Skocz do zawartości
ema

Biegi w traktorze

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
ema    0

Witam mam dylemat a mianowicie nie rozumiem czegoś takiego biegi 24 do przodu / 18 do tyłu na czym to polega, bo wiadomo że ciągnik tyle nie ma.Wiem że może to pytanie wydawać się głupie ale chce po prostu znać zasadę na jakiej jest tak napisane.Proszę o odpowiedzi.Jeżeli był taki temat to przepraszam i proszę o link do niego.Szukałem na forum ale nie znalazłem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
escort450    0

To jest tak:

Ciągnik ma np. 4 podstawowe biegi. Potem dochodzą reduktory, półbiegi itp. Czyli np. wrzucisz na reduktorze I, to masz 4 biegi, wrzucisz na reduktorze II, to masz następne 4 biegi. Tak samo jest z biegami do tyłu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pawello15    0

to polea na tym np. w fendzie masz 6 biegów i po 3 półbiegi na każdy biegu (mnożąc 6 biegów razy po trzy na każdym wychodzi 18) do przodu a do tyło tak samo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

JD1052    78

pawello15 na Fendcie serii 300 lepiej tego nie tłumacz bo w tym traktorze jest to akurat dość skomplikowane, najlepiej wytlumaczyć to na skrzyni z JD 6600 masz 6 biegów głównych ze sprzęgłem + 4 półbiegi bezsprzęgłowe na każdym z nim czyli mnożąc 6 x 4= 24, a, że mamy rewers to do tyłu też jest 24, schoć niektóre traktory np. Case MX ma zablokowany jeden półbieg ten najwyzszy przy jeżdzie do tyłu i biegów ubywa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam z tymi biegami to jest naprawdę różnie np. w moim FIATAGRI F130 jest skrzynia biegów mechaniczna w której mam 64/32 wydaje się to na pozór bardzo skomplikowane ale sterowanie jest bardzo proste i naprawdę jest super gdy do orki masz np.5 biegów do wyboru

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
qazi    57

@ema a o jaki ciągnik ci chodzi? jakiś konkretny model czy tak czysto teoretycznie pytasz?u nas w landinim jest skrzynia 20x8 czyli 3 grupy i wsteczny na jednej rączce i 4 biegi na drugiej co daje razem 12x4, i dodatkowo jest reduktor biegów pełzających dzięki któremu mamy dodatkowo 8 biegów do przodu i 4 do tyłu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
igorass    31

@ema - miałeś kiedyś rower "górala"? Tam też jest 18, 21 czy tam więcej przerzutek a licząc zębatki wychodzi że mamy nawyżej trzy z przodu a z tyłu powiedzmy siedem. Jeżeli na najmniejszej mamy do wyboru 7 biegów, na średniej 7 i na dużej siedem wychodzi nam w sumie: 7+7+7=21!

Tak samo jest z ciągnikami Jeżeli załóżmy w moim Zetorze jest 16 biegów do przodu i 8 do tyłu to nie znaczy że ruszając na światłach z masakrycznie ciężkim ładunkiem mam do dyspozycji 16 biegów na lewarku tylko 4 w schemacie H a zwielokrotniam je reduktorem co daje mi już 8 i potem jeszcze wzmacniaczem momentu(taki półbieg dla ubogich) x2 co daje mi 16.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ema    0

dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi jest to pytanie czysto teoretyczne nie chodzi mi o żadny konkretny ciągnik

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sebe1033    62

no bo w popularnych mniejszych ciągnikach było 3-5 biegów do przodu a tylko 1-den w tył

A tu raptem 24/18

 

masz jedną dźwignię 3 w przód i jeden w tył

druga ma 4

czyli (3*4) 12 w przód i (1*4) 4 w tył

 

A ostatnio coraz częstsze są z rewersem czyli masz 24 biegi i dźwignię rewers przełączającą tył-przód

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yarecki12    0

Teraz każdy zachodni ciągnik ma rewers, ursus tego nie ma, zetor to ma w standardzie we wszystkich modelach oprócz zwykłej proximy. Najczęściej jest układ biegów 10/10, 12/12, 16/16, 17/16 ( 17tka to nadbieg eco lub 50kmh), 24/24, i valtra ma chyba 40/40 bo posiada dodatkowo biegi pełzające o których tu nikt nie napisał, są to biegi umożliwiające jazdę z zawrotnymi prędkościami 100-300 na godzinę, ale metrów :D. Układ 24/18 występuje przykładowo w zetorze forterra. Na gałce biegów masz 4 biegi pomnożone razy szosowe polowe i na każdym biegu masz 3 połówki ( zółw wyłączony, jednokrotny żółw, dwukrotny żółw) 4x2x3 to daje 24 do przodu, ale to tyłu masz tylko 18 bo producent zablokował prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa możliwość przełączenia rewersu do tyłu na 4 biegu, czyli 3x2x3. Podobnie w NH które mają skrzynie range i power command mamy 18 biegów w przód a 6 w tył.

