Skocz do zawartości

Mtz serii 952. Kilka podstawowych pytań na temat jazdy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Dzień dobry. Mam kilka pytań do użytkowników mtz 952. Odnośnie prawidłowego użytkowania ciągnika.

Skrzynia 18/4 niezsynchronizowana. 95km seria 952.3 2021r

1. Jak prawidłowego ruszyć. Chodzi mi oto, że jak puszczam sprzęgło,i zaczynam wciskać gaz, to ciągnik zazwyczaj na drugim zakresie(szosowym z zającem) muli nie może osiągnąć wyższych obrotów. Natomiast gdy przed  puszczeniem sprzęgła dodam troszkę więcej gazu ciągnik żwawo rusza, tylko nie wiem czy to ma wpływu na sprzęgło.

2 napęd na przód załącza się stojąc w miejscu czy mozna w trakcie jazdy?

3 jeśli temperatura silnika wynosi 80-90stopni to muszę czekać aż ostygnie czy mogę zgasić ciągnik. Pytam ponieważ temperatura na wolnych obrotach praktycznie nie spada i czekając 5min zazwyczaj wyłączam ciągnik. 

To chyba tyle, wiem podstawy ale, nie mam kogo zapytać a przesiadłem się z c360.

 

Edytowane przez iridium3000
Za mało informacji
Opublikowano
44 minuty temu, jaco512 napisał:

Napęd na postoju, ciągnik możesz zgasić odrazu, ale dla turbo będzie lepiej jak 1-2 minuty odczekasz.

Dziękuję za komentarz. Mógłbyś wypowiedzieć się na pytanie nr1 dzieki.

Opublikowano
39 minut temu, agros99 napisał:

Ruszaj z żółwia i nie będzie go mulić, a i dla sprzęgła będzie lepiej.

Dzięki za radę. A właśnie żółw/zając również po wciśnięciu sprzęgła? Czy mozna tylko nogę z gazu i zmiana.

Opublikowano

Możesz włączać napęd w czasie jazdy tylko w chwili włączania ujmij gazu 

Opublikowano
2 godziny temu, agros99 napisał:

Ruszaj z żółwia i nie będzie go mulić, a i dla sprzęgła będzie lepiej.

Dzięki za radę. A właśnie żółw/zając również po wciśnięciu sprzęgła? Czy mozna tylko nogę z gazu i zmiana.

Bardzo dziękuję za pomoc z moim problemem. Jestem wdzięczny.🙂🙂

Opublikowano

Co do turbosprężarki, to najważniejsze żeby nie gasić z wysokich obrotów silnika, tylko dać chwilkę na zwolnienie turbosprężarce.

Te 2 minuty, to można odczekać jak korzystamy z dużej mocy i chcemy po chwili wyłączyć silnik.  Jak spokojnie zjeżdżamy z pola  z maszyną i parkujemy to już sporo ochłodzi turbinę.

 

  • Thanks 1
Opublikowano
1 godzinę temu, Alchemik napisał:

Co do turbosprężarki, to najważniejsze żeby nie gasić z wysokich obrotów silnika, tylko dać chwilkę na zwolnienie turbosprężarce.

Te 2 minuty, to można odczekać jak korzystamy z dużej mocy i chcemy po chwili wyłączyć silnik.  Jak spokojnie zjeżdżamy z pola  z maszyną i parkujemy to już sporo ochłodzi turbinę.

 

Dzięki 

Opublikowano

Prędkość obrotowa wirnika zwolni lecz będzie cały czas mieć smarowanie łożyska ślizgowego wirnika, bo o to głównie chodzi w ochłodzeniu turbosprężarki. W ten sposób minimalizuje się czas braku smarowania łożyska. A jak wiadomo wirnik osiąga ponad 100tys. obr/min, na obrotach jałowych i tak jest to ponad 10tys. obr/min. Kilkudziesiecio krotne zgaszenie od razu może w końcu spowodować zatarcie się łożyska z braku smarowania. Także dać 1 lub 2 minuty na ostudzenie.

  • Thanks 1
Opublikowano (edytowane)

Samo rozpędzanie i hamowanie obrotów wirnika turbosprężarki, to kwestia sekund.

W ochłodzeniu chodzi o to, że jak korzysta się z pełnej mocy, to spaliny mają 600-800°C, powietrze po stronie kompresora w MTZ pewnie 80-120°C. To mamy na wirnikach i muszlach. Ośka turbiny jest pomiędzy nimi i jest chłodzona olejem. Jak krążenie przy takich temperaturach zaniknie, to rozgrzeje się od nich powyżej temperatury wrzenia oleju i się przypali tam olej zostawiając popiół.

