Polecane posty

Pszkot    436

Mam kilka uwag związanych z wymianą cepów w kombajnie. Co prawda sam wymianę robiłem w Claas Dominator 58S, ale wiele z tych uwag dotyczyć będzie także innych modeli i marek kombajnów.

Musiałem wymienić cepy w kombajnie. Kupiłem nowe (sprzedawane są parami) i miały naklejoną etykietkę z informacją, że nie są wyważone i należy je wyważyć wraz z bębnem. Wyjęcie bębna to poważna robota i dodatkowy koszt wyważenia. Postanowiłem więc zrobić to po swojemu. Wymontowałem stare cepy (oprócz śrub były również spawane) oznaczyłem każdy cep i miejsce jego mocowania na bębnie. Każdy stary cep zważyłem (z dokładnością do 0,001 kg). Okazało się, że waga dwóch par cepów zamontowanych po przeciwnych stronach wału jest rożna, można więc założyć, że przy pierwszym montażu cepy też miały taką samą, różną wagę. Zakładam, że każdy cep zużył się tak samo choć był zużyty (lżejszy) od nowego o około 1 kg. Sprawdziłem więc czy na blachach bębna (tych, do których mocuje się cepy) nie ma jakichś ciężarków, czegoś dospawanego itp, które kompensowałyby różnice w masie cepów. Okazało się, że przykręcone są do nich (tuż pod cepem) śruby wraz z podkładkami. Odkręciłem je i zważyłem. Ich masa odpowiadała różnicy w masie przeciwległych cepów.

Jakie z tego wnioski? Konstrukcja wału jest taka, że elementy do których mocuje się cepy (wytłoczki z blachy) mają najprawdopodobniej bardzo zbliżoną masę (wytłaczane są z krążków blachy tej samej grubości) więc ich ewentualne różnice w masie, zapewne nie większe niż kilkanaście gramów, w procesie "amatorskiego" wyważania można pominąć. Decydujące jest wyważenie cepów. Ich masa w moim przypadku wynosiła około 5 kg (cep 1040 mm). Z kupionych 3 par zważyłem każdy cep i dobrałem w nowe pary (prawy i lewy) tak, by różniły się masą jak najmniej. Potem cięższe cepy z pary pozbawiłem nadwyżki masy poprzez nawiercenie spodniej strony cepa. Nawiercenia rozłożyłem równomiernie na całej długości cepa. Doprowadziłem do tego, że każda para cepów miała identyczną (z dokładnością do dwóch gramów) masę. Tak przygotowane cepy zamontowałem na wał śrubami i przyspawałem jak to było w oryginale.

Zwracam uwagę na kilka elementów. Jedna z par cepów oryginalnych miała masę różną o 33 gramy i nie miały one żadnej kompensacji założonej na blachach (żadnych śrubek), ale cepy o różnicy 54 gramy już miały. Przy różnicy masy o 107 gramów cepy miały kompensację śrubkami o masie 125 gramów montowanymi około 5 cm bliżej osi wału. Jeśli będziecie zakładać śrubki kompensujące zamiast nawiercania, ich masa musi być więc trochę większa niż różnica w masie pary cepów bo te śrubki będą wirować bliżej osi obrotu wału niż cep. Im bliżej tym proporcjonalnie większa. Przy montażu cepów używajcie identycznych śrub i podkładek.

Mam nadzieję, że komuś pomogłem.

Edytowano przez Pszkot
  • Like 3

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacek23    12
Masa roboty, a wyważenie statyczne i dynamiczne 200 zł. Po zamontowaniu i obróceniu sprawdź czy cepy w równych odległościach są od osi wału. Jeśli nie to na nic cała robota. Lepsza metoda to obracanie na łożyskach i szukanie na obwodzie cięższej strony.

_____________________________________________


 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pszkot    436
18 godzin temu, Jacek23 napisał:

Masa roboty, a wyważenie statyczne i dynamiczne 200 zł. Po zamontowaniu i obróceniu sprawdź czy cepy w równych odległościach są od osi wału. Jeśli nie to na nic cała robota. Lepsza metoda to obracanie na łożyskach i szukanie na obwodzie cięższej strony.

