Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam! Mam taki temat do dyskusji;  Oringi na tulejach w Zetorach. Wiadomo że dość często padają w Zetorach uszczelnienia tulei silnikowych.  Jak myślicie dlaczego tak jest? Z mojego doświadczenia, dość skromnego bo dotyczącego tylko dwóch Zetorów wydaję mi się  że oringi są dość luźno pasowane. Tuleje z nowymi uszczelniaczami wpadają w blok właściwie pod swoim ciężarem. Co ciekawe nowe oringi powinny mieć wymiar katalogowy 104x4,2  a mierząc je  mają max 4,0 mm.  Czy ma ktoś doświadczenie z zastosowaniem  innych  uszczelniaczy silikonowych ale grubszych np. 4,4?

Opublikowano
2 godziny temu, jeziosky napisał:

Witam! Mam taki temat do dyskusji;  Oringi na tulejach w Zetorach. Wiadomo że dość często padają w Zetorach uszczelnienia tulei silnikowych.  Jak myślicie dlaczego tak jest? Z mojego doświadczenia, dość skromnego bo dotyczącego tylko dwóch Zetorów wydaję mi się  że oringi są dość luźno pasowane. Tuleje z nowymi uszczelniaczami wpadają w blok właściwie pod swoim ciężarem. Co ciekawe nowe oringi powinny mieć wymiar katalogowy 104x4,2  a mierząc je  mają max 4,0 mm.  Czy ma ktoś doświadczenie z zastosowaniem  innych  uszczelniaczy silikonowych ale grubszych np. 4,4?

Mają być 104x4,2 i takie są w sprzedaży, nie wiem z jakiego gówna wziąłeś z wymiarem 4,0 mm, z grubszymi nie kombinuj bo zetniesz przy wkładaniu i po ptokach.

48 minut temu, pawel100474 napisał:

Mam już trzecią sztukę zetora ale nie miałem jeszcze takiego problemu a to co pisałem wyżej to jak komuś robiłem remont silnika c-330 lub c-360.

I rozumiem wszystkie zakitowałeś silikonem?   :P

Opublikowano

Co do oringów  to kupowałem  w trzech  róznych źródłach w tym także w Zetorze w Kaliszu i żadne nie miały grubości 4,2mm. Radzę  czasami zmierzyć co się zakłada...

Opublikowano

Układ chłodzenia był raczej szczelny......Ale ta kawitacja dała mi dużo do  myślenia. Czy  poza niskim ciśnieniem w układzie mogą być inne przyczyny kawitacji?

Opublikowano

A to nie przypadkiem wada odlewu i przez to większą podatność na korozję? 

Kawitacja to raczej występuje tam gdzie duże prędkości przepływu. Na samym dole tulei, przy samym oringu, to płyn raczej wolno krąży.  

Opublikowano

Kawitacja też występuje przy tulejach cylindrowych, ponieważ podczas pracy występują drgania.

Jak poskładasz wszystko to zobacz czy na ciepłym silniku po zluzowaniu korka wlewu płynu chłodniczego z układu wyjdzie ciśnienie. Nie wiem jakie w tym modelu powinno być ciśnienie w układzie, ale zapewne ponad 0,5 bar.

 

Opublikowano

Poskładamy zobaczymy . Na tą chwilę  znalazłem  oringi silikonowe  104x 4,2  w sklepie z uszczelniaczami. Sprzedawca  zapewnia że grubość wynosi pełne 4,2mm. 

Opublikowano

Ciekawi mnie co to faktycznie jest. 

Nie wykluczam kawitacji, ale patrząc na różne zdjęcia, tulei cylindra, to zazwyczaj widać wżery w pionie w połowie wysokości tulei.  Na wysokości gdzie w czasie pracy przechodzą pierścienie, denko tłoka.

Przy oringach widać je tylko  dla tulei, gdzie oringi są dość wysoko i tłok schodzi do poniżej tego poziomu.  Tu wżery mamy po obwodzie. 

Coś jest źle wykonane, że tam występują drgania powodujące kawitację?  Raczej już powinny być stłumione przez zamocowanie u dołu i przez to, że tłok nie schodzi tak nisko. 

 

Te uszkodzenia występują w zetorze z konkretnej strony tulei?

Zawsze z tej samej strony?

Czy ich umiejscowienie jest przypadkowe? 

A któryś cylindrach uszkodzenia trafiają się częściej?

 

cavitation4.jpg

images-18.jpeg

Opublikowano

Dla mnie podejrzane są najbardziej te okrągłe cząstki metalu które znalazłem na dnie przestrzeni wodnej . Było tego sporo ,około połowy płaskiej łyżeczki w sumie. Najwięcej w okolicach cylindra przy kabinie.  Do dziś mam zdemontowaną tylko tą tuleję. Zobaczymy w jakim stanie są pozostałe trzy. Czy możliwa była sytuacja że te cząstki metalu  w obiegu wodnym powodowały drążenie tulei i bloku? Czy jest możliwe  że są to pozostałości  po czyszczeniu odlewu w fabryce? 

Opublikowano

Niestety druga tuleja jest w jeszcze gorszym stanie , blok też ma więcej wżerów. Ale jestem już pewien że sprawcą tych uszkodzeń są drobne kuliste cząstki metalu które osadziły się w przestrzeni między  blokiem a tuleją. Nigdy czegoś takiego nie widziałem ; wygląda to na niechlujne przygotowanie bloku do montażu w fabryce. Bo skąd w układzie chłodzenia cząstki metalu w takiej ilości?

tuleja 2.jpg

blok 2a.jpg

Opublikowano

Staranności fabryki nie ma co przeceniać. W starych ursusach które ojciec miał od nowości w jednym w misce olejowej leżała zawleczka, a w drugim klucz płaski  w skrzyni biegów. 

