Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zwracam się z pytaniem odnośnie zakupu nowej przyczepy z hamulcami hydraulicznymi, dokładnie z firmy Marpol Marcin Kubik, model PMTB10. Producent twierdzi że można taką przyczepę bezproblemowo zarejestrować, natomiast spotkałem się z kilkoma postami w necie że taka przyczepa nie może zostać zarejestrowana. Czy ktoś może wie gdzie znaleźć jednoznaczną odpowiedź na ten problem, ponieważ nic takiego nie mogę znaleźć.

 

Opublikowano

W Polsce układ hamulcowy przyczepy musi działać tak aby w razie wypięcia przewodu załączyły się hamulce. Nie ma znaczenia jak będzie to rozwiązane. W przypadku hydraulicznych hamulców potrzebny jest specjalny zawór z akumulatorem hydraulicznym. Ewentualnie może być tak że producent stosuje siłowniki pneumatyczno - hydrauliczne  i po podpięciu pod układ pneumatyczny ciągnika można przejść pozytywnie badanie techniczne. 

  • Like 1
Opublikowano

Tak jak kolega wyżej pisze. Ja tak kupowałem Pronara, na zamówienie dorabiali hamulce hydrauliczne do pneumatycznych. Tylko nie z gotowca, a było to ich rozwiązanie i dopłata 2500zł. 6 lat temu. Co do Twojego przypadku, to jednak bym wybrał innego producenta. 

Opublikowano
9 godzin temu, Kapturr napisał:

Producent twierdzi że można taką przyczepę bezproblemowo zarejestrować

Producent powie Ci wszystko co chcesz usłyszeć.

Cytat z ustawy

"2. Przyczepa, o której mowa w § 44, powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców: 1) hamulec roboczy spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1 lit. a, a ponadto: a) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem ust. 3, b) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;"

 

 

Opublikowano
akmaly napisał:

W którym miejscu ustawa zabrania stosowania hamulców hydraulicznych ciągniętej przyczepy? 

Diagnosta powiedzial mi to samo, nie powinno być problemu z rejestracją, spróbuję jeszcze się dodzwonić do wydziału komunikacji.

Opublikowano
42 minuty temu, akmaly napisał:

W którym miejscu ustawa zabrania stosowania hamulców hydraulicznych ciągniętej przyczepy? 

Zasada działania hamulca hydraulicznego technicznie wyklucza możliwość  działania tego układu w razie odpięcia przyczepy podczas jazdy

Opublikowano

A moim zdaniem, jeśli dostanie świadectwo homologacji to nie powinno być problemu, no i oczywiście upewnić się w WK a najlepiej byłoby jakby dał kopie homologacji i z tym do wydziału komunikacji i do diagnosty.

Opublikowano

Układ hamulców hydraulicznych takiej przyczepy powinien posiadać akumulator hydrauliczny. Zrealizowane jest to tak, że podpinasz wąż hydrauliczny i cienką linkę (sznurek). A ten akumulator połączony jest z instalacją przyczepy poprzez zawór kulowy jednokierunkowy czyli gdy jest zamknięty (zawór) ciśnienie może wejść tylko w strone akumulatora, w drugą stronę nie wyjdzie gdy jest zamkniety. 

Po podpięciu węza hamujesz raz, wtedy w akumulatorze nabija sie ciśnienie, puszczasz hamulec ciśnienie w układzie spada, ale w akumulatorze zostaje. 

Gdy wypnie się przyczepa - wypina sie eurozłacze, ale układ hamulcowy przyczepy jest dalej zamknięty. Sznurek (połaczony z ciągnikiem) otwiera zawór kulowy i zrywa się - ciśnienie z aku dostaje się do układu i wyciska siłowniki - przyczepa hamuje. 

Opublikowano (edytowane)

Jakby kolega @Partyzant85 przeczytał temat od początku to może doczytałby że jest to fizycznie możliwe i nie pomawiał kogoś o kłamstwa.

Edytowane przez akmaly
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Kapturr napisał:

Diagnosta powiedzial mi to samo, nie powinno być problemu z rejestracją, spróbuję jeszcze się dodzwonić do wydziału komunikacji.

Oczywiście ma rację . Zarejestrują , bo wyciąg z homologacji zawiera tylko podstawowe informacje i nie są od tego aby wnikać w samowolne przeróbki producenta. Na hamulce hydrauliczne na pewno nikt w kraju homologacji nie ma.  Znajomemu mieli zamontować -  gdy składał  zamówienie na  nową przyczepę , jak doszło do odbioru , to tylko we własnym zakresie. Nie wiem jakim cudem Pronar wypuszcza przyczepy z hydrauliczną instalacja hamulcową ? Znam przypadek że znajomy taką zarejestrował ,dopłacił ponad 2 tys za zmianę ,  ale po kilku latach przeglądu już nie przeszła .

