tankują się tam firmy i urzędy, głownie na wykupione karty paliwowe, potem na weekend opuszczają cenę do poziomu prywaciarzy, bo tankują się głownie osoby prywatne

w ten sposób KO łupi swoich wyborców, którzy przecież wywodzą się głownie z biznesu

nie ma to jak być r.... w d... na własne życzenie\

ten schemat obserwuję już od dłuższego czasu

8 minut temu, Tomasz0611 napisał(a):

To raczej chodzi o to czy jest konkurencja czy zmowa cenowa w danej okolicy. 

Sochaczew 5.95 

Łowicz 5.65

Z 25km jest pomiędzy tymi miastami.

Orlen 6,09 Moya 5,99 za ON, po dwóch stronach ronda w tej samej miejscowości

  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)

a dzięki @jahooo; nie zauważyłem (z tym pozostawianiem na tacę weekendowym z ceny paliwa) i teraz samochcąc skro coś takiego przeczytałem zwrócę - a zapewne nie tylko ja - uwagę

Edytowane przez dysydent
  • Like 1
Opublikowano
4 minuty temu, jahooo napisał(a):

zauważyłem, że na tygodniu Orlen trzyma wysokie ceny, na tygodniu tankują się tam firmy i urzędy, głownie na wykupione karty paliwowe, potem na weekend opuszczają cenę do poziomu prywaciarzy, bo tankują się głownie osoby prywatne

U siebie tego nie zauważyłem, czy w tygodniu, czy w weekendy ceny się nie zmieniają, a nawet jak się zmienią to nie widać w tym takiej celowej manipulacji jak opisywana wyżej.

Opublikowano
1 minutę temu, Tomasz0611 napisał(a):

U siebie tego nie zauważyłem, czy w tygodniu, czy w weekendy ceny się nie zmieniają, a nawet jak się zmienią to nie widać w tym takiej celowej manipulacji jak opisywana wyżej.

zauważyłem taką prawidłowość mniej więcej od sierpnia tego roku, wcześniej na wiosnę było podobnie

Opublikowano
8 minut temu, jahooo napisał(a):

nie ma to jak być r.... w d... na własne życzenie\

tutaj dobry przykład takiego zjawiska

W 2021 r., kilka miesięcy po opuszczeniu Białego Domu, Trump poinformował o złożeniu pozwu zbiorowego przeciwko Facebookowi, Twitterowi i Google'owi oraz ich szefom za dyskryminację konserwatystów na ich platformach i ich cenzurowanie.

Facebook zapłacił 25 milionów dolarów odszkodowania 

Twitter zapłacił 10 milionów dolarów

YouTube zapłacił 24,5 mln dolarów

Opublikowano
marks50 napisał:

Rozwodzicie sie nad CPK ale nie rozumiecie jego sensu bo lotnisko nie miało powstać by Janusz mógł polecieć do Egiptu , tak nam to tłumaczą by społeczeństwo nie protestowało że tyle kasy musi wyłożyć ale propaganda trwa ze to jest nasze , przez nas wykonane i nie jest to nasze ostatnie słowo :) CPK jest potrzebne tylko wtedy gdy będzie jedwabny szlak z Chin a jak widać POPiSowcy robia wszystko by te szlaki nie powstały . Za PiS ukraina blokowała kontenery z chin i to jeszcze przd wojna a PiSlamiści udawali że nie ma problemu .Ukraińce blokowali przewozy bo im zachód kazał . A był to najszybszy przywóz towarów z Chin ,cło było opłacane w Dorohusku czy na LHS  przejściu Izow-Hrubieszów ale ukraińce rozwalili to połaczenie a PiS nie wyciagnął żadnych konsekwencji . Teraz mamy to samo z obecnymi , zamkneli szlak przez Białoruś bo niemcy zaczeli tracić w porcie Hamburgu . takie to sprzedawczyki . Chiny i tak towary dowiozą bo jak będą stawiać sie polacy to przywiozą przez Petersburg a potem statkami do niemiec i o to chodzi niemcom z oscarem. Jak nawet to zablokuja to Chińczycy juz tworzą połączenie południowe przez Turcję -tak wiec towar i tak trafi do Europy choćby hamerykanie zablokowali szlaki  morskie .O to idzie gra a CPK miało być hubem przeładowczym na Europę a Polska miała zarabiać na cle ale agentura rządowa dba o to by niemiec nie stracił biznesu. Cała historia CPK.

Yyyy a ile kontynyrów wejdzie do samolota?


nie napisał:

Orlen zrealizował kontrakt na dostawę 100 mln m sześc. gazu ziemnego do Japonii - poinformowała spółka w komunikacie prasowym. Kontrahentem jest Osaka Gas. Orlen po raz pierwszy w historii dostarczył LNG na rynek japoński.

"Transakcje takie jak dostawa do Japonii są naturalnym elementem realizacji strategii umacniania pozycji handlowej i potwierdzają naszą rosnącą rolę w globalnym łańcuchu dostaw LNG" - dodał.
Jak wskazano, Orlen od kilku lat systematycznie rozwija kompetencje w obszarze LNG, inwestując w infrastrukturę portową, flotę gazowców oraz biura handlowe w kluczowych lokalizacjach na świecie. Firma rozwija również funkcje tradingowe w LNG, co buduje pozycję międzynarodową i pozwala na bieżąco odpowiadać na potrzeby globalnego rynku.

 

a tyle było wyśmiewania i wyzywania obajtka i pisu za zakup gazowców

głupio wam po-łgłówki? 