Jeśli możesz podaj kontakt do kogoś, kto zrobi wyważenie u mnie na placu za 200 zł (woj. lubelskie).

Jeśli tarcze, do których mocowane są cepy, nie mają odkształceń nie widzę możliwości by cepy nie były równo i równolegle od osi wału..

Jeśli możesz opisz metodę "obracania". Chyba się domyślam, ale według mnie jest mało precyzyjna.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

Różnica wysokości może być tylko i wyłącznie z winy cepów bo jeśli są tarcze nierówne to nadają się tylko na złom.

Niestety ale trafiają się cepy wyższe i niższe, badziewia sporo na rynku, odcinane na pałę i dobierane z przypadku. Każdą parę należy sprawdzić przed montażem.

Lubelskie, zadzwoń tam:

  REM-WAR Sp. z o.o.

   37-450 Stalowa Wola
   ul.Energetyków 13
   Lokalizacja: Elektrownia Stalowa Wola S.A.

Sekretariat: 
      Tel. +48 15 877 65 36 lub +48 15 642 65 66 

Edytowano przez akmaly

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

Witam! Temat wymiany cepów również mnie czeka w dominatorze 58. Czytałem wszystkie Wasze wpisy, mam zamiar kupić cepy  oryginał Claas, są drogie , ale jak słyszałem są dokładnie wyważone, jedynie nie wiem jak z tym wyważeniem, w serwisie mówią że nie trzeba wyważać bębna po zamontowaniu nowych cepów, gdzie indziej na forach piszą że trzeba!! Dominator 58 ,to taki kombajn że nie da się wyjąć całego bębna od przodu tak jak w modelu 76, tu trzeba całkowicie rozmontować cały bęben , a później złożyć do wyważania, a taka operacja mija się z celem! Jedyne wyjście to wyważanie na miejscu , na maszynie. Proszę o wasze opinie, podpowiedzi, ! 

Pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pszkot    436

Kolego @nikejanek wyjmowanie bębna do wyważenia jest po pierwsze pracochłonne, a po drugie i znacznie ważniejsze zniweczy proces wyważania. Jeśli będziesz musiał rozłożyć i wyważyć bęben, a potem złożyć go przy montowaniu w kombajnie to nigdy nie zrobisz tego dokładnie tak samo. Będą grały rolę drobne różnice, choćby takie jak luzy w osadzeniu śrub w otworach. Jedyne sensowne rozwiązanie to wyważenie w maszynie. Nie korzystałem z takiej usługi więc tu nie mogę wyrazić swojego zdania i nie wiem ile taka usługa kosztuje.

Jeśli chcesz kupić oryginalne, wyważone cepy to moim zdaniem możesz je montować bez obaw o przyszłe problemy z wyważeniem. Pamiętaj jedynie, aby montować je parami, tak jak zostały sprzedane, po przeciwnych stronach bębna. Zwróć uwagę, że konstrukcja bębna to jest gruby wał (który na pewno jest wyważony) oraz kształtki, do których mocowane są cepy. Te kształtki (poza skrajnymi i chyba środkową) nie są mocowane do wału. Wykonanie ich w postaci wytłoczek z blachy właściwie eliminuje różnice w wadze. Krótko mówiąc bęben bez cepów jest na 100% wyważony samoistnie. Jeśli teraz zamontujesz na nim wyważone (a właściwie dobrane pod względem wagi) cepy w odpowiedniej kolejności (naprzeciwlegle) i użyjesz jednakowych śrub, nakrętek i podkładek nie ma ryzyka istotnego niewyważenia bębna. Sprawdź tylko czy na kształtkach nie są przykręcone jakieś śruby po poprzednich wyważaniach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

