jarbla

Members
  • Ilość treści

    35
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Reputacja

25 Excellent

O jarbla

  • Ranga
    Nowicjusz

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. jarbla

    Facelia

    U mnie słabo rośnie i do tego bardzo nierówno. Są miejsca w których facelia ma kilkanaście cantymetrów, a trzy metry dalej ledwo powschdziła. Chyba rok niezbyt sprzyjający na facelię...
  2. jarbla

    Facelia

    Podobno facelia zakwita po 50 dniach od zasiania. U mnie niedługo minie ten czas i... chyba będzie potrzeba następnych 50 dni by pojawił się pierwszy kwiatek. 😐
  3. jarbla

    Gryka

    Rosyjskie władze zakazały w okresie od 5 czerwca do 31 sierpnia wywozu za granicę kaszy gryczanej. Ma to na celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego i ustabilizowanie cen tego produktu w kraju – podała rządowa Rossijskaja Gazieta. (...) W połowie kwietnia zakaz eksportu zbóż wprowadziła Białoruś. Decyzją Rady Ministrów przez następne trzy miesiące nie można ich wywozić zarówno poza granice Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, jak i w ramach tej postsowieckiej wspólnoty. https://belsat.eu/pl/news/05-05-2021-rosyjski-rzad-walczy-z-drozyzna-i-zakazuje-eksportu-kaszy-gryczanej/?fbclid=IwAR12Mio0zOPpfvTe2_aJY9R1D-TyiBQAditfNw64JC52o-CLQX189Bslhtg
  4. jarbla

