Skocz do zawartości
yacenty

Stosunek szerokości opony przedniej i tylniej

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Opony
yacenty    565

Witam,

czy są jakieś przeciwwskazania co do używania różnych szerokości kół z przodu i z tyłu?

Pomijam tutaj kwestię odpowiedniej wysokości opony tak aby nie zniszczyć sprzęgła czy też przedniego napędu.

Bardziej interesuje mnie fakt czy jest jakiś wyznacznik mówiący, że jeśli na tylnych kolach mam laczki szerokości 480mm to z przodu max co mogę założyć to jest 420mm.

 

Ostatnio znalazłem oponki do ciągnika dzięki którym i przód i tył będę miał 480mm, czy to w czymś przeszkadza, ojciec mi truje dusze, że gdzieś wyczytał ze na przodzie muszą być założone mniejsze bo tak jest w każdym ciągniku.

 

Jakieś doświadczenia w tym temacie? Jest to gdzieś uzasadnione merytorycznie?

 

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
LowRider    33

Przeciwwskazań do zamontowania ogumienia o tej samej szerokości z przodu i z tyłu raczej nie ma :)

 

@luk2782 ma W DF zdaje się przód-tył 540 :)

 

Tylko najlepiej aby rozstaw przodu i tyłu był taki sam, a w Zetorze chyba będzie z tym problem...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yacenty    565

na to wyglada, a co do rozstawu, to rzeczywiscie o tym nie myslałem, ale chyba jakas regulacja z tyłu jest?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

LowRider    33

W sumie jak masz felgi z tyłu z rozstawem stopniowym to chyba coś da się wymyślić w temacie :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
LowRider    33

W zetorze masz felgi skręcane (8 możliwości rozstawu), są reż felgi z tarczą spawaną (2 możliwości rozstawu 1500, 1725mm )

 

A z przodu są 4 możliwości rozstawu :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62

Przecież tutaj dochodzi jeszcze rozłożenie mas ciągnika i średnica koła, bo najważniejsze żeby ciągnoł tył a przód miał za zadanie tylko pomagać dlatego przednie koła kręcą się o 3-7% szybciej ciągle się uślizgując a napędzają tak naprawde tylne, teraz gdy przednie dociążymy tak jak tylne i dodamy szerokość taką samą teoretycznie przód będzie miał większy udział w uciągu, ale to tylko teoretycznie bo ciągnik z regóły pracuje w miękkim polu i z małą szybkością a do tego maszyny zawieszone na tuz zawsze odciążają przód, więc gdyby to miało być pod tura to może bym się zastanawiał ale tak to chyba można zakładać :)

Co do rozstawu kół to też niegra roli w r3 przód mam rozstawiony chyba 8cm szerzej i przy oponach 420mm przednie koła robią ślad o 5-7cm szerzej zewnętrznej strony niż tylne opony 480mm i z jeźdzeniem w bruździe po pługu 30cm nie ma problemu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yacenty    565

Ferdek ale o co chodzi z tą srednica - co ona wg ciebie ma wspolnego z szerokościa?

Twierdzisz ze fabrycznie dobrane koła i przełożenie powoduje ze przednie koła się kręcą 7%? Skad masz takie informacje? Jak to ma prawo działac?

większy uciąg, hmm skoro teraz opona ma 38cm a bedzie miec 48cm to się zgodzę ze te dwadziescia pare procent bedzie szerzej ale przez to beda działać mniejszym ciśnieniem na podłoże więc uciąg spadnie, czyli biorąc pod uwage oba czynniki - uwazam ze tylko nieznacznie wzrosnie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62
Ferdek ale o co chodzi z tą srednica - co ona wg ciebie ma wspolnego z szerokościa?

Twierdzisz ze fabrycznie dobrane koła i przełożenie powoduje ze przednie koła się kręcą 7%? Skad masz takie informacje? Jak to ma prawo działac?

większy uciąg, hmm skoro teraz opona ma 38cm a bedzie miec 48cm to się zgodzę ze te dwadziescia pare procent bedzie szerzej ale przez to beda działać mniejszym ciśnieniem na podłoże więc uciąg spadnie, czyli biorąc pod uwage oba czynniki - uwazam ze tylko nieznacznie wzrosnie

Koło na feldze 38 ma napewno większy uciąg niż koło 24', przedni napęd musi być kilka % szybszy bo gdybyśmy skręcali przód byłby pchany przez tylne koła bo przednia oś zatacza wtedy większe koło i pokonuje większą drogę, a pozatym przednie koło z racji tego że jest mniejsze szybciej wpada w poślizg i wtedy każdy poślizg skutkował by że i tył łapał by poślizg, przód zawse idzie troche szybciej a w jednych ciągnikach dużo szybciej a w innych mniej również zależnie od doboru opon.