Bardzo dziękuję  za podpowiedż i sugestie!! Jeszcze nic nie robiłem, zamówione są cepy orginalne (jak powiedział sprzedawca w serwisie Claas, są bardzo dokładnie wyważone i proste) ze kompletem śrub mocujących! Co do ,,kształtek'' lub gwiazd na bębnie (wytłoczone z blachy) na skrajnych  które są osadzone na wale i zabezpieczone klinami, są na nich przykręcone śruby z kilkoma podkładkami,podejrzewam że w celu wyważenia ( znajdują się na kolejnym otworze zaraz za cepem) z dwóch stron w tym samym miejscu! Podczas demontażu starych cepów ,tych śrub nie będę wykręcał, po zamontowaniu nowych cepów sprawdzę czy oby bęben nie zatrzymywał się w tym samym miejscu np tak jak te śruby! Mam zamiar korzystać z twoich porad ! Powiadomię cię jak było, !! 

Dzięki i pozdrawiam  nikejanek.

Edytowano przez nikejanek
Błąd

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pszkot    436

Zdecydowanie te śruby są do wyważenia. jakbyś miał dokładną wagę to zważ cep razem ze śrubami, które przy nim były przykręcone i oddzielnie cep po drugiej stronie. Ich waga powinna być taka sama. Ja tak miałem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

Witam! Czy przed wymianą cepów ,odczepiłeś podajnik pochyły?? Czy robiłeś to przez to okno nad nim? Jak jest lepiej przeprowadzić wymianę?

I czy spawałeś nowe cepy tak jak te orginalne, ewentualnie czy dokręcałeś je kluczem dynamometrycznym! Pozdrawiam!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
akmaly    709

Odczep podajnik pochyły, po co się męczyć. Jak masz klucz to dokręć kluczem, jak nie to z wyczuciem aby gwintów nie zerwać - siła odśrodkowa resztę zrobi sama. Nic nie spawaj. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacek23    12

Wszystkie Claasy mają spawane cepy, tworzy to zaparcie i nie są wtedy ścinane śruby. Co do użycia klucza dynamometrycznego to proszę wskazać gdzie w instrukcji napraw jest podany moment dokręcania. Jeśli nie wiemy jakim momentem dokręcać to sens użycia klucza jest wątpliwy. Zawsze wyważałem bęben i odrzutnik. Zazwyczaj potrzeba było kilka gramów gdzieś dołożyć, czyli bez tego też powinno być dobrze. Jeśli przed naprawą bęben nie był pogięty, uszkodzony i nie było bicia to prawidłowy montaż sparowanych cepów plus położenie równych spawów nie powinno wywołać bicia.


_____________________________________________


 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pszkot    436
17 godzin temu, nikejanek napisał:

Witam! Czy przed wymianą cepów ,odczepiłeś podajnik pochyły?? Czy robiłeś to przez to okno nad nim? Jak jest lepiej przeprowadzić wymianę?

I czy spawałeś nowe cepy tak jak te orginalne, ewentualnie czy dokręcałeś je kluczem dynamometrycznym! Pozdrawiam!

Nie odczepiałem podajnika i myślę, że lekko trudny dostęp nie wart tej roboty. Jak chcesz sobie ułatwić użyj klucza pneumatycznego. Po dokręceniu śrub spawałem cepy. Nie używałem klucza dynamometrycznego z powodów opisanych przez @Jacek23 . Po jakimś czasie pracy zajrzyj do bębna i kluczem sprawdź śruby mocujące. Wystarczy założyć klucz na śrubę i spróbować obrócić. Jak się nie da to znaczy jest OK.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość   
Gość

Dzięki za podpowiedzi, Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez sznajdik
      jak myślicie dobre to jest? ile powinien kosztować dobry komplet?http://moto.allegro.pl/cepy-mlocarni-claas-mercator-protector-653266-i2951084646.html
    • Przez roberto2005
      Witam, chce wymienić cepy w JD 945 . Zakupiłem już cepy (zamienniki). Mam takie pytanie -czy cepy montuje się tak jak np. w bizonie- powinny mieć jedna wagę ( waga poszczególnych cepów waha się +- 200g)
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj