Skocz do zawartości

Konie mechaniczne a moment obrotowy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ważny jest przebieg momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, szczytowe wartości to druga sprawa. Moc silnika jest ściśle zależna od momentu, znając wykres przebiegu mocy silnika moge wyznaczyć wykres przebiegu momentu obrotowego i vice versa.

 

Po modernizacji jednostek napędowych nie spełniających norm emisji spalin na euro 2 jest tendencja do zwiększania momentu obrotowego w ciągnikach kosztem kilku koni mechanicznych mocy!

...mocy maksymalnej, ale czy w całym zakresie tego nie wiesz. Jeśli te euro 2 mają większy moment przy tych samych obrotach co stare to będzie je trudniej zadusić. Jeśli przy większych to niekoniecznie.

Opublikowano
Witam!

Po modernizacji jednostek napędowych nie spełniających norm emisji spalin na euro 2 jest tendencja do zwiększania momentu obrotowego w ciągnikach kosztem kilku koni mechanicznych mocy!

Np. w mtz z silnika d243 wyciągnęli prawie 400Nm przy 79km a w starej mtz nie było nawet 300 Nm, tak samo zetor, farmtrac i woele innych przykładów.

Czym te silniki podczas pracy w polu mogą się różnic od starych wersji mniej kilka km wyższy moment obrotowy w czym to się da odczuć i jak wpłynie to na spalanie?

(W jaki sposób np. zachowywała by się Kubota 62km a moment obrotowy niższy jak w c360 ;) w czym ten ciągnik będzie zdychał?)

wlasnie w ten sposob konczy sie porownywanie silnikow o innej technologii, a juz tym bardziej porownywanie pojedynczych wartosci, to jest poprostu bezsensu. kiedys nie bylo takich przekladni, norm emisji spalin, oczekiwan klientow, itp. itd. jesli chcesz porownac to znajdz dokladne wykresy i jeszcze dokladniej je przeanalizuj, wtedy zobaczysz jak to moze sie sprawowac w rzeczywistosci.

zchamowac mozna tylko moment obrotowy i na jego podstawie wykreslic przebieg mocy, te dwie wielkosci pozwalaja zobrazować inne sytuacje w rzeczywistosci

Opublikowano

Ale jak to jest w praktyce, np. farmtrac z silnikiem forda miał 60km i 205 Nm przy 1300 obr momentu a teraz ma 58km i 230 Nm przy 1200 obr to będzie teraz mocniejszy?

Co do kuboty ma ktoś taką? bo gdzieś na forum przewineł się że w transporcie pod wyle górke mf 255 lepiej idzie jak ta kubota 62km

Opublikowano
wlasnie w ten sposob konczy sie porownywanie silnikow o innej technologii, a juz tym bardziej porownywanie pojedynczych wartosci, to jest poprostu bezsensu. kiedys nie bylo takich przekladni, norm emisji spalin, oczekiwan klientow, itp. itd. jesli chcesz porownac to znajdz dokladne wykresy i jeszcze dokladniej je przeanalizuj, wtedy zobaczysz jak to moze sie sprawowac w rzeczywistosci.

zchamowac mozna tylko moment obrotowy i na jego podstawie wykreslic przebieg mocy, te dwie wielkosci pozwalaja zobrazować inne sytuacje w rzeczywistosci

Zgadzam sie w całej rozciągłości ;)

 

Ale jak to jest w praktyce, np. farmtrac z silnikiem forda miał 60km i 205 Nm przy 1300 obr momentu a teraz ma 58km i 230 Nm przy 1200 obr to będzie teraz mocniejszy?

Co do kuboty ma ktoś taką? bo gdzieś na forum przewineł się że w transporcie pod wyle górke mf 255 lepiej idzie jak ta kubota 62km

Ten "60KM" przy 1300rpm ma 27,9kW mocy, a ten "58KM" przy 1200rpm ma 28,9kW czyli przy niższych obrotach ma więcej mocy. Musisz znać cały przebieg momentu żeby stwierdzić który silnik będzie odczuwalnie mocniejszy.