 

Nie jest to czasami jakiś śrut- ścierniwo?

Prawdopodobnie czymś takim jest czyszczony blok po wyjęciu z formy.

 

IMG_20230110_202907.jpg

Opublikowano

Właśnie wygląda to na coś jak śrut do czyszczenia..... Co do jakości montażu w fabryce ; w dwóch silnikach w proximie 85 i forterrce 115 [taki sam silnik w zasadzie]  przy demontażu kolektora ssącego odkryłem że uszczelki przy ostatnim cylindrze były przerwane ; w obydwu przypadkach w tym samym miejscu....Silniki były z tego samego roku produkcji- chyba składał  je ten sam partacz....

Opublikowano
1 godzinę temu, jeziosky napisał:

Niestety druga tuleja jest w jeszcze gorszym stanie , blok też ma więcej wżerów. Ale jestem już pewien że sprawcą tych uszkodzeń są drobne kuliste cząstki metalu które osadziły się w przestrzeni między  blokiem a tuleją. Nigdy czegoś takiego nie widziałem ; wygląda to na niechlujne przygotowanie bloku do montażu w fabryce. Bo skąd w układzie chłodzenia cząstki metalu w takiej ilości?

tuleja 2.jpg

blok 2a.jpg

A to ta tuleja taka poj*bana, ten śrut to nie są te odpryski z tulei?

Opublikowano

Gdy się powiększy zdjęcia widać wyraźnie kulisty kształt uszkodzeń; ten " śrut " wypełniał przestrzeń pomiędzy tuleją a blokiem  i pod wpływem  wibracji silnika wybijał takie uszkodzenia-----taka moja teoria.

 

Opublikowano

Na drugiej było chyba więcej. Jak się  dostało ----było pewnie poprzylepiane do bloku wewnątrz i zamalowane .W trakcie pracy silnika wiadomo temperatura , wibracje zrobiły swoje .Jutro będzie trzecia wyciągana-- zobaczymy co tam siedzi.

Opublikowano

Trzecia tuleja miała dużo mniejsze wżery. Czwarta  była w najlepszym stanie praktycznie bez uszkodzeń.  A to jest przyczyna uszkodzeń. Nie wiem jak to się znalazło w układzie chłodzenia.Silnik  2000 MTH  od nowości nie rozbierany.....Dziwne to. Było tego dużo więcej  około łyżeczki od herbaty. 

opil.jpg

opil2.jpg

Opublikowano

Silnik poskładany . Tuleje dostały nowe oringi  .Jednak nie zdecydowałem się zamontować oryginalnych Zetora. Dla mnie montaż tych  niebieskich z Zetora jest zbyt luźny. Niby mają rozmiar katalogowy 104x4,2  ale fizycznie trochę im brakuje do tych 4,2 mm.  Te które zamontowałem są też silikonowe ale mają pełne 4,2mm. Zobaczymy co z tego wyjdzie...

oring.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez matixtex
      Witam, posiadam Zetora 9540. Przeciekał mi siłownik pomocniczy, wymieniłem uszczelniacze, ale dalej cieknie. Chcę go wymienić na nowy ale pan w sklepie powiedział mi że są 2 rodzaje jedne o skoku 300 drugi o skoku 280.  mówił że zakładają teraz te krótsze bo są lepsze . Wymieniał ktoś u siebie? Jak założę 280( bo mój miał 300)wszystko będzie grało czy coś się upierniczy?
    • Przez wesley
      Witam, mam problem z mocowaniem dźwigni rewersu. Tulejka w której osadzona jest dźwignia była trzykrotnie spawana i znów się urwała. Myślę żeby wymieniać całe obramowanie na nowe bo ciężko będzie to pospawać ale nie wiem czy można to kupić nie znam numeru w katalogu. Może ktoś miał z tym do czynienia i mógł mi pomóc byłbym wdzięczny. 


    • Przez Kuba1302
      Witam, potrzebuję założyć lampy ostrzegawcze w Zetorze Forterra 11741. Tak więc przychodzę z zapytaniem jak macie je zamontowane bo ja kupiłem go bez lamp i niewiem jak je założyć żeby niedziurawic kabiny.
      Ps. Będę wdzięczny za zdjęcia i porady 
    • Przez Tikuś
      Witam, 
      Poszukuję schematu do tego ciągnika jak skalibrować tą skrzynie i sprzęgła, podczas szukania dowiedziałem się, że istotny jest sterownik pod kierownicą jeśli chodzi o własnie kalibrację, numery tego sterownika to SW: 1.5.1.
      Liczę na pomoc, z góry dziękuję!
      Pozdrawiam, Tikuś
    • Przez ZF9641
      Chciałbym zamontować zestaw klimatyzacji https://inter-instal.com/zestawy-klimatyzacji/93-9502201-zestaw-klimatyzacji-klimatyzacja-do-ciagnika-traktora-zetor-proxima-forterra-major.html.Pytsnie czy ktoś taki zestaw montował,numer katalogowy podstawy pod sprężarkę i numer paska klinowego. Proszę o zdjęcia gdzie fabrycznie jest zamontowana sprężarka.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v