Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@AlaCapone - ale na jaką odpowiedź czekałeś? ja Ci zacytowałem wyżej instrukcję. Nie ma tam słowa o punkcie ciągu (w całej instrukcji nie ma). Poczytaj sobie w podanej przez @seweryn20 instrukcji o wykorbieniu (czyli o tej śrubie o której ty piszesz że jest od punktu ciągu) i tam też nic nie ma o punkcie ciągu tylko o zużytych elementach pługu, że niby w zależności od zużycia masz tą śrubą od wykorbienia korygować ustawienia. I jest napisane że w C-360 lepiej jest zwężyć rozstaw kół dla lepszej współpracy pługa z narzędziem. Ale ja rozumiem że to tylko instrukcja a nie praca naukowa i mógł to pisać jakiś debil, zresztą instrukcje bardzo często są nieprecyzyjne niezależnie od tego czy to pralka czy pług.

 

Ja Ci teraz przyznaje rację że ta śruba ma jakiś wpływ na prowadzenie ciągnika i pługa, bo widzę różnicę.

 

A wiadomo że jak puścisz pług ug2 na łańcuchach to pług poleci w stronę niezaoranego.

W poście #509 prosiłem Cię o oryginał, bądź scan instrukcji, na którą się powołujesz.

 

Teraz ponawiam moją kolejną prośbę z postu #536

1) Chciałbym dowiedzieć się skąd czerpiesz swoje wiadomości na temat punktu ciągu. Może to być Twoja wiedza oparta na doświadczeniu, ale wtedy musisz umieć ją obronić.

2) Powiedz, jak dokonuje się ustawienia punktu ciągu? Podpowiem co go wyznacza? Czy luz na ramionach dolnych ma jakikolwiek wpływ, aby go prawidłowo wyznaczyć? Byłoby dobrze, gdybyś podparł odpowiednimi rysunkami, ale niekoniecznie może być tylko wywód słowny, oby dość zrozumiały.

 

Piszę tylko po to, aby ktoś kto czyta te nasze wypociny coś pojął o regulacji pługa, czy punkcie ciągu.

Opublikowano (edytowane)

Może mam Ci jeszcze przesłać pocztą oryginał z przybitą pieczątka producenta - no nie przesadzaj, pisze Ci że zacytowałem istotny fragment, do oryginału link podał Ci  seweryn20. Nie chce mi się z Tobą bawić w czepianie się i chwytanie za słówka. Więc najlepiej skończmy ten temat.

 

Widok 60-tki ze skręconymi kołami w bruździe to bardzo częsty widok, nagminny, choćby na youtube można obejrzeć masę filmików (większość)

Edytowane przez mlody28
Opublikowano

mlody28 - ja dzisiaj kilka godzin orałem i przednie koła w bruździe szły prosto. Jednak kilka lat wstecz, zanim w moje ręce nie wpadła instrukcja obsługi pługa U013 wyprodukowanego przez Bomet, też jeździłem z kołami mocno skręconymi.

Opublikowano

Heh nie wiem jaki jest związek firmy Bomet z Unią Grudziądz ale instrukcje to mają miejscami żywcem zerżniętą od instrukcji Unii. Przy tym fragmencie o wykorbieniu nawet rysunek pługa jest identyczny jak w mojej instrukcji z 80 roku ;)

 

Czyli napisz co zrobiłeś? po prostu wkręciłeś tę śrubę od wykorbienia? a rozumiem że ustawiałeś to w ten sposób że poluzowałeś łańcuchy i tak kręciłeś śrubą aż pług nie uciekał na boki?

Opublikowano

Czasem mam wrażenie że pisze z gim-bazą a słowa te kieruję do młodego ,,napisze raz ,chłopie ograni się ,a nie dyskutuj jak nie masz pojęcia,jak na początku próbowałem Tobie pomoc, tak teraz mnie irytujesz ,jeśli nie chłoniesz wiedzy to pozostaje ci metoda prób i błędów 

Sunf    Jachooo dał Tobie instrukcję i zgodzę się z nim ,to jedno a z tym co ja radziłem to tez nie żart ,wyszlifuj ,przejedz kilka razy i bedziesz widział czy to pomoże .

