Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam Mtz 82. Wiadomo, że napęd WOM to szmelc w tych ciągnikach. Czy w któchś nowszych ciągnikach Mtz stosuje się inny mechanizm przekazania momentu niż te nieszczęsne taśmy? Zmieniłem już na szerszą taśmę, ale i tak wytrzymuje jeden sezon...

Opublikowano

kolego jak założysz nowe taśmy i ustawisz je to po krótkim czasie gdy będziesz pracował WOM to pociąg te taśmy bo one się ułożyły i mogą zacząć się ślizgać i wtedy szybko się zużyją.

Opublikowano

Może, różnych próbowałem sposobów. Nowy bęben nawet musiałem przetaczać po sezonie, bo taki był po rysowany. Używam kosiarki bijakowej 1,8m - ona bardzo obciąża WOM, rotacyjną mam 2,1m ze spulchniaczem- też daje podpalić. Te maszyny mają wymagania na granicy możliwości tego womu, więcwięc stąd moje pytanie, czy występuje inne rozwiązanie w nowszych modelach.

Opublikowano

Trudno powiedzieć wom w nim nie jest najmocniejszą stroną tego ciągnika a mimo to nie wielu ludzi na niego narzeka.

na pewno i było o tym na forum są lepsze i gorsze taśmy. jedne spisują się super a drugie nie nadają się do niczego. Trzeba szukać było o tym.

Opublikowano

W 1221 też są taśmy, ale jak na razie WOM spisuje się znakomicie, silnik zdusi a wałek nie stanie.  Tarcze mogą być w modelu  1523, tam włączanie jest hydromechaniczne  rączką z 3 pozycjami ( wom na hamulcu, wom  ,,luz'' ,  wom włączony ) 

Opublikowano

Dużo zależy od tego, czy po zmianie taśm wyregulujesz prawidłowo cały mechanizm, a po pewnym czasie wymaga podregulowania i kontroli. Znam ludzi, co mają MTZ-ty podpięte kilka lat do paszowozu i do WOM nie zaglądają. Wszystko zależy też od sposobu eksploatacji. Sama kosiarka bijakowa to jeszcze nie powód do padania taśm. Sąsiad pracował na MTZ-tach w PRD i kosili nimi pobocza, chwalił sobie sposób włączania i trwałość tego patentu z taśmami. Ale dbał o "swój" ciągnik w pracy i regularnie kontrolował wszelkie niedociągnięcia i regulacje.

Opublikowano

zaluz szeroka tasme i beben od wersji ATS i oczywiscie kontroluj nowe tasmy jesli slizga to podciagni o dwa obroty ja mam taka zalozona od wiosny w mtz 82 i silnik zadusi a walek nie stanie i jest robota a wczesniej po dwoch pokosach trawy walek stawala a byl na waskiej tasmie teraz jest ok

Opublikowano

U mnie w okolicznych PGR MTZ 82 ciagal zwijke JD 550, a pozniej nawet nowego Claasa przez ok 2 sezony na naprawde ogromnym jak na niego areale i nikt nie narzekal. Ow MTZ do dzis ciaga opryskiwacz i jakos WOM w nim kreci bez problemow. W zwijce chodzil dzien i noc, jakos to dzialalo bez zadnych problemow, takze wina musi lezec po Twojej stronie niestety.

Opublikowano

A te maszyny, o których piszesz,to jakie zapotrzebowanie mocy mają? Wina z pewnością nie "lezy" po mojej stronie, jak piszesz. Jest wiele postów potwierdzających słaby WOM. Według serwisu Pronara tan napęd może obsługiwać maszyny o zapotrzebowaniu maksymalnym około 60KM, więc jak używasz maszyn o mniejszym zapotrzebowaniu, to nie ma problemu.

Opublikowano

ważne są obroty pracy WOM, przy 1000obr przeniesiesz wiekszą moc przy tym samym momencie obrotowym. a sprzęgło WOM przenosi konkretny moment obrotowy i tego raczej nie da się przeskoczyć.

Opublikowano

He he. Większe obroty mniejszy moment. Samo nasuwa się że 540 ma większy moment. 

Problem w tym że sprzęgło womu jest za przekładnią 540/1000. Jeśli maszyna ma zapotrzebowanie powiedzmy 40 kW to jakich obrotów nie ustawisz tyle musi przenieść sprzęgło cierne z taś załączających.

Gdyby przekładnia zmieniająca obroty z 540 na 1000 była pomiędzy końcówką womu a sprzęgłem wygląda to inaczej. Ale nie jest.

Opublikowano

Jak warunki pozwalają, to jeżdżę na 1000. Wolniej idzie robota, ale się nie ślizga. W ogóle mniej pali, mniej oleju bierze, ciszej pracuje. W cięższym terenie brakuje jednak wtedy momentu i przydusi ciągnik.

