Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich,

Nie znalazłem wątku o olejach w MTZ 82 więc postanowiłem założyć temat. 

Nie dawno kupiłem MTZ 82 z roku 1985(według dowodu rejestracyjnego) 198x (według tabliczki bo w rusku rok moźna sobie wybrać 😉). 

Jako że nie znam tego ciągnika chciałbym się dowiedzieć ile jakiego oleju oraz gdzie trzeba zalać (silnikowy, hydraulika, kolumna od wspomagania, skrzynia biegów, przedni napęd, i może gdzieś jeszcze bo nie jestem pewny). 

 

Mam też jeszcze jeden problem z oponami bo muszę wymienić przód i tył a już zgłupiałem i nie wiem co założyć na tyle są 15.5-38/P a przód były jakieś na sztukę założone od przyczepy. Wiecie może co tam można założyć przód oraz tył dodałem zdjęcie z wymiarami felg oraz jak wyglądają felgi przód.

 

Dziękuję za pomoc i miłego dnia!

IMG_20250527_193400.jpg

IMG_20250527_193317.jpg

Opublikowano
4 godziny temu, bergman31 napisał(a):

Opony przód 8.30-20.

Opony tył 15.5-38.

Tak myślałem, a na te felgi nie wejdzie coś większego typu 12.5-20 i 16.9-38 ?

Opublikowano

Przód napewno nie  . Mam w pronarze 360/70 R20 właśnie zamiennik 12.5-20 i jest na szerokiej feldze . Z tyłu mam 16.9 r38 i zdaje się że to najszersza guma jaka wejdzie  na standardowa felgę . Może ktoś to potwierdzić 

Opublikowano
2 godziny temu, atrol123 napisał(a):

Przód napewno nie  . Mam w pronarze 360/70 R20 właśnie zamiennik 12.5-20 i jest na szerokiej feldze . Z tyłu mam 16.9 r38 i zdaje się że to najszersza guma jaka wejdzie  na standardowa felgę . Może ktoś to potwierdzić 

Widzisz miałem na myśli 11.2-20 oraz 16.9-38 a napisałem poprzednio źle. Poczekajmy może ktoś na te felgi starego typu wkładał coś innego niż 8.3 oraz 15.5. Ale czuję że to będzie właśnie to (8.3 oraz 15.5)

Opublikowano
W dniu 4.06.2025 o 08:17, Rout napisał(a):

Witam wszystkich,

Nie znalazłem wątku o olejach w MTZ 82 więc postanowiłem założyć temat. 

Nie dawno kupiłem MTZ 82 z roku 1985(według dowodu rejestracyjnego) 198x (według tabliczki bo w rusku rok moźna sobie wybrać 😉). 

Jako że nie znam tego ciągnika chciałbym się dowiedzieć ile jakiego oleju oraz gdzie trzeba zalać (silnikowy, hydraulika, kolumna od wspomagania, skrzynia biegów, przedni napęd, i może gdzieś jeszcze bo nie jestem pewny). 

 

Mam też jeszcze jeden problem z oponami bo muszę wymienić przód i tył a już zgłupiałem i nie wiem co założyć na tyle są 15.5-38/P a przód były jakieś na sztukę założone od przyczepy. Wiecie może co tam można założyć przód oraz tył dodałem zdjęcie z wymiarami felg oraz jak wyglądają felgi przód.

 

Dziękuję za pomoc i miłego dnia!

IMG_20250527_193400.jpg

IMG_20250527_193317.jpg

 

17491376308027545992929887044446.jpg

17491376931477117388965705514841.jpg

  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 4.06.2025 o 08:17, Rout napisał(a):

 

 

IMG_20250527_193400.jpg

 

@ZetorMisio według tego rysunku, to szerokość osadzenia opony w feldze przedniej wynosi 175mm. Dla opony o rozmiarze 8.30-20 zalecana jest felga o szerokości osadzenia 177mm. Natomiast dla opony 11.2-20 zalecana jest felga o szerokość osadzenia 230mm.

