Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Wybrane dla Ciebie
Opublikowano

Witam Wszystkich Użytkowników, to mój pierwszy post na forum :)

Posiadam ciągnik Ursus C 330 M z 1992 roku, przebieg 920 mtg. Przebieg jest oryginalny, mój ojciec kupił go nowego. Jest mało jeżdzony i od kilku lat nie było nic przy nim robione, olej ostatnio to chyba z 7 lat temu wymieniany. Jak tylko zrobi się ciepło chcę przeprowadzić w nim remont/serwis tzn. wymienić wszystkie płyny, filtry, nasmarować poczyścić i mam kilka pytań do użytkowników 30 odnośnie tego.

a mianowicie:

Jaki olej? i ile wchodzi?

co jeszcze wymienić opócz filtra oleju i paliwa? i jak odkrecić filtry paliwa? coś słyszałem o odstojniku, da rade go wyczyścić?

co mogę wyczyścić/nasmarować we własnym zakresie?

co jeszcze zrobić przy okazji? albo co należało by zrobić? Wszystkie uwagi bedą dla mnie cenne ponieważ zgubiłem instrukcję obsługi.

Pozdrawiam

Opublikowano

W zasadzie to przy dobrych chęciach znalazłbyś odpowiedzi na wszystkie te pytania na forum .

Oleju około 6 litrów , silnikowy najlepiej mineralny średniej klasy powiesz do czego to w sklepie zaproponują

Filtry paliwa - trzeba odkręcić tą śrubę z góry na 13 klucz i kielich z filtrem wyjmujesz do dołu , w odstojniku jest wymienny wkład ale można też wyczyścić da radę

Opublikowano

Dzięki za odp., fakt, że na forum jest wiele tematów o 30 ale jeszcze wszystkich nie przeczytałem :)

A jak mogę sprawdzić czy działa podgrzewanie swiec żarowych? ta żółta kontrolka nie działa jak się wciśnie dzwignie startu

Opublikowano

Na dobrą sprawe nie trzeba nawet odkręcać świecy tylko potrzymać ok 10 sekund i ręką sprawdzić czy ciepła. A smarować i czyścic możesz w sumie wszystko, tylko poszukać gdzie kalamitki i jazda ze smarem ;)

Opublikowano

ten sam co do silnika. Do filtra chyba 0,5 L (do tej kreski wyprofilowanej) do pompy według instrukcji 0,6 a pompiarz radził lać mi mniej 0,2L bo jak za dożo to wywala uszczelniania i coś tam jeszcze nie lubizawysokiego poziomu.

Opublikowano

też tak mi trochę mało to się zdawało ale gość jest naprawdę dobrym fachowcem z kilkudziesięcioletnim stażem. tak wlałem (no może z 0.25) i na razie wszystko dobrze

Opublikowano

powinno wejść trochę ponad 6 l + okej do pompy wtryskowej (ok. 0,3l) i w filtrze powietrza ale tam masz zaznaczone dokąd lać . nasmarować możesz układ kierowniczy i łożysko oporowe... nie polecam smarowania pompy cieczy chłodzącej gdyż też jestem posiadaczem "emki" i wiem jak to się kończy. :D

Opublikowano

też tak mi trochę mało to się zdawało ale gość jest naprawdę dobrym fachowcem z kilkudziesięcioletnim stażem. tak wlałem (no może z 0.25) i na razie wszystko dobrze

skoro mówisz że gość jest dobrym fachowcem i ma dużą praktykę to pewnie ma racje

 

@Kamo330mo co chodzi z tym że nie polecasz smarować pompy cieszy

Opublikowano

Jak za dużo dasz tam smaru to możesz rozszczelnić pompę i zacznie ciec ( w instrukcji pisze 5 suwów smarownicy) ale teraz niektóre pompy mają smarowniczkę niektóre nie, ja u siebie też tego nie smaruję.

A co do ilości oleju to wlewam 0,5 litrową buteleczkę po Sobieskim ;)

Opublikowano

to u mnie w pompie nie ma smarowniczki może i dobrze bo nie wiedziałem szczerze mówiąc o tym że pompa przy dużej ilości się rozszczelni , znając życie najpierw bym smarował a potem bym płakał że pompa leje :P

Opublikowano

Mar86 na początek uznanie za posiadanie "M'-ki z tak małym przebiegiem. :) Toż ona dopiero niedawno się ułożyła. B)

Co do oleju w pompie, to pompiarz mówił mi, że 0,5 L wystarczy. Z doświadczenia wiem,że około taka ilość zostaje po wygonieniu nadmiaru przelewem. W instrukcji jest nie wiadomo czemu, właśnie 0,6 L, ale to za dużo. Nawet jesli wlejesz nieco więcej to nic, bo wygoni przelewem.

Kiedyś przez nieuwagę wleliśmy aż poszło przelewem i nic się nie stało. W czasie jazdy próbnej ciągnik reagował jak szalony :) :) Więc jeśli pompa jest dobra, to początkowy nadmiar nie wpłynie na pracę. Niby jest miarka, ale mało na niej znać. Skoro nadmiar przewidzieli na taką ilość, to tyle musi być. Możesz do butelki spuścić olej i zobaczyć ile chłopaki w Ursusie tam wleli.

