Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, chciałbym się dowiedzieć jaki polecacie olej do silnika Forterra 2010 rok. Czy lepszy będzie 10W40 czy 15W40, co sądzicie o dedykowanych olejach Zetor Uni 100??? (na opakowaniu pisze że można również lać do silników bez dpf - czy  to prawda???). Uwagi/sugestie mile widziane. Pozdrawiam

Opublikowano

Podstawowa zasada- jaki olej zalewany był dotychczas bo jeżeli mowa o wymianie i zmianie oleju na inny technologicznie w czasie normalnej eksploatacji, niezwiązanej z naprawą silnika, to nie jest to dobre rozwiązanie . Ponadto jeżeli silnik nie posiada DPF , wystrzegać się olejów zalecanych do jednostek w taki filtr doposażonych , pomimo tego co tam sobie na opakowaniu oleju napisali.

Opublikowano (edytowane)

Na gwarancji i trochę po był Aral Traktoral, potem przez długi czas fuch 10w40 mot, potem chwilowo Aral Mega ale krótko bo praca sinika na nim była okropna -szybko wymieniony na fuchs, no i teraz myślę czy nadal fuchs czy coś lepszego, a po za tym w sklepie gość powiedział że do forterry to powinien być 15w40 bo 10 może brać. Tak w ogóle to silnik zimą rzadziej jest odpalany a latem bywa że robi w transporcie to długo nie pracuje. Dodam tylko że na fuchs ostanio na wolnych obrotach potrafiła zaświecić się kontrolka.

Edytowane przez Kartoflorz
Opublikowano
Godzinę temu, andrzej78 napisał(a):

Podstawowa zasada- jaki olej zalewany był dotychczas bo jeżeli mowa o wymianie i zmianie oleju na inny technologicznie w czasie normalnej eksploatacji, niezwiązanej z naprawą silnika, to nie jest to dobre rozwiązanie .

Właśnie to jest błędne myślenie często powielane wszędzie.

Nie ma przeciwskazań dla sprawnego silnika z przejscia np z 15w40 na 10w40 jeśli jest taka potrzeba podczas użytkowania np tak jak ktoś wspomniał uzytkowanie maszyny w zimie.

Chyba że instrukcja maszyny wyraźnie tego zabrania.

Niektóre sprzęty maja dopuszczenia używania różnych olejów w zależności gdzie są użytkowane z reguły chodzi o temp otoczenia.

 

Opublikowano (edytowane)
11 godzin temu, MarcinKa napisał(a):

Właśnie to jest błędne myślenie często powielane wszędzie.

Nie ma przeciwskazań dla sprawnego silnika z przejscia np z 15w40 na 10w40 jeśli jest taka potrzeba podczas użytkowania np tak jak ktoś wspomniał uzytkowanie maszyny w zimie.

 

 

Właśnie, że są przeciwskazania ,bo mowa tu o nieco innej technologii - olej mineralny i olej półsyntetyczny - z syntetycznymi dodatkami uszlachetniającym ,który ma np dużo lepsze własności myjące itd.  Wyjątkiem jest sytuacja gdy bierzemy pod uwagę oleje wykonane w tej samej technologii ,np obydwa oleje mineralne ,a różniące się tylko lepkością.Ponadto oleje 15W40 to większą lepkość - bo gorszy wskaźnik lepkości ,grubszy film olejowy ,dlatego można przejść z oleju 10W40 na olej 15W40 ,gdy np silnik jest nieco bardziej zużyty,ale nie odwrotnie. Inaczej ma się sprawa gdy silnik jest po remoncie.

Edytowane przez andrzej78
Opublikowano
12 godzin temu, Kartoflorz napisał(a):

fuch 10w40 mot,

A to dziwne, bo ten olej powinien być stabilny. Przecież 10w40 STOU leje się do wszystkiego i jest OK.

Opublikowano

A propos STOU, a co sądzicie o oleju Castrol Transmax MP Plus Agri czy jak mu tam, czy warto się tym interesować i czy ktoś z was to stosuje to do silnika????Podobno ma być to w zastępstwie Aral Traktoaral tylko ciekawe czy tak jest, co o tym sądzicie????

46 minut temu, mirro napisał(a):

A to dziwne, bo ten olej powinien być stabilny. Przecież 10w40 STOU leje się do wszystkiego i jest OK.

Może ten Mot był lewy i temu tak było.

Opublikowano
3 godziny temu, andrzej78 napisał(a):

Właśnie, że są przeciwskazania ,bo mowa tu o nieco innej technologii - olej mineralny i olej półsyntetyczny - z syntetycznymi dodatkami uszlachetniającym ,który ma np dużo lepsze własności myjące itd.  Wyjątkiem jest sytuacja gdy bierzemy pod uwagę oleje wykonane w tej samej technologii ,np obydwa oleje mineralne ,a różniące się tylko lepkością.Ponadto oleje 15W40 to większą lepkość - bo gorszy wskaźnik lepkości ,grubszy film olejowy ,dlatego można przejść z oleju 10W40 na olej 15W40 ,gdy np silnik jest nieco bardziej zużyty,ale nie odwrotnie. Inaczej ma się sprawa gdy silnik jest po remoncie.

To od lat powtarzane mity. 

Mineralny 15W-40 nie naprawi silnika po półsyntetyku 10W-40 jak i odwrotnie nie popsuje. Warto wybierać z niższą ale stabilną liczbą TBN i nic się nie stanie. 

Opublikowano

Wielu użytkowników na problem z parametrem 15W40 czy 10W40 ,a z parametrem TBN to już w ogóle....,tym bardziej, że często ten parametr jest trudny do namierzenia . Ponadto  można by polemizować jakie dodatki   i w jakich ilościach  producent nawtykał do oleju  aby zapewnić żądaną skuteczność neutralizacji kwasów w okresie eksploatacji oleju oraz jak będą reagować z tym co zostało na ściankach elementów silnika.   Żaden olej nie naprawi silnika ,ale owszem popsuć może,bo autor postu wspomniał o świecącej się kontrolce oleju ,czy to była sprawa niższej lepkości oleju - czy jeszcze czegoś innego..... Istnieją też przypadki ,opisywane na forum ,gdzie dochodziło do uszkodzenia silnika starszej konstrukcji - po zalaniu oleju przystosowanego do silników nowszej generacji z filtrami DPF .

Opublikowano

Prosta i najważniejsza zasada to stosować olej zalecany przez producenta w instrukcji obsługi. Bez problemów w sprawnym silniku można zamiennie stosować oleje o różnej lepkości, ważne aby były zgodne z wytycznymi producenta. 

Opublikowano
5 godzin temu, andrzej78 napisał(a):

Właśnie, że są przeciwskazania ,bo mowa tu o nieco innej technologii - olej mineralny i olej półsyntetyczny - z syntetycznymi dodatkami uszlachetniającym ,który ma np dużo lepsze własności myjące itd.  Wyjątkiem jest sytuacja gdy bierzemy pod uwagę oleje wykonane w tej samej technologii ,np obydwa oleje mineralne ,a różniące się tylko lepkością.Ponadto oleje 15W40 to większą lepkość - bo gorszy wskaźnik lepkości ,grubszy film olejowy ,dlatego można przejść z oleju 10W40 na olej 15W40 ,gdy np silnik jest nieco bardziej zużyty,ale nie odwrotnie. Inaczej ma się sprawa gdy silnik jest po remoncie.

Nie do końca masz rację. Powtarzasz też częściowo mity jak ktoś wyżej zauważył. Bez problemu można przejść na 10 w 40 jeśli silnik jest w dobrej kondycji. Ja w swoim mf 390 z 87 roku stosuje 10w40. I nie ma problemu. Teraz ciągnik bardzo mało robi ale kiedyś gdy był głównym nic mu to nie przeszkadzało. Nic się nie wymywa nic nie wycieka nic nie stuka olej po wymiennie jest długo czysty i silnik nigdy nie brał oleju. Takie zetor 2010 rok to spokojnie na 10 w 40. 

Opublikowano

Ale nikt nikomu nie zabrania zmiany oleju z minerala na semi .To że na podstawie obserwacji nic się nie wydarzyło wcale nie oznacza że nic się nie zadziało. Kondycja silnika nie jest jedynym aspektem ,bo jak się komuś wydaje że spadek ciśnienia  to jedyny efekt to się myli . Oleje różnej lepkości ,w tym przypadku różne pod względem technologii- mineralna i syntetyczna ,posiadają różne bazowo dodatki uszlachetniające ,które w różnym stopniu ,większym lub mniejszym mogą ze sobą reagować.

Opublikowano

Dalej w to brniesz? 

