Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Alternator to prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika.

Alternator jest znacznie wydajniejszy i bardziej niezawodny od prądnicy prądu stałego, gdyż w przeciwieństwie do prądnicy główne uzwojenia robocze są w stojanie, a nie w wirniku, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania komutatora. Alternator jest wzbudzany podobnie do prądnicy prądu zmiennego przez uzwojenia wirnika, ale w alternatorze jest jedno uzwojenie nawinięte osiowo, a wykonane z ferromagnetyka elementy kształtują odpowiednio pole magnetyczne, tak by podczas obrotu wirnika zmieniało się pole magnetyczne przenikające przez uzwojenia statora (stojana).

 

Dla zapewnienia współpracy z akumulatorem, który wymaga napięcia stałego, alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych. Czasem zawiera też wbudowany regulator napięcia.

 

Układ prostowania prądu posiada często oddzielne diody do prostowania prądu głównego i oddzielne 3 diody do prostowania prądu używanego do wzbudzania alternatora (alternator 9-diodowy). Układ taki zapewnia, że podczas małych obrotów silnika lub przy włączonej instalacji elektrycznej przy wyłączonym silniku wirnik alternatora nie jest magnesowany i nie pobiera prądu z akumulatora, jak to się dzieje w prądnicach lub alternatorach 6-diodowych. W nowoczesnych samochodach układ prostowania i regulator poziomu wzbudzania, zwany regulatorem napięcia, są instalowane w alternatorze.

 

Obecnie alternatorów używa się coraz częściej, ponieważ są znacznie lżejsze od prądnicy prądu stałego i zdolne do oddawania maksymalnego prądu już przy niewielkiej prędkości obrotowej wirnika.

 

 

Strzałki pokazują napięcie wytwarzane w uzwojeniach alternatora przez wirujący magnes

3phase-rmf-noadd-60f-airopt.gif

Opublikowano
FAJNIE "elektrotech" uczyłeś sie o tym w szkole elektronicznej??? dobra sprawa ja sie zastanawiałem nad włożeniem alternatora do ciągnika (ursus c-330) :D

dokładnie,z wykształcenia jestem technikiem elektronikiem

Gość Profil usunięty
Opublikowano

No to kolego @TataRata może dodasz coś od siebie na temat budowy i działania alternatorów. Szczególnie, że na AF jesteś od 33 minut i pewnie nie przeczytałeś wszystkich postów kolegi @elektrotech a z góry zakładasz, że zna się on na elektrotechnice.

Opublikowano
moze i zerzniete ale chlopak elektryk i napewno wie wiele wiecej od Ciebie to go tak nie krytykuj jak poczytasz w innych tematach to moze przekonasz sie ze chlopak sie zna na rzeczy

jakbys nie zauwazyl, to:

1. nie neguje jego wiedzy

2. moze i wiem mniej, ale skad Ty o tym wiesz ?

Gość Profil usunięty
Opublikowano
może i wiem mniej, ale skad Ty o tym wiesz ?

No bo jakbyś wiedział więcej na ten temat to dodałbyś coś od siebie. Chętnie byśmy poczytali twoje informacje na temat alternatorów. A na razie tylko krytykujesz kolegę @elektrotech, że przepisał informacje z wikipedii. Ale pora zakończyć tą dyskusję bo się OT robi.

Opublikowano

Temat o budowie alternatora wiec sie podłącze z zapytaniem :P a mianowicie jak Sprawdzić czy dobre są diody prostownicze (alternator od poloneza standardowy) rozebrałem go na czynniki pierwsze i do dyspozycji mam zwykły multitrymer ale jak go nim to sprawdzić?, chcialbym tez Sprawdzić czy uzwojenie wirnika i stojanu sa sprawne tylko brak mi pomyslu jak :D za wszelkie rady bardzo dziekuje :D;)

Gość Profil usunięty
Opublikowano

Możesz wyjaśnić o co Ci dokładnie chodzi?

Opublikowano

Pewnie chodzi o rodzaje regulatorow napiecia. Ze szczotka na masie i ze szczotkami podlaczonymi do rehulatora. W zasadzie to bez roznicy, jezeli regulator pracuje poprawnie.

Opublikowano

Panie Elektrotech.Z niefachowej literatury przepisujesz pan banialuki.A właśnie,że alternator posiada komutator tylko to się nazywa w alternatorze,tak-pierścienie ślizgowe wirnika.W elektryce część po której pracują szczotki węglowe lub blaszki stykowe (stara historia) nazywamy komutatorem.Tylko niektóre rodzaje silników elektrycznych nie posiadają komutatora,a dlatego że ich wirnik jest magnesem stałym.Z resztą opisu alternatora się zgadzam.

Gość Profil usunięty
Opublikowano

Szanowny panie @Skrzypek. Najpierw proponuję dokszałcić się w elektrotechnice, a następnie poprawiać innych. Większych banialuków nie widziałem od tych, które pan tu napisał. Proponuje zajrzeć do literatury (fachowej) i dowiedzieć się co znaczy słowo "komutować". Może wtedy zacznie pan pisać z sensem. No dobrze, wyjaśnię co ono oznacza. Otóż "komutować" znaczy "przełączać". W przypadku prądnicy prądu stałego w komutatorze przełączany jest kierunek prądu płynący w uzwojeniach, tak by na wyjściu otrzymać prąd jednokierunkowy (tak, tak pradnica prądu stałego wytwarza prąd zmienny, który właśnie w komutatorze zmieniany jest na stały, jednokierunkowy). Alternator również wytwarza prąd przemienny, który na stały zmieniany jest w mostku prostowniczym. A pierścienie ślizgowe służą tylko do doprowadzenia prądu wzbudzania do wirnika. W żaden sposób nie komutują one tego prądu. Z całym szacunkiem dla pana i pańskiej wiedzy.

