Skocz do zawartości

Turbina w silniku -mity i rzeczywistostość


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

gaszac silnik na wysokich obrotach spada cisnienie smarowania turbiny a ona jeszcze pracuje i to powoduje jej zuzycie a co do kolejnego odpalania to tez przezchwile jest slabo smarowana bo zanim olej pod cisnieniem dotrze do turbiny mija chwila nie wiem czy ten olej sie przepala ale i tak musi byc icsnienie zeby smarowalo turbine wiec jezeli silnik jest zgaszony to raczej i tak nic to nie zmienia czy ten olej sie przepali czy nie ps jeze;li chodzi o to co pisze to nie sa moje przemyslenia tylko informacje ktore uzyskalem od mechanikow w serwisie turbosprezarek w olsztynie pozdro

Opublikowano

wszedzie mówia nawet w programach motoryzacyjnyn np na TVN Turbo o tym ze sie olej przypala i powstaje nagar taki ale to chyba jakaś nowa teoria jak mozna zgasic silnik na wysokich obrotach ??? chyba zeby zgasic obroty spadna i tak :wacko: głupe gadanie i tyle

Opublikowano

Turbinę wymyślono po to żeby uzyskać większą moc silnika,tzn,wprowadzając do komory spalania większą dawkę paliwa rośnie nam moc,ale jak pojawia się zadymienie to znaczy że mamy przepał.Dlatego montuje się turbosprężarkę lub kompresor,którego zadaniem jest wprowadzenie większej ilości powietrza potrzebnej do całkowitego spalenia paliwa.

 

ralf masz tu stronke http://www.hoffman.auto.pl/turbosprezarki.html przeczytaj drugi punkt

Opublikowano

"nie należy wyłączać silnika pracującego na wysokich obrotach ponieważ turbosprężarka jeszcze pracuje, a nie jest prawidłowo smarowana" jest to cytat z tej stronki a strona jest firmy zajmujacej sie regeneracja turbin

Opublikowano
gaszac silnik na wysokich obrotach spada cisnienie smarowania turbiny a ona jeszcze pracuje i to powoduje jej zuzycie a co do kolejnego odpalania to tez przezchwile jest slabo smarowana bo zanim olej pod cisnieniem dotrze do turbiny mija chwila

 

Wkońcu prawidłowa odpowiedz, brawo dla tego Pana :wacko:

Turbina może obracać sie kilkanascie tysięcy obrotów na minute. Wirnik turbiny posiada duża bezwładnosć i dlatego po zgaszeniu z wysokich obrotów może sie jeszcze jąkaś chwile obracać na sucho czyli bez smarowania, a to drastycznie skraca żywotnosc łożysk i ośki turbiny. Dlatego powinno gasić sie turbodoładowany silnik z niskich obrotów, uspokojony. Przy odpalaniu (szczególnie zimnego silnika) sytuacja jest odwrotna, turbina zaczyna pracować odrazu a olej do jej smarowania jest jeszcze gęsty i nie ma odpowiedniego cisnienia więc zanim damy gaz w podłoge trzeba toche poczekać :P

Opublikowano

W dzisiejszych czasach technika budowy turbiny nie oznacza gwałtownego pogorszenia się żywotności silnika. Jeśli ktoś eksperymentuje z dodaniem turbo do swojego leciwego Ursusa (może być też inny ciągnik-daję dla przykładu) to powiniem liczyc się z tym, że żywotność się pogorszy. W nowych ciągnikach straty te są zminimalizowane do minimum (zwiększenie żywotności silnika uzyskuje się dzięki mocniejszym podzespołom-mającym "rezerwy" w wytrzymałości), dzięki czemu otrzymujemu produkt wytrzymały i ekonomiczny.

Opublikowano

ralf jak cos zrobilem nie tak to sorki nie wiem jeszcze dokladnie poruszac sie na tym forum co do tych gazow mowilem juz ze te slowa cytowalem a jak ale o ile sie orjetuje z tym przepalonym olejem o ktorym pisales to nie prawda..... czy dalej pdtrzymujesz swoje zdanie?

Opublikowano
a jak jest ze samrowaniem turbiny po długich postojach, np. 3 m-ce w zimie nie będzie używana. czy warto ją po takim czasie przesmarować przed odpaleniem???