Opublikowano (edytowane)

Seweryn, zamieszałeś. Najsłabszym elementem jest sprzęgło cierne, a tak jak napisałeś, jest ostatnie przed wyjściem na zewnątrz wałka. Sprzęgło może przenieść okreslony moment obrotowy. Wzór na moment obrotowy ro P/n gdzie P=moc, n=obroty wałka. Im większe obroty wałka tym większa moc przy tym samym momencie. 1000 obr wałka to prawie 2x więcej niż 540, więc i moc PRAWIE 2x teoretycznie większa.

 

Zastanawia mnie jeszcze, jaki masz olej w skrzyni, lepkość oleju i parametry temperaturowe w krytycznym obciążeniu grają dużą rolę.

Edytowane przez jahooo
Opublikowano

E no co ty? Policz sobie dokładnie 1000 womy przy 2200 silnika a 540 womy przy 2200 silnika.  Przy jakich ustawionych obrotach wałka jest na wyjściu womu większy moment?

 

Podpowiedz przy walku 1000 jest mniejsze przełożenie pomiędzy silnikiem a wyjściem womu niż przy 540.

Opublikowano

Ale ja liczę co innego - przy tej samej wytrzymałości sprzęgła na taśmach, przeniesie 2x większą moc przy 2x większych obrotach wałka na wyjściu. Sam napisałeś, że sprzęgło jest ostatnie, za przekładnią planetarną patrząc od strony silnika, bo w innym przypadku nie ma to znaczenia

 

Opublikowano

No jak? Wałek wom 540 przekazuje większy moment niż wałek 1000. 

Sytuacja idento jak z kołami.  Silnik  2000obr/min i kół 100 a zmiana biegu na wolniejszy, obroty silnika 2000obt/min a kół 54. Gdzie będzie większy moment? 

Sam mechanizm ogólnie jest poddawany takim siłom jakie wygeneruje silnik na poszczególnych obrotach. Przy wałku 1000 mniej jest obciążone ale tylko dla tego że łatwiej zatrzymać silnik z powodu mniejszego momentu na wałku.

Opublikowano

Dokładnie. Przy ustawieniu wałka na 1000, nie używam pełnych obrotów silnika, bo maszyna musi iść na max 560obr/min. Silnik pracuje w okolicach 300obr/min i ma wtedy mniej momentu, dlatego nie zrywa taśmy.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez ilovemtz
      Prosze aby w tym temacie wypowiadali sie posiadacze mtz[nie pronarów].
      My mamy mtz-a z 1983r i ojciec nic złego na silnik nie moze powiedziec wał jeszcze nie byl robiony. Ciagnik zrobil okolo 15000mth nie wiem czy to duzo czy mało. Co prawda ceiknie ale one juz takie sa. Co do awaryjnosci to moge powiedziec ze wiekszosc czesc zaczynamy dopiero teraz wymieniac tj. po 24latach wczesnije nie było potzreby. Co do spalania to jest małe w orce okolo 14l/ha napewno mniej niz ursus czy zetor z tych rocznikow nie mowie o nowych forterrach. Jest mały problrm z czesciami bo nie mozna ich dostac musimy po nie jezdzc do oddalonego o 50km żmigrodu bo nigdzie w poblizu ich nie dostaniemy .Powiedzcie co na ich temat mowia wasi ojcowie czy wy sami. Sami wiecie ze nie taki rusek straszny jak go piszą.
    • Przez AgrostokParczew
      Witam, mam na magazynie kilka czapek oryginalnych Belarus, ciepłe obszyte od środka, jakby ktoś był zainteresowany proszę dzwonić pod 516-220-311 


    • Przez Kulik
      Witam tak jak w temacie w jaki sposób inżynierowie ustalili ciśnienie na siłownik od womu ?? czy ktoś ma taką wiedzę ? proszę nie pisać że ciśnienie wstala króciec wkręcony w monoblok bo sprawdziłem i jest to nieprawdą jedynie co to on utrzymuje stałe ciśnienie na wolnych obr,podejrzewam że musi być coś w rozdzielaczu z elektrozaworami bo przecież ciśnienie idzie bezpośrednio z pompy i w rozdzielaczu zmniejszą może przez jakiś zaworek czy coś.Czekam na ciekawe pomysły
    • Przez Phosgen
      Cześć, wałkowany temat, do kupienia ciągnik w niewielkich pieniadzach.
      Niemam doświadczenia w tego typu maszynach ile według Was mógłby kosztować (chce go po prostu kupić) i proszę o wyrozumiałość pierwszy raz na forum  silnika nie słyszałem, dużo wycieków taki standard rusin 😁


    • Przez kukum
      Witam znalazłem coś takiego https://www.agroinform.com/pl/rynek-arkusz-danych/czesc/czesci-do-ciagnikow/zestaw-do-konwersji-mechanicznej-blokady-mechanizmu-roznicowego-mtz/h_7470875 I interesuje mnie właśnie taka blokada bo powiem szczerze ze nie chce mi się walczyć już z moja oryginalna , myślałem nad pneumatyka nawet ale znalazłem coś takiego jak mechaniczna blokada na dźwigienkę i pytanie moje jest takie czy udało się komuś to ściągnąć z Węgier bo ja nie mogę się wgl z gościem skontaktować 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v