Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Wybrane dla Ciebie
Opublikowano

Jednak rolnicy to eksperci w każdej dziedzinie, gdzie jak gdzie ale tu na forum to sami fachowcy, wiedza co, gdzie , kiedy, jak ,dlaczego, wiec dziw że tak słabo sie dzieje w Polskim rolnictwie.

  • Like 2
Opublikowano (edytowane)

Mixol do diesla? Niekoniecznie. Bardzo niekoniecznie!

Wśród użytkowników pojazdów wciąż pokutuje wiele domowych metod utrzymywania układu wtryskowego diesla w należytym stanie technicznym.
Spośród wielu "mądrości ludowych", szczególnie popularne są dwa mity. Pierwszy - to opowieści o dobroczynnym wpływie dolewania oleju 2T typu Mixol do ropy w celu smarowania układu wtryskowego. Drugi mit: rzekomo benzyna do diesla w ilości kilku litrów przy każdym tankowaniu zapewnia bezproblemowe odpalanie zimą  (Celem tego ma być usunięcie wilgoci z układu paliwowego)

Oba mity opierają się tymczasem na fałszywym założeniu, że do skomplikowanego układu wtryskowego nowoczesnego diesla, można stosować substancje wręcz przypadkowe. Dolewanie oleju do ropy ma zapewniać odpowiednie smarowanie, a dowodem na to ma być cichsza praca układu wtryskowego. Dobrze ten temat podsumował właściciel jednej z renomowanych krajowych hamowni:

"-...Mixol do diesla Common Rail raczej bym odpuścił, zmienia lepkość paliwa, a system pracuje w oparciu o ciśnienie i czasy wtrysku... Za to dodatek smarujący do paliw bezsiarkowych jej nie zmienia "

Dolewanie oleju do diesla – skąd w ogóle taki pomysł?

Do końca lat 90-ych ubiegłego wieku rolę środka smarnego w oleju napędowym pełniła siarka. Radykalne obniżenie jej zawartości, które dokonało się do roku 2006, zbiegło się w czasie z „chorobami dziecięcymi” układów wtryskowych Common Rail, które na początku wieku przebojem zdobyły rynek motoryzacyjny. Jednak „mądrość ludowa” o zacieranie się układów wtryskowych oskarżyła „zbyt suche” paliwo. Remedium na to miało być właśnie dolewanie oleju do ropy.

Niestety - sławetne fordowskie 1,8 Tdci w Mondeo miały jednak…. wadę materiałową. Pięknie prezentujące się błyszczące opiłki, w paliwie, zlewanym z filtra paliwa, pochodziły z…. krzywek pompy wysokiego ciśnienia, które nie zostały odpowiednio utwardzone.

Poza tym – siarka jako substancja smarująca, została zastąpiona innymi dodatkami, podnoszącymi smarność. Rolę takiego dodatku „smarnościowego” w paliwie pełnią zazwyczaj estry– czyli tzw. dodatek „biodiesla”. TAK – tego demonizowanego biodiesla. W przeciwieństwie do siarki – nie wywołują one korozji, są bezpopiołowe, bezfosforowe, nie tworzą toksycznych produktów spalania i…. są bezpieczne dla katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Olej do paliwa diesel nie daje takiej gwarancji.

Miksol do diesla to substancja oleista w paliwie silnika wysokoprężnego common rail.

Oznacza zakłócenie prawidłowej dawki paliwa, a co za tym idzie - całego procesu spalania, opartego przede wszystkim na precyzyjnym doborze składników. Dodatkowo - w przeciwieństwie do oleju napędowego - spalanie oleju jako paliwa niesie ze sobą konsekwencje w postaci nagaru i osadów smolistych, które długoterminowo zakłócają pracę wtryskiwaczy i niekorzystnie wpływają na prawidłowe i precyzyjne rozpylanie dawki paliwa. To z kolei wymusza na elektronice wprowadzanie korekcji wtrysków, a stąd prosta droga do.... problemów.

Mixol do diesla – tego się nie da obronić:

  • Dolewanie oleju do diesla obniża liczbę cetanową oleju napędowego. Przeprowadzone testy wskazują, że olej do paliwa diesel w proporcji 1:50, obniżył liczbę cetanową z 57,8 do…. 31,3 cetanów. Czyli do poziomu… nafty świetlnej do lamp. Przy mieszance 1:150% spadek jest już niższy – ok. 3 cetanów.
  • Czy mixol do ropy zwiększa jej smarność? Niekoniecznie – niemieccy forumowicze zlecili zbadanie parametru smarności HFRR dwóch mieszanek oleju napędowego z olejem do dwusuwów. Wartość smarna czystego paliwa wynosiła 238 µm. Jedna mieszanka z olejem 2T miała smarność wyższą – 256 µm, a druga…. zaledwie 178 µm. 
  • Dolewanie MIksol do diesla niesie ze sobą ryzyko ich niepełnego zmieszania. Wystarczy przeprowadzić szybki test, by przekonać się, że olej 2T niechętnie i niecałkowicie "rozpływa się" w oleju napędowym. Doskonale miesza się w benzynie, ale nie trzeba chyba tłumaczyć, czym się różnią od siebie oba te paliwa? Jakie mogą być konsekwencje niepełnego zmieszania się obu substancji? Na przykład - chwilowa praca układu Common Rail na mieszance o bardzo niskiej liczbie cetanowej (patrz: zdjęcie). Prosta droga do fizycznego uszkodzenia pompy lub wtryskiwaczy.

