Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

mam dla was taki temacik - o zakładaniu dodatkowego oświetlenia w ciągnikach i maszynach rolniczych

- czy stosujecie cos takiego ??

- jakich polecacie producentów ??

- na co zwrócic uwage przy zakupie do konkretnmego typu ciągnika ??

- jak się do tego mają przepisy ruchu drogowego i policja ??

 

piszcie również z pytaniami jeśli interesuje was ten temat

 

pozdrawiam

Opublikowano

jeśli ktoś nie preferuje prac polowych ciagnikiem w nocy to oświetlenie dodatkowe jest zbędne ocxzywiście jedynie co poprawia się nieco design ciągnika. Ale jak juz jest może się okazać raz do roku przydatne. Ja montowałem halogeny Wessem 55 W, myślałem, że będą lepszej jakości, żarówki Hella. Bardzo przydaje się zwykły szperacz na błotniku i to niezaleznie czy ktoś pracuje w nocy ciągnikiem czy nie.

Opublikowano

Dodatkowe oświetlenie na maszynie jest dobre, tylko zależy jaka jest to maszyna: jeśli mamy np. agregat 2,4 to raczej nie opłaca się lepiej założyć je na ciągnik. Przepisy do tego nic nie mają, chyba że jedziesz na roboczych w nocy po drodze ;p. Ja u siebie mam na dachu (2 z tyłu i 2 z przodu) dobrze się spisują i chyba umieszczenie na dachu świateł roboczych jest najlepszym rozwiązaniem, no chyba, że go nie masz ;p

Opublikowano

Ja mam też zamontowane Wesemy te kwadratowe 2 z przodu. Do pracy w nocy lub wieczorem są idealne. Mają możliwość obrotu na bok co ostatnio pomogło mi w nocnym pryskaniu na kukurydze. Halogeny oświetlały mi lance i wszystko widziałem bardzo dobrze. Mają szeroki kąt świecenia. Jeśli zamontowałbym jeszcze 2 z tyłu jestem w stanie oświetlić całe otoczenie wokół ciągnika. Co do jazdy po drogach no to nie wolno. Mogą oślepić innego kierowce chociaż zdarza mi się je używać gdy mam zaczepionego tura który zasłania mi światła na masce. widziałem halogeny zamontowane na kombajnach np Anna Neptun, ale tylko u tych co kopią po nocach.

Opublikowano

ja dla ułatwienia mam 2 szperacze z tyłu bo jak odpinam maszsyne w stodole o np. 12,00 to nic nie widze, a tak oswiotlone :)

kupuje koguta do zetora, bo jak woze słome wieczorem, jak sie sciemni a przyczepa ma 9 m to wtedy włącze koguta :)

Opublikowano

Ja mam pozakładane na każdym ciągniku po 2 halogeny z tyłu i z przodu.I dodatkowe lampy z tyłu z kierunkowskazami ,postojem i stopem na górze pod dachem.

W 1224 kogut.

I to niekiedy się zdarza że na krzyżówce nie pozwalają mi skręcić l lewo.

Opublikowano

ja bede sobie zakładał obrysówki helli do autosanki :) w starych przyczepach nie muszą być montowane ale nowe przyczepy szersze niż ciągnik muszą już teraz mieć obrysówki w traktorze oczywiście halogeny helli :)

Opublikowano

Zamontowałem do ciapka i do Zetora 7211 po jednym tym samym reflektorze na dachu. Ku mojemu zdziwieniu ciapek ,, świeci'' jaśniej.

 

Zetory chyba ogólnie mają problemy z elektryką, bo gdy orałem znajomego Zetorem 9540 w nocy i miałem wszystkie reflektory włączone nie było zbyt jasno. Później światło przybladło, najpierw myślałem, że mi się wydaje, ale za chwilę jeszcze raz przybladło, tak że ledwo z pola zjechałem.

Opublikowano

@michal7211miron Może masz słaby alternator albo gdzieś nie łączy lub pasek luźny.

 

Ja też zakładam halogeny jak mi światło potrzebne, ogólnie to firmy Wesem czy to okrągły, prostokątny czy ostatnio zakładałem kwadratowy.