12 godzin temu, superfarmer02 napisał(a):

Przód to nie wiem ale na tył spokojnie wejdzie 16.9 a nawet i 18.4 tylko wtedy trzeba już kabinę lekko unieść na poduszkach 

Opona 16.9-38 wejdzie na tył, tylko że napędy nie będą się zgrywać. Opona 16.9-38 ma obwód toczenia większy o 430mm w porównaniu do opony 15.5-38, czyli na oponach 16.9-38, na jednym obrocie koła, traktor przejedzie 430mm dalej w porównaniu do opon 15,5-38.

Edytowane przez bergman31
Opublikowano

Mógłby ktoś kto ma podobne felgi oraz założone opony 11.2 zmierzyć szerokość tej felgi od rantu do rantu i wtedy będzie wiadomo czy te gwiazdowe felgi były różnej szerokości czy nie. Dziękuję!

  • Like 1
Opublikowano

Dawno temu na tym forum pisali, że dla opony 16,9-38 na przodzie muszą być 13,6-20 i wtedy trzeba zmieniać przednią felgę (z resztą taki zestaw w późniejszych Belarusach czy Pronarach był stosowany fabrycznie. Standardowa przednia opona w MTZ-ach to 11,2-20, 8,3-20 to w jakiś LTZ-ach bądź T-30. Taka 11,2-20 ma 285 mm szerokości więc z każdej strony wystaje około 50 mm poza felgę więc raczej jest OK...

Opublikowano
1 godzinę temu, wlamaj1 napisał(a):

Dawno temu na tym forum pisali, że dla opony 16,9-38 na przodzie muszą być 13,6-20 i wtedy trzeba zmieniać przednią felgę (z resztą taki zestaw w późniejszych Belarusach czy Pronarach był stosowany fabrycznie. Standardowa przednia opona w MTZ-ach to 11,2-20, 8,3-20 to w jakiś LTZ-ach bądź T-30. Taka 11,2-20 ma 285 mm szerokości więc z każdej strony wystaje około 50 mm poza felgę więc raczej jest OK...

To tyle że tył jest 15.5 to już wiem tylko muszę przód ogarnąć a każdy ma inne zdanie i bądź tu mądry czy to 8.3-20 czy 11.2-20.

Opublikowano
3 godziny temu, wlamaj1 napisał(a):

 Standardowa przednia opona w MTZ-ach to 11,2-20, 8,3-20 to w jakiś LTZ-ach bądź T-30. Taka 11,2-20 ma 285 mm szerokości więc z każdej strony wystaje około 50 mm poza felgę więc raczej jest OK...

W MTZ-82 do połowy lat 80tych na rynki krajów zachodnich stosowano opony 8.3-20. W krajach bloku wschodniego, zapewnie jeszcze wiele lat później, gdzieś do końca lat 90tych.

W MTZ-82/MTZ-820 opony 11.2-20 stosowano od drugiej połowy lat 70tych ale głównie w wersjach na rynki Europy Zachodniej.

Opona o rozmiarze 11.2-20 wymaga felgi W10, czyli o szerokości osadzenia 254mm. Dla tej opony dopuszcza się felgę W9 o szerokości 228,6mm.

Opona 8.3-20 wymaga felgi W7 o szerokości osadzenia 177,8mm. Dla tej opony dopuszcza się też felgę W6 o szerokości 152,4mm.

Kolega @Rout podał na rysunku felgi szerokość osadzenia 175mm, czyli (uwzględniając błąd pomiaru) miało być 177,8mm a więc jest to felga W7 dedykowana dla opony 8.3-20.

Przy niewielkim rozmiarze jakim jest 11.2-20, Opona niepowinna wystawać po około 50mm na stronę po za felgę. w przypadku dużych rozmiarów byłoby OK ale nie w tym przypadku.

  • Like 1
Opublikowano
3 godziny temu, Rout napisał(a):

To tyle że tył jest 15.5 to już wiem tylko muszę przód ogarnąć a każdy ma inne zdanie i bądź tu mądry czy to 8.3-20 czy 11.2-20.

