Skocz do zawartości

News

  • wpisów
    3126
  • komentarzy
    244
  • wyświetleń
    1781768

Współtwórcy bloga

Jak zaoszczędzić do 5 tys. zł rocznie na paliwie na przykładzie ciągnika John Deere 7R


 

C

iągniki John Deere serii 7R stały się jednymi z najważniejszych w segmencie dużych maszyn. Cechują się one niską masą własną i jednoczesną wysoką mocą znamionową. Maszyna ta w wariancie 7R 350 została uhonorowana nagrodą „Tractor of the year 2022”.

 

Dobry rok dla ciągników

Rok 2021 był udanym czasem na rynku ciągników. Rynek wszystkich ciągników urósł o około 30 proc. rok do roku, a wśród dużych maszyn wzrosty są jeszcze bardziej widoczne. Był to również bardzo dobry czas dla firmy John Deere – dwa ciągniki na pięć sprzedanych w Polsce powyżej 300 KM to John Deere, a sprzedaż ciągników John Deere powyżej 200 KM urosła w stosunku do roku poprzedniego o 25 proc. Ważną pozycję na rynku stanowią ciągniki serii 7R. Skąd wysokie zainteresowanie tymi maszynami?

- Ciągniki te cechują się niską masą własną i jednoczesną wysoką mocą znamionową zapewniają wyjątkową gęstość mocy ciągnika 7R. Ten zwinny ciągnik nie tylko zwiększa prędkość przejazdów, ale także bezpośrednio wpływa na szybszy rozwój firmy - mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.

Ciągniki serii 7R cechują się sporą uniwersalnością, można je wykorzystać zarówno w transporcie, jak i ciężkich pracach polowych. Odpowiedni dobór obciążenia dodatkowego pozwala zaoszczędzić ponad 5 000 zł w skali roku!

EZB2.jpg

7R w transporcie i pracy polowej – porównanie

W listopadzie ciągnik John Deere serii 7R został poddany szczegółowemu monitoringowi dzięki aplikacji JDLINK Dashboard dostępnej na platformie MyJohnDeere pod względem pracy bieżącej. W sumie zbadano dane dotyczące ponad 400 godzin pracy maszyny, często nawet powyżej 23 godzin na dobę, co ilustruje poniższa grafika.

grafika_1-1 (1).jpg

Jakie wnioski płyną z tych obserwacji? Okazało się, że ciągnik spędził wiele godzin z dużą przyczepą przeładowczą, przez co zużycie paliwa w transporcie jest zbliżone do zużycia paliwa w pracach polowych. Szczegółowe porównanie znajduje się poniżej:

grafika__2-1.jpg

Potwierdza to również wykres obciążenia silnika:

 grafika_3-1.jpg

Pakiet obciążenia – co daje w praktyce?

Jeszcze podczas spotkania prasowego w trakcie tegorocznego Agro Show John Deere zaprezentował również pakiet obciążenia pozwalający zoptymalizować masę ciągnika bez opuszczania kabiny, dedykowany ciągnikom serii 7R.

– Ciągniki serii 8R i większe są dedykowane do prac ciężkich polowych i same w sobie są ciężkie (14-20 t). Tymczasem należy zauważyć, że każda tona przewożona oznacza dodatkowy spalony litr paliwa więcej na godzinę. Pakiet dodatkowego obciążenia to rozwiązanie, które w szybki sposób pozwala nam zoptymalizować masę. Sprawdziliśmy to w pracy ciągnika serii 7R. Tym samym przyjmując, że dzięki zmniejszeniu masy ciągnika o 1 tonę możemy zmniejszyć zużycia paliwa w transporcie o 1 litr możemy założyć, że ciągnik pracujący 500 godzin w transporcie rocznie zdejmując EZBallast (w zamian za jeżdżenie z tym obciążeniem na stałe jako obciążniki w koła) możemy liczyć na oszczędności rzędu 5 100 zł rocznie (1,7 litra bo 1700 kg * 500 godzin i to razy 6 zł/litr) – dodaje Szymon Kaczmarek, który uzasadnia też dlaczego system EZBallast jest tak ważny. – W codziennej pracy zależy nam, by dysponować możliwie najlżejszym ciągnikiem w transporcie i możliwie najcięższym w pracach polowych. Stąd też tak istotne jest sprawne zakładanie i zdejmowanie obciążenia. Zdejmowanie i montaż obciążników z kół trwa jednak zbyt długo, żeby ciągnik mógł być zawsze zoptymalizowany do prac transportowych. Tutaj rozwiązaniem jest EZBallast!

Dodatkowo modele serii 7R w wyposażeniu standardowym posiadają JDLink (od 6155M-6195M i serie 6R, 7R, 8R i 9R), który pozwala analizować czas pracy operatorów (na przykład, ile czas ciągnik był odpalony bezczynnie, poślizg ciągnika, pracę układu oczyszczania spalin (ile cykli regeneracji zostało ukończonych/ile przerwanych) i układu hydraulicznego, dane dotyczące pracy na AutoTrac, pracy w różnych trybach przekładni, dane dot. temperatur płynów eksploatacyjnych.

Dzięki temu rozwiązaniu możemy dokonywać wyżej wymienionych analiz pracy maszyny, bezprzewodowo wysyłać stworzoną dokumentację, czy też udostępniać mapy pokrycia pomiędzy maszynami w czasie rzeczywistym (co jest kluczowe do działania między innymi kontroli sekcji w dwóch opryskiwaczach pracujących na jednym polu). Analiza zużycia paliwa, czy obciążenia silnika to nie jedyne parametry do których mamy wgląd.

r4g077095_rrd.jpg

Branżowa nagroda potwierdzeniem świetnych opinii użytkowników

Ciągnik John Deere 7R 350 AutoPowr zaimponował 26 dziennikarzom z 25 europejskich krajów i został nagrodzony tytułem „Tractor of the year 2022”. Doceniono przede wszystkim:
·       technologię pokładową i pakiet automatyki;
·       szeroką, przestronną kabinę zapewniającą kierowcy maksymalny komfort;
·       doskonałe osiągi w polu;
·       wysoką wydajność;

·       układ kierowniczy ActiveCommand Steering 2 (ACS 2);
·       system dociążenia ciągnika EZ Ballast.

Jak czytamy w uzasadnieniu na oficjalnej stronie konkursu: „EZ balast umożliwia automatyczny montaż i demontaż 1700 kg balastu, co rewolucjonizuje sposób, w jaki rolnicy i wykonawcy mogą zarządzać balastowaniem (bez zbędnego wysiłku i straty czasu), aby indywidualnie dostosować ciągnik do każdego zadania, zapobiec ugniataniu gleby lub w razie potrzeby poprawić trakcję”.

Również możliwość dociążenia potwierdzali jako główny atut użytkownicy, w tym Damian Matejka który testował maszynę w południowej części Polski od sierpnia do końca listopada.

- Maszyna pracowała przy siewie. Warunki były ciężkie, pracujemy na grząskim i górzystym terenie. Dlatego też dociążenie do 15 ton miało kluczowe znaczenie, a zdjęcie obciążnika w transporcie zmniejszało zużycie paliwa – skomentował pan Damian.

 

Źródło: informacja prasowa John Deere Polska

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v