Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A co do mojej poprzedniej odpowiedzi, chciałbym dla wyjaśnienia dodać że moc znamionowa często jest podawana jako moc osiągana przy znamionowych obrotach silnika, czyli maksymalnych w czasie pracy, a wiadomo że moc maksymalną najczęściej osiąga się przy niższych obrotach niż znamionowe [maksymalne], dlatego nie zawsze warto kręcić silnik do końca bo to mocy nie daje :rolleyes:

Opublikowano

tak czytam temat i jedno dorzuce od siebie... Ktoś pisał że w dowodzie rejestracyjnym w JUMZ'ie ma wpisane 65KM... OK ale ja mam forda 4610 sprowadzonego z Danii i w dowodzie mam 83KM choć ciągnik ma ok 63 :P także to co jest w dowodach to nie zawsze jest prawda ;)

Opublikowano

Jaaa pisałem o moce z diwodu, która wynosi 47 KW, w książce od JUMZa jest to samo więc na tej podstawie to napisałem, a co do niektórych przypadków danych z dowodów-fakt, są banalnie śmieszne;)

Opublikowano

Zapytałem się eksperta do spraw jumza i napisał mi to SA TO STARE SILNIKI JUMZ - 6 D-65 -O TEJ MOCY JAK NAZWA WSKAZUJE ,KIEDYŚ BYŁY SILNIKI O OZNACZENIU D-48 -PIERWSZE WYPUSTY JUMZ KTÓRE JESZCZE CHODZĄ NA NASZYCH TERENACH -ŚREDNICA TŁOKA F-105 A NIE F-110,SILNIKI BELARUSA KTÓRE SĄ MONTOWANE W MTZ-TACH BELARUSACH,FARMERACH PRONARACH I NOWYCH JUMZACH MAJĄ MOC OD 80 KM DO 105 KM 4-CYLINDRY-MIŃSKIJ MOTORNYJ ZAWOD

Gość Profil usunięty
Opublikowano (edytowane)

No i po co się kłóciłeś przez trzy strony? Jak i tak wyszło na nasze. A ze mtz, pronar i farmer (oczywiscie nie wszystkie) mają silniki białoruskie to nie od dziś wiadomo. A co do nowych jumzów moze i pakuja tam silniki 80km i wieceh, ale w Polsce nowego jumza jeszcze nie widziałem.

Edytowane przez zenekc330
Opublikowano

ale zadyma czytalem tylko ostatnia strone i pozwole sie wtracic i pochwalic JUMZA mialem go kiedys przez 3 lata przesiadlem sie na niego z C-360 i dla mnie to byl meksyk z plugiem trojka latal po ciezkiej madzie jak chcial,piec ciezkich bron na piachu nie problem,silnik spalal kazde swinstwo z wyjatkiem wody,ani jednej szyby,ani jednego swiatla,akumulator w kabinie palilnawet przy -20,az pewnego razu poszla albo uszczelka pod glowica albo pekla tuleja nie wiem ale woda poszla w olej,zasypalem uszczelniaczem pomoglo na pol roku,powtorka to go troche porozbieralem i poszedl w kat podworka,odstal rok i gosc go kupil za 1000 zloty,wyremontowal i poslal w swiat dodam ze ja czorta-boze jaki byl brzydki-dostalem za darmo :)

Opublikowano

no faktycznie trochę zamieszania , ale może lok ma rację ;) he he , jeśli tak to przeslij nam jakieś fotki z orki jakimś czteroskibowym dużym pługiem i pochwal sie jak szybko ci poszło, o ile ruszyłeś wogóle ;) to powinno całkowicie rozstrzygnąć spór

Opublikowano

Dobrze piszesz @Kulik - Moc powinien mieć zazwyczaj 68km lub te 70km... Czasami widać gdzies pisze 80km że ma? Niby z czego ? :P Ale nie no dużo osób mówi że Jumz potrafi być silniejszyy od 80tki.. Nie wiem czy to prawda ale wszystko możliwe...

