Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Po ON głowica też się osmala jak silnik niedomaga, a po OO silniki bardziej się grzeją i trochę więcej palą, zwiększenia awaryjności układów wtryskowych nie stwierdziliśmy, ale tak było parę lat wcześniej teraz jedynie suszarnia chodzi na opale. Szkoda lać OO do nowych silników z CR a stare ciągniki jakoś nie narzekały na to co się lało tylko latem trzeba było bardziej dbać o chłodnicę.

Opublikowano

Nie opieram się na wikipeddi tylko również na własnych doświadczeniach tylko dla poparcia podałem przykładowe linki. Za dawnych czasów wszystkie maszyny u mnie jeździły na oo przez kilka lat. Nie zauważyłem żadnego skutku ubocznego.

Widziałeś kiedyś wnętrze 20 letniego pieca na oo?

Tylko mówimy oczywiście o oo dobrej jakości a nie jakiś brudach.

Różnica w gęstości jest minimalna, przy silnikach starszego typu praktycznie nie odczuwalna dla pracy silnika (przy nowoczesnych układach wysokociśnieniowych ma to już znacznie większe znaczenie).

Liczba centanowa na takim samym poziomie. Jedyna znacząca różnica to zawartość siarki.

 

Poza tym dlaczego kiedyś (nie wiem jak teraz) we Francji paliwo rolnicze było koloru czerwonego?

Opublikowano

Ponieważ na rolniczym wolno jeździć tylko rolnikom - proste, tak jak OO wolno tylko w piecach spalać a nie w silnikach. Nowe ciągniki przynajmniej NH jaki ostatnio przyszedł też mają czerwone paliwo w odstojniku, tylko jest to trochę inny odcień niż OO.

Opublikowano (edytowane)

@Arek jeśli ty definiujesz jakość paliwa po kolorze - twój ból. Wiesz swoje, ja wiem swoje.

 

Liczba cetanowa na podobnym poziomie?

Cytuję:

 

" Liczba cetanowa paliw do silników wysokoprężnych powinna mieścić się w przedziale od 40 do 60. Przyjmuje się, że bardzo korzystnie jest, jeśli paliwo ma liczbę cetanową zbliżoną do 50. Paliwa o niskiej liczbie cetanowej w okolicach 40 powodują twardą pracę silnika, moc silnika obniża się, a w spalinach znajduje się zwiększona ilość niespalonych węglowodorów. Oleje napędowe charakteryzujące się liczbą cetanową zbliżoną do 60 powodują pogorszenie jakości spalania oraz wzrost zużycia paliwa. Oleje napędowe z polskich rafinerii mają gwarantowaną liczbę cetanową większą od 46.

Stosowany czasami do napędu silników ciągników rolniczych olej opałowy ma liczbę cetanową około 20. Ten wskaźnik całkowicie dyskwalifikuje go jako paliwo silnikowe. Oprócz zbyt małej liczby cetanowej, olej opałowy jest cięższy od napędowego, zawiera szereg substancji smolistych, żywic i laków, których produkty spalania z czasem są w stanie zakleić silnik i zapchać układ wydechowy."

 

Cytata za:

Mój odnośnik

Edytowane przez Indiana
Opublikowano

@Arek w Anglii paliwo rolnicze też jest barwione na czerwono ale nie ma nic wspólnego z olejem opałowym... Jest to pełnowartościowy olej napędowy. Opałówkę mają w kolorze białym... Co kraj to obyczaj także kolor paliwa w innych państwach nie ma nic do rzeczy...

Opublikowano (edytowane)

Ten odnośnik do twórczości redaktorów nie wiele daje. Pokaż mi dane producenta oleju opałowego i wysokość liczby cetanowej. Jakiś czas temu(ok.10 lat temu )rafinerie produkowały ON o dużej zawartości siarki nie spełniający europejskich norm. Wtedy przeprowadzono modernizację i wprowadzono kraking do uszlachetniania ON. Do tego momentu, te dwa paliwa były identyczne. Obniżono zawartość siarki w ON co wymusiło wprowadzenie dodatków smarujących do powstałego paliwa, ponieważ siarka była czynnikiem smarującym w układach wysokociśnieniowych układów wtryskowych. to co napisałem pochodzi z broszury, którą rafinerie rozprowadzały na stacjach paliw chwaląc się postępem technologicznym. Było tam też o parametrach OO i o tym, że liczby cetanowej dla nich się nie bada i nie określa.

Skąd taka różnica potencjalnej liczby cetanowej,gdy te oba paliwa są z tej samej frakcji i różnią je zastosowane dodatki, w tym ten barwiący. Największą różnicę stanowią zastosowane stawki podatkowe i kary za nie stosowanie się do haraczu państwowego.

P.S.

Obecnie OO ma mniej siarki, popiołów jak wtedy ON.