Czy na szerszych oponach uciąg spadnie? - sam teraz to przerabiam bo na oblodzonej polnej drodze pokrytej śniegiem tragedia na szerokich oponach jechać z przyczepą, oraz na piaskach bez 4x4 duże poślizgi, ale ogólnie to szersza opona musi poskutkować większym uciągiem, najwyżej przód trzeba będzie lepiej dociążyć :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yacenty    565

eh, eh, eh

nie uczyli cie w szkole ze w zimie lepiej jezdzic na waskich gumach?

2 powody - 1. ten sam ciezar na mniejszej powierzchni - większe ciśnienie na podłoże - lepszy docisk, wiec powinna być większa sprawność.

2. mniejsza powierzchnia do odprowadzania wody :)

 

do aut osobowych specjaliści zalecają jak najwęższe mozliwe gumy na zime - popatrz na rajdy na jak cieniutkich kołach wtedy się jeździ.

 

co do tej większej predkości przodu - jakos nie mam przekonania ze na to ma wpływ szerokość opony

na podstawie czego twierdzisz ze koło na feldze 38 ma wiekszy uciąg niz koło 24? Wielkość powierzchni styku z podlożem czy coś innego? o czym nie wiem?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
majranjd    8
Przecież tutaj dochodzi jeszcze rozłożenie mas ciągnika i średnica koła, bo najważniejsze żeby ciągnoł tył a przód miał za zadanie tylko pomagać dlatego przednie koła kręcą się o 3-7% szybciej ciągle się uślizgując a napędzają tak naprawde tylne, teraz gdy przednie dociążymy tak jak tylne i dodamy szerokość taką samą teoretycznie przód będzie miał większy udział w uciągu, ale to tylko teoretycznie bo ciągnik z regóły pracuje w miękkim polu i z małą szybkością a do tego maszyny zawieszone na tuz zawsze odciążają przód, więc gdyby to miało być pod tura to może bym się zastanawiał ale tak to chyba można zakładać :)

Co do rozstawu kół to też niegra roli w r3 przód mam rozstawiony chyba 8cm szerzej i przy oponach 420mm przednie koła robią ślad o 5-7cm szerzej zewnętrznej strony niż tylne opony 480mm i z jeźdzeniem w bruździe po pługu 30cm nie ma problemu

Nie ma różnicy, przecież nigdy tak zwane zaparcie kół przednich nie bedzie takie samo jak tylnych, przednie tylko poprawiają trakcje, wykorzystanie mocy, przenosząc ją na 4 koła a nie tylko na 2. Ale uciąg w głównej mierze zależy od tylnych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kobra89    66

Szczeze to co szerokosc opony ma do predkosci jak sa takiego samego wymiaru. Najwyzej co moze byc to ze bedziesz mial mniejszy skret. Tak mysle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yacenty    565

roznica by była gdyby był inny obwód ale z racji tego ze to zamiennik i wysokość opony powinna się zmienić o około 0.5cm-1cm to nie powinno to miec wpływu na prędkość liniową przednich kół

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62

Przecież nigdzie nie napisałem że szersza opona będzie miała wpływ na to że przód będzie szybszy, chodziło mi o to że na szerszych gumach będzie lepsza trakcja tzn wiekszy uciąg i może się przekładać na większe obciążenie dla przedniej osi (półosiek wałków itd), no ale jeśli twierdzicie że ejst odwrotnie i na szerszych oponach będzie mniejszy uciąg no to wszystko powinno być OK :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ferdek07    62
większy uciąg, hmm skoro teraz opona ma 38cm a bedzie miec 48cm to się zgodzę ze te dwadziescia pare procent bedzie szerzej ale przez to beda działać mniejszym ciśnieniem na podłoże więc uciąg spadnie, czyli biorąc pod uwage oba czynniki - uwazam ze tylko nieznacznie wzrosnie

jeśli neiznacznie wzrośnie to napewno nie będzie to taki uciąg jakby się można zasugerować wyglądem opony :) , to o co chodzi w tym temacie, bo myślałem że są jakieś wątpliwości że przedni napęd się ukręci tak? Rozumiem że opony mają byc tylko po to żeby nie ugniatać gleby tak?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yacenty    565

opony maja być po to, że:

1. stare są już zdarte

2. stare są wąskie

3. jest okazja zmienić - ojciec właśnie po nie pojechał

 

problem taki ze pojawiły się jakieś watpliwości czy powinny z przodu węższe czy nie, czy są przeciwskazania czy też ich nie ma

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Szerokość opony nie ma wpływu na uciąg, jeśli zwiększy się powierzchnia styku to spadnie nacisk na jednostkę powierzchni(w konsekwencji tarcie) i uciąg pozostanie taki sam. Co innego ugniatanie. Wg mnie jeśli uda się ustawić odpowiedni rozstaw kół(przód nieco wężej) to powinno być ok, z tym, że skręt się pogorszy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
beorn    1

moim zdaniem uciag sie zwiekszy. przeciez gdy obnizysz cisnienie w radialkach powierzchnia styku rosnie i uciag rowniez. tak samo gdybys zalozyl gasienice zamiast kol

