Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dokładnie o to mi chodziło.Po 2 każdy olej będzie miał szmulec prędzej czy później bo każdy swoje traci właściwości.Robiąc teraz kapitalkę czyściłem ścianki bloku oraz pokrywy zaworowe z tego szmulcu i ciężko było domyć głównie się liczy sumienna wymiana oleju 

Opublikowano

No  to  fizyka  mówi ze  gęstość  sie  zmienia  z temperaturą , a lepkość  nie powinna  :P

 

Jednak na tym forum w tematach  o zachodnich maszynach poziom wiedzy jest o tyle wyższy co wyższośc tych maszyn nad demoludami 

Opublikowano

Co  własciwie  chcesz powiedzieć? Piszesz że  gęstość  jest niezmienna , niezależnie od  temeratury  , a lepkość  jest  zmienna.

Ja  pozwalam  sobie  zauważyć  że  jest odwrotnie .

Ty  wklejasz linki  , które potwierdzają  to  co ja powiedziałem  ,.

 A  ten ostatni post  -  to  co  chcesz powiedzieć  - nie  wiem  zupełnie  :huh:

Opublikowano

Powiem najprościej wiem co to jest w slangu codziennym powiedzieć że coś jest gęste albo rzadkie i każdy to zrozumie , tyle że jako mechanik nauczyłem się szczegóły mają znaczenie to akurat jest pierdoła , i nie jest dla mnie problem zrozumieć jak ktoś mi mówi  przegrzałem olej że zrobił sie rzadki i spadło ciśnienie

ale dla mnie prawidłowo olej stracił lepkość np dla 15w40 jest około  14.5 mm2/s przy 100 C 

Ale do rzeczy wkleiłem link z wiki i to powinno wystarczyć żeby wyjaśnić co to znaczy gęstość ale tak z fizycznego punktu jest to tam pięknie opisane z przykładami 

 

Opublikowano (edytowane)

?Że jak olej się przegrzał i stracił coś tam? Możesz rozwinąć temat?

I co to ma do 60-ki która chodzi dosłownie na wszystkim bez względu na wiek i właściwości.

Edytowane przez seweryn20
Opublikowano

Nie dogadamy się ale coś takie życie .

Co do Twojego cytatu to dalej opisane na przykładzie wody gęstośc w zależności od temp zmieni się podczas zmiany stanu skupienia bo 1 L wody i 1 L lodu ma inną objętość przy tej samej masie , dlatego też zamarznięta woda rozsadza blok i chłodnice.

Opublikowano (edytowane)

Spoko ja  to  rozumiem  , ale  ty nie  :P

Olej  też  zmienia  gęstość i  co  za  tym idzie objętość  ;)

 

Po prostu  nie  wiesz o  czym piszesz .

Jak  taki  z  ciebie mechanik , jak fizyk  -  to  chroń  Boże  twoich klientów  :D

Edytowane przez mariuszd93
Opublikowano

?Że jak olej się przegrzał i stracił coś tam? Możesz rozwinąć temat?

I co to ma do 60-ki która chodzi dosłownie na wszystkim bez względu na wiek i właściwości.

 

Stracił lepkość czyli potocznie stał się bardzo :"rzadki " lejny . Po ostygnięciu parametry wrócą do normy .

 

Aby skończyć dyskusję ja wiem kto ma co na myśli mówiąc gęsty czy rzadki olej a że sam posługuje się typowo serwisowymi pojęciami to nie szkodzi bo potrafię to przełożyć na język potoczny 

Spoko ja  to  rozumiem  , ale  ty nie  :P

Olej  też  zmienia  gęstość i  co  za  tym idzie objętość  ;)

 

Po prostu  nie  wiesz o  czym piszesz .

Jak  taki  z  ciebie mechanik , jak fizyk  -  to  chroń  Boże  twoich klientów  :D

 

Powodzenia , ja nie muszę nikomu nic udowadniać . 

Opublikowano

Nie dogadamy się ale coś takie życie .

Co do Twojego cytatu to dalej opisane na przykładzie wody gęstośc w zależności od temp zmieni się podczas zmiany stanu skupienia bo 1 L wody i 1 L lodu ma inną objętość przy tej samej masie , dlatego też zamarznięta woda rozsadza blok i chłodnice.

 

Nie chcę się czepiać ale litr to jest jednostka objętości, czyli jeden litr wody ma taką samą objętość jak jeden litr lodu (1dm3)...