Co zamiast mixolu do ropy

Wszystkie dodatki do diesla JETCHEM zapewniają smarowanie elementów ukadu wtryskowego i spełniają najsurowsze normy dotyczące właściwości smarujących oleju napędowego. Dodatkowo, unikalne właściwości tych preparatów wydłużają okres bezawaryjnej pracy silnika. Chronią silnik poprzez oczyszczenie układu z zalegających zanieczyszczeń, usunięcie z niego wilgoci oraz zapobieganie powstawaniu nowych osadów.Chemia do motoryzacji JETCHEM jest stosowana w wielu w profesjonalnych serwisach, Autoryzowanych Stacjach obsługi i w przemyśle

 

źródło: Mixol do diesla - miksol do ropy - Chemia dla motoryzacji (motochemica.pl)

@Alchemik ten tekst też znalazłem, ale raczej tyczył się starszych silników

swoją drogą, od dobrych kilku lat nic do ON nie dolewam, poza "czarną strzałą" w zimie i przestałem wymieniać wtryski, regenerować pompy, starej c360 a w nowszym silniku też zero problemów a i filtr paliwa przy wymianie dużo czyściejszy

Edytowane przez yaro_1
Opublikowano
1 godzinę temu, yaro_1 napisał:

żaden silnik z CR tego nie przeżyje. mi do c360 szkoda było by tak zaprawianego ON wlewać bo zaraz wtryski do wymiany

Nie pisz głupot,w instrukcji obsługi 360-3p pisze że należy dodawać Mixol w ilości 1 litr na 200 litrów paliwa.

Opublikowano
8 godzin temu, slawek74 napisał:

cinko się robi że na rolniczym forum się reklamują 🙈

Pewnie ten "dureń" jak go tu nazwano postraszył ich że obsmaruje im dupsko na agrofoto i konto powstało w celu odpowiedzi na jego punkt widzenia 🤔?

Tyle postów a nikt nie zapytał jaką cenę autor tematu @ŻARproponuje?

Opublikowano (edytowane)

cena to nie wszystko, czasami lepiej drożej zapłacić i mieć pewny towar

a nawet jak by podał cenę, to przy próbie zamówienia zawsze mogą zrobić drożej, bo daleki dowóz, za mała ilość itp

Edytowane przez yaro_1
Opublikowano

@yaro_1 nie kompromituj się już. Wrzucasz tu jakiś tekst, który widać, że jest reklamą jakiegoś wynalazku JETCHEM. To są tak zwane artykuły sponsorowane dla tych co się nie znają aby kupili. Natomiast ja mam doświadczenie zebrane przez lata na różnych pojazdach.

  • Like 1
Opublikowano (edytowane)
15 godzin temu, hubertuss napisał:

Mixol nigdy nie zaszkodzi. Lany w odpowiednich ilościach. I nie ma się co tak z tego śmiać. Bo są przypadki gdzie pomaga. Natomiast wszelkie specyfiki do czyszczenia układów wtryskowych jak najbardziej mogą zaszkodzić.

MIXOL to kiedyś się mieszało z benzyną a nie z olejem napędowym. Poza tym ON jest już paliwem które jest tłuste i nie trzeba dodatkowo go wzbogacać. To błędne rozumowanie i niczym nie potwierdzone. 

Nawet nie wiem czy mixol się połączy z napędem, czy się rozpuści?

15 godzin temu, yaro_1 napisał:

skoro orlen dodaje 7 % estrów do cysterny to jak możecie sprzedawać paliwa B0?

W trakcie zamawiania ON na naftobazie wybierasz czy to on B0 czy B7 . 

B7 jest robiona z B0 + 7% bioestrów. oba paliwa mają inny kod CN 

15 godzin temu, jaco512 napisał:

Zastanawiająca jest ta aktywność firmy na forum...

 

A co w tym zastanawiającego? 

Edytowane przez ŻAR
Opublikowano (edytowane)

Może doczekamy się od @ŻAR odpowiedzi na pytanie kolegi @daron64

 

Co do paliw z niską zawartością bio dodatków,  to nie wiem jak obecnie, ale kiedyś  były to diesel "premium" zimowy z lotosa i statoil. Z tego powodu dużo osób widziała inny kolor tego paliwa. 

13 godzin temu, yaro_1 napisał:

 

Poza tym – siarka jako substancja smarująca, została zastąpiona innymi dodatkami, podnoszącymi smarność. Rolę takiego dodatku „smarnościowego” w paliwie pełnią zazwyczaj estry– czyli tzw. dodatek „biodiesla”. TAK – tego demonizowanego biodiesla. W przeciwieństwie do siarki – nie wywołują one korozji, są bezpopiołowe, bezfosforowe, nie tworzą toksycznych produktów spalania i…. są bezpieczne dla katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Olej do paliwa diesel nie daje takiej gwarancji.

