Skocz do zawartości

Konie mechaniczne a moment obrotowy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam wszystkich!

głównym kryterium(nie chodzi mi o wyjątki) przy wyborze ciągnika jest jego moc.ale sa jeszcze inne parametry silnika- moment obrotowy.czy jest on też tak ważny jak moc??czy powinien być jak największy??dużo czytałem na ten temat ale cały czas mam wątpliwości czy dobrze myślę...im wiekszy moment przy niższych obrotach tym traktor jest bardziej elastyczny,łatwiej ruszyc pod ciężarem??bo według mnie w praktyce ciągniki które mają taką samą moc, a większy moment palą więcej...chociaż na spalanie mam jeszcze inną teorie ;)

czekam na jakieś uwagi i spostrzeżenia

POZDRO

Opublikowano

Moment obrotowy razy prędkość obrotowa daje nam moc (siła razy droga)

Największy moment przy najniższych obrotach i w miarę równy w całym zakresie pracy daje elastyczność

Opublikowano

A no, dlatego że maksymalny moment obrotowy występuje przy obrotach maksymalnego momentu obrotowego tak około powiedzmy 1600obr/min a maksymalna moc przy obrotach maksymalnej mocy tak około powiedzmy 2200obr/min, przy których to moment obrotowy jest niższy i może się tak zdążyć, że silniki o takim samym maksymalnym momencie obrotowym mogą osiągać różną maksymalną moc i odwrotnie z przyczyn konstrukcyjnych.

Moment obrotowy razy prędkość obrotowa daje nam moc (siła razy droga) tak mówi fizyka

Największy moment przy najniższych obrotach i w miarę równy w całym zakresie miałem na myśli zakres pracy od obrotów maksymalnego momentu do maksymalnej mocy, przy których praktycznie się pracuje

 

Chyba nic nie pokręciłem :)

Opublikowano

@ralf

to o czym piszesz to nie jest turbo dziura.

cytay akurat dotyczy samochod osobowych ale zasada ta sama.

"Turbodziurą nazywamy reakcję turbiny na wciśnięcie gazu przy maksymalnym przyspieszaniu w zakresie użytecznych obrotów turbiny, czyli jeśli turbo potrafi napompować nam pełne ciśnienie od 2000 rpm to turbodziurą nazywamy czas potrzebny do tego aby turbina naładowała zadane ciśnienie pracy w układzie dolotowym od momentu wciśnięcia gazu."

 

to o czym piszesz to tzw. SPOOL-UP to właśnie jest to , co opisałeś, że powiedzmy ok 1000 rpm ciagnik nie ma mocy. Bo niby jak ma miec moc, skoro nie ma wystarczającej ilości spalin aby zakręcić turbiną ( "spool up" - wkręcanie (się) ) . Sposobem na wcześniejsze wkręcanie się turbiny i obniżenie progu "załączania się" turbiny to założenie mniejszej sprężarki lub zwiększenie ilości wydalanych spalin przy konkretnych RPM.

Opublikowano

no dobra to rozumnie :) a jak jest ze wzrostem momentu przy spadku obrotów??bo sie chwalą producenci że ich ciągnik ma taki duży zapas momentu obrotowego a ja czytałem ze im mniejszy tym lepiej-prawda??

Opublikowano

hmm -u mnie max.moment obrotowy występuje już przy 1185 obr a max moc przy 1967 obr-a jednocześnie silnik zachowuje się tak jakby miał cały czas taką samą moc-można np z dużym obciążeniem ruszać już na 900 obr

Opublikowano

to masz dobrą charakterystyke, a masz silnik z turbo czy bez??u mnie max moment przy 1400-415 Nm.na przykład przy pługu to musi mieć 1300obr żeby ruszyć(oczywiście puszczając sprzęgło odrazu) a max obroty to 2300 ale pod obciążeniem (np.pług) to więcej jak na 2000 się wkręci.kolega ma Valtre 6200-95km i tak samo mozna bez obrotów ruszać...u mnie się nie da ale może to wina sprzęgła (wielotarczowe w oleju)

@arek można jeszcze założyć kompresor ale to juz inna bajka ;)

Opublikowano

Turbo a sprzęgło jest też wielotarczowe mokre-ale mam mniejszy ciągnik-a ta moc u Ciebie to na WOM-ie czy wg.instrukcji ?

Można mieć też zmienną geometrię turbiny (łopatek)

Opublikowano

Ja też mam wielotarczowe mokre sprzęgło i ruszam bez problemu na wolnych obrotach no ale mój to 6 bez turbo :P mój ma wg instrukcji max moment obrotowy przy 1200 obr / min i słuchając pracy silnika przy takich obrotach słychać jak mocno na nich pracuje

Opublikowano

To hamownia przyjechała do mnie z P.Pliszką :)-chodziło mi o to,że producenci uprawiają radosną twórczość w podawaniu mocy jak te 81 kM w Ursusie 5714 żeby daleko nie szukać.