Nie ma możliwości smarowania turbiny, jest smarowana z magistrali olejowej silnika. Turbina ma swoją bezwładność i w niskich obrotach silnika nie działa, tzn. może obracać

się swobodnie ale nie spręża powietrza. Jeśli ktoś myśli o założeniu turbiny a silnik ma wysoki stopień sprężania, to aby wydłużyć jego żywotność można go nieco odprężyć dając grubszą uszczelkę pod głowicę. Tak kiedyś zrobił autosan w małym leylandzie.

Opublikowano
a jak jest ze samrowaniem turbiny po długich postojach, np. 3 m-ce w zimie nie będzie używana. czy warto ją po takim czasie przesmarować przed odpaleniem???

Przesmarowanie będzie kłopotliwe a nie wiele pomoże jeśli wogóle ma w czymś pomagać bo rozchodzi sie o ciśnienie smarowania przy starcie zimnego silnika. Tu największe znaczenie ma lepkość oleju (najszybciej po rozruchu zaczynają smarować turbine rzadkie syntetyki)

 

Nie ma możliwości smarowania turbiny, jest smarowana z magistrali olejowej silnika.

Jest możliwość, odkręcasz rurke olejową i możesz nalać oleju na ośke ale to nic nie da, musi być odpowiednie ciśnienie.

Opublikowano
Przesmarowanie będzie kłopotliwe a nie wiele pomoże jeśli wogóle ma w czymś pomagać bo rozchodzi sie o ciśnienie smarowania przy starcie zimnego silnika. Tu największe znaczenie ma lepkość oleju (najszybciej po rozruchu zaczynają smarować turbine rzadkie syntetyki)

 

 

Jest możliwość, odkręcasz rurke olejową i możesz nalać oleju na ośke ale to nic nie da, musi być odpowiednie ciśnienie.

Najprościej jest w kirowcu, przed rozruchem robi się ciśnienie oleju.

Opublikowano
a jeżeli bym kręcił rozrusznikiem a nie podawał paliwa do pompy paliwowej to by coś dało???kontrolka od ciśnienia zgaśnie...

Nie popadajmy w skrajności ;) Przy samym kręceniu rozrusznikiem ciśnienie smarowania będzie niewielkie a powietrze wypychane przez tłoki do wydechu napędzi turbine, także wg mnie trzeba poprostu odpalić i nie wkręcać silnika odrazu na obroty.

 

W zasadzie użytkownik może pomóc tylko poprzez zalanie odpowiedniego oleju. Półsyntetyk 10W40 powinien być optymalny w naszych warunkach klimatycznych. Na gęstym minerale przez kilka sekund po rozruchu w bardzo niskich temperaturach można usłyszeć klekotanie dochodzące z górnej części silnika... tak, to właśnie "klawiatura" chodzi na sucho, turbina także...

Opublikowano

Dałeś mi z tym do myślenia, jednak uważam że nic to nie pomoże, turbinie jest obojętne czy napędzają ją spaliny czy powietrze, i tak sie będzie kręcić, w przypadku samego powietrza pewnie wolniej bo nie ma takiego ciśnienia gazów jak po spaleniu mieszanki, no ale z drugiej strony rozrusznikiem nie zrobisz takiego ciśnienia oleju jak na obrotach jałowych i wychodzi na to samo jakbyś normalnie odpalił.

Opublikowano
Nowe technologie w budowie turbosprężarek cz. I

28 października 2002

Technologia konstrukcji turbosprężarek przeznaczonych do samochodów benzynowych zmieniła się bardzo niewiele od lat 70-siątych. Patenty, takie jak turbiny o zmiennej geometrii, czy łożyska kulkowe jakoś nie rozpowszechniły się tak, jak początkowo zakładano.

 

Przed nami jednak kilka nowych, rewolucyjnych pomysłów. Turbosprężarki o zmiennej geometrii (Variable Nozzle Turbines - VNT) miały być technologią, która odsunie zjawisko turbodziury w zapomnienie.

 

Nie mają one zaworu przepustowego, mają zmienny współczynnik A/R i są idealnie dobrane do danego silnika, dając wspaniałą reakcję na pedał gazu przy każdych obrotach. Choć zdobyły one uznanie producentów silników TDI, problemy z wytrzymałością na bardzo wysokie temperatury, występujące w silnikach benzynowych, uniemożliwiły szerokie zastosowanie turbin VNT w samochodach benzynowych. Turbiny łożyskowane kulkowo? Tak, ta technologia jest stosowana coraz częściej, jednak efekty nie są tak wspaniałe, jak się spodziewano. Jednak prawdopodobnie już za chwilę światło dzienne ujrzą dwie nowe technologie, mogące potencjalnie zrewolucjonizować technikę turbodoładowania silników benzynowych. Co to za technologie?