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
endrju00711    11

Jeżeli się zakłada szerokie opony chcąc zwiększyć uciąg trzeba również dociążyć je w taki sposób, aby nacisk na cyntymetr kwadratowy był bardzo podobny do tego jaki wytwarza opona o cienkim bierzniku. A jeżeli założymy szerokie opony i nie dociążymy porządnie ciągnika to na nic taka przeróbka, no chyba że są ziemie bez melioracji itp. Nie jest tak do końca że założymy szerokie opony i stwierdzimy że ma na takim samym podłoży większy uciąg, bo zaznacze że wszystko zalerzy od podłoża. Oprócz tego że ciągnik będzie prezentował się masywniej, ale o to nam nie chodzi, zwiększy się powieszchna styku z podłożem, i takowa opona może różnie zareagować na różnych podłożach, np. do ciągnika co chodzi tylko w transporcie polecam cienkie opony, ponieważ będą one miały lepsze zaparcie na twardym podłożu, lecz do ciągnika który chodzi w grząskim terenie polecił bym oponki szerokie które zwiększą powieszchnie styku i nie będą się tak szybko zapadać, przez co automatycznie zwiększy się uciąg w grząskim terenie, lecz na powieszchni zbitej będą one momentalnie tracić zaparcie przez ślizganie się po utwardzonej drodze. Prostym przkeładem są opony samochodowe, opony zimowe jeżeli mają jak najmniejszą powieszchnie styku lepiej wcinają się w lud i droge pokrytą śniegiem itp. a opony letnie mają większą powieszchnie styku aby mieć lepszy kontakt z drogą asfaltową.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
beorn    1

popieram wszystko co napisales. zalezy wszystko od podloza. moim zdaniem w pracy na polu gdzie podloze jest raczej miekkie (nie musi byc od razu bagniste) ten sam traktor z szerszymi oponami wiecej pociagnie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Z tego co wyczytałem to Jacek nie chce zmienić opon z powodu słabego uciągu (tego to akurat ciężkim Zetorom nie brakuje), czyli taka zmiana powinna wyjść na lepsze. Pozostaje jedynie problem rozstawu, jeśli da się dobrze rozstawić przód względem tyłu to zamiana wyjdzie na plus:).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jkl    0
popieram wszystko co napisales. zalezy wszystko od podloza. moim zdaniem w pracy na polu gdzie podloze jest raczej miekkie (nie musi byc od razu bagniste) ten sam traktor z szerszymi oponami wiecej pociagnie

 

Popieram również i dodam, że z szerszymi oponami nie narobi takich kolein, co przy pracach polowych ma bardzo duże znaczenie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
yacenty    565

eh Panowie, troszkę chyba odbiegacie od tematu - problem nie leży w tym czy ugniecie czy nie ugniecie - to jest dla mnie jasne i nie podlega dyskusji,

przerabiałem już bowiem zmianę opon na normalnym profilu na nisko profilowe (z tyłu) i dobrze wiem jakie są tego plusy.

kwestia tylko była tego czy są jakieś wymogi które by sugerowały używać z przodu węższych opon - z tego jednak co widać po postach nie ma, tak więc okaże się w praniu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez adikpl1
      Czy wiecie jak porównać opony zwykłe do niskoprofilowych na podstawie numeru np czemu będzie odpowiadał rozmiar 13.6R24
      w niskoprofilowych, albo 14,9R24
    • Przez witek
      witam mam takie pytanko musze wymjenic opony w MTZ jakie polecacie....jaka firam?? ja mysle o polskich z DĘBIC a wy co polecicie ??
    • Przez wojna456
      Witam serdecznie ostatnio zakupiłem ursusa c-355 po wykonaniu kilku prac polowych oberwało mi wentyl w prawym tylnym kole. Kupiłem nową dętke i podczas orki zimowej sytuacja znowu się powtórzyła i  nie wiem co może być przyczyną.
    • Przez Arek
      Mam zamiar założyć koła bliźniacze do ciągnika 100km.
      Gdzie lepiej zamontować klamry sprzęgów, na otworach w środku tarczy czy lepiej na śrubach łączących tarcze z obręczą?

    • Przez pawlus224
      Opony w 330 zaczynają pękać chce je wymienic i nie wiem jakie najlepiej zastosować ,w cienkie paski,grube,od żuka czy w jodełkę? przy których ciagnik lepiej się prowadzi ? Dodam że ciapek malo jeżdzi po szosie . Mam nadzieje ,że ten temat pomoże także innym przy wyborze zakupu nowych opon.
×