Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam ,jestem nowy na forum i proszę o rade.

Co wybrać tak jak w opisie zastanawiam sie nad mtz lub jumz, Napęd przedni nie jest dla mnie najważniejszy, bardziej interesują mnie różnice miedzy obydwoma traktorami. Czym różnia sie silniki i który mniej pali.

Opublikowano

jumz jest prostszy bardziej toporny inna skrzynia, silnik d 65 niedoza***ania jumz to kontynuacja starszych modeli mtz tych z lat 60 tych sam mam juzka i w polu nie ustepuje mtz brak przedniego napedu i mozliwosci montazu przeszkadza ogolnie ja sobie chwale juzka mocny i szybki traktor za mala kase czesci pelno po zlomach z zeszrotowanych koparek :)

Opublikowano

Sam sie zastanawiałem nad wyborem Jumz/MTZ i wybrałem MTZ.

Moje plusy na MTZ 82:

Przedni napęd

Mocniejszy silnik

Fabryczna instalacja pneumatyczna

Wieksza dostepność części

Opublikowano (edytowane)

Pewnie chodzi o dopuszczalną masę ciągniętych przyczep. Każdy ciągnik ma ograniczenie jakie nakładają przepisy a one znów opierają się na parametrach technicznych ciągnika. Jeśli się nie mylę to 60-ka ma 10 ton a mtz 12.

Edytowane przez seweryn20
Opublikowano (edytowane)

Przeglądałem stare posty i widzę, że  nie odpisałem. Temat stary, ale może komuś sie przyda. 

Tak, chodzi o DMC przyczep w dowodzie rejestracyjnym. Dla Jumza  do lat '90 to zaleznie od wersji 6000 ( dla bardzo starych), lub 8000kg. Pewnie dlatego, że mają one w standardzie tylko zaczep montowany na dolnych wieszakach TUZ i dolny zaczep "polowy" 

Dopiero później dla Jumz 6AKM, na życzenie pojawił sie zaczep podobny jak w MTZ  i miał DMC przyczep bodaj 16, czy 18t.

Dnia 7.04.2014 o 20:27, wieslaw16 napisał:

Witam,Alchemik może jakieś argumęnty sensowne podasz do swojego posta i swych absurdalnych teorii i steku bzdur, mam jumza i wiem na co go stać tak w transporcie jak i w polu :huh: Pozdrawiam.

To, że 6KM pociągnie więcej od produkowanego w tym samym czasie MTZ 80 to wiem, w końcu 300kg większy nacisk na oś napędową robi swoje. 

Możliwości Jumz znam

 

 

fgoiwxzj8dm.jpg

Tyle, że wpisu o DMC nie przeskoczy. Dlatego pisałem o legalności. A jak oprócz przekroczenia DMC dojdzie jakiś wypadek i górny zaczep samoróbka którego z reguły starsze Jumzy nie miały to w grę wchodzi opalanie przez kraty.

Edytowane przez Alchemik
Opublikowano (edytowane)

A coś potrzeba?

W sumie nie posiadam.  U rodziny jeździ 6KM, ale z osprzętem ładowarki rolniczej.  Na nim troche godzin spędziłem, naprawiałem. 

Po sąsiedzku (15? 20? lat) pracuje  Jumz 6KM ( nawet w bogatej wersji z lat '90) na spółkę z MTZ82 (wczesniej MTZ80) i starszym Jumzem 6AM z osprzętem ładowarki rolniczej.  

Edytowane przez Alchemik
Opublikowano

Jak przerobić hydraulikę, aby działała jak w normalnym ciągniku? Tzn abym za każdym razem po zmianie wysokości podnośnika mógłbym ustawić maszynę na tym samym poziomie. Czy miałbyś mozliwość zmierzenia pewnych elementów?

Opublikowano

Z mierzeniem to zależy co, bo nie ma mnie aktualnie na miejscu...

Co do hydrauliki to chodzi o regulację pozycyjna, gdzie ruchowi dzwigni odpowiada położenie ramion podnośnika? 

Nie wiem czy prosciej nie byłoby zamontować rozdzielacz sterowany elektrycznie i moduł elektroniczny EHR ( ktoś z forum robił swój sterownik z możliwością montażu w starszych ciagnikach)

W Jumzie nie jest taki podnośnik w wiekszosci instrukcji ujęty, ale jak montowanio to jeszcze był regulator siłowy. Rozdzielacze pewnie znalazłby jakie, ale problemem pewnie będą dzwigienki, wsporniki itp. 

Są to rzadkie wersje i szły głównie na zachód. Na wschodzie budzi to zaskoczenie, że cos takiego było.

Tak wyglada wersja podnosnika "na bogato":

jumzy.jpg.67a0e60ec93a070b867d2ab4a6718449.jpg

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)

Dokładnie o to mi chodzi. Obecnie mam oryginalny rozdzielacz i trudno w nim wyczuć położenie ramion, a na moich glebach 2 centymetry głębiej i piasek na wierzchu. 