Opublikowano

Ja jakis czas temu bedąc w zakładzie naprawy rozruszników i alternatorów usłyszałem fachowca który pierscienie slizgowe nazywał komutatorem. Niestety nie znane były dla mnie powody nazywania tego tak.

Kolega @Elektrotechnik ma w 100% racje.

Ja dodam jeszcze cos od siebie uzupełniajac kolegi wypowiedz.

Komutator jest to mechaniczny prostownik pradu. Jest nim dzieki wycinkom. Natomiast pierścienie maja stały styk ze szczotkami wiec kierunek pradu sie nie zmienia.

Opublikowano
Panie Elektrotech.Z niefachowej literatury przepisujesz pan banialuki.A właśnie,że alternator posiada komutator tylko to się nazywa w alternatorze,tak-pierścienie ślizgowe wirnika.W elektryce część po której pracują szczotki węglowe lub blaszki stykowe (stara historia) nazywamy komutatorem.Tylko niektóre rodzaje silników elektrycznych nie posiadają komutatora,a dlatego że ich wirnik jest magnesem stałym.Z resztą opisu alternatora się zgadzam.

A co powiesz o silniku klatkowym i jego magnesie.

Opublikowano

Panowie elektrycy,bo Was wyśmieje.Ok-kliknijcie w swoich komputerach tak-Komutator(elektrotechnika)Wikipedia.Tam jest napisane wyrażnie jak byk-KOMUTATOR UMOŻLIWIA DOPŁYW PRĄDU DO WIRNIKA.Panie Elektrotech a co następuje dalej w wyniku dopływu prądu do wirnika to ja wiem i ważne jest jaki to jest rodzaj wirnika.Pan widze się zna,a ja naprawiam rozruszniki i prądnice.Mam pytanie-jakie prądnice po odpowiednim podłączeniu przewodów pracują jak silnik elektryczny?Dodam,że ta praca prądnicy w roli silnika elektrycznego jest bardzo korzystna dla pracy tego urządzenia jako prądnicy.Panie Elektrotech,wie Pan coś na ten temat?Proszę o odpowiedż.

Opublikowano

Niestety musze się poddać.Faktycznie Elektrotech masz racje.Ale w "mowie warsztatowej" komutator w alternatorze będzie komutatorem.A tak naprawdę to są pierścienie ślizgowe.1-0 dla Elektrotecha.

Opublikowano

pytanie nie na mój adres, mimo to udzielam sie:

jako silnik może działać prądnica prądu stałego(szeregowa, bocznikowa),

z alternatora tez można zrobić silnik, przy okazji odzyskiwać energię.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez Lukas02
      Witam po wymianie szczotek z regulatorem w mojej Proximie 85 wróciło ładowanie i po czasie mam teraz problem. Licznik przestal działać kontrolka ładowania ledwo świeci ciagnik nie ładuje, dodatkowo zauważyłem gdy wyciągałem alternator i montowałem spowrotem gdy dotykał mocowania to jakby iskrzył na obudowie 
    • Przez emtecc
      Witam Mam w kombajnie zamontowany (Kiedyś była prądnica) alternator A124n. Alternator z fiata 125 Z tego co mi się wydaje to 9cio diodowy. Jest przy nim dokręcony regulator. Nie wiem jakie ma oznaczenie bo symbole wytarte. Dla pewności dodam zdjęcie czy połączenie do alternatora jest poprawne. Włożyłem nowy akumulator i postanowiłem spr czy z ładowaniem wszystko w porządku. Okazało się, że napięcie ładowania rośnie powyżej 14.4 V na niskich obrotach. Gdy zwiększę obroty przelatuje 17V. Stanowczo za dużo. Czy przy zmianie z prądnicy na alternator należy wprowadzić jakieś modyfikacje w instalacji auta?
    • Przez pele19
      Witam!
      Mam taki mały problem w swoim malczyku a dokładnie padł mi alternator który juz nie nadaje sie do regeneracji.
      Był w ciągniku od nowości i już wszystko się powycierało, wymiana szczotek, regulatora nic juz nie pomaga więc pora kupic nowy!
      A teraz pytanie jaki ?
    • Przez Adamo90
      Potrzebuję schemat instalacji elektrycznej w ursusie 5714. W internecie nie mogę znaleźć. Może ktoś ma? Był bym wdzięczny. 
    • Przez Johnderre
      Witam, po zapaleniu ciągnika świeci się kontrolka ładowania, gaśnie dopiero po solidnym przegazowaniu i wtedy zapala się kontrolka stop. Podczas jazdy kontrolka STOP czasami gaśnie, chwilę później znów się zapala albo miga. Czy to jest normalne że kontrolka gaśnie dopiero po solidnym przygazowaniu? Gdy ładowanie się świeci stop się nie świeci, czy to problem Alternatorem?  Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v