 

Opublikowano (edytowane)

Nie chcę się czepiać ale litr to jest jednostka objętości, czyli jeden litr wody ma taką samą objętość jak jeden litr lodu (1dm3)...

 

 

Dzięki za wychwycenie błędu miało być że 1 kg wody i 1kg lodu ma inna gęstość wyrażoną w jednostce objetości (litr)

Co do reszty jestem pewien i obstaje przy swoim 

kłania sie definicja klasyfikacji lepkościowej SAE , lepkość kinematyczna podawana w kartach olejów przy 40 C i 100 C 

Wszystko na wyciągnięcie ręki ale co ja tam wiem nikomu nic będę udowadniać  bo to jest na wyciągniecie reki 

Zmiany gęstości (objętości ) do masy względem zmian temperatury w jakiej pracuje olej są pomijane dla jakości filmu olejowego i rzeczywistego ciśnienia w magistrali . .

Ale powtarzam to jest ciekawostka techniczna w 90 % ludzi nawet tych którzy cos tam naprawiają w slangu olej jest albo gęsty albo rzadki.

 

http://www.agloprima.com.pl/?p=p_43&sName=Klasyfikacja-lepkosciowa-olej

 

http://warsztat.castrol.pl/wiadomosci/gestosc-czy-lepkosc/

 

Piekny wykres na dole zaleźności lepkości od temperatury i gatunku oleju według SAE

 

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)

Czy jesteś pewien tego co napisałeś ?

Oczywiście że tak, bo rzadki i gęsty to pojęcie względne. A to że olej zmienia swoją lepkość oraz gęstość zależnie od temperatury to inna sprawa.

Edytowane przez bears
Opublikowano (edytowane)

Zupełnie się zgadzam z ostatnim postem , ale mam zastrzeżenia do poprzedniego ., pierwszy człon zdania jest nielogiczny .Odnośnie lepkości  oleju ( pojęcie względne - oczywiście ), ale olej w naturalny sposób się wypracowuje i właśnie staje się rzadszy z powodu rozrywania się łańcuchów polimerowych ( spadek lepkości). Ponadto olej w trakcie eksploatacji rozcieńczany jest paliwem . Oczywiście pomijam fakt zmiany lepkości oraz gęstości właściwej pod wpływem temperatury.

Edytowane przez andrzej78
Opublikowano (edytowane)

Gdyby ktoś chciał pogłębić wiedzę na temat zmian lepkości w funkcji przebiegu a tak że warunków eksploatacji , o których wspomniał Kolega wyżej 

To bardzo przystępnym jezykiem opisane 

Pierwszy link od góry w formacie PDF

 

https://www.google.pl/search?q=zmiany+lepksoci+z+przebiegiem&oq=zmiany+lepksoci+z+przebiegiem&aqs=chrome..69i57.9084j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=zmiany+lepko%C5%9Bci+z+przebiegiem

Edytowane przez Gość
Opublikowano

Nie to żebym się czepiał "ale" :) kolega @V12 napisał: "Gęstość oleju jest stała w funkcji temperatury , zmienia się lepkość" co jest nieprawdą.

Nie musisz tego bronić na siłę i żadne przepychanki nie są tu potrzebne ponieważ właśnie to gęstość oleju zmienia się w funkcji temperatury, to samo dotyczy lepkości tylko ten parametr zmienia się zdecydowanie w mniejszym stopniu i to on decyduje o jakości oleju.

To czy olej jest gęsty czy rzadki nie ma większego znaczenia dla lepkości a gęstość to gęstość ( czyli masa właściwa ) i nie ma żadnego innego ( potocznego ) określenia. Problemem jest tylko to że bardzo dużo osób ma mylne twierdzenie że gęsty olej musi mieć wyższą lepkość co jest totalną nieprawdą.

Olej dobiera producent i jeszcze nie widziałem instrukcji która mówiłaby w prost jaki ma być olej tylko jest podany wykres lepkości w funkcji temperatury otoczenia. Właśnie po to są różne oleje a pisanie że 20w50 jest odpowiedni na polski klimat pozostawiam bez komentarza. Dodam jeszcze że olej nie może mieć zbyt dużej lepkości i to wcale nie przez normy emisji spalin i inne takie tylko jest to niezdrowe dla silnika ( m.in. wydłużenie czasu podania oleju ) który nie jest do tego dostosowany.