Wspomniany wyżej producent przyczep wyciągnął wnioski , bo obecnie układ hydrauliczny hamulcowy nie jest już opcją.

Edytowane przez andrzej78
Opublikowano

Nie wiem czy ma ktoś czy nie ale jeśli chodzi o przegląd to jeżeli działa to tak jak ustawa przewiduje to diagnosta nie może mieć żadnego ale. Co prawda jest to dość drogi układ ponieważ sam zawór to koszt ok 1400 zł plus jakieś 250 zł za akumulator, a gdzie jeszcze siłowniki, przewody i gniazdo. 

Opublikowano

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. W sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Dziennik Ustaw Dz.U.2016.2022

Dział IV  Warunki techniczne ciągnika rolniczego, leśnego i pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy do łączenia z tymi pojazdami.

Rozdział 4     Hamulce

Paragraf 48.

2. Przyczepą o której mowa w paragrafie 44, powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy spełniający wymagania określone w ust.1 pkt 1 lit. a, a ponadto:

a) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem ust. 3,

b) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

Paragraf 49.

2. Połączenie hamulców pomiędzy ciągnikiem a pojazdem ciągnionym powinno być pneumatyczne typu dwuprzewodowego lub hydrauliczne typu jednoprzewodowego; w pojeździe wyposażonym w połączenie hamulców pneumatycznych typu dwuprzewodowego dopuszcza się połączenie typu jednoprzewodowego jako złącze dodatkowe.

Podałem tylko najważniejsze przepisy dotyczące hamulców w przyczepach rolniczych.

Opublikowano
3 godziny temu, vat napisał:

Układ hamulców hydraulicznych takiej przyczepy powinien posiadać akumulator hydrauliczny. Zrealizowane jest to tak, że podpinasz wąż hydrauliczny i cienką linkę (sznurek). A ten akumulator połączony jest z instalacją przyczepy poprzez zawór kulowy jednokierunkowy czyli gdy jest zamknięty (zawór) ciśnienie może wejść tylko w strone akumulatora, w drugą stronę nie wyjdzie gdy jest zamkniety. 

Po podpięciu węza hamujesz raz, wtedy w akumulatorze nabija sie ciśnienie, puszczasz hamulec ciśnienie w układzie spada, ale w akumulatorze zostaje. 

Tylko,  że przy tym rozwiązaniu jak dobrze rozumiem to przy każdym naciśnięciu hamulca w ciągniku nabijasz ciśnienie w akumulatorze ?

Opublikowano
2 godziny temu, andrzej78 napisał:

Oczywiście ma rację . Zarejestrują , bo wyciąg z homologacji zawiera tylko podstawowe informacje i nie są od tego aby wnikać w samowolne przeróbki producenta. Na hamulce hydrauliczne na pewno nikt w kraju homologacji nie ma.  Znajomemu mieli zamontować -  gdy składał  zamówienie na  nową przyczepę , jak doszło do odbioru , to tylko we własnym zakresie. Nie wiem jakim cudem Pronar wypuszcza przyczepy z hydrauliczną instalacja hamulcową ? Znam przypadek że znajomy taką zarejestrował ,dopłacił ponad 2 tys za zmianę ,  ale po kilku latach przeglądu już nie przeszła .

Wspomniany wyżej producent przyczep wyciągnął wnioski , bo obecnie układ hydrauliczny hamulcowy nie jest już opcją.

W ubiegłym roku kupiłem nowego Pronara z hamulcami hydraulicznymi bez żadnej dopłaty - nie można kupić na hamulcach pneumatyczni hydraulicznych

Opublikowano

Nie. Najczęściej stosowane akumulatory hydrauliczne to gazowe ( gaz za membraną ), naciskając hamulec olej podawany jest zarówno na siłowniki jak i akumulator, zwalniając pedał w ciągniku olej z siłowników wraca do ciągnika ale ten z układu pomiędzy akumulatorem a zaworem pozostaje aż do momentu awaryjnego zadziałania układu ( lub ręcznego przestawienia zaworu ). 

Opublikowano (edytowane)
34 minuty temu, pierzo napisał:

W ubiegłym roku kupiłem nowego Pronara z hamulcami hydraulicznymi bez żadnej dopłaty -

Powodzenia na przeglądzie ( chyba ,że producent zamontował układ zgodny z wymogami).Pronar może więcej, bo była też  kiedyś taka głośna sprawa z ciągnikiem Pronar , który  po zamontowaniu przedniego TUZ-a miał zasłonięte reflektory, oczywiście sprawa wyszła na przeglądzie.