Opublikowano

Regulacja według tej instrukcji sprowadza się do symetrycznego ustawienia cięgien dolnych podnośnika i ustawienia osi wykorbionej. Cięgna dolne mam trochę luźne, ale bez przesady. Tym samym punkt zaczepu wypada w osi podłużnej ciągnika.

Opublikowano (edytowane)

Najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy niewiele wiedzą. Potrafią krytykować, ale sami nie są w stanie myśleć.

Postaram się na ile zdołam przedstawić: W jaki sposób wyznacza się punkt ciągu, za co odpowiada, jak prawidłowo ustawić ten punkt, czym jest linia ciągu?

 

Ustawianie punktu ciągu jest ostatnim etapem, ale najistotniejszym prawidłowego ustawienia pługa. Większość problemów z orką zależy właśnie od tego ustawienia,

 

Poprzedzone musi być przygotowaniem ciągnika do orki, poziomowaniem poprzecznym i podłużnym pługa oraz ustawieniem pierwszej skiby. W nowoczesnych pługach ustawienie pierwszej skiby nie jest zależne z ustawianiem punktu ciągu i dokonuje się hydraulicznie.

 

Jeżeli chcesz ustawić prawidłowo punkt ciągu wsporniki boczne dolnych ramion lub łańcuchy muszą być luźne (nawet można na początku rozłączyć aż do prawidłowego ustawienia, potem zostawiamy taki luz, jaki zaleca producent pługa (pozwalający na swobodne ruchy na boki).

 

Prawidłowe ustawienie punktu ciągu skutkuje prostolinijnością jazdy, statecznością ciągnika i brakiem jakiejkolwiek integracji kierowcy w tor jazdy ciągnika.

 

post-81345-0-34868300-1446504000_thumb.jpg

 

Z punkt ciągu jest miejscem przecięcia się przedłużenia linii wzdłuż dolnych ramion

PZ centralny punkt pługa przeważnie wypada na środku ramy pługa, na której zamocowane są korpusy

M środek tylnej osi ciągnika

strzałka oznacza kierunek ciągu ciągnika  (jeśli nie jest na wprost oznacza kierunek ściągania przednich kół)

Linia ciągu to linia poprowadzona od punktu PZ do punktu Z

 

Prawidłowe ustawienie punktu ciągu!

Jeżeli ta linia przebiega przez punkt M to znaczy, że pług jest ustawiony prawidłowo, zaś ciągnik nie będzie ściągany w żadną ze stron. Puszczenie kierownicy nie skutkuje zmianą kierunku jazdy.

 

Jak sprawdzić poprawność ustawienia punktu ciągu?

Odłącz wsporniki boczne dolnych ramion lub łańcuchy zależnie od tego co posiadamy. Jeśli pług przemieszcza się, w którąkolwiek stronę to oznacza złe ustawienie.

Jeśli linia ciągu przebiega przez środek tylnej osi (punkt M) pług prowadzi się prostolinijnie za ciągnikiem. Więcej po odblokowaniu wsporników bocznych ramion dolnych nawet odjęcie łącznika górnego (dotyczy orki przy pozycji kopiującej) pług nadal idzie w linii i nie ściąga ciągnika w żadną ze stron.

 

Po czym poznać złe ustawienie punktu ciągu?

Ciągnik skręca w lewo lub w prawo a pług jest ściągany na zaorane, albo caliznę.

post-81345-0-74495400-1446504122_thumb.jpg

 

Jaki wpływ na punkt ciągu ma luz dolnych ramion?

Przy pługach obrotowych ten luz musi być dość duży, zaś przy zagonowych im mniej skib tym mniejszy luz.

post-81345-0-91765000-1446504176_thumb.jpg

 

Czym dokonuje się zmiany punktu ciągu?

W starszych pługach szczególnie produkcji polskiej ustawia się go tzw. wykorbieniem.

