Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. nie wiem czy w dobrym miejscu umieściłem temat, ale mimo wszystko proszę o poradę. urwało mi się mocowanie tylnej szyby w zetorze i chciałbym to zespawać. moje pytanie brzmi: czy mogę podłączyć masę od spawarki do ciągnika i czy nie będzie to miało wpływu na układy elektryczne w maszynie. Z góry dzięki za pomoc :lol:

Opublikowano

Jak czytam o takich zabobonach to zastanawiam się co ludzie robili na lekcjach fizyki w szkole podstawowej. Jak ma się zamknąć obwód elektryczny w czasie spawania? Gdy odłączasz akumulator to przecież elektronika nadal jest podpięta do instalacji. Czy po odłączeniu akumulatora elektronika jest już bezpieczna?

 

Nie wolno podchodzić z otwartym ogniem do akumulatora w czasie jego ładowania i bezpośrednio po jego ładowaniu!

Gość Profil usunięty
Opublikowano
Jak czytam o takich zabobonach to zastanawiam się co ludzie robili na lekcjach fizyki w szkole podstawowej. Jak ma się zamknąć obwód elektryczny w czasie spawania? Gdy odłączasz akumulator to przecież elektronika nadal jest podpięta do instalacji. Czy po odłączeniu akumulatora elektronika jest już bezpieczna?

 

Nie wolno podchodzić z otwartym ogniem do akumulatora w czasie jego ładowania i bezpośrednio po jego ładowaniu!

Widzę kolego, że nie za bardzo orientujesz się w zagadnieniu. Generalnie należy odłączać masę akumulatora (wyłączyć "hebel") w przypadku spawania prądem przemiennym. W przypadku prądu stałego nie jest to konieczne. Ja w ten sposób nie uszkodziłem jeszcze żadnego układu, nawet w nowych samochodach i ciągnikach gdzie jest dużo elektroniki. Jednak nie zaszkodzi odłączyć masy także przy spawaniu prądem stałym, ponieważ mogą się pojawić prądy indukcyjne mogące coś uszkodzić. Można też odłączyć przewód "+" akumulatora i połączyć go z masą. Wtedy na 100% nie wyindukują się prądy mogące spowodować przepięcie na zasilaniu elektroniki.

 

PS. Co ma ładowanie akumulatora do spawania ciągnika? :P

Opublikowano

Wszyscy piszecie po 10 postów, a żaden bez uzasadnienia. Tylko @Elektrotechnik napisał wiadomość, która wyjaśnia wszystko. Wg. mnie temat jest wyczerpany, i należy go zamknąć. :D

Opublikowano

Nic nie trzeba odłączać. Długo przekonywałem do tego znajomego mechanika, po tym jak zapytał mnie co daje odłączanie akumulatora podczas spawania. Jedyny znany mi przypadek uszkodzeń, to przepalenie żarówek podczas spawania uchwytów lamp (jak najbardziej uzasadniony), trzeba wyjąć żarówki na czas spawania.

Gość Profil usunięty
Opublikowano

Dlaczego wypisujesz bzdury i wprowadzasz użytkowników w błąd? Tak jak wcześniej napisałem, podczas spawania prądem przemiennym należy bezwzględnie odłaczyć przewody od akumulatora ("masę") aby uniknąć rozmagnesowania alternatora. Z elektroniką nie powinno nic się stać, jednak producenci zalecają odłączenie komputerów sterujących silnikiem. Dodatkową zasadą jaką należy przyjąć jest podłączanie przewodu masowego spawarki jaknajbliżej spawanego miejsca. Pozwoli to do minimum ograniczyć ewentualne szkody.

Gość Profil usunięty
Opublikowano

Nie można też podłączyć masy np. do felgi gdy spawamy coś na ciągniku. Chodzi o to, żeby obwód nie zamykał się przez łożyska, mogłoby to uszkodzić bieżnie.

Opublikowano (edytowane)

Jako ciekawostka. Dłuższy czas woziłem złom do huty i w tym aucie spawanie elektrodą, to był wielki problem. Auto, jego podwozie było tak namagnesowane, że trudno było poprowadzić prosto elektrodę, bo ściągało ją zawsze w bok. :D . Nawet przyłożone duże klucze samoczynnie wisiały.

