Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
2. Termin odliczenia VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją

Zgodnie z ogólną regułą określoną w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. W art. 86 ust. 10b pkt 1 wskazano, że prawo do odliczenia VAT naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Zatem co do zasady, odliczenia VAT naliczonego dokonuje się w okresie rozliczeniowym, w którym spełnione są łącznie dwa warunki:

1) w odniesieniu do zakupionych towarów czy usług powstał obowiązek podatkowy w VAT oraz

2) podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny, potwierdzający zakup.

Na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT podatek naliczony nieodliczony w powyżej określonym terminie można także odliczyć w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Problem prawidłowego terminu odliczenia VAT pojawia się w sytuacji, gdy podatnik ponosił wydatki związane z przyszłą opodatkowaną działalnością gospodarczą wiele miesięcy przed jej rozpoczęciem, czyli gdy dla danych faktur ustawowy termin odliczenia VAT już minął. W tej sytuacji, sposobem na "odzyskanie" podatku może być zaznaczenie w zgłoszeniu VAT-R właściwego okresu, za który podatnik złoży pierwszą deklarację VAT (poz. 55 i 56 – jeżeli podatnik wybrał rozliczenie kwartalne, lub poz. 57 i 58 – jeżeli podatnik wybrał rozliczenie miesięczne). Powinien to być okres, w którym można skorzystać z odliczenia VAT z danych faktur. Takie postępowanie powoduje jednak konieczność złożenia przez podatnika "zaległych" deklaracji VAT.

Organy podatkowe akceptują przedstawione wyżej rozwiązanie, czego dowodem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 marca 2013 r., nr IPPP2/443-35/13-2/KOM. Zdaniem organów podatkowych, podatnik sam decyduje – poprzez odpowiednie wypełnienie formularza VAT-R – za który miesiąc złoży po raz pierwszy deklarację VAT. Jeżeli chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją, musi w zgłoszeniu rejestracyjnym wskazać okres, za który złoży pierwszą deklarację – zgodny z brzmieniem art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT.

Przykład

W październiku 2014 r. podatnik dokonał zakupu towarów w związku z planowaną od 1 stycznia 2015 r. działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. W miesiącu tym spełnione zostały warunki odliczenia VAT naliczonego wskazane w art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT (podatnik otrzymał faktury zakupu i w stosunku do nabytych przez niego towarów po stronie dostawcy powstał obowiązek podatkowy w VAT). Prawo do odliczenia VAT naliczonego – co do zasady – przysługuje mu zatem w rozliczeniu za październik, listopad bądź grudzień 2014 r. Aby odzyskać podatek VAT od ww. zakupów dokonanych na poczet przyszłej działalności opodatkowanej, podatnik powinien złożyć zgłoszenie rejestracyjne, wskazując w nim, że pierwszą deklarację VAT złoży za grudzień 2014 r. (ostatni miesiąc, w którym ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ww. zakupów).

Warto dodać, że podatnik, który chce uniknąć składania "zaległych" deklaracji VAT, powinien przeanalizować, czy nie wybrać rozliczania kwartalnego podatku VAT. Wówczas bowiem czas, w którym mógłby on skorzystać z prawa do odliczenia znacząco się wydłuża.

Uwaga

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją, pod warunkiem, że w okresie, kiedy składana jest deklaracja VAT jest już zarejestrowany na potrzeby rozliczania tego podatku. Status danego podmiotu jako podatnika VAT jest kategorią obiektywną i jest on niezależny od dokonania rejestracji dla potrzeb tego podatku.

 

Opublikowano

No wlasnie a propo tego zwrotu wstecz to teraz trochę jezdzilem i jeden księgowy mówi ze można poszedlem do skarbówki i "kobieta" tam siedzaca powiedziala ze na pewno tak sie nie da i poszedlem do księgowej ktora ma mnie rozliczać i również powiedziala ze tak sie nie da wiec ja już jestem glupi :o zadzwonilem nawet do kip na infolinie i również tam uslyszalem ze bez problemu za środki trwale do 5 lat mogę odliczyć vat... Wniosek taki ze nie mam w okolicy porządnej księgowej...

W US  Byłeś w pokoju nr 4Tam gdzie siedzą 3 babki??

Opublikowano
2. Termin odliczenia VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją

Zgodnie z ogólną regułą określoną w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. W art. 86 ust. 10b pkt 1 wskazano, że prawo do odliczenia VAT naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Zatem co do zasady, odliczenia VAT naliczonego dokonuje się w okresie rozliczeniowym, w którym spełnione są łącznie dwa warunki:

1) w odniesieniu do zakupionych towarów czy usług powstał obowiązek podatkowy w VAT oraz

2) podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny, potwierdzający zakup.

