Skocz do zawartości
Mariuszczs

Jumz elektryka

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Jumz
Mariuszczs    23

Witam wszystkich użytkowników forum.

 

Wpadł mi w ręce oto taki Jumz:

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/...f43425b0b6.html

 

Wygląda źle - pracował w lesie więc wszystko co się dało urwać zostało urwane :D .

 

Wziołem się za jego remont, narazie zamocowałem kabinę bo z jednej strony mocowanie odpadło, wypiaskowałem, pospawałem i pomalowałem bak bo miał kilka wycieków, także zamontowałem fotel bo tamten mchem porósł. Także wyklepałem i pospawałem kikla rozdarć blachy. Trzeba traktorek reanimować bo to dobry sprzęt podobno - silnik odpalił po kilku latach po 2m pociągnięcia drugim ciągnikiem. Trochę popracuje i wypiaskuje wszystko co się da zdjąć.

Nie wiem jeszcze który to rocznik bo dowodu rejestracyjnego nie wziołem, ale wcześniej był krótszy silnik i rozruch spalinowy, potem teściu założył ten silnik ( chyba 65 koni ).

 

Ale najwazniejsze teraz to zrobic elekrykę- chyba od podstaw i w pierwszej kolejności alternator. Ma podłaczony jeden przewód, ale idzie on do niczego chyba. W każdym bądź razie na altku jest niecałe 14 V ale akumulatora nie ładuje ( mierzyłem ).

Jak to ma być podłaczone ? Czy jeden przewód przez kontrolkę ładowania do akumulatora i drugi bezpośrednio do akumulatora ? Czy stacyjka ( której jako tako nie ma ) ma rozłanczać któryś z przewodów bezpośrednio lub przekaźnikiem ?

 

 

5105a673d41ab6d4m.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mariuszczs    23

Schemat już patrzałem, nie jest do końca czytelny dla mnie, bo nie ma tej elektryki w tym ciągniku ( albo inaczej było ).

Chciałbym zeby mi ktoś wytłumaczył ten alternator - muszę po prostu od nowa instalację powoli robić. Są dwa zaciski na altku - widać na zdjęciu - który do czego i dlaczego :D ?

 

 

Proszę o przeniesienie tego tematu do działu elektryka - tam chyba powinienem go umieścić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

drboczek    0

ja mialem od czynienia z nowszym modelem i tam jest alternator samowzbudny - grubszy kabel powiedzmy do amperomierza i do akumulatorów a cienki powiedzmy do kontrolki - przez przekaźnik.

 

oto jeden ze schematów, powinien pasować

post-19940-126052909108_thumb.jpg

Edytowano przez milanreal1
cytowanie poprzedniego posta

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
gelo707    20

 

 

oto jeden ze schematów, powinien pasować

Czy ten schemacik można zastosować do MTZ80 z 1990r?


c20xe- to 150 powodów do bezczelności na szosie;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mariuszczs    23

Do tej pory alternatora nie podłączyłem prawidłowo. Alternator ładuje im większe obroty tym większe napięcie. Muszę wymienić akumulator bo stary i mały wyzionął ducha. Nie ma wcale kontrolki od ładowania więc jaka powinna być moc kontrolki do tego alternatora ?

 

Wiele przy traktorze nie zrobiłem, ale wygląda już lepiej:

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5df025c3d1792e86.html

 

Ten wolny zacisk to ruskie D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mtracz    71

Te alternatory są samowzbudne ponieważ maja magnesy trwałe na wirniku, więc lądują nawet przy braku kontrolki.

Ale kontrolka na pewno się przydaje.

Żarówka to typowa 2 albo 4W/12V.

Ten model jest z wbudowanym regulatorem napięcia, a dodatkowo wskazuje na jego uszkodzenie ponieważ nie trzyma napięcia na stałym poziomie, chyba że coś jeszcze w nim kuleje.

Uporałeś się już z brakiem ładowania na akumulatorze?

Koledzy już ci opisali jak podpiąć ten alternator.

Najprościej grubym przewodem np. 6mm łączysz śrubę + na alternatorze z klemą + bądź przewodem na rozruszniku poprowadzonym z akumulatora.