W każdym razie zakładaj co najmniej 11,2-20, nawet jak będziesz musiał kupić felgi. 8,3-20 wyglądają wręcz komicznie na tym ciągniku i uciąg też mają niewielki...

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)

@wlamaj1 zawsze lepiej założyć szersze opony. Zostaje problem ze zgraniem napędów. Opona 8.3-20 ma obwód toczenia około 2640mm (może się nieco różnić w zależności od producenta) a opona 11.2-20 ma obwód toczenia około 3000mm. Różnica wynosi około 360mm na jeden obrót koła.

Ewentualnie aby wmiarę zgrywały się napędy, można założyć na przod opony radialne 280/70R20. Szerokość 279mm, średnica zewnętrzna 910mm i obwód toczenia 2745mm (wymiary mogą się nieco różnić w zależności od producenta).

Druga opcja, aby zgrywały się napędy, przy oponach przód 11.2-20 i tył 15.5-38, należałoby sprawdzić w katalogach części przełożenia napędu przedniego mostu dla starszego modelu z oponami 8.3-20 i 15.5-38 i dla nowszego 11.2-20 i 15.5-38. Następnie porównać z tym MTZ-82. 

Edytowane przez bergman31

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez ilovemtz
      Prosze aby w tym temacie wypowiadali sie posiadacze mtz[nie pronarów].
      My mamy mtz-a z 1983r i ojciec nic złego na silnik nie moze powiedziec wał jeszcze nie byl robiony. Ciagnik zrobil okolo 15000mth nie wiem czy to duzo czy mało. Co prawda ceiknie ale one juz takie sa. Co do awaryjnosci to moge powiedziec ze wiekszosc czesc zaczynamy dopiero teraz wymieniac tj. po 24latach wczesnije nie było potzreby. Co do spalania to jest małe w orce okolo 14l/ha napewno mniej niz ursus czy zetor z tych rocznikow nie mowie o nowych forterrach. Jest mały problrm z czesciami bo nie mozna ich dostac musimy po nie jezdzc do oddalonego o 50km żmigrodu bo nigdzie w poblizu ich nie dostaniemy .Powiedzcie co na ich temat mowia wasi ojcowie czy wy sami. Sami wiecie ze nie taki rusek straszny jak go piszą.
    • Przez AgrostokParczew
      Witam, mam na magazynie kilka czapek oryginalnych Belarus, ciepłe obszyte od środka, jakby ktoś był zainteresowany proszę dzwonić pod 516-220-311 


    • Przez Kulik
      Witam tak jak w temacie w jaki sposób inżynierowie ustalili ciśnienie na siłownik od womu ?? czy ktoś ma taką wiedzę ? proszę nie pisać że ciśnienie wstala króciec wkręcony w monoblok bo sprawdziłem i jest to nieprawdą jedynie co to on utrzymuje stałe ciśnienie na wolnych obr,podejrzewam że musi być coś w rozdzielaczu z elektrozaworami bo przecież ciśnienie idzie bezpośrednio z pompy i w rozdzielaczu zmniejszą może przez jakiś zaworek czy coś.Czekam na ciekawe pomysły
    • Przez Phosgen
      Cześć, wałkowany temat, do kupienia ciągnik w niewielkich pieniadzach.
      Niemam doświadczenia w tego typu maszynach ile według Was mógłby kosztować (chce go po prostu kupić) i proszę o wyrozumiałość pierwszy raz na forum  silnika nie słyszałem, dużo wycieków taki standard rusin 😁


    • Przez kukum
      Witam znalazłem coś takiego https://www.agroinform.com/pl/rynek-arkusz-danych/czesc/czesci-do-ciagnikow/zestaw-do-konwersji-mechanicznej-blokady-mechanizmu-roznicowego-mtz/h_7470875 I interesuje mnie właśnie taka blokada bo powiem szczerze ze nie chce mi się walczyć już z moja oryginalna , myślałem nad pneumatyka nawet ale znalazłem coś takiego jak mechaniczna blokada na dźwigienkę i pytanie moje jest takie czy udało się komuś to ściągnąć z Węgier bo ja nie mogę się wgl z gościem skontaktować 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v