Na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT podatek naliczony nieodliczony w powyżej określonym terminie można także odliczyć w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Problem prawidłowego terminu odliczenia VAT pojawia się w sytuacji, gdy podatnik ponosił wydatki związane z przyszłą opodatkowaną działalnością gospodarczą wiele miesięcy przed jej rozpoczęciem, czyli gdy dla danych faktur ustawowy termin odliczenia VAT już minął. W tej sytuacji, sposobem na "odzyskanie" podatku może być zaznaczenie w zgłoszeniu VAT-R właściwego okresu, za który podatnik złoży pierwszą deklarację VAT (poz. 55 i 56 – jeżeli podatnik wybrał rozliczenie kwartalne, lub poz. 57 i 58 – jeżeli podatnik wybrał rozliczenie miesięczne). Powinien to być okres, w którym można skorzystać z odliczenia VAT z danych faktur. Takie postępowanie powoduje jednak konieczność złożenia przez podatnika "zaległych" deklaracji VAT.

Organy podatkowe akceptują przedstawione wyżej rozwiązanie, czego dowodem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 marca 2013 r., nr IPPP2/443-35/13-2/KOM. Zdaniem organów podatkowych, podatnik sam decyduje – poprzez odpowiednie wypełnienie formularza VAT-R – za który miesiąc złoży po raz pierwszy deklarację VAT. Jeżeli chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją, musi w zgłoszeniu rejestracyjnym wskazać okres, za który złoży pierwszą deklarację – zgodny z brzmieniem art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT.

Przykład

W październiku 2014 r. podatnik dokonał zakupu towarów w związku z planowaną od 1 stycznia 2015 r. działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. W miesiącu tym spełnione zostały warunki odliczenia VAT naliczonego wskazane w art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT (podatnik otrzymał faktury zakupu i w stosunku do nabytych przez niego towarów po stronie dostawcy powstał obowiązek podatkowy w VAT). Prawo do odliczenia VAT naliczonego – co do zasady – przysługuje mu zatem w rozliczeniu za październik, listopad bądź grudzień 2014 r. Aby odzyskać podatek VAT od ww. zakupów dokonanych na poczet przyszłej działalności opodatkowanej, podatnik powinien złożyć zgłoszenie rejestracyjne, wskazując w nim, że pierwszą deklarację VAT złoży za grudzień 2014 r. (ostatni miesiąc, w którym ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od ww. zakupów).

Warto dodać, że podatnik, który chce uniknąć składania "zaległych" deklaracji VAT, powinien przeanalizować, czy nie wybrać rozliczania kwartalnego podatku VAT. Wówczas bowiem czas, w którym mógłby on skorzystać z prawa do odliczenia znacząco się wydłuża.

Uwaga

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją, pod warunkiem, że w okresie, kiedy składana jest deklaracja VAT jest już zarejestrowany na potrzeby rozliczania tego podatku. Status danego podmiotu jako podatnika VAT jest kategorią obiektywną i jest on niezależny od dokonania rejestracji dla potrzeb tego podatku.

 

Opublikowano

radze nie sugerować się tym co mówią niektóre Panie w US, zresztą to co powiedzą w żaden sposób nie jest wiążące.

 

Liczy się to co ma się na piśmie, jeżeli ktoś ma duże wątpliwości zawsze można wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretację indywidualną

Opublikowano

no poczytałem troche... jest napisane tam że zakup musi być na conajmniej 15000zł netto ... czyli jak mam fakture na 14 tys to nie da rady odliczyć ??

Opublikowano

W US Byłeś w pokoju nr 4Tam gdzie siedzą 3 babki??

Nieee w Pile bylem i przy okazji wszedlem do skarbówki i aż sie zdziwiłem bo pierwsza byla bardzo mila i chciala pomoc ale ze nie wiedziala nic na temat vatu w gospodarstwie odeslala mnie do koleżanki a ta to już widać bylo po samej minie ze urzedniczka z powolania :o

Opublikowano

Witam, mam swojej ziemi 1,3ha teraz wydzierżawiłem (żona) 22ha, na jednej działce są budynki, chcemy hodować bydło opasowe i przejść na VAT ale wiadomo że jak kupie cielaki to sprzedaż będzie za 2 lata a teraz same zakupy, (pieniądze mam bo pracuje, umowa jest) I można tak? A i czy na remont budynków można brać faktury (dzierżawa na 10lat)

Opublikowano

Ja bym chciał żeby ktoś uzasadnił jeśli będę mógł, w tym gospodarstwie są zwierzęta ale to są teścia który nam wydzierżawił i one są na jego numer gospodarstwa. I jak on je sprzeda w ciągu 15 miesięcy to już jego nic tam nie będzie.

