Skocz do zawartości

Stosunek szerokości opony przedniej i tylniej


Rekomendowane odpowiedzi

Wybrane dla Ciebie
  • Root Admin
Opublikowano

Witam,

czy są jakieś przeciwwskazania co do używania różnych szerokości kół z przodu i z tyłu?

Pomijam tutaj kwestię odpowiedniej wysokości opony tak aby nie zniszczyć sprzęgła czy też przedniego napędu.

Bardziej interesuje mnie fakt czy jest jakiś wyznacznik mówiący, że jeśli na tylnych kolach mam laczki szerokości 480mm to z przodu max co mogę założyć to jest 420mm.

 

Ostatnio znalazłem oponki do ciągnika dzięki którym i przód i tył będę miał 480mm, czy to w czymś przeszkadza, ojciec mi truje dusze, że gdzieś wyczytał ze na przodzie muszą być założone mniejsze bo tak jest w każdym ciągniku.

 

Jakieś doświadczenia w tym temacie? Jest to gdzieś uzasadnione merytorycznie?

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Przeciwwskazań do zamontowania ogumienia o tej samej szerokości z przodu i z tyłu raczej nie ma :)

 

@luk2782 ma W DF zdaje się przód-tył 540 :)

 

Tylko najlepiej aby rozstaw przodu i tyłu był taki sam, a w Zetorze chyba będzie z tym problem...

Opublikowano

Przecież tutaj dochodzi jeszcze rozłożenie mas ciągnika i średnica koła, bo najważniejsze żeby ciągnoł tył a przód miał za zadanie tylko pomagać dlatego przednie koła kręcą się o 3-7% szybciej ciągle się uślizgując a napędzają tak naprawde tylne, teraz gdy przednie dociążymy tak jak tylne i dodamy szerokość taką samą teoretycznie przód będzie miał większy udział w uciągu, ale to tylko teoretycznie bo ciągnik z regóły pracuje w miękkim polu i z małą szybkością a do tego maszyny zawieszone na tuz zawsze odciążają przód, więc gdyby to miało być pod tura to może bym się zastanawiał ale tak to chyba można zakładać :)

Co do rozstawu kół to też niegra roli w r3 przód mam rozstawiony chyba 8cm szerzej i przy oponach 420mm przednie koła robią ślad o 5-7cm szerzej zewnętrznej strony niż tylne opony 480mm i z jeźdzeniem w bruździe po pługu 30cm nie ma problemu

  • Root Admin
Opublikowano

Ferdek ale o co chodzi z tą srednica - co ona wg ciebie ma wspolnego z szerokościa?

Twierdzisz ze fabrycznie dobrane koła i przełożenie powoduje ze przednie koła się kręcą 7%? Skad masz takie informacje? Jak to ma prawo działac?

większy uciąg, hmm skoro teraz opona ma 38cm a bedzie miec 48cm to się zgodzę ze te dwadziescia pare procent bedzie szerzej ale przez to beda działać mniejszym ciśnieniem na podłoże więc uciąg spadnie, czyli biorąc pod uwage oba czynniki - uwazam ze tylko nieznacznie wzrosnie

Opublikowano
Ferdek ale o co chodzi z tą srednica - co ona wg ciebie ma wspolnego z szerokościa?

Twierdzisz ze fabrycznie dobrane koła i przełożenie powoduje ze przednie koła się kręcą 7%? Skad masz takie informacje? Jak to ma prawo działac?

większy uciąg, hmm skoro teraz opona ma 38cm a bedzie miec 48cm to się zgodzę ze te dwadziescia pare procent bedzie szerzej ale przez to beda działać mniejszym ciśnieniem na podłoże więc uciąg spadnie, czyli biorąc pod uwage oba czynniki - uwazam ze tylko nieznacznie wzrosnie

Koło na feldze 38 ma napewno większy uciąg niż koło 24', przedni napęd musi być kilka % szybszy bo gdybyśmy skręcali przód byłby pchany przez tylne koła bo przednia oś zatacza wtedy większe koło i pokonuje większą drogę, a pozatym przednie koło z racji tego że jest mniejsze szybciej wpada w poślizg i wtedy każdy poślizg skutkował by że i tył łapał by poślizg, przód zawse idzie troche szybciej a w jednych ciągnikach dużo szybciej a w innych mniej również zależnie od doboru opon.