Opublikowano (edytowane)

Zmiana gęstości w tych widełkach temperatur oleju to pewnie okolice 10 % nikt tego na szybko  nie podaje ale dokładnie znajdę 

Natomiast lepkość dla 15w40 dla 40 C to 107mm2/s a dla 100C to 14,4 mm2/s ile to procent ?? a jaki będzie procentowy stosunek lepkości miedzy -25 a 120 C 

Każde wiarygodne źródło pomija zmianę gęstość dla temp oleju. 

Ja nie mam czego bronić bo podałem źródła :)

Zaznaczyłem to pare razy ze 90% osób posługuje się określeniami gęsty , rzadki i ok każdy wie o co chodzi 

Normy emisji przynajmniej dla aut osobowych dążą do najmniej lepkich , energooszczędnych typu 0w30 są już oleje 0w20 takie oleje mają inne dodatki mające chronić układ oczyszczania , Ale i oleje do ciężarówek typu 15w40 klasy E7 , E9 mają dodatki dla ochrony układów oczyszczania zbędne dla wiekowych silników 

 

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)

Przyznam rację lepkość zmienia się zdecydowanie w większym stopniu ale gęstość nie jest stała.

Odnośnie lepkości i norm to nie musi być to zasadą ponieważ pełny syntetyk 0W40 będzie miał niemal identyczną lepkość jak minerał 15W40, jedynie dużo wyższy wskaźnik lepkości ( mniej się zmienia względem temp. ) a to co przed W to dotyczy właściwości w  ujemnych temp. otoczenia więc nie jest to dyktowane tylko przez normy. Dla norm emisji spalin ważniejsze są takie parametry jak zawartość popiołu siarczanowego czy dodatki. Bardziej doszukiwałbym się tego że dąży się do oleju który w momencie rozruchu ma niską lepkość i wraz ze wzrostem temperatury zmienia się w jak najmniejszym stopniu ( olej idealny ) co daje możliwość łatwiejszego rozruchu, czy przedłuża żywotność silnika ( m.in. szybsze podanie oleju ).

Pisałem wyżej że nie znam instrukcji która zalecałaby konkretny olej ale jednak zapomniałem o C360 i Superol CA SAE 30:) Szkoda tylko że nasi eksperci nie poszli z duchem czasu i w latach 80-tych drukowali takie głupoty. Do 60-tki, używanej cały rok, dobrym olejem jest zwykły minerał 15W40 tylko jeśli ktoś stosował wcześniej Superol np. CC 30 i teraz chce przejść ma 15W40 to musi zwracać uwagę aby olej miał niską liczbę zasadową bo może sobie narobić problemów - i powstanie kolejny temat że po Turdusie spadło ciśnienie:)

Edytowane przez akmaly
Opublikowano

To ja mam takie pytanko dla zorientowanych. Kupiłem samochód 3.0 V6, który zawsze jezdził na Shellu 10W40 lepkość kinetyczna przy 40 - 96,31; przy 100 stopniach - 14.37, wskaźnik lepkości 154. Zmieniłem olej na Total 5W30 lepkość odpowiednio 90 i 14.7; wskaźnik 172. Kiedy wlałem i odpaliłem, pochodził pare minut na wolnych i dałem gazu a tu chmura dymu, pochodził przestało i jezdzi normalnie ale jak dam gaz w podłoge i predkość wzrasta aż do 180ciu w lusterku widzę kłeby niebieskiego dymu. No i jak gorący pochodzi 2 minuty na biegu jałowym przy dodaniu gazu pójdzie chmurka. Dzwonie do sprzewdawcy z reklamacją, to on mówi że wlałem olej syntetyczny zamiast półsyntetyka, wymyło nagary i kopci. Sinik fabrycznie miał 5W40, czy przez olej tak mogło się stać? 

Opublikowano

Przyznam rację lepkość zmienia się zdecydowanie w większym stopniu ale gęstość nie jest stała.

Odnośnie lepkości i norm to nie musi być to zasadą ponieważ pełny syntetyk 0W40 będzie miał niemal identyczną lepkość jak minerał 15W40, jedynie dużo wyższy wskaźnik lepkości ( mniej się zmienia względem temp. ) a to co przed W to dotyczy właściwości w  ujemnych temp. otoczenia więc nie jest to dyktowane tylko przez normy. Dla norm emisji spalin ważniejsze są takie parametry jak zawartość popiołu siarczanowego czy dodatki. Bardziej doszukiwałbym się tego że dąży się do oleju który w momencie rozruchu ma niską lepkość i wraz ze wzrostem temperatury zmienia się w jak najmniejszym stopniu ( olej idealny ) co daje możliwość łatwiejszego rozruchu, czy przedłuża żywotność silnika ( m.in. szybsze podanie oleju ).