Opublikowano

Tak obowiązuje to tak samo jak zwykłych przedsiębiorców, na tych samych zasadach

 

wskaż mi proszę czy rolnik może powrócić do ryczałtu mimo przekroczenia 200 kzł limitu przychodów w danym roku i czy dotyczy go również termin rezygnacji ze statusu czynnego podatnika vat do 9 stycznia? 

Opublikowano

Witam rodzice prowadzą 15 hektarowe gospodarstwo. 5 lat temu przeszli na vat skorzystali z MGR rozliczyli się. Urząd dodał coś koło 40 tyś.W trakcie 5 lat się rozliczali co miesiąc sprzedawane mleko byki krowy. Kupowane odżywki paliwo części. Teraz stwierdzili że chcą zrezygnować bo nic drogiego nie kupują i w ogóle. I teraz pytanie czy muszą zwracać ten vat z 5 lat spowrotem do urzędu bo taką wstępną informacje dostali. Na jakiej zasadzie to działa ? Z góry dzięki za każde info

Opublikowano

Witam.  Mam dwa pytania . 

 

1. zapomniałem sie rozliczyć z jedenj faktury  Vat na zakup jakiś koncentratów, lizawek dla opasów na kwote 1000 zł  .  Czy można się z tej faktury rozliczyć w następnym kwartale  czy już przepadło ?:)

 

2. Pytane . Wziąłem w dzierżawę pole od kilku osób no i jedna mi mówi ze musi odprowadzić podatek  do Urzędu Skarbowego od tych pieniędzy co ma na umowie dzierżawy ?

 

 

 

 

Opublikowano

Witam. Jeżeli jestem płatnikiem Vat i sprzedając zboże rolnikowi RR mam wystawić fakturę? Jeśli tak to na jaką kwotę maksymalnie w roku mogę wystawić takich faktur? 

 

Opublikowano

po pieciu upływu  po  ostatnim zakupie maszyn możesz przechodzić na ryczałt i nic nie trzeba zwracać

Chyba nie do końca ,musi zrobić inwentaryzacje i oddać vat ,za produkty które ma na magazynie

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez sumek666
      Jak kształtują się ceny nieruchomości i działek rolnych w Waszych okolicach? Może planujecie zakup gruntów w tym roku? A może udało Wam się sprzedać jakieś grunty?
      Zapraszam do dyskusji o cenach i możliwości zakupu ziemi w Polsce i za granicą.
      Kontynuacja tematu:
       
    • Przez leszan
      Witam. Czy ktoś wie jak wyglądają przepisy odnośnie zatrudnienia przez np. urząd gminy do odśnieżania dróg Czy trzeba zakładać normalną firmę usługową, czy można to zrobić jakoś w ramach gospodarstwa. Urząd gminy życzy sobie oczywiście fakturę za odśnieżanie, aby mógł za to zapłacić. Może ktoś wie ile można na tym zarobić??
    • Przez krs
      Z
    • Przez ziutek92
      Witam mam pytanie na temat rozgraniczenia działki poprzez gminę na wniosek sąsiada. Sąsiad ciągle mi wchodził  Na moją działkę na szerokość ok 3m. Zgłaszałem to na policję i on to później oddawał i tak lata mijały a on ciągle próbował mi wchodzić na mój grunt. W tym roku dostałem zawiadomienie że odbędzie się rozgraniczenie działek poprzez wyznaczonego geodetę prze gminę na wniosek sąsiada. Rozgraniczenie się odbyło i okazuje się że miedza jest na swoim miejscu gdzie zawsze mówiłem że tak ma być. Sąsiad nie zadowolony z wyroku oczywiście ale mniejsze z tym. Zapytałem kto ponosi koszty takiej imprezy to dostałem odpowiedź od gminy że koszty są podzielone na pół. Dodam że koszt takiej zabawy to 6000zl czyli miałbym zapłacić 3000zl za coś czego sobie nie życzyłem i w dodatku nie byłem tego powodem! I moje pytanie jest następujące: czy faktycznie tak jest że mam płacić czy porostu gmina idzie na rękę sąsiadowi.?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v