Instrukcja zaleca do pompy olej klasy Superol 30. Gęściejszego nie stosuj, ponieważ zimą może powodować początkowo opory w działaniu regulatora. Podobno w pompie 325 stosowano właśnie mniejszą ilość ok.0,3 L

Możesz wymienić tez płyn chłodzący. W filtrze nie wlej za dużo, ponieważ utrudni to przepływ powietrza. Przemyj też wkład filtra powietrza.

Jesli silnik będzie glośniej stukał, możesz kiedyś zapobiegawczo sprawdzić luz zaworowy. Reszta tak jak koledzy wczesniej pisali. :)

Opublikowano

Z doświadczenia wiem,że około taka ilość zostaje po wygonieniu nadmiaru przelewem. W instrukcji jest nie wiadomo czemu, właśnie 0,6 L, ale to za dużo. Nawet jesli wlejesz nieco więcej to nic, bo wygoni przelewem.

No właśnie ten pompiarz twierdził ze wypłynie nadmiar (tez podobnie mu argumentowałem) ale uszczelnienia dostają po d.

Opublikowano

akurat spieszyłem się i dokładnie nie wnikałem w temat, w każdym razie twierdził iz wlewanie za dużej ilości oleju mimo iż jest przelew zle wpływa na pompę.

Opublikowano

Mariuszd93 wiem że nalewa się olej do przetłoczenia w misce filtru. Napisałem tylko żeby kolega przypadkiem nie przesadził. Co za bzdury wypisujesz, że nadmiar oleju nie utrudni przepływu. Oczywiście przepustowosć filtra zaprojektowana jest z rezerwą, ale w przypadku przybrudzenia wkładu, każdy opór zaczyna mieć znaczenie. :blink: Przecież tamtędy przepływa zasysane powietrze i zmniejszenie szczeliny na pewno ma swój wpływ. Poza tym uważasz, że to przetłoczenie w misce filtru zrobili tak dla żartu? ;) Napewno ma to swój cel.

Co do ilości oleju w pompie, to raczej umieścili by przelew nizej, gdyby było to konieczne. Przecież zawsze można nalać ok. 0,4 L i będzie kompromis. :) Ilość ok. 0,2 wydaje sie być nieprawdopodobnie mała. Gdy pracujemy np. przy dużym nachyleniu przodu ciągnika jadąc z góry, cały olej spłynie do przodu pompy i regulator pomykałby bez oleju. Pompiarz wspominał tylko o możliwości minimalnego rozrzedzania oleju śladową iloscią ON, w celu zmniejszenia oporów stawianych przez zimny olej. Znów się rozpisalem, dziękuję za uwagę. :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez abuk14
      Mam kilka pytań dotyczących ładowacza czołowego do Ursusa C-330 M.
      1. Na co zwracac uwagę przy zakupie ( byc może będzie używany)
      2. Jeśli nowy to jakiej marki wybrac??
      3.Czy naprawdę tak ciężko się kreci kierownicą prz zwożeniu bel słomy ( o obornik nawet nie pytam)??
    • Przez masseyferguson255255
      Witam. Mam problem dziś podczas wyjazdu w czasie jazdy (10metrów) wyskoczył dźwignia sterowania reduktorem i wskoczył tak jakby luz, choć bieg był włączony, teraz w ogóle nie reaguje na biegi na każdym biegu jak na luzie i na biegach szosowych i na terenowych, proszę o pomoc co jest grane. z góry wielkie dzięki.
    • Przez agrof
      Witam.
      W c330 "zniknęło" ładowanie, ponadto:
      - bardzo niepokojące jest grzanie się regulatora (element który się bardzo mocno grzeje zaznaczony na fotce)
      - grzeje się również kabel, który idzie do stacyjki (osłona kabla aż się przy topiła).
      - kontrolka od ładowania gaśnie jak zwiększy się obroty

      Podstawowe pytanie:
      - jak sprawdzić prądnice czy jest sprawna,
      - gdzie najlepiej zmierzyć napięcie i jakie wartości powinny być (na akumulatorze brak ładowania, a na wyjściach z regulatora jakieś dziwne wartości pokazuje)
      - co może być powodem, że się grzeje regulator (chyba że tak ma być?)

      Bardzo proszę o pomoc.

      -
      (zdjęcie poglądowe z internetu)
    • Przez michał26
      Na którym z tych 3 zdjęć są prawidłowo opisane obroty silnika (wystarczy tylko napisać numer zdjęcia) dziękuję bardzo za odpowiedź 😀



    • Przez Jamalek
      Witam
      W najbliższym czasie chciałbym pomalować felgi w ursusie 4514 rok produkcji 2000. Wie ktoś jaki kolor RAL mają oryginalnie te felgi. Chciałbym pomalować w kolor oryginału. Temat był już poruszany na forum ale nie mogłem znaleźć jednoznacznej odpowiedzi.
       
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v