Edytowane przez zorzyk2
Opublikowano

Dlaczego wypisujesz bzdury i wprowadzasz użytkowników w błąd? Tak jak wcześniej napisałem, podczas spawania prądem przemiennym należy bezwzględnie odłaczyć przewody od akumulatora ("masę") aby uniknąć rozmagnesowania alternatora. Z elektroniką nie powinno nic się stać, jednak producenci zalecają odłączenie komputerów sterujących silnikiem.

Dodatkową zasadą jaką należy przyjąć jest podłączanie przewodu masowego spawarki jaknajbliżej spawanego miejsca. Pozwoli to do minimum ograniczyć ewentualne szkody.

Czy możesz mi wyjaśnić w jaki sposób dochodzi do rozmagnesowania alternatora podczas spawania? Ja nigdy nie odłączam akumulatora i nigdy nic się nie stało, oczywiście zachowuję zasadę podłączenia masy jak najbliżej spawanego miejsca.

Gość Profil usunięty
Opublikowano

No to po prostu miałeś więcej szczęścia niż rozumu. :D Przepływ prądu przemiennego przez korpus ciągnika powoduje indukowanie w nim również przemiennego strumienia magnetycznego. A zmienne pole magnetyczne powoduje rozmagnesowanie wszelkich magnesów trwałych. A własnie magnetyzm szczątkowy wirnika powoduje zapoczątkowanie procesu ładowania, czyli wzbudzenie się alternatora. Im bliżej alternatora spawamy, tym mniejszy prąd spawania wystarcza do rozmagnesowania alternatora. Taki alternator później nie ładuje mimo, że elektrycznie jest całkowicie sprawny. To, że nie odłączasz alternatora to jest Twoja sprawa. Jednak to forum jest dostępne dla wszystkich, więc proponuję nie wprowadzać w błąd innych użytkowników.

Opublikowano

W C-360 mam alternator z Poloneza, oryginalne koło pasowe jak wiesz jest za wąskie do paska od C-360. Żeby je przystosować do szerszego paska zeszlifowałem nity i wstawiłem dystans między obie części. Po pewnym czasie się rozleciało i co zrobiłem, pospawałem na alternatorze, wcześniej zdejmując pasek. Nic się nie rozmagnesowało. Trzeba wiedzieć gdzie podłączyć masę, prąd jak wiadomo wybiera najkrótsza drogę przepływu.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez yacenty
      Jaki akumulator warto kupić? Wiem ze jest tam 105Ah, 800A i podchodzi Varta 12V 105Ah/800A PROMOTIVE HD.
      Może coś tańszego?
    • Przez Camry
      Mam małe pytanko czy taki prostownik z rozruchem będzie dobry np. do rozruchu bizona czy też większego ciągnika . Jeśli macie lepsze propozycje to podsuncie. Wiem tematów było już dość dużo ale jakoś chodzi mi po głowie ten model a nigdzie tu na forum nie bylo o nim wzmianki. Dzięki 
      https://erli.pl/produkt/prostownik-z-rozruchem-class-750-lcd-rozruch-700a,166480992?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnv-vBhBdEiwABCYQAxkx6XIYDalvfXO3ZVaR2kdU2vq10NvAl9YBT0uqTsAOZf32j7LRChoCQ80QAvD_BwE
       
    • Przez ma123
      Witam planuje zakup prostownika z rozruchem z tego co czytałem to dobrze by było gdyby miał chociaż 500ah podczas rozruchu głównie miał by służyć do odpalania c360 c330 zimą oba posiadają akumulator 120 ah jakie polecacie prostowniki z rozruchem 
    • Przez lysyrolnik
      Witam
       
      No i stalo sie w moim MTZ 82TS padly baterie, i tu nasuwa sie moje pytanie- Jakie polecacie akumulatory?
      dodam ze w moim MTZ-cie sia aku... 2x 6v
    • Przez Fugeo
      Cześć Jaki polecicie mi nowy prostownik 12 V i 6 V do 200 zł do ładowania głównie akumulatorów w ciągnikach. Pojemność największego w claasie to jak się nie mylę ok 160-170 Ah. I czy warto szukać prostownika z funkcją rozruchu?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v