 

Szkoda, że nie wspomniano o stabilności bioestrów/biodiesla.

Dzieki niemu dużo szybciej zamieszkają bakterie w przechowywanym oleju, czy zbiorniku paliwa. Potrafi to później zapychać uklad paliwowy. Produkty rozkładu niszczą też układ paliwowy. 

Edytowane przez Alchemik
Opublikowano (edytowane)
14 godzin temu, daron64 napisał:

W żaden sposób nie odpowiedziałeś na moje pytanie. W jaki sposób chcecie dowieść, że próbka pochodzi z paliwa odebranego od klienta? Jak rozumiem nie jest w żaden sposób przy kliencie  plombowana, czy co tam można by było zrobić, żeby nie było to do podważenia. Bo trudno mi sobie wyobrazić, że w razie jeśli taka sprawa trafi do sądu, Wy pokażecie ekspertyzę, która teoretycznie wykaże, że w danej próbce była jakaś dodana substancja, której tam być nie powinno, powiecie, że to z paliwa odebranego od klienta i sąd wam na słowo uwierzy.

klient ma zawsze możliwość pobrać próbkę przy kierowcy, to trochę jak przystanek na żądanie. Chcesz autobus się zatrzyma, nie- jedzie dalej. W sklepie też sprzedawca podsuwa Ci paragon, jeśli go weźmiesz masz podstawę do reklamacji, jeśli nie to nie. 

Tak samo to wygląda w paliwach albo bierzesz próbkę albo nie. 

Ja mam spisany protokół z wzięcia próbki, pod którym zawsze podpisuje się minimum dwie osoby. Czy klient się zabezpieczył, to już pytanie do klienta. 

My tak

Edytowane przez ŻAR
Opublikowano
17 minut temu, Alchemik napisał:

Szkoda, że nie wspomniano o stabilności bioestrów/biodiesla.

Dzieki niemu dużo szybciej zamieszkają bakterie w przechowywanym oleju, czy zbiorniku paliwa. Potrafi to później zapychać uklad paliwowy. Produkty rozkładu niszczą też układ paliwowy. 

o tym że bioestry są lub też moga być szkodliwe nikt oficjalnie nie napisze, bo będzie zaraz larum wielkie: po co je dodawać. ale z ich szkodliwością więżą się dwie sprawy: czy w dodano 7% biododatków czy więcej, oraz czas przechowywania paliwa

 

gdy dodatków będzie 7% i paliwo świeże, to nie będzie problemów, problemy się zaczynają gdy żeby litry się zgadzały firmy handlujące paliwem od siebie też dodadzą bioestrów, do tego nowe dostawy paliwa na stacjach są mieszane z paliwem w zbiornikach stacji i z czasem nazbiera się syfu

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez danielhaker
      Jak Waszym zdaniem będą kształtować się ceny paliw w tym roku? Minął rok od wyborów- kiedy politycy obiecywali obniżki cen paliw, tymczasem hurt w ostatnim czasie pnie się w górę

      Zamawialiście już paliwo w tym roku? Jakie ceny?
      Temat jest kontynuacją zeszłorocznej dyskusji:
      https://www.agrofoto.pl/forum/topic/301695-ceny-paliw-2024/
       
    • Przez yacenty
      Zapraszamy do dyskusji na temat cen rzepaku w roku kalendarzowym 2025.
      Poniżej zamieszczam listę najpopularniejszych pytań dotyczących cen rzepaku, które były zadane w poprzednich latach.
      Ile będzie kosztować tona rzepaku w 2025 roku? Jaka będzie cena rzepaku w 2025 roku? Czy cena rzepaku wzrośnie w 2025 roku? Czy rzepak będzie droższy w 2025 roku? Dlaczego rzepak tanieje lub drożeje w 2025 roku? Kiedy rzepak podrożeje w 2025 roku? Jaka będzie cena rzepaku na giełdzie w 2025 roku? Jaka będzie cena rzepaku na Matif w 2025 roku? Ile będzie kosztować rzepak na skupie w 2025 roku? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w tym temacie.
      Zapraszamy do dyskusji i prosimy o merytoryczną i kulturalną dyskusję. Rozmawiamy o meritum sprawy, nie wyzywajmy się, szanujmy zdanie innych osób. Życzymy miłej i owocnej wymiany zdań.
    • Przez bialy2005
      Narazie to ceny raczej beda z tendencja w dół jak to w styczniu. Pod koniec miesaca zacznie sie to rozkrecac ale jesli nie potwierdza sie wymarzniecia to bez szału
      Pszenżyto 550 z podwórka okolice łukowa lubelskie
    • Gość
      Przez Gość
      Cena węgla ostro w górę, ekogroszek 1300-1500 zł za tonę i kopalnie wstrzymują sprzedaż, też przez gaz do góry, czy robią z nas durni?
    • Przez benio1967
      w tej telewizji to zawsze mówią że tanieją,a podają że owies 650 zł tona tylko ciekawe gdzie?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v