Czy na szerszych oponach uciąg spadnie? - sam teraz to przerabiam bo na oblodzonej polnej drodze pokrytej śniegiem tragedia na szerokich oponach jechać z przyczepą, oraz na piaskach bez 4x4 duże poślizgi, ale ogólnie to szersza opona musi poskutkować większym uciągiem, najwyżej przód trzeba będzie lepiej dociążyć :)

  • Root Admin
Opublikowano

eh, eh, eh

nie uczyli cie w szkole ze w zimie lepiej jezdzic na waskich gumach?

2 powody - 1. ten sam ciezar na mniejszej powierzchni - większe ciśnienie na podłoże - lepszy docisk, wiec powinna być większa sprawność.

2. mniejsza powierzchnia do odprowadzania wody :)

 

do aut osobowych specjaliści zalecają jak najwęższe mozliwe gumy na zime - popatrz na rajdy na jak cieniutkich kołach wtedy się jeździ.

 

co do tej większej predkości przodu - jakos nie mam przekonania ze na to ma wpływ szerokość opony

na podstawie czego twierdzisz ze koło na feldze 38 ma wiekszy uciąg niz koło 24? Wielkość powierzchni styku z podlożem czy coś innego? o czym nie wiem?

Opublikowano
Przecież tutaj dochodzi jeszcze rozłożenie mas ciągnika i średnica koła, bo najważniejsze żeby ciągnoł tył a przód miał za zadanie tylko pomagać dlatego przednie koła kręcą się o 3-7% szybciej ciągle się uślizgując a napędzają tak naprawde tylne, teraz gdy przednie dociążymy tak jak tylne i dodamy szerokość taką samą teoretycznie przód będzie miał większy udział w uciągu, ale to tylko teoretycznie bo ciągnik z regóły pracuje w miękkim polu i z małą szybkością a do tego maszyny zawieszone na tuz zawsze odciążają przód, więc gdyby to miało być pod tura to może bym się zastanawiał ale tak to chyba można zakładać :)

Co do rozstawu kół to też niegra roli w r3 przód mam rozstawiony chyba 8cm szerzej i przy oponach 420mm przednie koła robią ślad o 5-7cm szerzej zewnętrznej strony niż tylne opony 480mm i z jeźdzeniem w bruździe po pługu 30cm nie ma problemu

Nie ma różnicy, przecież nigdy tak zwane zaparcie kół przednich nie bedzie takie samo jak tylnych, przednie tylko poprawiają trakcje, wykorzystanie mocy, przenosząc ją na 4 koła a nie tylko na 2. Ale uciąg w głównej mierze zależy od tylnych.

  • Root Admin
Opublikowano

roznica by była gdyby był inny obwód ale z racji tego ze to zamiennik i wysokość opony powinna się zmienić o około 0.5cm-1cm to nie powinno to miec wpływu na prędkość liniową przednich kół

Opublikowano

Przecież nigdzie nie napisałem że szersza opona będzie miała wpływ na to że przód będzie szybszy, chodziło mi o to że na szerszych gumach będzie lepsza trakcja tzn wiekszy uciąg i może się przekładać na większe obciążenie dla przedniej osi (półosiek wałków itd), no ale jeśli twierdzicie że ejst odwrotnie i na szerszych oponach będzie mniejszy uciąg no to wszystko powinno być OK :)

Opublikowano
większy uciąg, hmm skoro teraz opona ma 38cm a bedzie miec 48cm to się zgodzę ze te dwadziescia pare procent bedzie szerzej ale przez to beda działać mniejszym ciśnieniem na podłoże więc uciąg spadnie, czyli biorąc pod uwage oba czynniki - uwazam ze tylko nieznacznie wzrosnie

jeśli neiznacznie wzrośnie to napewno nie będzie to taki uciąg jakby się można zasugerować wyglądem opony :) , to o co chodzi w tym temacie, bo myślałem że są jakieś wątpliwości że przedni napęd się ukręci tak? Rozumiem że opony mają byc tylko po to żeby nie ugniatać gleby tak?