Kontrolkę wpinasz w przewód miedzy stacyjka a śrubka D na alternatorze.

Pytanie czy chcesz wrócić do oryginału w instalacji?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mariuszczs    23

Alternator podłączyłem dawno przez amperomierz. Zakupiłem teraz wskaźnik napięcia to będę mógł to na bierząco analizować co się dzieje. Instalację może powoli zrobię albo i nie bo jeżdżę tylko po drogach gruntowych i w dzień to świateł nie potrzebuję. Okazuje się że nic w traktorze nie jest mi potrzebne z elektryki. Teraz kupię akumulator i dlatego chcę alternator doprowadzić do porządku, Stary wysłużony akumulator długo i tak wytrzymał a miał chyba 72Ah .

 

Myślałem że jednak do prawidłowej pracy jest potrzebna kontrolka.

 

Z traktorka jestem zadowolony bo mało pali i chyba nic się nie da zepsuć w nim. Trochę z odpalaniem na zimnym jest kiepsko, ale teraz odpalałem go z migomatu a potem na ciepło to już odpala z byle czego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mtracz    71

Skoro podpoiłeś przez amperomierze to w porządku, myślałem że go nie masz.

A mierząc napięcie ładowania mierzysz na alternatorze i akumulatorze?

Jakie masz wskazania?

Co do kontrolki to nie jest ona potrzebna alternatorowi, ale użytkownikowi na pewno. Więc lepiej ja mieć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mariuszczs    23

Już teraz nie pamiętam napięć bo to w zeszłym roku ostatnio mierzyłem na akumulatorze i podbijało chyba do 16V, ale często było normalnie. Akumulator gotowało. Teraz założę ten voltomierz kupiony od firma-grand to będę mógł sobie zerkać a nie skakać z miernikiem co jakiś czas.

 

Czyli na pewno jest to alternator który nie potrzebuje kontrolki ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez mateos09
      Witam proszę o weryfikację silnika zamontowanego w jumzie. Zazwyczaj były to jednostki d65 ten na zdjęciu  rozni sie tym że z lewej strony nie jest plaski wlew oleju na bliżej sprzęgła  no i brak pokrywy rewizyjnej. Co to za silnik  ? 


    • Przez Karwan91tdi
      Witam kupiłem ostatnio mtz 82 z 1984 r usterki w nim to nie działający przekaźnik wom oraz z hydraulika gdyż siłownik podnosi tylnie cięgła do góry a po powrocie dźwigni w pozycje 0 cięgła samoczynnie opadają . Czy ktoś może mi poradzić jakie mogą być przyczyny podanych usterek?
    • Przez metik
      siemka wszystkim szukam siedzenia do mtz 80 bo mi się rozwalił i już nie ma na czym siedzieć a nowe kosztuje ponad 1000 tys zł no i kieruje tu do was pytanie czy nie można by wstawić siedzenia z jakiegoś innego ciągnika ja słyszałem że będzie pasować ze stara ale nie wiem czy to prawda czekam na wasze odpowiedzi pozdro
    • Przez Marcin1987
      Mam pytanie skierowane do właścicieli Mtz-ów i nie tylko czy przy ujemnej temperaturze macie problemy z uruchomieniem silnika bo podobno ruskie ciężko odpalają zimą chyba że ktoś ma rozrusznik ''planetarny'' to jest dużo łatwiej ja swojego mam na tym fabrycznym i mam go dopiero od lutego czekam na wasze wypowiedzi Pozdrawiam
    • Przez rastafarmer
      Witam wszystkich bardzo serdecznie!
      Jestem nowym użytkownikiem- pomimo tego że przeczytałem regulamin, proszę o troszeczkę wyrozumiałości i uwagi jeśli robię jakieś błędy
      Mianowicie posiadam MTZ-ta 82 z przednim napędem. W najbliższym czasie chciałbym wymienić w nim opony z przodu.
      Fabrycznie mam wstawione 11,2 R20. W związku z powyższym mam do Was pytanie- czy jest możliwość wstawienia opon 12,4 R20? Czy to się wszystko "zgra" bez wymiany tylnych opon?
      Proszę o porady i uwagi.
      Pozdrawiam!
       
      Szymek
×