Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

skrzynia HEXAKTIV w Claas jest to skrzynia DYNA 6 z Massey Fergusona - dokładnie to samo - claas kupuje od MF i dokreca silnik J.D

to na wypadek gdybys potrzebował części

Opublikowano

czyli dobrze trafiłem w pierwszym poście mówiąc że to ta sama skrzynia jak w massey'u. ciekawy jestem jak wygląda spalanie w tych claasach. macie jakieś własne dane odnośnie spalania???

Opublikowano

a więc claas już na podwórku od piątku. generalnie bez większych niespodzianek. znajomy handlowiec z techkomu stwierdził że jest to praktycznie pierwszy arion. (niby taka przejściówka) skrzynia hexashift posiada automatykę hexactiv. można jechać dodając tylko gazu choć jak dla mnie automat przerzuca biegi przy zbyt wysokich obrotach i pewnie będę zmieniał ręcznie. nie ma żadnych szarpnięć. każdy bieg przerzuca się płynnie. po przejściu na wyższą grupę automatycznie dobiera bieg do prędkości jazdy. generalnie fajna przekładnia i myślę że będzie wygodna w użytkowaniu. mankament jaki bym poprawił to ten przycisk od uwroci a mianowicie to że jak się go wdusi to zmienia biegi na wolniejsze po kolei a moim zdaniem powinno być to tak zrobione że po jego wciśnięciu powinien od razu wskoczyć bieg który zaprogramujemy. mam nadzieje że wiecie o co mi chodzi. skręt też powinien być lepszy bo w porównaniu do case'a czy john deere'a to claas biednie pod tym względem wygląda

Opublikowano

Mój Ares na tej skrzyni ma zrobione 5600H z czego 1200H sam zrobiłem i skrzynia chodzi bardzo dobrze zero śladów zużycia przynajmniej ja jako użytkownik ich nie zauważam. Wszystkie półbiegi wchodzą tak samo więc póki co mogę polecić tą skrzynie

Opublikowano

Koledzy, potrzebuję Waszej pomocy i informacji zwrotnej jak to działa u Was - w starszych i nowszych HexaShiftach. 

To długi tekst, ale opisuję dokładnie problem i potrzebuję Waszej pomocy do wpłynięcia na dużą korporację, która dała mi odczuć, że ma mnie gdzieś.

Kupiłem nowego Ariona 630 z automatyczną skrzynią HexaShift ("zakresy" A-D to biegi mechaniczne zmieniane przez robota, 1-6 biegi zmieniane hydroelektronicznie ), mam jeszcze miesiąc gwarancji, po przepracowaniu 200 motogodzin spadła euforia nowym cackiem i dostrzegłem programowy błąd w skrzyni.

Poruszyłem dealera, Inspektora Caas, Product Managera Claas, opowiedziałem o problemie. Ogólnie było zrozumienie problemu, potwierdzenie, że nie działa to tak jak logicznie powinno i była chęć pomocy. Wysłano info do fabryki we Francji, wróciła zwrotka, że tak ma być bo ktoś tak sobie założył - mimo że w instrukcji nikt nie opisał, że ma być inaczej i wszyscy teraz kolejno jak w efekcie domino mówią, że jednak jest git. "Obiecano" mi, że ktoś będzie sprawę monitorował...;)

Ogólnie zasada działania automatycznej skrzyni biegów polega na tym, że ruszamy z 1, kolejno dodawane są biegi do optymalnego, a po zatrzymaniu się skrzynia czeka znów z biegiem 1. Logiczne, prawda? No niestety dla Claasa  w trybie szosowym to jest logiczne, a w trybie polowym już nie.

Mam w komputerze ustawiony bieg rozruchu C1 i bieg startowy C1. Optymalny bieg do ruszania dla mnie i był ustawiony fabrycznie.

W trybie szosowym ładnie rusza z C1, dodaje sobie biegi do C6, później zmiana zakresu na D2 (2 - bo jest nakładka) i tak do D6 (do tego wrócę*). Wciskam sprzęgło i hamulec, zatrzymuję się, automatycznie zmiana na D1 i po ułamku sekundy na C1. W momencie zatrzymania się ciągnik czeka na mnie na biegu startowym C1 bym mógł bezpiecznie ruszyć i jechać dalej. Super. Dodam jeszcze, że na postoju można ustawić chwilowo bieg niższy, ale nie da się ustawić biegu wyższego, np. wiemy, że w danej chwili będzie mu bardzo ciężko to zbijamy sobie do B2 i ruszamy. Po zatrzymaniu się znów będzie na nas czekać bieg startowy C1. Logiczne, praktyczne, polecam (poza * - do której wrócę);)

Problem 1.
W trybie polowym bieg startowy już nie obowiązuje - niezgodnie z logiką i instrukcją obsługi (w instrukcji jeśli coś działa w jakimś trybie, a w innym nie działa to jest to zaznaczone,  że tam i tam nie działa, w tym wypadku nic nie zaznaczono, bieg startowy ma działać w trybie automatycznym i kropka), ale zgodnie z linią obrony marki Claas. Dwa logiczne elementy - brak możliwości zmiany zakresu i ograniczenie biegu maksymalnego - czyli jak ruszamy z Zakresu B to jedziemy tylko na B, jak na C to tylko na C. A jeśli C5 to za szybko to ograniczamy sobie do C4 i ciągnik automatycznie nie doda sobie biegu powyżej C4. Problem polega na tym, że jak jadę sobie np. z agregatem na C4 i zatrzymam się to skrzynia nie zbije biegu do ustawionego przeze mnie C1. Podczas ruszania albo ciągnik dusząc się dopiero zredukuje bieg, albo ja muszę do zbić ręcznie. Po zbiciu biegów ręcznie obniżamy też bieg maksymalny i automat już nie dodaje biegów i przestaje pełnić funkcję automatu, bo i tak wszystko już robimy ręcznie. Przecież przy ciężkich pracach wielokrotnie ruszmy i hamujemy, to chyba logiczne, że ciągnik z automatyczną skrzynią powinien czekać na nas z biegiem do ruszania a nie na biegu do którego się rozpędziliśmy.

Claas twierdzi, że przecież jest bieg uwrociowy (taki dodatkowy przycisk, który zmienia działanie skrzyni automatycznej i pozwala jej zmieniać biegi niezależnie od obrotów i obciążenia). Jadąc z prasą czy opryskiwaczem przyda się do redukcji biegu by wolniej (na niższym biegu) wykonać manewr z utrzymaniem obrotów. Wykonując ekonomicznie manewr z pługiem czy agregatem pozwala na jazdę na niskich obrotach i wyższym biegu i tu działa fajnie - biegi się dodają na wyższe automatycznie pomimo, że mamy małą prędkość obrotową silnika. Super. Ale nie rozwiązuje to nadal problemu ruszania. 

Podsumowując Problem 1 - skrzynia nie redukuje biegów po zatrzymaniu do biegu do ruszania i redukuje biegi tylko gdy ciągnik się dławi albo podczas jazdy puścimy gaz i obroty spadną do jałowych.

Problem 2. ten od gwiazdki *

Jadąc tym ciągnikiem pod górę z dużym obciążeniem w trybie automatycznym drogowym nie ma możliwości redukcji biegu (co jest dostępne w trybie polowym). Skrzynia osiągając pewne (automatyczne lub ustawione) obroty zmienia biegi aż do ostatniego. Należy wyłączyć zupełnie tryb automatyczny by zredukować bieg. Guzik jest umieszczony w podłokietniku pomiędzy innymi takimi samymi w dotyku guzikami. Dla pewności trzeba spojrzeć na niego przed wciśnięciem. Nie rozumiem dlaczego Claas zabrał opcję redukcji biegu maksymalnego w trybie drogowym, zabawa w wyłączanie trybu automatycznego stwarza niebezpieczeństwo na drodze bo operator na krętej górzystej drodze musi odwróci uwagę w poszukiwaniu guzika zamiast po prostu zredukować bieg i tyle. A zatrzymując się dynamicznie w trybie manualnym trzeba przeklikać wszystkie biegi - bez sensu.

Dodam tylko, że starsza skrzynia QuadraShift jaka jest umieszczona w ciągnikach Ares 816 i tego typu działa bez problemu. Zawsze ruszasz z hydraulicznej 1, a bieg maksymalny możesz ograniczyć i nie ma to znaczenia czy jesteś na polu czy na drodze. No nie zmieniają się zakresy bo tam to jeszcze nie było zautomatyzowane i mechanicznie niedostępne. W nowych skrzyniach zmiana z trybu polowego na drogowy powinien być ograniczony tylko do blokady zmiany zakresu podczas jazdy w trybie polowym i tyle.

Otrzymałem od Claasa info, że jestem pierwszą osobą, która zauważyła i zgłosiła taką uwagę do skrzyni. Jeśli więcej osób zgłosi ten problem do serwisu lub najlepiej do inspektora Claas (do którego mam przekazać numer zainteresowanym) to problem mogą naprawić zmieniając i aktualizując oprogramowanie skrzyni. Jeśli będę jedynym, który to zgłosił to nikt nie będzie modyfikować oprogramowania. 

Dzięki za przeczytanie, będę wdzięczny za merytoryczną odpowiedź i zainteresowanie tematem.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez andrz17xd
      Witam wszystkich tutaj na forum. Piszę tutaj bo chciałbym się was poradzić w pewnej sprawie, a szczególnie chodzi mi o użytkowników którzy posiadają kombajn claas dominator 85. Chciałbym się dowiedzieć od czego służy lampka zaznaczona w kółeczko na zdjęciu. Domyślam się, że służy ona do retromatu, ale chciałbym się dowiedzieć co dokładnie ona sygnalizuje?


    • Przez mumin0121
      KOLEDZY KTO POMOZE CO TO ZA KONTROLKA POD NUMEREM 10 ZASWIECILA SIE NA GORACYM SILNIKU I PISZCZAL SYGNAŁ
    • Przez Grzechooo
      Witam, Urwał mi się wytrząsacz w Senatorze i mam pytanie czy może ktoś wie czy taki wytrząsacz pasuje np z Mercatora lub protektora? czy były jakieś różnice w wytrząsaczach? jeśli tak to z czego jeszcze mogę go dobrać.?
    • Przez Atari
      witam. mam problem z brakiem świateł w ciągniku. bezpieczniki sprawne. cała elektryka w ciągniku działa półbiegi podnośnik kierunki itd. co może być przyczyną?
    • Przez Szron88
      Witam.
      Sąsiad poprosił mnie o pomoc przy kupnie kombajnu. Sam posiadam JD 1065 i z Claasem nigdy nie miałem doczynienia. Prosiłbym użytkownikow dominatorów na co zwrócic szczególnie uwage bo jednak claas sie troszke różni od JD. Wyjazd na oględziny jutro rano więc mało czasu na zbieranie informacji. Z góry dzieki za pomoc.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v