PS.Jeżeli pomoże to pisz :)

Opublikowano

niby perkins taka firma ale to nie to co powinno być...po tym jak dzisiaj widzałem tego zetora w akcji (no ale tam było 6 cyl) jak przyczepy rozczepił to robił z nią co chciał- boki 1,2m 12t ładunku!

Opublikowano

no niby koles mówił że deutz ale wkręcał się na obroty zajeb...!!!!i to pod jakim obciążeniem!juz nie wspomne o kolesieu który jeżdzi już od drugiej w nocy i dzisiaj zrobił 260 km

@jaro a pomiary robiłeś na WOM??i co to za koleś P.Pliszka??

P.S kiedys pisałem ale mnie olał i juz więcej nie napisze! ;)

Opublikowano

Zależnośc między mocą a momentem obrotowym przedstawia wzór

 

Mo=9554*P/n

     

gdzie

 

Mo - moment obrotowy [Nm]

P  - moc                    [kW]

n  -obroty                  [obr/min]

9554  - współczynnik do zegrania danych jednostek

 

a po przekształceniu otrzymamy

 

P=(Mo*n)/9554

 

Tak więc jeśli silnik uzyskuje Mo=415Nm przy 1400obr/min to jego moc przy tych obrotach wynosi 60,8kW

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez AdrianFanDeutz
      Gdzie mozna kupic ile kosztuje obciaznik do ciagnika na przedni tuz waga jaka mnie interesuje to ok 800kg
    • Przez Dastan
      W zimie poskładałem silnik Cumminsa, robiona głowica, pompa paliwa, wtryskiwacze, nowe pierścienie blok honowany. Przyczyną remontu była zatarta panewka. Od początku dwa cylindry po odpaleniu bardzo kopcą na jasny gryzący dym dopóki się silnik nie zagrzeje potem to nie występuje. Dodam że przed remontem tak nie było.  Pompa ustawiona na znaki. Silnik ma przepracowane 30mtg i dalej to samo, a liczyłem że muszą się pierścienie dotrzeć, ale nie jestem pewny czy to to bo oleju nic nie ubywa. Jak to zdiagnozować? Może źle pierścienie założone? Ale to by brał olej? Kąt wtrysku?
    • Przez KatarzynaJeziorkowska
      dzień dobry,
       
      jestem pośrednikiem kredytowym i pozwoliłam sobie napisać do Państwa z propozycją finansowania skierowaną do Waszej grupy zawodowej a mianowicie - kredyt dla rolników poz zastaw ziemi na max 15 lat
      max kwota BRAK
      pod zastaw hipoteczny
      uproszczone procedury - do 500 tys na oświadczenie o osiąganym dochodzie
      na okres 15 lat
      szybka decyzja
      bez wpisu do bik
      spłacamy inne zobowiązania do 500k na uproszczonej procedurze, powyżej polisa i zestawienie faktur(bez faktur i przelewów;)) konsolidujemy inne zobowiązania wpisane na hipotece
      w każdej chwili możliwa wcześniejsza spłata bez żadnych dodatkowych kosztów hipoteka możliwa i na domu i na ziemi, itd, itp   zapraszam do kontaktu dkfinanse.spzoo@gmail.com tel 695 588 952 w swojej ofercie mam produkty zarówno dla osób z dobrymi bazami bik jak i złymi cała Polska   pozdrawiam   Katarzyna Jeziorkowska DK Finanse sp. z o.o. wpis do KNF RPK037045
    • Przez Fugeo
      Poszukuję sprawdzonych lamp roboczych ledowych na tył ciągnika.  Na chwilę obecną będą założone dwie. Preferowane z wbudowanym złączem typu AMP. Pierwsze jakie znalazłem to takie:
      https://elmoto.pl/lampy-robocze/4562-lampa-robocza-led-4000-lm-owalna-amp-wesem-kat-60-5905445633354.html
      Mogą być? Mają odpowiednią moc, strumień świetlny i kąt?
    • Przez przemyslaw111187
      Witam
      Mam dwie duże przyczepy Pronar 14 ton ciągnik 150km mam problem z wyjechaniem z kukurydzy po kiprowaniu na bok . Jazda prawie na wprost nie ma możliwości wykręcenia na bok lub zajechania drugi raz.Do tej pory miałem mniejsze przyczepy i nie było problemu
      Może ktoś doradzi jaka kolejność i jaka technika wyjeżdżania?

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v