Napisali ile na tym stracił?

  • Like 1
  • Haha 2
Opublikowano (edytowane)
11 minut temu, DTaras napisał(a):

Yyyy a ile kontynyrów wejdzie do samolota?

coś w stylu jak wsadzić żyrafę do lodówki oczekujesz ?

u mnie lokalny orlen na zmianie pracuje 6 osób na etacie , prywaciarz obok 2 ludzi i na dodatek skasował nocki tylko , stacje orlen są zadbane a to kosztuje na kolejnej stacji tylko 1 osoba 

Godzinę temu, jahooo napisał(a):

Orlen u mnie w okolicy trzyma najwyższe ceny na paliwo, na stacjach prywatnych po 5,99, na Orlen 6,09 do 6,10

w Lublinie ceny na Orlen 20gr mniesze a na prywatnych nawet ponad 40gr

niech ktoś mi wytłumaczy - to pracownik w małej miejscowości jest droższy niż w dużym mieście, miasto powiatowe ma wyższe podatki ?? czy chodzi tylko o łupienie obywateli ?

Edytowane przez jarecki
Opublikowano

racyl napisał:

19 godzin temu, hubertuss napisał(a):

Tak tak znamy z Radomia bliżej do Egiptu. Wielu zdaje sobie sprawę, że cpk zwłaszcza w wersji pisu będzie drugim Radomiem. Dlatego na siłę trzeba skierować tam pasażerów zamykając inne lotniska. Zwłaszcza to w Warszawie. Bo w Warszawie jest najwięcej potencjalnych pasażerów.

250 to po co do tego nowe tory? Wiele z obecnych szlaków na trasach między miastami wojewódzkimi da się zmodernizować do 200 - 250. A jak jeszcze to się ma zatrzymywać w mniejszych miastach to z Białegostoku jednego z mateczników pisu będziesz jechał do Łodzi na cpk z 4 godziny. Normalnie jak w latach 80 tych za komuny. Dolicz do tego, ze na lotnisku trzeba wcześniej się stawić to z Białegostoku czy Olsztyna będziesz musiał wyjść z domu 6 GODZIN przed odlotem? Przyszłość wg pisu ciemnota i zacofanie raczej. Nie mówiąc o mniejszych miejscowościach wokół tych miast. 

Ciemnota to jest kiedy niemiec po raz kolejny ma zarobić zamiast polskiej firmy 

Lotnisko we Waaarszaaawiee ma ograniczone możliwości operowania nocą. Z mojego doświadczenia wynika, że na lot 4 godzinny lepiej szykować się nocą. Niema dżetlaga więc lądujesz i w hotelowym barku nie dopuszczasz do kaca już za dnia. Nie tracisz czasu. Lokalnie to powrót do Babimostu idealny by był na 24.00 lub nawet 01.00 w nocy. Loty dalsze to se można robić koło południa. To lotnisko jest od dawna potrzebne Warszawie i powstanie zapewne. Opierdzieli także i Łódź. Pomysł aby wszystkie szybkie pociagi stawały w CPK? Po pierwsze kołowanie takiego pociągu po tych rozjazdach będzie trwało tyle co przejazd pociagiem przez trójmiasto - oby ten demon osiągał tam ze 60 km/h. Po drugie - po wuj tam wlec całą kolej? To powinno być jak metro - tylko na powierzchni. Mam wrażenie, ze ta cała KDP będzie o kant dupy właśnie i prędkością przykrywa tylko problem. Jak se dzieciaki przelezą przez płot i będą chciały pięciozłotówki na torach przewalcować to cała akcja rozbije rozkład, ze AI wróci do przedszkola a infrastrukturę trzeba konserwować, że o remontach nie wspomnę. Szprychy już były i miały się jako tako gdy pociagi szły na parę i nie każdego było stać na bilet. Patrząc w ten sposób - czyli, ze nie każdego będzie stać na szybki pociąg - KDP musi operować niezależnie od innych przewozów oraz te dodatkowe dwa pasy trzeba budować od razu bo taniej będzie na CPK dolecieć z małego lotniska niż dojechać ciopągiem.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Gość
      Przez Gość
      Podejrzewam ogromny kryzys w rolnictwie. Nie zaskoczy mnie gdy mleko będzie po 0,70 zł, trzoda po 3,50 A byki po 5,50.😥😥
    • Przez Piotr_SM
      Może kogoś zainteresuje: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/minister-stefan-krajewski-oglosil-wsparcie-dla-rolnikow-700-mln-zl-na-jednoprocentowe-kredyty-260-mln-zl-na-pomoc-za-straty-okolo-1577-mld-zl-na-platnosci-bezposrednie
    • Przez jahooo
      Kontynuacja tematu z 2023 roku
       
    • Przez dunda92
      Proponuję uporządkować rozmowę. Byłem na Dorohusku, byłem na strajku w swojej okolicy. Czas i obowiązki większości ludzi nie pozwalają stać na granicy 24/7, a myślę że chcieliby jak i ja dowiedzieć się o aktualnej sytuacji na wszystkich granicach. Tym bardziej w związku z wczorajszym posunięciem Tuska o włączeniu granic do infrastruktury krytycznej.
    • Przez debrzyna
      Powinniśmy podjąć sie informowania rolników i nie tylko ,kto w poszczególnych województwach organizuje wyjazd na następny protest Brak takiej informacji to mniej ludzi na proteście
      Macie informacje wpisujcie w tym temacie Tylko informacje kto i tp bez zbędnej polityki 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v