Pisałem wyżej że nie znam instrukcji która zalecałaby konkretny olej ale jednak zapomniałem o C360 i Superol CA SAE 30:) Szkoda tylko że nasi eksperci nie poszli z duchem czasu i w latach 80-tych drukowali takie głupoty. Do 60-tki, używanej cały rok, dobrym olejem jest zwykły minerał 15W40 tylko jeśli ktoś stosował wcześniej Superol np. CC 30 i teraz chce przejść ma 15W40 to musi zwracać uwagę aby olej miał niską liczbę zasadową bo może sobie narobić problemów - i powstanie kolejny temat że po Turdusie spadło ciśnienie:)

 

Dokładnie 100 % zgadzam . Parametry dla 15w40 podałem przykładowo.. 0W40 jest prawie idealnym olejem jeśli do tego jest Full Saps czyli nie jest okrojony z popiołu siarczanowego innych np fosfor ma wyśmienite właściwości smarne. Dlatego tam gdzie nie ma filtrów ja nie zastosuje oleju Mid lub Low Saps . W olejach ciężarowych im wyższa liczba ACEA np E7 bym olej jest bardziej pod filtry .

Oczywiście dodatki szkodzące filtrom zostały zastąpione inny innymi ale ja jest wierny starej dobrej mysli technicznej 

To ja mam takie pytanko dla zorientowanych. Kupiłem samochód 3.0 V6, który zawsze jezdził na Shellu 10W40 lepkość kinetyczna przy 40 - 96,31; przy 100 stopniach - 14.37, wskaźnik lepkości 154. Zmieniłem olej na Total 5W30 lepkość odpowiednio 90 i 14.7; wskaźnik 172. Kiedy wlałem i odpaliłem, pochodził pare minut na wolnych i dałem gazu a tu chmura dymu, pochodził przestało i jezdzi normalnie ale jak dam gaz w podłoge i predkość wzrasta aż do 180ciu w lusterku widzę kłeby niebieskiego dymu. No i jak gorący pochodzi 2 minuty na biegu jałowym przy dodaniu gazu pójdzie chmurka. Dzwonie do sprzewdawcy z reklamacją, to on mówi że wlałem olej syntetyczny zamiast półsyntetyka, wymyło nagary i kopci. Sinik fabrycznie miał 5W40, czy przez olej tak mogło się stać? 

 

Na pewno 5w30 ma  90 i 14,7 ?? 

Bo mi pokazuje 67 i 11.7 to typowe wartości  dla tej klasy 

Ja nie wierze w wymywanie bo jak olejowy pierścień zakoksowany to dopiero jest chmura :) 

Opublikowano

Pomylka 5W40, taki leje do osobówek z 2000 lat benzynowych. W tym przypadku ważna jest tez chyba liczba TBN ale nie ma w specyfikacji. Mysle teraz znowu wlac polsyntetyk i zobaczyc bo ten silnik mam przekladac do mojego auta i nie wiem czy warto jak lubi zadymic.

Opublikowano (edytowane)

Nie wiem co da Ci zmiana oleju na dymienie:). Pisałem już wyżej że nie ważna jest technologia bo lepkość jest zbliżona co zresztą określa liczba SAE ( w Twoim przypadku 40).

Nie kombinuj z olejem tylko sprawdź ciśnienie w komorze, a najlepiej wykonaj próbę olejową.

Edytowane przez akmaly

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez 93Dominik
      Witam. Mam następujący problem w swoim jelonku. Brak wspomagania kierownicy, wymieniony orbitrol po regeneracji , odpowietrzony cały układ hydrauliczny, nowy olej( poprzedni teaki sam jak nowy HL 46) nowe uszczelniacze na siłowniku wspomagania oraz zrobiony przegląd pompy hydraulicznej. Wszystko na nic jak nie było tak nie ma wspomagania . Na początku nie było w wspomagania w lewo a po kilku dniach nie ma w lewo i w prawo. Prosił bym o pomoc jeśli ktoś miał taki przypadek . Środek żniw a maszyna stoi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v