Bez obciążenia silnika na kole turbiny spaliny mają ok. 250 stopni, a na kole kompresji kilka stopni więcej jak otoczenie. Kilka minut pracy na jalowym biegu pozwoli oddać temperaturę, z rozgrzanych elementów.

Edytowane przez Alchemik
  • Thanks 1
Opublikowano
Dnia 16.02.2023 o 16:52, iridium3000 napisał:

3 jeśli temperatura silnika wynosi 80-90stopni to muszę czekać aż ostygnie czy mogę zgasić ciągnik. Pytam ponieważ temperatura na wolnych obrotach praktycznie nie spada i czekając 5min zazwyczaj wyłączam ciągnik. 

To normalna temperatura pracy, dla większości silników diesla w tym c-360. Nic nie trzeba chłodzić. 

 

Dnia 16.02.2023 o 16:52, iridium3000 napisał:

1. Jak prawidłowego ruszyć. Chodzi mi oto, że jak puszczam sprzęgło,i zaczynam wciskać gaz, to ciągnik zazwyczaj na drugim zakresie(szosowym z zającem) muli nie może osiągnąć wyższych obrotów. Natomiast gdy przed  puszczeniem sprzęgła dodam troszkę więcej gazu ciągnik żwawo rusza, tylko nie wiem czy to ma wpływu na sprzęgło.

Dla sprzęgła najgorszy jest stan przejściowy więc specjalnie się nad tym nie spuszczaj tylko odpuszczaj sprzęgło najszybciej jak się da. 

Opublikowano

Panowie. Jeszcze tylko jedno mnie zastanawia, czy dobrze robię, że przed puszczeniem sprzęgła do końca, dodaję troszkę gazu(coś jak w samochodzie) żeby płynie ruszyć. Pytam,  ponieważ, puszczenie sprzęgła, potem gaz, kończy się tym że ciągnik muli, nie może osiągnąć wyższych obrotów. Mam nadzieję że jakoś to wytłumaczyłem.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez ilovemtz
      Prosze aby w tym temacie wypowiadali sie posiadacze mtz[nie pronarów].
      My mamy mtz-a z 1983r i ojciec nic złego na silnik nie moze powiedziec wał jeszcze nie byl robiony. Ciagnik zrobil okolo 15000mth nie wiem czy to duzo czy mało. Co prawda ceiknie ale one juz takie sa. Co do awaryjnosci to moge powiedziec ze wiekszosc czesc zaczynamy dopiero teraz wymieniac tj. po 24latach wczesnije nie było potzreby. Co do spalania to jest małe w orce okolo 14l/ha napewno mniej niz ursus czy zetor z tych rocznikow nie mowie o nowych forterrach. Jest mały problrm z czesciami bo nie mozna ich dostac musimy po nie jezdzc do oddalonego o 50km żmigrodu bo nigdzie w poblizu ich nie dostaniemy .Powiedzcie co na ich temat mowia wasi ojcowie czy wy sami. Sami wiecie ze nie taki rusek straszny jak go piszą.
    • Przez AgrostokParczew
      Witam, mam na magazynie kilka czapek oryginalnych Belarus, ciepłe obszyte od środka, jakby ktoś był zainteresowany proszę dzwonić pod 516-220-311 


    • Przez Kulik
      Witam tak jak w temacie w jaki sposób inżynierowie ustalili ciśnienie na siłownik od womu ?? czy ktoś ma taką wiedzę ? proszę nie pisać że ciśnienie wstala króciec wkręcony w monoblok bo sprawdziłem i jest to nieprawdą jedynie co to on utrzymuje stałe ciśnienie na wolnych obr,podejrzewam że musi być coś w rozdzielaczu z elektrozaworami bo przecież ciśnienie idzie bezpośrednio z pompy i w rozdzielaczu zmniejszą może przez jakiś zaworek czy coś.Czekam na ciekawe pomysły
    • Przez Phosgen
      Cześć, wałkowany temat, do kupienia ciągnik w niewielkich pieniadzach.
      Niemam doświadczenia w tego typu maszynach ile według Was mógłby kosztować (chce go po prostu kupić) i proszę o wyrozumiałość pierwszy raz na forum  silnika nie słyszałem, dużo wycieków taki standard rusin 😁


    • Przez kukum
      Witam znalazłem coś takiego https://www.agroinform.com/pl/rynek-arkusz-danych/czesc/czesci-do-ciagnikow/zestaw-do-konwersji-mechanicznej-blokady-mechanizmu-roznicowego-mtz/h_7470875 I interesuje mnie właśnie taka blokada bo powiem szczerze ze nie chce mi się walczyć już z moja oryginalna , myślałem nad pneumatyka nawet ale znalazłem coś takiego jak mechaniczna blokada na dźwigienkę i pytanie moje jest takie czy udało się komuś to ściągnąć z Węgier bo ja nie mogę się wgl z gościem skontaktować 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v