"Oleje różnej lepkości ,w tym przypadku różne pod względem technologii" - poszukaj informacji o tych technologiach a sam zrozumiesz że nie ma tam większej różnicy. 

Opublikowano (edytowane)

Taa, bo baza mineralna i syntetyczna olejów to to samo ....🤪 Ponadto ilość dodatków uszlachetniających co ma przełożenie na jakość , trwałość i inne parametry olejów to też to samo ...!!???

Edytowane przez andrzej78
Opublikowano
6 godzin temu, andrzej78 napisał(a):

olej mineralny i olej półsyntetyczny - z syntetycznymi dodatkami uszlachetniającym ,który ma np dużo lepsze własności myjące itd

Tylko żeby osiągnąć ten sam cel olej syntetyczny ma z reguły gorsze właściwości myjące. Syntetyczna baza jest odporniejsza na degradację i nie potrzeba tyle dodatków które muszą rozwiązywać problem osadów czy odkładanych laków. 

Opublikowano
36 minut temu, andrzej78 napisał(a):

Taa, bo baza mineralna i syntetyczna olejów to to samo ....🤪 Ponadto ilość dodatków uszlachetniających co ma przełożenie na jakość , trwałość i inne parametry olejów to też to samo ...!!???

Różnica pomiędzy mineralnym a półsyntetycznym to tylko domieszka bazy syntetycznej do bazy mineralnej. Nie brnij w to bo baza nie odpowiada właściwości myjące  

Opublikowano
24 minuty temu, andrzej78 napisał(a):

A to takie kryterium......😁 A jak ma niewielki przebieg i dużo nagaru i szlamu wewnątrz????

Niech sobie ma co chce wewnątrz. Ale przede wszystkim na pracujących względem siebie częściach szlamu i nagaru nie ma a to te połączenia są dla nas najważniejsze. Po drugie sprawny silnik w dobrej kondycji nie bezie miał dużo szlamu i nagaru. Chyba, że na jednym oleju 65 lat. naprawdę nie ma sensu w to brnąć A jak olej wymyje ten szlam z czym też bym nie przesadzał bo żaden olej wszystkiego nie myje to zostanie to w misie lub na filtrze i tyle w temacie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez krzysiekwm90
      opinie na temat ciągnika

      piście

    • Przez jeziosky
      Witam! Mam taki temat do dyskusji;  Oringi na tulejach w Zetorach. Wiadomo że dość często padają w Zetorach uszczelnienia tulei silnikowych.  Jak myślicie dlaczego tak jest? Z mojego doświadczenia, dość skromnego bo dotyczącego tylko dwóch Zetorów wydaję mi się  że oringi są dość luźno pasowane. Tuleje z nowymi uszczelniaczami wpadają w blok właściwie pod swoim ciężarem. Co ciekawe nowe oringi powinny mieć wymiar katalogowy 104x4,2  a mierząc je  mają max 4,0 mm.  Czy ma ktoś doświadczenie z zastosowaniem  innych  uszczelniaczy silikonowych ale grubszych np. 4,4?
    • Przez matixtex
      Witam, posiadam Zetora 9540. Przeciekał mi siłownik pomocniczy, wymieniłem uszczelniacze, ale dalej cieknie. Chcę go wymienić na nowy ale pan w sklepie powiedział mi że są 2 rodzaje jedne o skoku 300 drugi o skoku 280.  mówił że zakładają teraz te krótsze bo są lepsze . Wymieniał ktoś u siebie? Jak założę 280( bo mój miał 300)wszystko będzie grało czy coś się upierniczy?
    • Przez wesley
      Witam, mam problem z mocowaniem dźwigni rewersu. Tulejka w której osadzona jest dźwignia była trzykrotnie spawana i znów się urwała. Myślę żeby wymieniać całe obramowanie na nowe bo ciężko będzie to pospawać ale nie wiem czy można to kupić nie znam numeru w katalogu. Może ktoś miał z tym do czynienia i mógł mi pomóc byłbym wdzięczny. 


    • Przez Kuba1302
      Witam, potrzebuję założyć lampy ostrzegawcze w Zetorze Forterra 11741. Tak więc przychodzę z zapytaniem jak macie je zamontowane bo ja kupiłem go bez lamp i niewiem jak je założyć żeby niedziurawic kabiny.
      Ps. Będę wdzięczny za zdjęcia i porady 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v