 

W mojej ładowarce pozakładałem też lepsze żarówki Philips z niebieską końcówką o takie http://allegro.pl/item1132213698_zarowka_halogenowa_philips_h3_bluevision_w_wa.html w normalne lampy do jazdy też wsadziłem lepsze żarówki Philipsa X-treme

Opublikowano

Ja kupuję lampy z demontażu z aut na giełdzie we Wrocławiu po 'dyszce' za sztukę z żarówką i to mi wystarcza.

Wiem co prawda, że szkło przeciwmgielne, to nie to samo co reflektor roboczy ze szkłem rozpraszającym, ale jak masz 55 albo 70 wat to i tak jest wystarczająco jasno, a za cenę jednej nowej lampy roboczej mam dwie pary takich halogenów i przynajmniej mniej żałuję gdy mi którąś lampę zabierze gałąź.

 

Policja u nas na to nie patrzy, jak ciągnik jest sprawny i z ważnymi 'papierami', to leją na to, że na dachu masz założone jakiś lampy, byleby nie paradować na nich w nocy bez potrzeby.

 

A co do montażu, to na ogół im wyżej tym lepiej, choć akurat dla mnie wygodniej jest gdy reflektory nie są zamontowane powyżej maski, bo wtedy mi się światło nie odbija od blachy i lepiej widzę w nocy ale to akurat kwestia indywidualnych upodobań...

Opublikowano

Co do firm produkujących reflektory, to jedynym w miarę tanim i dobrym producentem jest Wesem. Jeśli kogoś stać to może szarpnąć się na Helle, czy Boscha, ale ich cena jest kilkakrotnie większe od Wesema. Tak samo żarówki, lepsze np. Philips są droższe, ale emitują lepsze, bielsze światło.

a co do miejsca montażu i liczby reflektorów, to zależy już tylko od potrzeb.

Opublikowano

Światło z tych żarówek Philipsa jest nieporównywalne do zwykłych żarówek kupionych na stacji za 10 zł. Mam w osobówce żarówki Philips H4 NightGuide o 3 barwach światło i jest 100 razy lepsze światło jak na zwykłych, w nocy to się pięknie jedzie światło prawie jak ksenonowe.

Opublikowano

A zapomniałem napisać co mam u siebie

W C-330 z tyłu oryginalna lampa 35-30W a z przodu dwa reflektory przeciwmgielne z jakiegoś samochodu.

W C-385 z tyłu na błotniku okrągły Wesem roboczy 55W

A i dla potomnych: Nie montujcie reflektorów przeciwmgłowych, nie są zbyt dobre. Emitują wąską i skupioną wiązkę światła. Ja mam je ustawione prze turem i oświetlona jest tylko palm o szerokości 4-5 m i długości 2-3m

Opublikowano

czyli tak reasumując - przydatne w ciagniku będzie

- dwa halogenki z przodu najlepiej przy dachu kabiny z mozliwością regulacji góra dół i na boki

- dwa halogenki z tyłu najlepiej przy dachu kabiny z możliwością regulacji jak wyżej

- szperacz błotniku

- światło błyskowe "kogut" na dachu ciagnika (lub chowany do kabiny wystawiany na czas jazdy)

 

coś jeszcze byście dołożyli ??

 

jakie stosowac parametry znaczy sie ile W powinna mieć taka standardowa lampka i czy są jakieś problemy z podłaczeniem w ciagnikach - czy da rade załozyć to samemu czy lepiej zlecić elektromechanikowi ??

Opublikowano

Jak już pisałem liczba reflektorów i ich rodzaj zależy tylko i wyłącznie od potrzeb i preferencji. Przy montażu dodatkowego oświetlenia trzeba także pamiętać o wydajności układu ładowania w ciągniku.

Żarówki dobieramy zgodnie z zaleceniami producenta reflektora, i nie stosujemy większych niż zaleca, bo może doprowadzić to do wypalenia odbłyśnika i szyby.

Co do montażu to jeśli ktoś ma trochę pojęcia o elektryce, to bez problemu poradzi sobie sam, ale trzeba to wykonać prawidłowo, żeby nie było problemów.

  • Like 1
Opublikowano

Ja mam na błotnikach w Ursusie 1012 te standardowe prostokątne halogeny po 21zł/szt.. Wrażenie - świeci to marnie, światło jest skupione nie rozproszone, zamierzam przenieść z błotników światła na wysokość dachu. Myślicie, że będzie lepiej, a może zmienić oświetlenie na jakieś inne ?