Opublikowano

OK a jak to jest z zetorami, mają ile tam mają po 60 kilka km ale moment obr. zetora jest niski w 7211 jest dużo niższy jak w 4512, a znajomy ma te 2 ciągniki i twierdzi że zetor sprawia wrażenie silniejszego, tak samo się ma z mf 255 i 5211 moment obr ten sam a może i w starszej wersji 3 cyl zetor miał niższy od mf 255 a podobno odczucie jest takie ze nawet ten zetor ma większą moc od c360

Opublikowano
OK a jak to jest z zetorami, mają ile tam mają po 60 kilka km ale moment obr. zetora jest niski w 7211 jest dużo niższy jak w 4512, a znajomy ma te 2 ciągniki i twierdzi że zetor sprawia wrażenie silniejszego, tak samo się ma z mf 255 i 5211 moment obr ten sam a może i w starszej wersji 3 cyl zetor miał niższy od mf 255 a podobno odczucie jest takie ze nawet ten zetor ma większą moc od c360

razem z miraskiem probujemy wam wytlumaczyc ze pojedyncze wartosci nie daje zupelnego obrazu (raczej wstepna orientacje), a juz w stosunku do jakis odczuc to wogole pomylka, traktory to nie kobiety zebys mogl cos poczuc ;)

Opublikowano

"traktory to nie kobiety zebys mogl cos poczuc tongue.gif"-Ty tu Brzozak kobiet nie obrażaj ;)-te mi znane raczej nieutrudniony dostęp do mydła mają ;) -no chyba że jakiś specjalny egzemplarz ;)-ale z resztą się zgadzam...

Opublikowano
"traktory to nie kobiety zebys mogl cos poczuc tongue.gif"-Ty tu Brzozak kobiet nie obrażaj ;)-te mi znane raczej nieutrudniony dostęp do mydła mają ;) -no chyba że jakiś specjalny egzemplarz B)-ale z resztą się zgadzam...

troche polotu, ja myslalem o uczuciach i rozkoszy ;)

Opublikowano

"ech ty to o przyziemnych sprawach tylko myslisz, troche polotu, ja myslalem o rozkoszy biggrin.gif"-wybaczenia prosim-ja prosty rolnik na ziemi pracujący to i przyziemnie ;) myślący-dobra już nie będę-wracam do szeregu-ot lubię czasami jakiś przerywnik coby za nudno nie było...-a tak właściwie co tu tłumaczyć -nawet średnio rozgarnięty weźmie w łapę wykres-to zrozumie w czym rzecz z tym momentem obrotowym i mocą-a nierozgarniętemu i łopatą nie wytłumaczysz-nie ma co sobie gardła zrywać ;)(znaczy klawiatury polerować)

Gość Profil usunięty
Opublikowano

W nowym mtz jest obnizona moc a podniesiony moment obrotowy ale sa to chyba silniki z turbina a poprzednie miały podobne parametry momentu tylko większa moc.Spadek mocy w konstrukcjach euro 2 wynika z innych ustawień dawki paliwa.Z moich wiadomości wynika ze najlepsze parametry eksploaetacyjne wystepują przy spotkaniu się wartosci najwyższej mocy i momentu.Praca silnika przy małych prędkościach obrotowych i wykorzystaniu tylko max momentu jest moim zdaniem bardzo szkodliwa dla trwałości silnika gdyż nie wolno zapominać że układ tłok-cylinder jest smarowany rozbryzgowo a przy małych obrotach na tłok działają siły boczne ktore powoduja nadmierne zużycie cylindrów.Dlatego nalezy pamiętac o obrotach mocy max. które są nieco wyzej jak obr momentu max.

Opublikowano
Dlatego nalezy pamiętac o obrotach mocy max. które są nieco wyzej jak obr momentu max.

raczej powiedzialbym, zeby zwrocic uwage na wartosc mocy przy obrotach nominalnych i przeniesc ja na druga strone ekstremum, wtedy wyjdzie w miare przyzwoita predkosc obrotowa i parametry tez, a bedzie to napewno blizej max. sprawnosci silnika niz na obrotach przy najwyzszej mocy

Opublikowano
Jak sie ma moc ilośc KM/KW do momentu obrotowego bo mnie sie zdaje ze to drugie jest ważne a nawet wazniejsze od mocy

Wszystko jest ważne, najlepiej by jego przebieg był jak najbardziej płaski w całym zakresie obrotów .

Opublikowano

no nie zawsze ściśle zalerzne właśnie kiedyś poruwnywałem moc ok 80 KM a wartości Nm były bardzo rozbieżne (bodajrze 270-370) a moc przecierz ta sama i właśnie te z wiekszym Nm mniej paliły w tej samej maszynie a nawet mogły ciągnąc większą

moment powinien byc plaski i zaczynac się jak najwczesniej (im mniejsze obr tym lepiej)

Opublikowano
no nie zawsze ściśle zalerzne

moment powinien byc plaski i zaczynac się jak najwczesniej (im mniejsze obr tym lepiej)

sa zależne i z tym sie nie masz co spierac.

osobna sprawa sa przebiegi, a jeszcze inna poszegolne wartosci

Opublikowano

Paaanie, zależne... popatrz Pan...

 

Traktor 1

80KM przy 2200rpm i 270Nm przy 1400rpm

 

Traktor 2

80KM przy 2200rpm i 370Nm przy 1400rpm

 

Traktor 1 przy 1400rpm będzie miał 54KM, a Traktor 2 przy tych samych obrotach 74KM (wow!), a przy 2200rpm oba osiągają szczytowe wartości mocy -> 80KM co w przeliczeniu daje 255Nm

Opublikowano

poszukam danych :P

no tylko te znalazłem

Pronar 5110 Perkins 81,6 KM 294 Nm

pronar 5115 Iveco 81,6 320

Zefir 85 287

Białoruś MTZ 81 310

no wiec proszę wytłumaczcie tak znaczącą różnicę w Nm ni jak wzór nie pasuje

 

ciekawostka MTZ 90 ma 386 Nm a 105 375 a to to już całkiem p.. jak to u ruskich a raczej białorusinów

Opublikowano

Popatrz na wyniki pomiarów DLG, przykładowe dwa ciągniki o zmierzonej mocy maksymalnej 67kW

1. http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/sa...lver1006vdt.pdf

2. http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/ma...rguson-3075.pdf

Pierwszy ma największy moment 337Nm przy 1400rpm, drugi 354Nm przy 1456rpm co przekładając na moc powyższym wzorkiem daje odpowiednio 49kW i 54kW przy obrotach maksymalnego momentu, co widać na wykresie przebiegu mocy i to jest właśnie ta zależność.

 

Nie zgadza Ci sie bo przecierz szczytowe wartości Nm i kW(KM) są przy różnych obrotach silnika, przelicz wartości z wykresu dla jednej wybranej prędkości obrotowej i będzie sie zgadzało.

Opublikowano

Najlepszy wynik to taki gdzie mamy najwyższy moment przy jak najmniejszych obrotach. W takim układzie silnik daje nam jak najwięcej przy niskich obrotach i jak najmniejszym zużyciu paliwa, taki jest główny cel udoskonalania silników wysokoprężnych.

Opublikowano

mnie chodzi o wartości maksymalne występujące w jednym silniku (KM/KW do Nm) które są tak różne przy tej samej mocy

Chociarz jak się przyjrzałem wzorowi to wynika z niego że moc może byc ta sama a moment obr ... a gdy obr bedą większe to moment mniejszy ... no nie mogę tego rozgryżc :P

no ale momenty są różne w tych przykładach co dałem a i co z silnikami samochodowymi 90 KM przy 4000 obr i tylko 200 Nm przy 2000 (oczywiście silnik dizel)

Opublikowano
Chociarz jak się przyjrzałem wzorowi to wynika z niego że moc może byc ta sama a moment obr ... a gdy obr bedą większe to moment mniejszy ... no nie mogę tego rozgryżc :P

Moc i moment w funkcji obrotów jest wartością zmienną, ale jedno i drugie jest od siebie zależne wg wzoru, mając wykres jednej wartości moge wykreślić przebieg drugiej. Możesz to sprawdzić na dowolnym wykresie.

 

no ale momenty są różne w tych przykładach co dałem a i co z silnikami samochodowymi 90 KM przy 4000 obr i tylko 200 Nm przy 2000 (oczywiście silnik dizel)

Są różne bo silniki mają różną charakterystyke a jedynie tą samą wartość szczytową mocy. Silnik który ma przy 1500rpm 350Nm będzie mocniejszy przy tych obrotach od silnika mającego wtedy 250Nm, mimo że przy obrotach nominalnych mają tą samą moc. Idealny przykład z Same i MF podałem powyżej -> ta sama moc maksymalna ale różne jej przebiegi a tym samym wartości maksymalnego momentu obrotowego.

 

Z samochodem to można powiedzieć tylko tyle że przy 2000rpm ma 57KM i ze zwiększeniem obrotów do 4000 moc wzrośnie do maksymalnej wartości 90KM, ale nie mam pojęcia jak wzrośnie bo nie widze wykresu.

 

Tak jak napisał @zorzyk2, sytuacją idealną jest płaski przebieg momentu, wtedy silnik równo rozwija moc. W praktyce nie jest to do końca wykonalne. Często sie słyszy że auto ma kopa przy jakichś tam obrotach, wtedy to właśnie krzywa momentu obrotowego silnika gwałtownie pnie sie w góre - widać to szczególnie na przykładzie silników turbodoładowanych lub ze zmiennymi fazami rozrządu (zmienne skoki i czasy otwarcia zaworów)

Opublikowano
poszukam danych :P

no tylko te znalazłem

Pronar 5110 Perkins 81,6 KM 294 Nm

pronar 5115 Iveco 81,6 320

Zefir 85 287

Białoruś MTZ 81 310

no wiec proszę wytłumaczcie tak znaczącą różnicę w Nm ni jak wzór nie pasuje

 

ciekawostka MTZ 90 ma 386 Nm a 105 375 a to to już całkiem p.. jak to u ruskich a raczej białorusinów

 

Ale to są podane tylko wartości szczytowe, poszukaj wykresów z hamowni i zobaczysz na czym polega różnica :) Tak właściwie to hamownie mierzą tylko moment obrotowy a moc jest wyliczana ze wzoru :

 

moc* = (moment obrotowy** x obroty na minutę) / 9549

 

* moc wyrażona w kilowatach (KW)

 

** moment obrotowy wyrażony w niutonometrach (NM)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez AdrianFanDeutz
      Gdzie mozna kupic ile kosztuje obciaznik do ciagnika na przedni tuz waga jaka mnie interesuje to ok 800kg
    • Przez Dastan
      W zimie poskładałem silnik Cumminsa, robiona głowica, pompa paliwa, wtryskiwacze, nowe pierścienie blok honowany. Przyczyną remontu była zatarta panewka. Od początku dwa cylindry po odpaleniu bardzo kopcą na jasny gryzący dym dopóki się silnik nie zagrzeje potem to nie występuje. Dodam że przed remontem tak nie było.  Pompa ustawiona na znaki. Silnik ma przepracowane 30mtg i dalej to samo, a liczyłem że muszą się pierścienie dotrzeć, ale nie jestem pewny czy to to bo oleju nic nie ubywa. Jak to zdiagnozować? Może źle pierścienie założone? Ale to by brał olej? Kąt wtrysku?
    • Przez KatarzynaJeziorkowska
      dzień dobry,
       
      jestem pośrednikiem kredytowym i pozwoliłam sobie napisać do Państwa z propozycją finansowania skierowaną do Waszej grupy zawodowej a mianowicie - kredyt dla rolników poz zastaw ziemi na max 15 lat
      max kwota BRAK
      pod zastaw hipoteczny
      uproszczone procedury - do 500 tys na oświadczenie o osiąganym dochodzie
      na okres 15 lat
      szybka decyzja
      bez wpisu do bik
      spłacamy inne zobowiązania do 500k na uproszczonej procedurze, powyżej polisa i zestawienie faktur(bez faktur i przelewów;)) konsolidujemy inne zobowiązania wpisane na hipotece
      w każdej chwili możliwa wcześniejsza spłata bez żadnych dodatkowych kosztów hipoteka możliwa i na domu i na ziemi, itd, itp   zapraszam do kontaktu dkfinanse.spzoo@gmail.com tel 695 588 952 w swojej ofercie mam produkty zarówno dla osób z dobrymi bazami bik jak i złymi cała Polska   pozdrawiam   Katarzyna Jeziorkowska DK Finanse sp. z o.o. wpis do KNF RPK037045
    • Przez Fugeo
      Poszukuję sprawdzonych lamp roboczych ledowych na tył ciągnika.  Na chwilę obecną będą założone dwie. Preferowane z wbudowanym złączem typu AMP. Pierwsze jakie znalazłem to takie:
      https://elmoto.pl/lampy-robocze/4562-lampa-robocza-led-4000-lm-owalna-amp-wesem-kat-60-5905445633354.html
      Mogą być? Mają odpowiednią moc, strumień świetlny i kąt?
    • Przez przemyslaw111187
      Witam
      Mam dwie duże przyczepy Pronar 14 ton ciągnik 150km mam problem z wyjechaniem z kukurydzy po kiprowaniu na bok . Jazda prawie na wprost nie ma możliwości wykręcenia na bok lub zajechania drugi raz.Do tej pory miałem mniejsze przyczepy i nie było problemu
      Może ktoś doradzi jaka kolejność i jaka technika wyjeżdżania?

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v