Mógłby ktoś mi powiedzieć coś o biegach w MTZ? bo słyszałem że tam jakiś głupi układ jest 14 biegów? jaki jest schemat biegów tam.

Dużo ludzi chyba zna MF255 i pochodne. Nie mogę zrozumieć anglików po co tam tak głupio biegi są zrobione , całkiem nie pokolei??? Mógłby ktoś coś powiedzieć na ten temat czemu angliki tak to pokomplikowali.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirasek    7

Dużo ludzi chyba zna MF255 i pochodne. Nie mogę zrozumieć anglików po co tam tak głupio biegi są zrobione , całkiem nie pokolei??? Mógłby ktoś coś powiedzieć na ten temat czemu angliki tak to pokomplikowali.

Chodzi Ci o ich układ? Wcale nie głupio :D 1 i R znajdują sie w jednej linii dla szybszego przełączania przód tył np. w pracach z ładowaczem czołowym. Przy małym obciążeniu rusza się z 2 i po rozpędzeniu można śmiało wbić 4, stąd te biegi też są w jednej linii dla szybkiego przełączania podczas rozpędzania. Przyspieszając przy większym obciążeniu ciągnika, trzeba wspomóc się 3 biegiem, tak samo 1 przy ruszaniu, wtedy faktycznie schemat machania wajchą jest nieco dziwny, przeskok 1 -> 2 jest dość długi ale już 2 -> 3 -> 4 przerzuca sie jedynie ruchem nadgarstka, miło opierając przedramię na udzie :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
MECHANIZATOR    156

no z tymi biegami jest tak jak pisaliście no chyba że ciagnik ma przekładnię typu powershift (lub coś podobnego o innej nazwie ale o tej samej zasadzie działania) gdzie jest jedna dzwignia (a raczej dzwigienka) której przesunięcie w te czy inna strone owoduje zmianę biegu na wyzszy lub niższy np JD serii 8000 8010 itd mają 16biegów do przodu i 3 biegi w tył i tylko jedną dzwigienkę która ma raptem 5-6 cm długości

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yarecki12    0

Chodzi Ci o ich układ? Wcale nie głupio :) 1 i R znajdują sie w jednej linii dla szybszego przełączania przód tył np. w pracach z ładowaczem czołowym. Przy małym obciążeniu rusza się z 2 i po rozpędzeniu można śmiało wbić 4, stąd te biegi też są w jednej linii dla szybkiego przełączania podczas rozpędzania. Przyspieszając przy większym obciążeniu ciągnika, trzeba wspomóc się 3 biegiem, tak samo 1 przy ruszaniu, wtedy faktycznie schemat machania wajchą jest nieco dziwny, przeskok 1 -> 2 jest dość długi ale już 2 -> 3 -> 4 przerzuca sie jedynie ruchem nadgarstka, miło opierając przedramię na udzie :D

No to że 1 i R są w jednej linii to akurat dobre, tak samo ma c360, zetory 5211 7211 i pochodne tylko na odwrót jak w 60tce, nawet niektóre busy tak mają np te stare mercedesy i ciężarówki niektóre tak mają 1 i R naprzeciwko a 2 obok bo i tak się z dwójki rusza. Ale ostatnio jechałem ferdkiem z ładunkiem około 10 ton to musiałem po kolei wszystkie biegi przerzucać i trochę to niewygodne, nie mam wyczucia tam i musiałem kierownice puszczać i patrzeć na dół aby z 2 za daleko nie dać żeby wsteczny nie wszedł. Ja bym to inaczej ułożył. W miejscu 3 dałbym 2, a 3 niżej od dwójki w jednej linii a czwórka z boku, jak ktoś jedzie z mały ładunkiem to by sobie ominął trójkę jakby chciał a tak to głupio trochę dziwny układ ale kwestia przyzwyczajenia. Chodzi mi to że zazwyczaj w ciągnikach i samochodach biegi parzyste są naprzeciwko nieparzystych, praktycznie wszędzie tak jest. No u nas w ursusie 1212 po przeróbce na szybką skrzynie 3 i 4 są na odwrót i dziwnie się przełącza z 2 na 3. Chociaż przy małym obciążeniu można łatwo ominąć 3.

