Skocz do zawartości

Jawa 353



A tutaj Panowie macie jawę 353 (poj. 250) z 60 roku.  Sprzęt czekał na mnie od lat 80, w tamtym roku wrócił na drogi po kapitalce silnika , w tym miał remont "blach" sezon krótki bo tylko 400 km. Uważam że takie "starocie" miały swój urok którego dzisiejszym motocyklom często brakuje. W tle WSK125 ojca.


Rekomendowane komentarze

coś w tym stylu wyjeżdżało z fabryki :) - podobno były brązowe siedzenia (moje było w takim wzorze jak to ale może mój dziadek obszywał) i bak był w chromowany galwanicznie - mój bak był chromowany natryskowo (galwanicznie mnie postraszyli że są duże wżery i za jakiś czas mogę mieć problemy ze szczelnością jak go spolerują)i niestety zżółkł (poszedł na reklamację i mam nadzieję że będzie jak należy)

Koszt remontu mojego motocykla znam tylko ja i wolałbym żeby tak zostało :)
Wszystko zależy ile chce się zrobić samemu i w jakim stanie jest motocykl. Koszt remontu jawy na zasadzie "daję kompletną bazę do odnowienia i odbieram gotowy" to min. 15 tyś (tyle rok temu brał gość który robił mi chromy, stały u niego 2 jawy do zrobienia i były jeszcze w całkiem niezłym stanie). 
Przykładowo:
- koszt galwanicznego chromowania samego zbiornika to 1,6 tyś. w górę w zależności od stanu zbiornika- musi być chromowany cały a później się go maluje stąd duży koszt (koszt chromowania natryskowego to 300zł w górę) - co ciekawe taniej można kupić na allegro już  zrobiony zbiornik :).     
- koszt wykonania szparunków (malowane złote paski na błotnikach, skrzynkach, zbiorniku i lampie) wyceniali mi na około 1 tyś.
- koszt zarejestrowania motocykla który nie figuruje w wydziale komunikacji około 800 zł (na zabytek).

 

Też słyszałem opinię że jawy były wywrotne. Ja jeździłem tą jawą i WSK 125, muszę przyznać że jawę prowadzi się inaczej i np. mi przyjemniej jeździ się jawą niż WSK (na asfaltowych nawierzchniach). Co do wywrotności na piasku (piaskowe drogi) to rzeczywiście przyznam że WSK jest stabilniejsza ale wg mnie nie wynika to z rozmiaru kół a bardziej z parametrów motocykla. Jawa jest o około 50 kg cięższa od WSK więc ją trudniej przywrócić do pionu jak coś się dzieje, do tego bardziej się zapada w piasku więc bardziej nią będzie rzucało. Tyle z doświadczenia z jazdy. A z "tego co słyszałem" jawa ma podobno wysoko środek ciężkości więc łatwiej ją przewrócić.

Masa i środek ciężkości to jedno ale średnica 16 cali nie nadaje się na piach i tego nie przeskoczy nikt. Skutery są lekkie i mają nisko środek ciężkości...po twardym jedzie się tym łatwo i przyjemnie a wjedziesz na piach i bach...hehehe. Tak więc na piach 19 cali dużo lepiej. Miałem Junaka pod koniec lat 80tych (prawdziwego a nie tego nowego z Chin) i nim to można było jedną ręką kierować bez względu na to czy szybko czy wolno bo po piachu szedł jak po torach gdzie "kierownik" chciał. Jawę jak ze zdjęcia kupowało się na przydział i trzeba było być kimś ważnym albo "pożytecznym dla ówczesnej władzy" by taki talon na Jawę dostać a potem też trzeba było mieć nie małą kasę. Większość z tych co je kupili po paru wywrotkach sprzedali je i to z dużym zyskiem do miast. Podobnie było z pierwszymi MZkami czyli tak zwanymi "jaskółkami" czy póżniejszymi "tropikami" bo obie były również na kołach 16 cali...wszystkimi jednakowo jeździło się zygzakiem od koleiny do koleiny. Kto z was pamięta wiejskie drogi sprzed 30-40 lat ? Ja pamiętam i taka droga miała trzy koleiny (ślady) czyli dwa zewnętrzne po których szły koła i środkowy po których szedł koń. Nawierzchnia była dwóch rodzai czyli albo piach albo błoto. W mojej gminie do dziś większość dróg to drogi gruntowe przerobione na szutrowe (żwirówki) i do tego masa jeszcze dróg gruntowych które od tych z przed 40 lat różnią się tylko tym,że teraz nie ma już środkowego śladu po koniach a ewentualne kałuże i dziury są zdecydowanie większe i głębsze bo sprzęt ciężki jeździ a wiele z tych dziur ma nawet ponad 40 lat...ma to swoje uroki bo jest gdzie poszaleć na enduro lub terenówką ale jak trzeba dojechać po takiej drodze na pole czy łąkę to czasem ręce opadają.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v