  • Root Admin
Opublikowano

opony maja być po to, że:

1. stare są już zdarte

2. stare są wąskie

3. jest okazja zmienić - ojciec właśnie po nie pojechał

 

problem taki ze pojawiły się jakieś watpliwości czy powinny z przodu węższe czy nie, czy są przeciwskazania czy też ich nie ma

Gość Profil usunięty
Opublikowano

Szerokość opony nie ma wpływu na uciąg, jeśli zwiększy się powierzchnia styku to spadnie nacisk na jednostkę powierzchni(w konsekwencji tarcie) i uciąg pozostanie taki sam. Co innego ugniatanie. Wg mnie jeśli uda się ustawić odpowiedni rozstaw kół(przód nieco wężej) to powinno być ok, z tym, że skręt się pogorszy.

Opublikowano

moim zdaniem uciag sie zwiekszy. przeciez gdy obnizysz cisnienie w radialkach powierzchnia styku rosnie i uciag rowniez. tak samo gdybys zalozyl gasienice zamiast kol

Opublikowano

Jeżeli się zakłada szerokie opony chcąc zwiększyć uciąg trzeba również dociążyć je w taki sposób, aby nacisk na cyntymetr kwadratowy był bardzo podobny do tego jaki wytwarza opona o cienkim bierzniku. A jeżeli założymy szerokie opony i nie dociążymy porządnie ciągnika to na nic taka przeróbka, no chyba że są ziemie bez melioracji itp. Nie jest tak do końca że założymy szerokie opony i stwierdzimy że ma na takim samym podłoży większy uciąg, bo zaznacze że wszystko zalerzy od podłoża. Oprócz tego że ciągnik będzie prezentował się masywniej, ale o to nam nie chodzi, zwiększy się powieszchna styku z podłożem, i takowa opona może różnie zareagować na różnych podłożach, np. do ciągnika co chodzi tylko w transporcie polecam cienkie opony, ponieważ będą one miały lepsze zaparcie na twardym podłożu, lecz do ciągnika który chodzi w grząskim terenie polecił bym oponki szerokie które zwiększą powieszchnie styku i nie będą się tak szybko zapadać, przez co automatycznie zwiększy się uciąg w grząskim terenie, lecz na powieszchni zbitej będą one momentalnie tracić zaparcie przez ślizganie się po utwardzonej drodze. Prostym przkeładem są opony samochodowe, opony zimowe jeżeli mają jak najmniejszą powieszchnie styku lepiej wcinają się w lud i droge pokrytą śniegiem itp. a opony letnie mają większą powieszchnie styku aby mieć lepszy kontakt z drogą asfaltową.

Opublikowano

popieram wszystko co napisales. zalezy wszystko od podloza. moim zdaniem w pracy na polu gdzie podloze jest raczej miekkie (nie musi byc od razu bagniste) ten sam traktor z szerszymi oponami wiecej pociagnie

Gość Profil usunięty
Opublikowano

Z tego co wyczytałem to Jacek nie chce zmienić opon z powodu słabego uciągu (tego to akurat ciężkim Zetorom nie brakuje), czyli taka zmiana powinna wyjść na lepsze. Pozostaje jedynie problem rozstawu, jeśli da się dobrze rozstawić przód względem tyłu to zamiana wyjdzie na plus:).

Opublikowano
popieram wszystko co napisales. zalezy wszystko od podloza. moim zdaniem w pracy na polu gdzie podloze jest raczej miekkie (nie musi byc od razu bagniste) ten sam traktor z szerszymi oponami wiecej pociagnie

 

Popieram również i dodam, że z szerszymi oponami nie narobi takich kolein, co przy pracach polowych ma bardzo duże znaczenie.