 

Łożyska foliowo-powietrzne i turbiny wspomagane elektrycznie

Najwięksi producenci turbo pracują obecnie nad turbinami, które mogą wytwarzać ciśnienie dosłownie już na wolnych obrotach silnika i wchodzić na obroty z prędkością niemożliwą do uzyskania dla jakiejkolwiek konwencjonalnej konstrukcji. Mało tego, turbiny wspomagane elektrycznie są zaprojektowane tak, aby mogły jednocześnie być generatorem prądu, co pozwoli w najnowszych samochodach zastąpić ciężki alternator... turbosprężarką.

 

Spójrzmy tylko na listę zalet takiego urządzenia - nie potrzebuje smarowania, ma większą żywotność niż sam samochód, nie powoduje zwiększenia masy auta (zastąpi alternator), znacznie zwiększa dostępny moment obrotowy przy każdych obrotach, stwarza możliwość zmniejszenia zużycia paliwa i zwiększa czystość spalin. To bardzo ekscytująca oferta !

 

Tym razem opiszemy pierwszą z nowych technologii - łożyska foliowo-powietrzne

 

Smarowanie turbosprężarek

Produkowane obecnie turbosprężarki są łożyskowane na jeden z dwóch sposobów. Albo są to tradycyjne łożyska panewkowe, albo kulkowe. Główną zaletą łożysk kulkowych jest to, że potrzebują one znacznie mniej oleju do smarowania. A mniej oleju oznacza mniejsze opory. Ponoć mniejsze zapotrzebowanie na olej ma większe znaczenie dla szybkości rozpędzania się turbiny, niż mniejsze tarcie związane z samą konstrukcją łożysk.

 

Jednak obecność jakiejkolwiek ilości oleju w łożyskach powoduje kilka problemów:

 

1. Możliwość przedostania się oleju do układu dolotowego, co ma bardzo negatywny wpływ na czystość spalin.

2. Każda, nawet tak mała ilość oleju, jakiej potrzebują łożyska kulkowe powoduje wystąpienie oporów hydrodynamicznych.

3. Możliwość zwęglenia się oleju, jeśli silnik zostanie wyłączony, kiedy turbina jest jeszcze bardzo gorąca.

4. Konieczność smarowania zwiększa koszt i stopień skomplikowania instalacji turbo

5. Awaria smarowania powoduje zniszczenie turbosprężarki.

 

Robert Gillette, dyrektor generalny Garrett Engine Boosting Systems, mówi: "Zapobieganie dostawaniu się oleju do układu dolotowego jest bardzo ważne w każdym silniku benzynowym, czy Dieslu. Jednak w aplikacjach, gdzie położono nacisk na czystość emisji spalin, jest to sprawa krytyczna. Jakakolwiek ilość oleju w dolocie może "oszukać" system."

 

A więc turbina łożyskowana w sposób nie wymagający smarowania olejem oferuje bardzo dużo potencjalnych korzyści - a wygląda na to, że najlepszą drogą ku temu są łożyska powietrzne...

tekst ze strony

http://www.tuning.info.pl/artykuly.php?id=236

Opublikowano

poprostu odpalasz silnik i najlepiej pare minut powinien chodzić na rozsadnych obrotach ok800 zalezy od silnika, po pracy najlepiej jak pochodzi tez pare minut na takich obrotach. wtedy turbinka ma odpowiednie smarowanie a po pracy ciut ochłonie i spadną obroty wirnika co zmniejszy zyzycie turbo, co do nagaru to np w pronarku przy 1000 mth zalecają wyjąć turbo i nie rozbierając włozyć do np ropy najlepiej na noc a na drugi dzień przedmuchać powietrzem i załozyc. apropo kiedyś jezdziłem zetorem 16245 i było czuć kiedy turbo wkrecało sie na obroty a w pronarku gwizda ale nie ma efektu turbo dziury ;) czy zetory tak mają czy to tylko ten tak miał.

Opublikowano
poprostu odpalasz silnik i najlepiej pare minut powinien chodzić na rozsadnych obrotach ok800 zalezy od silnika, po pracy najlepiej jak pochodzi tez pare minut na takich obrotach. wtedy turbinka ma odpowiednie smarowanie a po pracy ciut ochłonie i spadną obroty wirnika co zmniejszy zyzycie turbo, co do nagaru to np w pronarku przy 1000 mth zalecają wyjąć turbo i nie rozbierając włozyć do np ropy najlepiej na noc a na drugi dzień przedmuchać powietrzem i załozyc. apropo kiedyś jezdziłem zetorem 16245 i było czuć kiedy turbo wkrecało sie na obroty a w pronarku gwizda ale nie ma efektu turbo dziury ;) czy zetory tak mają czy to tylko ten tak miał.