    Facelia

    Jak Wasza facelia trzyma się po ostatnich przymrozkach? Zmieniła kolorek na fioletowy? U mnie facelia stoi w miejscu, za to zielska poczynają sobie coraz śmielej.
  5. Pierwsze podsumowania za rok 2020 w polskich portach, i wstępne prognizy na rok 2021. Zboże Sukces gdyńskiego portu w trudnym pandemicznym roku jest bezpośrednio związany ze wzrostem światowego zapotrzebowania na zboże na świecie i wynikającym z tego zwiększeniem obrotów w tym zakresie. A Gdynia jest przecież naszym głównym portem zbożowym. Do końca października ub.r. przez gdyńskie nabrzeża przeszło 2,581 mln t zboża, a w tym roku wartość ta zwiększyła się o 70%, osiągając poziom 4,392 mln t. W rezultacie wzrost obrotów o 1,811 mln t z nawiązką pokrył spadki w przeładunkach innych grup towarów masowych. Na zwiększonym zapotrzebowaniu na zboże skorzystały także pozostałe porty. Największy procentowy wzrost odnotował Port Gdańsk, gdzie w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. wyniósł on 162%. Jednak niewielki wyjściowy udział tego portu w przeładunkach zboża i niewielkie znaczenie tego surowca w całości portfela towarowego Gdańska spowodowały, że wzrost ten nie miał tak istotnego wpływu na łączny wynik portu. W Gdyni zboże stanowiło w w ciągu 10 pierwszych miesięcy 2019 r. 33% towarów, a w analogicznym okresie br. 51%, podczas gdy w Gdańsku było to, odpowiednio, 2% i 5%. Łącznie w ciągu 10 miesięcy ub.r. przeładowano w Gdańsku 410 t zboża, a w br., od stycznia do października, 1,072 mln t. Wolumen wzrósł więc o 662 tys. t, czyli o 1/3 wartości wzrostu w Gdyni. W portach Pomorza Zachodniego wzrost przeładunków zboża wyniósł 55%. W pierwszych 10 miesiącach 2019 r. przeładowano go 966 tys. t, a rok później 1,492 mln t, co daje wzrost o 526 tys. t. Zmieniło to strukturę towarów masowych przeładowywanych w tych portach, ponieważ udział zbóż wzrósł z 8% do 13%. Łącznie w polskich portach przeładowano 6,958 mln t zboża. W porównaniu do tego samego okresu ub.r. jest to wzrost o 76%, czyli o nieco ponad 3 mln t (do końca października ub.r. przeładowano 3,956 mln t). Ponieważ obroty w tym zakresie najdynamiczniej rosły w Porcie Gdańsk, zwiększył on udział w całości przeładunków tego surowca – z 10% w 2019 r. do 15% obecnie. Paradoksalnie udział Gdyni spadł o 2 pkt. procentowe, z 65% do 63%, a Szczecina-Świnoujścia o 3 pkt. proc., z 25% do 22%. Jak już informowaliśmy, wzrost przeładunków zboża ma związek z dużym zapotrzebowaniem światowego rynku na zboża spotęgowanym dodatkowo przez obawy o jego późniejszą dostępność z powodu pandemii koronawirusa i mniejszą podaż, która skurczyła się na skutek ubiegłorocznych pożarów w Australii. Atrakcyjność polskiego zboża podnosiło także osłabienie złotego do USD i euro, a także polityka eksportowa innych krajów, np. wprowadzenie limitów eksportowych dla rosyjskich zbóż czy też wstrzymanie przez Kazachstan eksportu mąki pszennej. Na krótko zakaz eksportu wprowadziła też Rumunia, ale szybko się z tego wycofała. Stąd rekordy bił eksport polskiej pszenicy, która m.in. transportem morskim trafia do odbiorców. Polski eksport zbóż w okresie od stycznia do lipca br. wyniósł 4,7 mln t. Dla porównania: w tym samym okresie 2019 r. krajowy eksport był na poziomie 1,8 mln t. Wśród głównych gatunków zbóż największy wzrost wymiany handlowej rok do roku – aż 3-krotny – dotyczył pszenicy, z 0,84 mln t do 2,7 mln t. Na razie trend dużego zapotrzebowania na zboża nie wygasa. Komisja Europejska podała, że od lipca do listopada br. Polska wyeksportowała poza UE 510,58 tys. t pszenicy, co stanowi ponad 7% całego unijnego eksportu pszenicy miękkiej. Analitycy przypuszczają jednak, że popyt na to zboże zacznie spadać. Jako uzasadnienie podają 3 powody. Po pierwsze – przedłużająca się pandemia powoduje coraz bardziej odczuwalne spowolnienie gospodarcze, które długoterminowo będzie przekładać się na zmniejszenie popytu na zboża konsumpcyjne. Po drugie Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) w listopadowej publikacji prognozuje utrzymywanie się zapasów i zbiorów pszenicy na rekordowym poziomie. Po trzecie na rynku do głosu znowu dochodzi Australia. Od pożarów, które nawiedziły ten kraj przed rokiem, rozpoczął się wzrost cen pszenicy, a teraz prognozowane są najwyższe zbiory od rekordowego sezonu 2016/17. Bardzo dobra dla rolników pogoda we wrześniu i październiku sprawiła, że zbiory są szacowane na 31,2 mln t, co może rozpocząć spadek ceny pszenicy, a co za tym idzie, jej mniejszy eksport z Polski. Mniejsze zapotrzebowanie na to zboże może jednak zrównoważyć większe zapotrzebowanie na kukurydzę i zboża paszowe. Bardzo duży popyt na nie zgłaszają Chiny. USDA szacuje, że w tym sezonie eksport amerykańskiej kukurydzy do Chin sięgnie 22 mln t – w ubiegłym wynosił 7 mln t. Tylko od września do listopada br. Chiny zaimportowały z USA 2,4 mln t kukurydzy, co oznacza 40-krotny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Chiny importują zboże także z UE. Według szacunków KE od lipca do 16 listopada br. w przypadku kukurydzy import wzrósł aż prawie 18-krotnie, do poziomu 149 tys. t. Rośnie także eksport pszenicy do Chin – od lipca do 16 listopada eksport pszenicy z UE do Państwa Środka zwiększył się o 111% w skali roku. Polskim rolnikom, a co za tym idzie i portom, sprzyja ponadto fakt, że w br. zbiory zbóż były w UE jako całości niższe niż przed rokiem o 7,8%, ale nie dotyczy to Polski, gdzie były one wyższe o 15%. W wyniku wzrostu przeładunków zboża o 76% w porównaniu do ub.r. surowiec ten zwiększył udział w portfelu ładunków masowych. W 2019 r. zboże stanowiło tylko 9% wszystkich towarów masowych. Po 10 miesiącach br. jego udział wzrósł do 16%. Najczęściej jednak przeładowywanym w polskich portach towarem masowym są paliwa płynne – 44% udziału w 2019 r. i 40% w br. Kolejna grupa to inne towary masowe, które na 2. miejscu zastąpiły węgiel. W zeszłym roku stanowił on 23%, podczas gdy inne masowe 19%. W tym roku urosły one do 21%, podczas gdy węgiel spadł do 19%. Najrzadziej przeładowywanym ładunkiem masowym pozostaje ruda – 5% w 2019 r. i 4% w 2020 r. Więcej: https://www.namiary.pl/2021/01/22/pandemia-zmienia-ladunkowe-proporcje/
  6. Niedawno Szczecin opuścił statek "Novi", który transportuje teraz 30 tys ton pszenicy do Algierii. Patrzę sobie na polskie nabrzeża zbożowe i jedynym dużym statkiem jest obecnie "Jawor" (79649 t, 229 x 32.29 m) w Gdyni ale nie wiem czy zabiera ładunek, czy się rozładowuje. Poza nim, przy elewatorach przebywają, lub wkrótce dotrą, raczej małe statki. Największym z nich będzie "Manisa Floyen" , która zabierze z nabrzeża należącego do firmy Andres 7 tys ton zbóż, "Ida H" zabiera ze Szczecina 1925 ton żyta, ze Świnoujścia statek "Fredo" zabierze 1575 ton śruty rzepakowej, zaś "Jutland" wywiezie 3 tys ton, również śruty rzepakowej. W Gdańsku przy elewatorach stoją małe "Traveberg" 2890 t i "Jumbo" (3504 t). Ale najciekawsze dla mnie jest, że ze Szczecina zaczynają wywozić zboże statki śródlądowe. Niedługo czeska barka motorowa "Drebkau" zabierze 600t żyta, a inna 1900 ton pszenicy. Czyżby tiry nie wyrabiały z transportem zbóż do Niemiec? Z ciekawości będę obserwował czeską barkę (o ile czas pozwoli), gdzie wyładuje te 600 ton żyta.
  7. Pierwszym czynnikiem mogącym obniżyć ceny są zbiory na półkuli południowej. Pożary w Australii były na przełomie lat 2019/2020 i ich wpływ na ceny właśnie się kończy. Z tego co wiem, to tam trwają żniwa i plony zapowiadają się rekordowe. Później, (chyba w lutym?) zaczną się zbiory w Ameryce Południowej.
  8. W "Szczecinie" na statek "Almasi" (52342t, 190 x 32m) w tej chwili jest ładowane 25 tys to pszenicy. Później zapewne zostanie doładowany podobną ilością w Świnoujściu. Na statek "Ida H" (2226t, 76 x 12m) w tej chwili jest ładowane 1 tys ton zbóż ale nie wiem jakiego. Raczej nie jest to pszenica. Ostatnio taki maluch zabierał pszenżyto. Po odejściu "Idy H" do nabrzeża zbożowego podejdzie "Armia Krajowa" (39071t, 180 x 30m) która wyładuje 23 tys ton śruty sojowej. W Świnoujściu na "Lisa D" jest ładowane 1325t śruty rzepakowej, później na statek "Novi" zostanie załadowane 30 tys ton, również śruty rzepakowej. Jakby kogoś interesowały takie dane dla portów w rejonie Zalewu Szczecińskiego, to można je uzyskać z raportów głównego dyspozytora pod linkiem http://www.port.szczecin.pl/dyspozytor
  9. Ruch jest cały czas. W ostatnich dniach statek "Royal Jade" (200 x 32m, 63529t) zabrał ze Szczecina 16 tys ton pszenicy z elewatora Ewa oraz 10 tys ton z elewatora Szczecin Bulk Terminal (czyli razem 26 tys ton). Potem przeszedł do Świnoujścia, gdzie obecnie jest na niego ładowane następne 25 tys ton pszenicy. W Gdynii, od kilku dni, przy nabrzeżu Bałtyckiego Terminala Zbożowego, stoi statek "Navios Avior" (229 x 32m, 81355t). Ale nie mogę ustalić, czy bierze ładunek, czy jest rozładowywany. === Edit. Wszedł do portu pusty, więc on też wywozi zboże.
  10. jarbla