Edytowane przez andrzej78
Opublikowano
1 godzinę temu, akmaly napisał:

naciskając hamulec olej podawany jest zarówno na siłowniki jak i akumulator

czyli tak jak napisałem, że za każdym razem nabija się również akumulator.

Opublikowano (edytowane)

tak się wtrącę.

to kurna lepiej chyba bez hamulców w przyczepie jeździć jak traktor pneumatyki nie ma? 🤔

Edytowane przez pafnucy
Opublikowano
1 godzinę temu, Partyzant85 napisał:

Tylko,  że przy tym rozwiązaniu jak dobrze rozumiem to przy każdym naciśnięciu hamulca w ciągniku nabijasz ciśnienie w akumulatorze ?

Tak, ciśnienie w akumulatorze cały czas "czeka" na awaryjne hamowanie

Opublikowano
Kapturr napisał:

Zwracam się z pytaniem odnośnie zakupu nowej przyczepy z hamulcami hydraulicznymi, dokładnie z firmy Marpol Marcin Kubik, model PMTB10. Producent twierdzi że można taką przyczepę bezproblemowo zarejestrować, natomiast spotkałem się z kilkoma postami w necie że taka przyczepa nie może zostać zarejestrowana. Czy ktoś może wie gdzie znaleźć jednoznaczną odpowiedź na ten problem, ponieważ nic takiego nie mogę znaleźć.

 

zarejestrujesz bez problemu jezeli producent da Ci homologacje. podczas rejestracji w urzedzie dane zaczytuja sie z homologacji i urzednik w wydziale komunikacji nie ma nic do tego. co do przegladu to nie powiem ale uwazam ze jezeli instalacja jest orginalna to diagnosta nie bedzie robil problemow

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez krzyszofl
      Witam grupowiczów. Ma ktoś z was instrukcję obsługi do przyczepy POM Złocieniec PW4 na sprzedaż? Z chęcią odkupię, ponieważ potrzebuję wielu informacji na jej temat oraz powiększy moją kolekcję. Pozdrawiam


    • Przez Famer21
      Szukam przyczepy 8-10ton na co patrzeć jaką najlepsza bedzie?
      Gdzie mogę znaleźć przyczepe jakąś w necie poza allegro, bo nic nie widać same takie "zrób to sam".
    • Przez Arturo1610
      Witam. szukam przyczepy wywrotki, taka do wozenia obornika zboża cos zeby bylo stabilne głównie przy wożeniu obornika jak jest mokro. Głównie ogladam na olx hl bss i brandys szukam czegos co bedzie mialo minimum 5m dlugosci i 2,3-2,4 szerokosci zeby w zniwa wozić też baloty. I teraz moje pytanie. Czy ktoś by mi mogł podać jakie wymiary ma hl 8011? i jak to jest z tymi czeszkami, ilu sa tonwe? i od jakiego to modelu zależy ? moze ktoś sie orientuje jakie sa rodzaje tych przyczep. bo widze 7,8 i 9 i 10 a nawet 12 ? modeli tez jest mnóstwo bo i p93s i agro i jeszcze inne i sam juz nie wiem czego szukac zeby spełniała moje warunki ;/ podpowie ktoś jak to jest z tymi czeszkami głownie ? danych technicznych tez nie mozna nigdzie znależć. prosze o pomoc.
       
      ps. jakby ktos mial w rozsadnej cenie to kupie tez dokumenty do hl 6011 sztywnej
    • Przez Radan
      Witam.
       
      Miał ktoś styczność z tą maszyną w warunkach polowych.
      Pytam bo zamierzam kupić a interesuje mnie sprzęt zarówno do zastosowań w transporcie sieczki jak i rozrzutnik obornika.
      Fliegl ASW 391 w identycznej konfiguracji jest prawie dwa razy droższy.
    • Przez koyack
      Witam wszystkich. Zastanawiam się nad zakupem przyczepy uniwersalnej  ściana przesówna. Służyła by do transportu zboża, kiszonki z qq oraz jaka rozrzutnik obornika. Przeglądając oferty różnych firm trafiłem na ogłoszenie firmy Agrotechnology z Rzeszowa. Ale nigdzie nie mozna znaleźć informacji o ich produktach. Interesujące jest uniwersalne podwozie do różnych przeznaczeni np można po ściągnięciu zabudowy przyczepy zamontować na podwoziu beczkowoz.  Czy ktoś miał doczynienia z tą firmą? Jakieś opinie? Z góry dziękuję za wszelkie informacje.  Załączam link do ogłoszenia. 
      https://www.otomoto.pl/maszyny-rolnicze/oferta/agrotechnology-przyczepa-ze-sciana-przesuwna-up-pza-27-jedna-rama-wiele-narzedzi-ID6Gg380.html
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v