Opublikowano

Moze masz te zwykłe właśnie a nie robocze co rozpraszają światło, najlepiej zobacz na szkło u siebie i podejdź do sklepu niech Ci pokażą taki sam ale roboczy i porównasz sobie. Też gdzieś mam założone zwykłe a nie robocze i świecą w jednej lini zamiast rozpraszac. Ale żadko ten sprzęt użytkuje.

Opublikowano

Przeciwmgłowe reflektory najłatwiej poznać po kloszu. Nie trzeba znać się na homologacjach, wystarczy na niego spojrzeć: jeśli klosz jest dzielony na "pionowe paski" to reflektor jest przeciwmgłowy, natomiast reflektor roboczy ma fakturę szkła składającą się z "kwadracików" lub prostokątów ułożonych w formie siatki, ewentualnie promieniście.

Ale nie powiem, żeby aż tak wielka tragedia była przy stosowaniu przeciwmgłowych, jeśli żarówki są odpowiednio mocne i nie ma problemów z prądem to i tak jest dobrze. Mam na kombajnie dwa halogeny przeciwmgłowe Boscha ze Scanii z żarówkami 55W i świeci to to lepiej niż większość tanich lampek roboczych, a na pewno lepiej niż każdy plastikowy Wesem...

Opublikowano

Nie mówię, że reflektory przeciwmgłowe święcą całkiem, źle ale po prostu święcą inaczej, ich światło jest bardziej skupione, niż w roboczych, i tyle. Jeśli potrzeba coś oświetlić punktowo to się nadają.

Kolego @Gacuseks jeśli przeniesiesz na dach, to powinny świecić trochę lepiej, ponieważ będzie większa odległość o ziemi, i wiązka się bardziej rozproszy. A może świeca kiepsko przez podłączenie, może są zbyt duże spadki napięć. Najlepiej napisz jak masz podłączone.

Opublikowano

Jutro zmierzę napięcie i na pewno przeniosę wszystko na górę. Napięcie pewnie jest marne bo poprzedni właściciel pociągnął prąd od tylnych świateł. Zakupiłem dwa przekaźniki elmotu bodaj 561(lub coś koło tego) i tak sobie myślę może by od wycieraczki podpiąć lub posprawdzam wolne przewody bo takowe mam(poprzedni właściciel zmieniał instalacje na nową i są wolne z tyłu pary).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez abuk14
      Mam kilka pytań dotyczących ładowacza czołowego do Ursusa C-330 M.
      1. Na co zwracac uwagę przy zakupie ( byc może będzie używany)
      2. Jeśli nowy to jakiej marki wybrac??
      3.Czy naprawdę tak ciężko się kreci kierownicą prz zwożeniu bel słomy ( o obornik nawet nie pytam)??
    • Przez vitoma
      Czesc
       
      Czy moge zamiast zalecanego Hipola 6 uzyc do C330/360 oleju przekladniowego klasy 80W90 "zachodnich" firm ? Np. castrol, elf, mobil, valvoline ?
       
      oczywiscie planuje calkowita wymiane oleju. do tej pory byl zalany hipol 6.
       
      Z tego co widze to obecnie produkowany przez Orlen Hipol 6 rowniez ma klase 80W90, i jakis oznaczenie GL-4 . Nie wiem co ono oznacza.
       
      Jest tez olej Orlen Agro 80W90.
       
      Czy wszystkie wymienione moga zastapic orginalnego Hipola 6 podczas wymiany?'
       
      dzieki
      pozdrawiam
      Piotrek
    • Przez masseyferguson255255
      Witam. Mam problem dziś podczas wyjazdu w czasie jazdy (10metrów) wyskoczył dźwignia sterowania reduktorem i wskoczył tak jakby luz, choć bieg był włączony, teraz w ogóle nie reaguje na biegi na każdym biegu jak na luzie i na biegach szosowych i na terenowych, proszę o pomoc co jest grane. z góry wielkie dzięki.
    • Przez Sebastian
      Jaki ciagnik na 20-26ha nie zwracajac na cenne (no moze nie wiecej jak 180tys)?? I jakie maszynny do niego??
    • Przez Andre8989
      Witam. Mam pytanie czy w case 5120 olej na hydraulike jest w osobnym zbiorniku czy razem ze skrzynią biegów.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v