    Gryka

    Gryka potrafi wymarznąć przy 1-2*C na plusie.
  11. Pierwsze lepsze ogłoszenie na Igrit: https://www.igrit.pl/ogloszenie/gielda-zbozowa-gryka/kupie-kazda-ilosc-gryki-odbior-wlasnym-1245306
  12. Gdynia. Od stycznia do października 2020 roku w Porcie Gdynia przeładowano 4146,6 tys. ton zboża, co oznacza większy wynik, niż za cały rok 2019 (3220,5 tys. ton). Dynamika wzrostu przeładunków zboża za pierwsze 3 kwartały 2020r. wyniosła 76,5% https://www.portalmorski.pl/m-inne/46701-przeladunki-zboza-w-porcie-gdynia
  13. jarbla

    Gryka

    Jeden z powodów: Putin i Łukaszenka zakazali wywozu na zachód. 😅 Do tego ludy wschodu robiły zapasy gryki w obawie przed kryzysem (analogicznie jak u nas z makaronem). Gdy sytuacja wróci do normy, to i ceny gryki polecą w dół. https://belsat.eu/pl/news/bialorus-wstrzymala-eksport-kaszy-gryczanej-i-cebuli/ https://www.tvp.info/47690525/prezydent-bialorusi-obarcza-rosje-wina-za-brak-kaszy-gryczanej https://pl.sputniknews.com/spoleczenstwo/2020032712150221-cenniejsza-niz-ropa-naftowa-kasza-gryczana-panaceum-na-epidemie-coVid-19/
  14. Takie dane pojawiają się z opóźnieniem, czasem znacznym. W tej chwili w świnoujskim terminalu zbożowym trwa załadunek pszenicy (29,2 tys. ton) na statek „Seastar Tradition” (30465 t, 179 m x 28 m, 2009 r., Gibraltar).
  15. jarbla

    Gryka

    Po ile sprzedajecie swoją grykę? Czy w ogóle ją sprzedajecie? 😉
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj