Skocz do zawartości

Pronar - AWARYJNOŚĆ


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Nie wrzucajcie do jednego wora konstrukcji opartych na MTZ i konstrukcji z serii P. To tak jakby porównywać chińskie trampki do sportowych butów z górnej półki, jedne i drugie nakłada się na nogi....

nie porównuj też konstrukcji MTZta do chińszczyzny bo chinolom daleko do białoruskich sprzętów :D

 

 

Tyle odnośnie awarii, ciagnik pracuje na 20ha produkcji roślinnej, pracuje w transporcie, i dosyć ciężkiej uprawie (agregat 3m, pług 4x36 brona talerzowa, ziemie klasy rzadko 1 do 3b czasem 4).

Ja przesiadłem się na niego z C360 i to był komfort, jednak teraz mając już pieniadze kupił bym coś z wyższej półki jakościowej, jednak nie powiem o pronarze złego słowa, bo wart jest swoich pieniędzy i czasem ta prostota mi sie podoba bo młotek, sznurek i jakiś drut i się pojedzie:)

Właśnie - mając takie pieniądze za jakie kupi się pronara (na bazie belarusa) to czy kupi się za nie coś lepszego?

 

PS: żebym miał więcej ziemi to zamiast nowych serii pronarów zainteresowałbym się ciągnikiem Ślązak :D

Opublikowano

Posiadam pronara 1221A 2004r., ma przepracowane 800mth, pracuje na 50ha, głownie ciężka orka i transport 2x przyczepy po 10t, teren z górkami. Spalanie przy orce ok 14l/h.

Jak narazie bez wiekszych awarii, a robiłem:

 

- zawór przedni napęd ( na gwarancji )

- przewody paliwowe ( wymieniłem wszystkie i jest ok )

- kranik w bloku na ogrzewanie ( lekko ciekł 15 pln )

- radio

- i ostatnio zaczął pocić się tylny siłownik :/

- rdzewiejące odblaski lamp i matowiejący lakier

- co o wycieków to ma jeden w okolicy pompy wspomagania, z pod pokrywy rozrządu, od nowości, ale nikt tego nie robił bo jakoś nie było czasu :)

 

a jego problemem jest głośna skrzynia, głownie na 4 najszybszym biegu i nie wiem czy tak one juz mają?

Opublikowano

ja mam 1025 z 2003r ciągnik budzi skrajne emocje ma przepracowane ok 1600mth

wymieniono alternator,czujniki, oś tylnego tuzu (stary typ podnośnika)

w zimę czeka wymiana sprzęgła i wymiana uszczelki pod głowicą uszczelnianie hydr zew (rozdzielacz)

wielki + ceny części i prostota relatywnie małe spalanie

ciągnik strasznie dzielny obejechał by nie jednego zachodniaka niestety złe zestopniowanie skrzyni oraz słaba hydraulika burzą sielski obrazek mimo to jako ciągnik pomocniczy w mocy ok 100PS dla mnie jest ciekawą opcją na pewno lepsza niż maszyny spod znaku czerwonego tryba w tym roczniku

Opublikowano

Mam mtz 82ts, który ma przepracowane 5300mtg i dziś zdarzyła mi sie dziwna rzecz podczas wyrywania drzewa pod obciazeniem poszedl mi dym filtrem powietrza zgasiłem go posprawdzalem olej itp. odpalilem i pracuje normalnie tylko nie wiem co sie moglo stac? ps wiem ze to nie pronar ale silnik przecież ten sam.

Opublikowano

Mam pronara 82SA z 2002 roku ma przepracowane 2500mtg, pracuje na 50ha a co do awarii to;

Urwany wał w silniku koszt z panewkami 3 tys

Spalony alternator wymienili na gwarancji

Wymieniłem wszystkie przewody paliwowe

Pękające przewody od hydrauliki

Teraz zaczął cieknąć olej z półosi

Wymienione 2 akumulatory

Ostatnio spawałem siedzenie bo się rozleciało

Wyginają się ramiona podnośnika

Zaczęła ostatnio cieknąć chłodnica płynu

Czeka mnie wymiana uszczelki pod głowicą

Popsuty stycznik, ten co łączy do rozruchu 2 akumulatory

Blokujące się hamulce

Wymieniona 2 razy tarcza sprzęgłowa

Wyblakła maska

Wymieniłem już kilka razy czujnik ciśnienia oleju w silniku

Maska popękała w kilku miejscach od drgań

Urwany siłownik od kierowania

Wymieniłem kilka przekaźników od kierunkowskazów

Cieknący rozdzielacz

Kilka razy wymieniona świeca płomieniowa

Wymienione tarczki w sprzęgle przedniego napędu

 

To chyba tyle ale i tak jestem zadowolony z tego ciągnika :blink:

Opublikowano

Czyli widzę że ciągniki 4 cylindrowe mają cały czas powtarzające się usterki. Mnie zaczyna denerwować sprzęgło... Ruszajac z agregatem z miejsca z 3l na żłówiu to słyszę jak sprzegło "trzeszczy" i nie wróże mu długiego życia....

A czy komuś wyje/strzela skrzynia (Prona 82TSA skrzynia 14/4) na biegach 1,2,4 (na każdym przełożeniu, czy z reduktorem czy bez) tak "pulsacyjnie"? najbardziej to słychać na 1. Na 3 nawet w dużym obciążeniu jest cisza. Miał ktoś może podobne objawy?

Opublikowano

Mam pronara 82SA z 2002 roku ma przepracowane 2500mtg, pracuje na 50ha a co do awarii to;

Urwany wał w silniku koszt z panewkami 3 tys

Spalony alternator wymienili na gwarancji

Wymieniłem wszystkie przewody paliwowe

Pękające przewody od hydrauliki

Teraz zaczął cieknąć olej z półosi

Wymienione 2 akumulatory

Ostatnio spawałem siedzenie bo się rozleciało

Wyginają się ramiona podnośnika

Zaczęła ostatnio cieknąć chłodnica płynu

Czeka mnie wymiana uszczelki pod głowicą

Popsuty stycznik, ten co łączy do rozruchu 2 akumulatory

Blokujące się hamulce

Wymieniona 2 razy tarcza sprzęgłowa

Wyblakła maska

Wymieniłem już kilka razy czujnik ciśnienia oleju w silniku

Maska popękała w kilku miejscach od drgań

Urwany siłownik od kierowania

Wymieniłem kilka przekaźników od kierunkowskazów

Cieknący rozdzielacz

Kilka razy wymieniona świeca płomieniowa

Wymienione tarczki w sprzęgle przedniego napędu

 

To chyba tyle ale i tak jestem zadowolony z tego ciągnika :D

Wszystkie te awarie są mi bardzo dobrze znane, po za wałem, jak dopisałbym jakie jeszcze miałem to dwa razy tyle co Ty by było :)

Opublikowano

Stało się coś? Ja zapuściłem się z pustą hl'ka pod górkę, ale pod taką górkę gdzie ofroadowcy jeździli i mi poszło filtrem powietrza dymu i nic się nie stało :D

nic sie nie stało na szczęście, tylko troche strachu się najadłem:)

Opublikowano

rzecz normalna podczas przeciążenia na górkach ,na równym zgaśnie, na podieżdzie gdy go przełamie zakopci z filtra ,nic wielkiego ,specyfika gór,roztocza lubelskiego i wyżyn

Opublikowano

witam ja chcialbym powiedziec ze zmienilem juz zdanie na temat mojego pronara 1221A

na wiosne bylem wsciekly ze poszla mi ta pompa hydrauliki

a teraz robilem nim 240 mth i wszystko smiga elegancko jestem bardzo zadowolony i uwazam ze wart jest swojej ceny

ale przydala by sie troszke lepsza skrzynia biegow zedby polbiegi byly bylo by idealnie :):P

Opublikowano

jestem właścicielem Pronara 1221A z 2004 roku 3000mth. Ciągnik do początku roku głównie pracował z czynnym agregatem uprawowo siewnym famarol oraz gruberem i w transporcie 1x 10 ton lub 2x 10 ton. Przez ten czas użytkowania dotknęły go następujące awarie:

-cieknący rozdzielacz (przez cale życie ciągnika)

-spalona taśma służąca do włączania WOM (3x)

-przetarty przewód zasilający tylny rozdzielacz od TUZ

-zawieszony elektrozawór włączający przednią oś

-pęknięta sprężynka (jak w długopisie:) w rozdzielaczu od TUZ co go unieruchomiło

-odklejające się szyby od ramy kabiny

-zużyte hamulce (prawdopodobnie z winy urzytkowania)

 

Podsumowując, uważam że ta konstrukcja dobrze nadaje się do prac transportowych, prac pociągowych (pług, gruber, agregat bierny) natomiast zupełnie nie nadaje się do współpracy z maszynami które mocno obciążają WOM. Bo mimo dość dobrej mocy na WOM to palenie się taśmy powoduje poślizg aż w końcu zatrzymanie wałka. Uważam, że w stosunku do swojej ceny za jaką go kupiłem to jest to dobry ciągnik. Jeżeli ktoś dobrze podpasuje jego przeznaczenie i nie przeszkadza mu koszmarna jakość wykonania polskich detali (np. deska rozdzielcza, błotniki, dźwignie sterowania TUZ, hydrauliki) to będzie z niego zadowolony ;)

 

Aha zapomniałem dodać że jest on wg mnie oszczędnym ciągnikiem:)

Opublikowano

Pronar 82SA 2004r

U mnie dolegają

-Słabe hamulce (nie równo kola hamują)

-Cieknąca chłodnica (małe ubytki ale i tak plama na posadzce wkurza ;) )

zalety

-Ekonomiczność (spalanie porównywalne do zetora 77xx)

-Uciąg (około 4,3t wagi)

-Mocny podnośnik (pompa 45l, 4500kg udźwigu)

-To co wywyższa go nad znane i drogie marki np MF to oddzielny zbiornik oleju do hydrauliki (chyba tylko fendt to jeszcze ma)

-elektro-hydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego)

 

Kabina rzeczywiście trochę tandetnie wykonana (za dużo plastiku) ta polska oczywiście

I podzielam zdanie piszących wcześniej że najwięcej krzyczą o mtz złego ci co ich nie maja a jedynie coś o nich słyszeli.

Uważam że za takie pieniądze to dobry i warty uwagi ciągnik. Prosty, silny, ekonomiczny, i w miarę trwały (silnik praktycznie niezniszczalny dla normalnego użytkownika)

 

Nie ukrywam że droższe marki są lepsze ale rozmawiamy tu o innym przedziale cenowym

Powyższe porównania to takie jak by postawić rometa czy jawke (wychowaliśmy się na nich i mimo częstago dłubania przy nich cieszyliśmy się z jazdy bo rówieśnicy jeździli rowerami :) ) kolo nowego skutera (honda czy yamaha)

Opublikowano

Weź na ten przykład m-f

jak ludzie mówią że tam o olej w skrzyni trzeba dbać prawie bardziej niż o ten w silniku.

A polska rzeczywistość to taka że przyjdzie ktoś zdezelowaną c360 (bez urazy dla posiadaczy to tylko przykład) co olej gubi co chwile coś dolewa, w skrzyni ma bełty i chce przyczepy. Dasz mu a później ci te rzygi z siłownika do skrzyni m-f się wleją.

@kris19911 Jeśli to według ciebie jest zaleta to wybacz ale nie wiesz co mówisz. ;)

Ale podaj wady takowego rozwiązania i uzasadnij je w podobny sposób jak ja. pozdro

 

W starych mtz tych jeszcze przywożonych do nas ze wschodu w całości w skrzyniach był taki olej gęsty i lepki i biegi nie zgrzytały, a przynajmniej nie tak jak większość mówi, ludzie przez nadgorliwość zmieniali ale na gorszy bo owego nie było można znaleźć i zaczynały się problemy z biegami (to tak w ramach ciekawostki)

Opublikowano

Akurat w Pronarze jest to wadą ponieważ:

-Olej z początku to był zwykły superol

- na krótkich polach gdzie trzeba często podnosić maszynę bardzo szybko grzeje się olej, ale jeszcze w tym układzie można pracować, ale

_ np przy radliniarce gdzie przyjdzie napędzać silnik hydrauliczny to 30 minut pracy i postój....

Zgadzam się że w skrzyni wtedy olej jest jak kryształ (bynajmniej u mnie) ale przy maszynach wymagających sporo pracy hydrauliką niestety aleciągnik nie wytrzymuje....

Opublikowano

No z tym napędzaniu to przyznaję że masz racje i zwracam honor więcej oleju w większym zbiorniku grzeje się dłużej niż w małym zbiorniku mała ilość ;)

Co do superolu to u mnie też jest ale mam zamiar wlać coś co mam w pozostałych (hipol lub jak w same coś podobnego do akrosa bo władnimirec to wszystko może przepompować :) )

I może zrobie dodatkowy zbiornik na olej do wspomagania czyli superol)

 

Właśnie

W klasycznych mtz (czyli tych starszych do 97-8 roku chyba) był dodatkowy zbiornik na olej orbitrolu czyli tan sam co w silniku po to by w przypadku puszczenia uszczelki pompy orbitrolu olej przedostający się do silnika nie spowodował uszkodzenia.

W Polsce jak to Polacy wycwanili się i żeby trochę zaoszczędzić zubożyli kacapa i wlali superol czyli ten co do silnika do zbiornika oleju hydraulicznego i tak ułatwili życie polakom którzy w większości do swoich wysłużonych sprzętów lali hipol. A jak wiemy superol nie za bardzo lubi hydraulikę. :rolleyes:

Opublikowano

Dokładnie, no Ja mam Deutza i pasuje właśnie wymienić superola na Akrosa, ciekawe jak Akros bedzie się zachowywał przy większym wysiłku. Ja myślałem żeby zrobić dodatkowy zbiornik tak z 30 litrów i podlaczyć do obiegu u umocować z przodu, ale nie wiem jak w domu zareagują na mój pomysł ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez sandrii
      witam mam taki problem nie potrafimy odkręcić tej śruby a moze się to wybija? zawleczka wyciągnięta i nic klucz udarowy nie daje rady nawet 
      jest to śruba to drążka zmiany biegów 


    • Przez sandrii
      Przychodzę z pytaniem jak te tuleje wymienić podobno trzeba tylko odkręcić drążek i wszystko pozdejmowac niby prosta robota ktos to robił w Pronar 82a? moze coś więcej powiedzieć na jakie tulejki wymieniał i cos przy okazji 
      chce je wymienić zeby ten drążek tak nie latał i biegi lepiej wchodziły 
    • Przez donmateo246
      Cześć, od dłuższego czasu zmagałem się z problemem oświetlenia przedniego, reflektorów. Niestety orginalne nie zdawały egzaminu. Nie były szczelne, a wilgoć oraz kurz doprowadzały do szybkiego łuszczenia się chromu na odbyłysniku. Niestety wymiana nie pomagała, ponieważ problem się powtarzał. Po przygodzie na przegląd udało mi się znaleźć motywację i opracować ramki oraz rozwiązanie pozwalające zainstalować zamienniki od firmy wesem, które są tańsze i szczelne. Jest to wydruk 3D jeśli ktoś ma problem podobny do mojego to chętnie pomogę.


    • Przez Krizh
      Witam, czy znajdzie się na Forum ktoś posiadający traktor Pronar Zefir 85 wraz z przednim tuzem? Potrzebuję zdjęć mocowania takiego elementu (czy tylko z przodu na 12 śrub czy też idzie jakaś ramka do tyłu traktora). Z góry dziękuję. 
    • Przez piotrkacz
      witam wszystkich kupiłem pronara 5135 czy ktos coś rzuci na forum co to za maszyna .ogólnie 2007 r 5135 silnik iveco
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v