 

W dzisiejszych ciągnikach szczególnie powyżej 100 i więcej koni coraz częściej nie ma gałki zmiany biegów tylko przyciski na joysticku, a ostatnio coraz częściej w coraz mniejszych modelach są skrzynie bezstopniowe o całkiem innej zasadzie działania niż zwykłe przekładnie manualne i powershifty.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
igorass    31

@yarecki12 - w Zetorze też mam odwrotnie 3 i 4 tak się kilka razy złapałem na tym ze ruszam z dwójki, a trójka w ogóle mi bez zgrzytu weszła a tu zonk - 4! :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Henius91    574

moglo by sie wydawac ze @ema mowi o skrzyni z Zetora Forterry bo tam jes 24 do przodu a 18 do tylu gdzie do przodu ma sie podstawowe 4 biegi + 4 na reduktorze to daje 8 i mnozymy przez 3 (wzmacniacz momentu) to daje 24 do przodu a co z biegami do tylu?? to zawsze mnie zastanawialo. jak to jest?? 4 podstawowe biegi i wzmacniacz?? ale to by dawalo 12 biegow w tyl. sory jezeli cos pokrecilem z tymi biegami ale w ogole nie jestem wtajemniczony w biegach w zetorze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yarecki12    0

W Zetorze Forterra masz do przodu 24 biegi : 4 główne biegi , drugie tyle na reduktorze i 3 pozycje wzmacniacza to jest 4x2x3=24

Taka sama ilość biegów do przodu jest w proximie power.

Do tyłu w forterze zablokowany jest czwarty bieg: 1 bieg odpada pomnożony przez 2 położenia reduktora (polowe/szosowe) i razy 3 położenia wzmacniacza to 6 biegów odpada więc jest 18. Trochę głupie rozwiązanie bo jadąc na czwórce polowej przy nawrotach trzeba dać na trójkę aby przemienić rewers na wsteczny. Natomiast w proximie power już masz 24/24, można wbić 4 na wstecznych biegach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sebe1033    62

yarecki12

Mtz ma tak

 

 

A 4 9 1 A 7 9 2

I-I-I-I I-I-I-I

B 5 3 R1 B 8 6 R2

 

To jest skrzynia 18/4 bo dochodzi reduktor tzn 2x 9/2

Na A masz biegi z pierwszego schematu na B z drugiego czyli czy na A czy B masz do dyspozycji 3 biegi x2 czyli 6 wystarcza spokojnie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yarecki12    0

Nie rozumiem wogle, weź to narysuj w paincie bo nie kumam tego wogle. Narysuj dwa albo trzy osobne rysunki bo nic nie kumam, co to A co to B? Mógłby ktoś to lepiej wytłumaczyć? jak to masz 1,3,4,5 i przeskok na 9 odrazu z pominięciem 4 biegów? Tak samo z boku z 2 na 6 dajesz? porąbane. Ile tam jest wajch biegów, ile położeń reduktora.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sebe1033    62

R2

 

teraz może przejrzyściej jest jeszcze jedna dźwignia reduktora 2-położenia terenowe-szosowe

 

więc tak na "I" masz 1;3;4;5;R1 (no i 9 ona jest cały czas co nie znaczy że trzeba ją włączać)

na "II" masz 2;6;7;8;9;R2

 

z 1 i 2 nie korzystasz bo to wolniutkie biegi ruszasz z 6 terenowej z dużym ładunkiem musisz ruszać z 4 albo 5 (szosowej) w ternenie trudnym może i z 3

 

PS znów nie czytelne a nie wiem jak painta wkleić

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbigi123    4

Od strony lewej do prawej jest tak:

 

 4/7 9 1/2

 

 5/8 3/6 R1/R2

 

Dodatkowo na tej dzwigni przełączasz polowe i szosowe, przy wychyleniu max. w lewo i do przodu masz szosowe, a max. w lewo i do tyłu polowe Te łamane to przełącznie srodkową dzwignią.

 

 

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yarecki12    0

Nieźle zakręcone. dobra ale co mam zrobić żeby wbić 4? a co mam zrobić żeby wbić 7? jakąś dodatkową dźwignie przełożyć?

 

więc tak na "I" masz 1;3;4;5;R1 (no i 9 ona jest cały czas co nie znaczy że trzeba ją włączać)

na "II" masz 2;6;7;8;9;R2

Co to znaczy ''I'' , co to znaczy ''II''? Jak się włącza I i II.

Ile tam jest dźwigni? nigdy nie siedziałem w takim ciągniku więc nic nie wiem ,dla was to może oczywiste.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yarecki12    0

aha, czyli jest dźwignia główna z biegami, i dźwignia druga co ma położenie I i II.

Daje I to mam

4 9 1

|_|_|

|..|..|

5 3 R1

 

Daje II to mam

7 9 2

|_|_|

|..|..|

8 6 R2

 

I to polowe a II to szosowe?

A reduktor jakie biegi daje?

A moge podczas jazdy przestawić dźwignię z I na II i zmienić bieg z 4 na 7?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
zbigi123    4

Możesz zmieniać dzwignie z I na II a polowe to jest to samo tylko że wolniej. Na polowych masz tak samo biegi jak opisałeś, tylko ze nie występuje 9 polowa (tzn. 9 można wlączyć tylko ze ona bedzie szosowa)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×