To nic pilnego ale chciałbym wiedzieć na jakiej wysokości znajduje się górne ucho siłownika po wysunięciu mierząc od podłoża.

Edytowane przez Morion
Opublikowano

Pytałem o wysokość położenia siłownika, ponieważ ten jest nowy ( większy od poprzedniego) i trzeba było przerobić mocowanie i zdaje się że za nisko zostało zamontowane, ponieważ po całkowitym opuszczeniu ramion do ziemi mają jakieś 10 cm co zdaje się że jest zbyt małą odległością.

@Karol323 A jak w swoim pracujesz na oryginalnym rozdzielaczu czy przerabiałeś to jakoś?

IMG_20211105_152421[1].jpg

Opublikowano

poziomo: typ cylindra

pionowo:

ciśnienie nominalne MPa

średnica tłoka mm

 

pełny skok tłoka  mm

 

użytkowy/roboczy(?) skok tloka mm

 

długość siłownika przy schowanym tłoczysku miedzy osiami otworów mocujących

 

Siła przy ciśnieniu nominalnym na

pchanie kN

ciagnięcie kN

 

Średnica tłoczyska mm

 

gwint przyłącza 

i inne, gdzie stosowano 

 

 

  • Thanks 1
Opublikowano
Morion napisał:

Pytałem o wysokość położenia siłownika, ponieważ ten jest nowy ( większy od poprzedniego) i trzeba było przerobić mocowanie i zdaje się że za nisko zostało zamontowane, ponieważ po całkowitym opuszczeniu ramion do ziemi mają jakieś 10 cm co zdaje się że jest zbyt małą odległością.

@Karol323 A jak w swoim pracujesz na oryginalnym rozdzielaczu czy przerabiałeś to jakoś?

IMG_20211105_152421[1].jpg

U mnie jest wszystko oryginalne i nawet nie leje się zbytnio z tego 😉 U mnie wysokośc od ziemi do najwyższego punktu do środka sworznia ok 113cm

  • Thanks 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez Alchemik
      Czy części od JUMZa 6 AM/AL (starsza wersja -mała kabina)  pasują od JUMZa 6 KM/KL (duża kabina - zależnie od kraju itp chyba od 1988roku). Pomijając silnik gdzie w starszej wersji można trafić wersję bez wtrysku bezpośredniego, przekładni kierowniczej, czy są jeszcze jakieś różnice? Głównie interesuje mnie skrzynia biegów(Czy np. otwory pod przekładnię kierowniczą  różnią się? Cała pokrywa skrzyni?), ale informacja o innych podzespołach również będzie cenna.
      W skrócie: Jak bardzo starsza wersja JUMZa nadaje się na dawcę części dla nowszej wersji?
    • Przez Alchemik
      W czasie pracy ładowarką, gdy pociągniemy za dźwignię, żeby podnieść  ramię, lub ładowarkę na "łapach" w pierwszym momencie zamiast unoszenia to mamy gwałtowne opadanie kilka cm w dół  ( z 1000kg w łyżce podejrzewam że obecnie mogłaby się ładowarka przewrócić przy maksymalnym wysięgu, a przy ładowaniu normalnych ładunków przedni lemiesz odrywa się na moment od ziemi.... )
      ładowarka jak kolegi zwc18 z forum:

      schemat hydrauliki na 95% jak tu:
      schemat
      Problem się nasila z biegiem czasu, mimo, że pracuje sporadycznie.  Ramiona same nie opadają - 500kg można za zgaszonym silniku zostawić na kilka godzin, minimalnie opadnie, ruchy ramion przy pracy są dosyć szybkie, czasami silnik nawet pracuje na za niskich obrotach ze względu na szybkie ruchy ramion.
      Gdzie szukać przyczyny?
      - zatrzaski hydrauliczne przy siłownikach?
      - rozdzielacz (który?)
      - zawory przelewowe, bezpieczeństwa w rozdzielaczach?
      - zawór łączący pompy zasilające przy rozdzielaczu?
       
    • Przez WojtaS141095
      Witam. Piszę do Was jako osoba niezwiązana w stu procentach z mechaniką. Kilka dni temu zakupiłem koparko-spych Bialorusa JUMZ 6 AM w wersji budowlanej, głównie do własnych celów budowlanych. 
      W maszynie poki co muszę wymienić płyny, oleje. Do wymiany mam też dwa przewody hydrauliczne. Gdzie znajdę filtry paliwa,oleju silnika ? 
      Może macie jakieś porady, dzięki którym uda mi się jak najlepiej przygotować do pracy ?
       

    • Przez WojtaS141095
      Witam,proszę o pomoc! Po chwili pracy nie skręca mi ani w lewo ani w prawo łapa koparki. Wszystkie inne funkcje działają. Zero reakcji podczas ruszania wajchami.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v