Skocz do zawartości

Chłodnica oleju hydraulicznego



Wpadłem na pomysł i zrobiłem z rury kwaśnej chłodnice, rura 12mm w środku około 10mm więc, źle nie jest. Na budowę chłodnicy poszło 5.8m rury, zostało przyspawać nyple pod wąż 1/2 M22x1.5 i połączyć z sobą rury dla wzmocnienia. Prawdziwą chłodnicą to Nigdy nie będzie .... ale zrobiłem z czego miałem, dobre i 10 stopni jak spadnie, przy okazji dojdzie z 0.5L oleju więc, może coś z tego będzie 😊

  • Like 2



Rekomendowane komentarze

19 minut temu, Genius9872 napisał:

Ciekawe podsumowanie. Szkoda, że nowa moda wprowadza do mieszkań, domów grzejniki wykonane z stali Nierdzewnej, ponoć mają bardzo dobra sprawność, szybko się nagrzewają, oddają ciepło ... więc skoro moja chłodnica będzie się szybko nagrzewać, a wentylator będzie schładzał chłodnice, czyli ... to musi zdać egzamin 😁 w przeciwnym razie nikt by nie wymyślał grzejników do mieszkań z stali Nierdzewnej

Dobrze napisałeś: moda. A "ponoć", to z jakiego źródła? Informacja bez podania źródła jest bezwartościowa. Czy nikt by nie wymyślił czegoś ekonomicznie nieuzasadnionego? Człowieku, w jakim świecie żyjesz? Co chwilę pojawia się na rynku jakieś bezużyteczne gówno, za które mieszczuchy płacą kupę kasy tylko po to, żeby się pokazać na fejsie, instagramie czy innym gównie.

Co do sprawności zaprezentowanego układu: powietrze podawane przez wentylator chłodnicy cieczy w ciągniku potrafi mieć temperaturę ok. 50-60 st.C. Olej niech ma 90, odlicz straty na grzanie powietrza dookoła, to o ile obniży to temperaturę oleju hydraulicznego? Przy normalnej chłodnicy powiedzmy, że o 10 stopni. Przy tych rurkach o 2-3 przy bardzo optymistycznych założeniach.

6 minut temu, Genius9872 napisał:

Google nie gryzą poczytaj 🙂 chłodnica hydrauliczna będzie przed chłodnicą wody .... więc skąd te 50/60 stopni będzie miało powietrze ? przepływające przez chłodnice ? z tego co wiem w Afryce nie mieszkam ... 😄

A mierzyłeś kiedyś temperaturę powietrza np. na wyjściu rury ogrzewania z obudowy wentylatora chłodnicy w C360?

Chryste .... człowieku ty rozumiesz, że chłodnica od hydrauliki będzie jako pierwsza ? Na drugim miejscu jest chłodnica wody ( silnika ) powietrze wpadające na pierwszą chłodnice będzie takie jak temperatura otoczenia ... a nawet niższe bo będzie ssane przez wentylator, a temperatura po chłodnicach (obu) mnie nie interesuje .... kolejna sprawa aby chłodnica (obojętnie jaka) miała sprawność musi mieć większą temperature niż otocznie ( plus termostat do regulacji )

Ok, to trochę zmienia sprawę. Natomiast, jak widać na innym zdjęciu, ta Twoja "chłodnica" będzie tuż przed chłodnicą cieczy. Uważasz, że nie będzie odbierać z niej ciepła?

Jakby chłodzenie oleju było tak proste, jak Tobie się wydaje, to powszechne byłoby montowanie w ciągnikach i innych maszynach kawałka powyginanej rurki zamiast normalnej chłodnicy. Skoro jednak producenci ciągników instalują chłodnice oleju w "normalnej" postaci, to może coś jest na rzeczy? Chyba, że Twoje zaplecze badawczo-rozwojowe przewyższa te z Fendta, Agco, Valtry itp. Jeśli tak, to powinieneś czym prędzej stawić się w urzędzie patentowym, bo a nuż ktoś podpatrzy Twój wynalazek, opatentuje jako swój, a potem będzie ciągnął miliony od wielkich koncernów za korzystanie z niego.

Masz może w domu jakieś auto ? widziałeś może ułożenie chłodnic ? 😄 Z twojego toku myślenia od chłodnicy wody powinna się grzać chłodnica od doładowania (turbo) a potem chłodnica klimy 😄😄😄 kolejna sprawa, dużo aut posiada chłodnice od wspomagania , i wiesz jak ona wygląda ? kawałek rurki wygiętej i tyle ... i jakoś zdaje egzamin 😊 Następnie : moją chłodnice wykonałem z rurki bo, jak wiadomo układ hydrauliczny pracuje na dużym ciśnieniu, w moim przypadku na biegu jałowym ciśnienie jest 10-15Bar, dodaj do tego ciśnienie schodzące z siłowników, więc zwykła chłodnica z cienkimi rurkami, lamelami między nimi, może nie wytrzymać takiego ciśnienia ... gdybyś popatrzył trochę w Google to byś zobaczył, że taka budowę mają chłodnice od wspomagania kierownicy, co prawda tam jest z 2m rurki, w moim przypadku poszło 5.8m rurki, dalej w układzie hydraulicznym pamiętajmy o zachowaniu przepływu ... gdybym dał byle jaka chłodnice za 200 zł prawdopodobnie miał bym problem z przepływem, a co za tym idzie ? obciążenie pompy, które nie jest nam potrzebne, a konkretne chłodnice oleju zaczynają się od 1200 zł 😄 i proszę nie porównywać chłodnic oleju silnikowego ... bo to zupełnie inna bajka

12 godzin temu, vat napisał:

Dodatkowo kwasówka,  wbrew temu co wielu sądzi, ma słabą/ kilkukrotnie gorszą przewodność cieplną niż zwykła stal, a gdzie jej do aluminium czy miedzi...