JEst też inna szkoławg mnie rozsądniejsza..

Po odpaleniu nie stać na wolnych obrotach tylko jechać, podpiąć maszyne czy coś, ale bez wkręcania wszystkiego na obroty.. jak wskazówka od temperatur ruszy to już można sobie pozwolić na ciut więcej :P

Przecież silnik i olej szybciej sie nagrzewa pod jakimś tam małym obciążeniem niż bez niego, a zużywa raczej równie niewiele; ]

Najlepsze na nagar jest ostre butowanie thumbup.gif

Opublikowano
a jeżeli bym kręcił rozrusznikiem a nie podawał paliwa do pompy paliwowej to by coś dało???kontrolka od ciśnienia zgaśnie...

 

W instrukcji obsługi Ursus 932-1634 jest napisane, że należy po dłuższym postoju rzędu kilku m-c ( nie pamiętam dokładnie bo nie mam jej przed sobą) należy kręcić silnikiem przez ok. 30s bez odpalania silnika w celu zapewnienia smarowania turbiny ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez AdrianFanDeutz
      Gdzie mozna kupic ile kosztuje obciaznik do ciagnika na przedni tuz waga jaka mnie interesuje to ok 800kg
    • Przez Dastan
      W zimie poskładałem silnik Cumminsa, robiona głowica, pompa paliwa, wtryskiwacze, nowe pierścienie blok honowany. Przyczyną remontu była zatarta panewka. Od początku dwa cylindry po odpaleniu bardzo kopcą na jasny gryzący dym dopóki się silnik nie zagrzeje potem to nie występuje. Dodam że przed remontem tak nie było.  Pompa ustawiona na znaki. Silnik ma przepracowane 30mtg i dalej to samo, a liczyłem że muszą się pierścienie dotrzeć, ale nie jestem pewny czy to to bo oleju nic nie ubywa. Jak to zdiagnozować? Może źle pierścienie założone? Ale to by brał olej? Kąt wtrysku?
    • Przez KatarzynaJeziorkowska
      dzień dobry,
       
      jestem pośrednikiem kredytowym i pozwoliłam sobie napisać do Państwa z propozycją finansowania skierowaną do Waszej grupy zawodowej a mianowicie - kredyt dla rolników poz zastaw ziemi na max 15 lat
      max kwota BRAK
      pod zastaw hipoteczny
      uproszczone procedury - do 500 tys na oświadczenie o osiąganym dochodzie
      na okres 15 lat
      szybka decyzja
      bez wpisu do bik
      spłacamy inne zobowiązania do 500k na uproszczonej procedurze, powyżej polisa i zestawienie faktur(bez faktur i przelewów;)) konsolidujemy inne zobowiązania wpisane na hipotece
      w każdej chwili możliwa wcześniejsza spłata bez żadnych dodatkowych kosztów hipoteka możliwa i na domu i na ziemi, itd, itp   zapraszam do kontaktu dkfinanse.spzoo@gmail.com tel 695 588 952 w swojej ofercie mam produkty zarówno dla osób z dobrymi bazami bik jak i złymi cała Polska   pozdrawiam   Katarzyna Jeziorkowska DK Finanse sp. z o.o. wpis do KNF RPK037045
    • Przez Fugeo
      Poszukuję sprawdzonych lamp roboczych ledowych na tył ciągnika.  Na chwilę obecną będą założone dwie. Preferowane z wbudowanym złączem typu AMP. Pierwsze jakie znalazłem to takie:
      https://elmoto.pl/lampy-robocze/4562-lampa-robocza-led-4000-lm-owalna-amp-wesem-kat-60-5905445633354.html
      Mogą być? Mają odpowiednią moc, strumień świetlny i kąt?
    • Przez przemyslaw111187
      Witam
      Mam dwie duże przyczepy Pronar 14 ton ciągnik 150km mam problem z wyjechaniem z kukurydzy po kiprowaniu na bok . Jazda prawie na wprost nie ma możliwości wykręcenia na bok lub zajechania drugi raz.Do tej pory miałem mniejsze przyczepy i nie było problemu
      Może ktoś doradzi jaka kolejność i jaka technika wyjeżdżania?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v