W nowoczesnych pługach szczególnie obrotowych dokonuje się to hydraulicznie i nie ma wpływu na zmianę ustawienia pierwszej skiby.

post-81345-0-13889800-1446504240_thumb.jpg

 

Miejsce punkt ciągu jest uzależnione od ilości korpusów, im mniej tym punkt ciągu znajduje się bliżej lewej strony ciągnika.

Zmiany rozstawu kół dokonuje się jeśli standardowo nie można prawidłowo ustawić pierwszej skiby (pierwsza skiba = długość lemiesza).

 

Trudno w jednym poście zawrzeć wszystkie informacje, dlatego mam świadomość pewnych braków.

*Rysunki czasem są niedokładne, za co przepraszam, jednakże przedstawiają istotę ustawiania punktu ciągu

Edytowane przez AlaCapone
  • Like 2
Opublikowano

To co wkleiłeś pokazuje wyraźnie, że wieszaki zwłaszcza w obrotówce nigdy nie mogą być na sztywno. Ramiona tuza przesuwają się na boki w zależności w która stronę jest obrócony pług. Zagonówka podobnie prawidłowo wyregulowana sam się ustawi. Przy prawidłowym ustawieniu pługa cięgła boczne można w ogóle wyrzucić. Nic do orki nie mają. Co innego transport. trzeba uważać przy gwałtownych manewrach.

Opublikowano

@hubertus dokładnie tak, każde zdanie jest prawdziwe.

Z drugiej strony wsporniki boczne dolnych ramion jednak muszą pozostać, gdyż mają swoje zadanie na nawłociach.

Podczas transportu koniecznie zaleca się zminimalizowanie tego luzu do minimum - podczas manewrowania możliwość znacznych wychyleń pługa zwiększa niebezpieczeństwo zahaczenia innych użytkowników drogi.

Opublikowano

Ja jak miałem nowy pług to puszczało się kierownicę i pole 300m jak od linijki, teraz już nie da rady....W sztywnych zagonówkach najgorsza rzecz to podbite lemiesze, opory dla ciągnika rosną dramatycznie i wtedy zsuwa ciągnik w bruzdę. Podbity lemiesz - nie mylić ze zgiętym czubem lemiesza, to zgięta słupica w miejscu mocowania lemiesza, lemiesz wtedy nie skrawa ziemi a spycha 

Opublikowano

Muszę kupić łącznik centralny do zetora 11441 .Z tańszych są dostępne indyjskie za około 100zł z końcówkami 25mm i droższe masywniejsze z końcówką 25mm i 32mm.Ten tańszy wydaje mi się że może nie wytrzymać .Ten z końcówką 32 to niby od 6cylindrowych.Jak to jest z tymi łącznikami czy przy ciągniku jest grubszy bolec czy też zakłada się 25mm i jest luz.

Opublikowano (edytowane)

Rzeczywiście u ciągnika są większe otwory ale jakby taką śrubę założyć do zetora 11441 to byłby większy luz i można by podnośnikiem regulować głębokość pierwszej skiby.Na łączniku z końcówkami 25mm niema u mnie praktycznie żadnej możliwości ,po prostu unosi się cały pług.A na przykład przy obrotowym jest owalny otwór żeby to połączenie nie było na sztywno.

Edytowane przez krzysztofz14
Opublikowano

W starym typie UG były 2 regulacje na korby 1 od kółka, druga od 1 skiby, w nowym typie , jest tych możliwości 4, ustawienie 1 skiby polega na przesunięciu pługa w lewo lub prawo tą korbą na słupku ramy pługa, a te wykorbienie do czego służy, tłumacząc prościej ??

Opublikowano

Ja dziś miałem pierwszą przygodę z obrotówką. Kupiłem Krone Mustang 100/3 i od razu w pole. Wrażenia pozytywne. Pług ładnie i równo kryje tylko z traktorem robi co chce. Przy orce na prawo jakoś tam szło ale na lewo to tragedia. Miałem wrażenie że tył ciągnika tańczy na lodzie. Trochę poczytałem wasze wcześniejsze wpisy i już widzę kilka błędów. Mianowicie stabilizatory cięgien bocznych miałem na sztywno i nie sprawdziłem ograniczników obrotu z jednej i drugiej strony. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v