To i tak ma marginalne znaczenie, bo problemem jest przewodność cieplna powietrza - minimum 2-3 rzędy wielkości mniejsza. 

 

Edytowane przez Alchemik
8 godzin temu, Alchemik napisał:

To i tak ma marginalne znaczenie, bo problemem jest przewodność cieplna powietrza - minimum 2-3 rzędy wielkości mniejsza. 

 

Polecam wykonać jakieś proste obliczenia, albo skorzystać z darmowego programu obliczeniowego https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/

w wykonanym doborze wybrałem:

-olej maszynowy 80oC, prędkość przepływu 5m/s, 

-temp otoczenia 40oC, wilgotność 50%, prędkość wiatru 5m/s

-długość rurki 6mb, średnica zewnętrzna 12mm, grubość ścianki 1mm

 

dla miedzi:

-Strata ciepła niezaizolowanej powierzchni 96W/mb, Zmiana temperatury czynnika -1,0oC

dla aluminium:

-Strata ciepła niezaizolowanej powierzchni 89,5W/mb, Zmiana temperatury czynnika -0,9oC

dla stali nierdzewnej:

-Strata ciepła niezaizolowanej powierzchni 89,4W/mb, Zmiana temperatury czynnika -0,9oC

Dziwne a miało być kilka razy gorzej dla rurki z nierdzewki jak dla rurki z miedzi/aluminium ;DD typowe, ktoś wie, że dzwonią, ale nie wie, w którym kościele.

 

Jeśli się nie sprawdzi to rozwiązanie to do układu zawita typowa chłodnica oleju hydraulicznego :) :) 

 

 

 

Dobrze napisał , to czynnik chłodzący w tym przypadku powietrze  determinuje wydajność chłodnicy . Jeśli byś do obliczeń jako czynnik chłodzący podstawił wodę wtedy byś to zauważył . Wydajność wzrosła by (  tu strzelam ) wielokrotnie . 

Najsłabszym ogniwem w tym układzie jest powietrze i to ono ma decydujące znaczenie . 

Edytowane przez peugeot
  • Like 1
21 minut temu, vat napisał:

Coś żle sprawdziłeś np tutaj jest tabela dla różnych materiałów

https://openstax.org/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-2/pages/1-6-mechanizmy-przekazywania-ciepla

Proszę wykonać własne oblicz się w programie do którego wstawiłem linka. Stwierdzenie że coś nie halo bez dowodów jest z du.py

6 godzin temu, Genius9872 napisał:

Proszę wykonać własne oblicz się w programie do którego wstawiłem linka. Stwierdzenie że coś nie halo bez dowodów jest z du.py

Nic nie rozumiesz i dodatkowo używasz słownictwa meneli spod budki z piwem.

Spróbuj powiązać dwa elementy t.j. przewodność cieplną materiału i ośrodka w którym się znajduje

6 minut temu, vat napisał:

Nic nie rozumiesz i dodatkowo używasz słownictwa meneli spod budki z piwem.

Spróbuj powiązać dwa elementy t.j. przewodność cieplną materiału i ośrodka w którym się znajduje

Termodynamike znam na poziomie akademickim.

Czekam na obliczenie podważające dane udostępnione przeze mnie z programu Paroc 

Zajrzałem do tej wyroczni t.j. tak polecanego kalkulatora i nie wiem czy zauważyłeś ale tam praktycznie wszystkie "wężownice" wykonane z dostępnych materiałów mają bardzo zbliżone zdolności do przekazywania temperatury do otoczenia..
 
Kliknąłem PE  i - ma tylko trochę mniejszą temp. oddaną jak aluminium. Trochę niżej pcv, które pewnie nawet nie wytrzymałoby w realu ciągłej temp. 80', a w tej "bibli" każdego szanującego się konstruktora chłodnic sprawdza się co najmniej nieźle. 
Stal galwanizowana na równi z aluminium i nieznacznie gorsza od miedzi? Serio? Wynika z tego, że te chińskie chłodnice z niewiadomo czego to strzał w 10, czyli kiedyś ludzie to jednak przepłacali za jakieś miedziane czy aluminiowe?

Czyli fanaberią są np. radiatory na procesorach z aluminium, a droższe z miedzi to nonsens? Przecież równie dobre są stalowe, a może z PCV też by się sprawdziły? skoro różnica niewielka a byłoby taniej

I na koniec - co według Ciebie podważa moje stwierdzenie, że stal nierdzewna ma gorszą przewodność cieplną niz zwykła stal czy miedź? Bo właśnie to napisałem w pierwszym poście co wywołało Twoje oburzenie i zasłużyło na określenie "z d*py" czy coś podobnego, nawet nie pamiętam...

Na koniec powiem, że 2 lata temu zamontowałem stalową, pannelową chłodnicę oleju do układu motowideł kombajnu bo olej grzał się i po tym było lepiej ale szału nie było więc Twoje rozwiązanie jest... jakie jest i jeszcze to zasilanie na styku z powrotem, ale skoro w kalkulatorze wychodzi super więc przekonasz się 

  • Thanks 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v