  • Root Admin
Opublikowano

eh Panowie, troszkę chyba odbiegacie od tematu - problem nie leży w tym czy ugniecie czy nie ugniecie - to jest dla mnie jasne i nie podlega dyskusji,

przerabiałem już bowiem zmianę opon na normalnym profilu na nisko profilowe (z tyłu) i dobrze wiem jakie są tego plusy.

kwestia tylko była tego czy są jakieś wymogi które by sugerowały używać z przodu węższych opon - z tego jednak co widać po postach nie ma, tak więc okaże się w praniu.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez adikpl1
      Czy wiecie jak porównać opony zwykłe do niskoprofilowych na podstawie numeru np czemu będzie odpowiadał rozmiar 13.6R24
      w niskoprofilowych, albo 14,9R24
    • Przez Czarek525
      Witajcie. Planuję zakup nowych opon o rozmiarze 16,9R34 (420/85R34). Zastanawiam się nad takimi modelami : Alliance Agristar II, SEHA AGRO 10, Ascenso TDR 850 i ewentualnie BKT AGRIMAX RT855.
      Posiada ktoś takie opony ? Jak trzymają rozmiar ? Jak z samooczyszczaniem się z gliny i ziemi ?
      Jakie polecacie opony z niższej ewentualnie średniej półki cenowej ?
    • Przez Radek11111
      Witam, potrzebuje pomocy. Prowadzę firmę budowlaną, która zajmuje się również robotami ziemnymi. Do transportu urobku zakupiłem ciągnik new holland t7550 oraz przyczepę wywrotkę meiller kipper 18t ( potrzebuję wywrot na trzy strony z racji pracy na drogach). W przyczepie opony ciężarowe 385/60 r22,5 piasta 280mm. Wystarczy że jest trochę mokro albo miękko i ciągnik z przyczepą zakopuje się. Z jednej strony usłyszałem że przyczepa samochodowa za mało naciska na ciągnik ( z tym nie jestem w stanie nic zrobić ), z drugiej usłyszałem że problemem są opony ciężarowe. Moje pytanie jest takie czy da radę założyć oponę rolniczą do felgi ciężarowej i czy przy mojej feldze 11,75 szerokości da coś założenie opony rolniczej szerokości 400 czy może przy tej dmc przyczepy ta opona i tak jest za wąska ? Zastanawiam się jeszcze nad kupnem felg 22,5x14 i wtedy opona 500/60 ? Czy może ktoś miał taki problem i podpowie jak sobie z tym poradzić ? Z góry dziękuje za podpowiedzi. 
    • Przez Dawix321
      Cześć, czy ktoś w was może ma u siebie w ciągniku któryś z wymieninych opon: 
      - Kabak 
      - Ozka 
      - MRL 
      Zaoferowano mi takie do Zetora potrzebuje je w rozmiarze 16.9 R34 i zastanawiam się, na które się zdecydować. Może sami macie u siebie takie założone, lub ktoś z waszej rodziny czy znajomych i moglibyście krótko opisać czy warto na któreś z nich się zdecydować.  Dodam, że wszystkie są 14-sto płucienne. Pozdrawiam! 
    • Przez kuna9977
      Czy ktoś ma doświadczenie z tanimi oponami np. Oska, ascenso. Jaką tanią firmę byście polecili do KOMBAJNU za oske 2500 netto, petlas 2600  a np. używana trelleborg 1500-2000 tyś sztuka bieżnik mniej niż 50% jak uważacie lepiej kupić używaną markową czy tanią nową. Używek jeszcze nie byłem jechany oglądać więc też nie wiadomo jak wyglądają czy nie są popękane kupując nowe dołożę 1000-2000 za dwie. Petlas mam w rozrzutniku 3 rok i nic się nie dzieje 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v