Opublikowano (edytowane)

Poszperałem po rosyjskojęzycznych stronach i wyczytałem, że JUMZ6 był kontynuacją modelu MTZ-5 z niewielkimi zmianami i produkowano (a w MTZ produkowano model MTZ-50) go w fabryce gdzie zasadniczą produkcją były rakiety kosmiczne(taka cywilna przykrywka). Rosjanie podają moc silnika D65(występował w wersjach rozruchu na silnik i rozrusznik) w postaci 60+5 i według SAE 70KM. Ponoć wersje budowlane miały te mocniejsze silniki - nie udało się tego potwierdzić - na razie.

Edytowane przez zorzyk2
Opublikowano

Ile koni ma Jumz 6 AM to w przybliżeniu wyjaśnione.  

Jednak w niejednym miejscu można spotkać informację, że silnik D-65 w JUMZe ma maksymalny moment obrotowy 220Nm.

Np. w tym pierwszym z brzegu artykule:

źródło:

 https://www.agrofakt.pl/jumz-6-ciagnik-rolniczy/

 

Tylko jak się spojrzy, to wydaje się on podejrzanie niski, jak na silnik o tak dużym skoku tłoka i mocy maksymalnej 60 koni przy tak niskich obrotach.

Może to moment obrotowy dla mocy maksymalnej?

To wrzucamy w kalkulator z jakiejś stronki , albo podstawiamy do wzoru na moment obrotowy, przy znanej mocy i obrotach.

moment = 9550 * moc / obroty
moc [kW]
obroty [obr/min]
moment [Nm]

9550 x (60/1.3596) / 1760   co daje w przybliżeniu 240Nm    

Czyli 220Nm nie może fizycznie być maksymalnym momentem obrotowym, jak mamy dla 1760 obr/min (czemu nie 1750 jak większość źródeł?) 240Nm momentu.

Jak podstawimy 65 koni i 1750, jak w niektórych źródłach  to dostajemy 260Nm. Czyli autor napisał sporą część artykułu i popłynął opierając się ma błędnych danych.

(Strzelam, że ktoś kiedyś zinterpretował moment dokręcania stopy głównej wału jako maksymalny moment jaki generuje silnik. Właśnie stopy główne przykręca się z momentem 220Nm)

To szukamy w instrukcjach co tam piszą o mocy i momencie silnika d65 dla różnych wersji ciągnika Jumz 6 do lat 90:

 

Wszędzie widać tą samą wartość opisaną jako  ,,Nie mniej niż" 27.5 daNm (kGm)  ->  275Nm. (szkoda, ze nie ma podanego dla jakich obrotów)

 

Ciekawa jest też moc dla tych wersji (wiadomo, że z czasem mogło się wszystko trochę zmieniać):

- 60koni według DIN i 70 według SAE (szkoda, że nie ma według których dokładnie norm)

- opis, ze moc z plusem to moc po docieraniu przez 60 godzin (czyli w zdrowym dotartym ciągniku to 60+5 koni = 65)

- moc maksymalna na WOM 57+4.7 konia.

Przykładowe tabliczki silnika z mocą:

1672644986685.jpg.0cf1973203d823bb8bc077a3ea076419.jpg

images-17.jpeg.87240f9fdd8e3cf74c93786c1905be01.jpeg

 

Co do innych mocniejszych, późniejszych  wersji silnika D65, nie koniecznie w JUMZ to były:

Д-65НТ1 (turbodoładowany 80 koni) 

РМ-80 (w wersji wolnossącej  i turbodoładowanej, oba 80 koni) (nie wiem, czy się różni czymś od Д-65НТ1, bo często nazwy występują razem, z druga nazwą w nawiasie )

Д-65МТ1 ( turbodoładowany 105 koni)

РМ-120 ( turbodoładowany 120 koni)

 

 

 

 

 

0.jpg

123.jpg

12.jpg

12.jpg

Opublikowano (edytowane)

Mułowaty, czyli? 

Łatwo schodził z wysokich obrotów? 

Jak miał ciężko, to nie chciał się wkręcać na wyższe obroty? 

Może poprostu przeszkadzał niski zakres prędkości obrotowej silnika?

Może coś technicznie niedomagał i poprostu nie miał mocy nawet tych 60 koni przy 1750obr/min?

 

275Nm to w sumie mały moment obrotowy dla silnika o skoku tłoka 130mm i pojemności 4.94 litra.

To dla d-65  55.5 Nm z litra.

Więcej przy podobnym skoku mają silniki ciagnikow:

C360 3p  -66

Case 956xl - 60.5

C385      -58.8

MTZ 82 (d240)   -56.4

T25 (d21a1)   -57.8

Zetor Super  -57.7

ZT 303.           -64

Minimalnie mniej mają silniki

D50  (MTZ)    -54.7

D60 (MTZ)     - 55

 

 

Edytowane przez Alchemik

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez ilovemtz
      Prosze aby w tym temacie wypowiadali sie posiadacze mtz[nie pronarów].
      My mamy mtz-a z 1983r i ojciec nic złego na silnik nie moze powiedziec wał jeszcze nie byl robiony. Ciagnik zrobil okolo 15000mth nie wiem czy to duzo czy mało. Co prawda ceiknie ale one juz takie sa. Co do awaryjnosci to moge powiedziec ze wiekszosc czesc zaczynamy dopiero teraz wymieniac tj. po 24latach wczesnije nie było potzreby. Co do spalania to jest małe w orce okolo 14l/ha napewno mniej niz ursus czy zetor z tych rocznikow nie mowie o nowych forterrach. Jest mały problrm z czesciami bo nie mozna ich dostac musimy po nie jezdzc do oddalonego o 50km żmigrodu bo nigdzie w poblizu ich nie dostaniemy .Powiedzcie co na ich temat mowia wasi ojcowie czy wy sami. Sami wiecie ze nie taki rusek straszny jak go piszą.
    • Przez AgrostokParczew
      Witam, mam na magazynie kilka czapek oryginalnych Belarus, ciepłe obszyte od środka, jakby ktoś był zainteresowany proszę dzwonić pod 516-220-311 


    • Przez Kulik
      Witam tak jak w temacie w jaki sposób inżynierowie ustalili ciśnienie na siłownik od womu ?? czy ktoś ma taką wiedzę ? proszę nie pisać że ciśnienie wstala króciec wkręcony w monoblok bo sprawdziłem i jest to nieprawdą jedynie co to on utrzymuje stałe ciśnienie na wolnych obr,podejrzewam że musi być coś w rozdzielaczu z elektrozaworami bo przecież ciśnienie idzie bezpośrednio z pompy i w rozdzielaczu zmniejszą może przez jakiś zaworek czy coś.Czekam na ciekawe pomysły
    • Przez Phosgen
      Cześć, wałkowany temat, do kupienia ciągnik w niewielkich pieniadzach.
      Niemam doświadczenia w tego typu maszynach ile według Was mógłby kosztować (chce go po prostu kupić) i proszę o wyrozumiałość pierwszy raz na forum  silnika nie słyszałem, dużo wycieków taki standard rusin 😁


    • Przez kukum
      Witam znalazłem coś takiego https://www.agroinform.com/pl/rynek-arkusz-danych/czesc/czesci-do-ciagnikow/zestaw-do-konwersji-mechanicznej-blokady-mechanizmu-roznicowego-mtz/h_7470875 I interesuje mnie właśnie taka blokada bo powiem szczerze ze nie chce mi się walczyć już z moja oryginalna , myślałem nad pneumatyka nawet ale znalazłem coś takiego jak mechaniczna blokada na dźwigienkę i pytanie moje jest takie czy udało się komuś to ściągnąć z Węgier bo ja nie mogę się wgl z gościem skontaktować 

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v