Edytowane przez zorzyk2
Opublikowano

@Arek jeśli ty definiujesz jakość paliwa po kolorze - twój ból. Wiesz swoje, ja wiem swoje.

 

Liczba cetanowa na podobnym poziomie?

Cytuję:

 

" Liczba cetanowa paliw do silników wysokoprężnych powinna mieścić się w przedziale od 40 do 60. Przyjmuje się, że bardzo korzystnie jest, jeśli paliwo ma liczbę cetanową zbliżoną do 50. Paliwa o niskiej liczbie cetanowej w okolicach 40 powodują twardą pracę silnika, moc silnika obniża się, a w spalinach znajduje się zwiększona ilość niespalonych węglowodorów. Oleje napędowe charakteryzujące się liczbą cetanową zbliżoną do 60 powodują pogorszenie jakości spalania oraz wzrost zużycia paliwa. Oleje napędowe z polskich rafinerii mają gwarantowaną liczbę cetanową większą od 46.

Stosowany czasami do napędu silników ciągników rolniczych olej opałowy ma liczbę cetanową około 20. Ten wskaźnik całkowicie dyskwalifikuje go jako paliwo silnikowe. Oprócz zbyt małej liczby cetanowej, olej opałowy jest cięższy od napędowego, zawiera szereg substancji smolistych, żywic i laków, których produkty spalania z czasem są w stanie zakleić silnik i zapchać układ wydechowy."

 

Cytata za:

Mój odnośnik

 

Gdzie napisałem, że jakość paliwa rozpoznaję po kolorze?

Skoro on i oo powstają z tej samej frakcji ropy to jakim cudem mogą mieć zupełnie inną liczbę cetanową?

Te bzdury o szkodliwości oo piszą tylko redaktorzy z wybitnie profesjonalnych gazetek typu auto świat. Używanie oo zamiast on jest prawnie zabronione i łatwiej jest kogoś przekonać, żeby nie używał oo bo niszczy silnik a nie dlatego, ze obniża dochody państwa. Identyczna sprawa jest z propanem butanem sprzedawanym na stacjach lpg i w butlach do kuchenek.

Opublikowano

@zorzyk2 i tu się mylisz, że chodzi jedynie o podatki- owszem o podatki jeśli mowa urzędnikach. Barwa? nie wiem, może dla bezpieczeństwa konsumenta, tankując na stacji ON po barwie widzisz, że to nie OP. A były afery związane z odbarwianiem OP i sprzedażą jego jako ON.

 

Co do liczby cetanowej i siarki. Owszem OP ma więcej siarki. Ale to nie jest jedyna różnica w zawartości. Liczba cetanowa wynika ze składu chemicznego paliwa, im jest wyższa, tym więcej w składzie jest węglowodorów parafinowych w długich łańcuchach, a mniej węglowodorów aromatycznych (benzenu, naftalenu, antracenu). Te aromatyczne wchodzą w skład benzyny, i dla diesla są szkodliwe, to prawie tak jakby do ON benzyny dolewać.

 

Jeśli niska liczba cetanowa dla diesla jest szkodliwa- a w OP wynosi ona ok 20, zaś w normalnej ON powyżej 50...to wniosek jest jeden: olej opałowy nie jest "zabarwionym" ON, i szkodzi silnikowi.

Opublikowano

Barwienie jest po to by umożliwić kontrolę stosowania tego paliwa. Podrabiany OO przechodził proces wytrącania barwnika kwasem, a potem usuwania przez filtrowanie wapnem. Identycznie robią próbę wytrącania barwnika(próba kwasowa) przy kontroli paliwa na drodze.

Wiem co to destylacja i które frakcje są w benzynie, a które w OO i ON. Aromatyczne i naftanowe też są w ON. Olej opałowy ma węglowodory o długich łańcuchach i tu zobacz taki czerwony olej napędowy(opałowy)

http://www.lotos.pl/handlowy/produkty/paliwa/oleje_opalowe/338_lekki_olej_opalowy_lotos_red_01

Opublikowano (edytowane)

@zorzyk2 wybacz, co ma do tego kolor? Barwa nie ma znaczenia w aspekcie składu chemicznego.

Chodzi o procentowy udział węglowodorów aromatycznych i naftowych w ON i OP, a nie o to żeby ich tam nie było. W OP jest ich więcej, przez co liczba cetanowa jest niższa, od liczby cet. ON.

 

Dorzuć do tego laki, substancje smoliste, i inne zanieczyszczenia nie występujące w ON. A skoro skład chemiczny jest inny nie tylko procentowo, ale i jakościowo, to olej opałowy nie jest- jak niektórzy twierdzą- "ON zabarwionym ze względów podatkowych". ON to ON, a opał to opał.

Edytowane przez Indiana
Opublikowano (edytowane)

Wyjaśniłem przyczynę barwienia słowem nie wspominajac o jego wpływie. A ty czepiasz tego, jakbyś nie rozumiał słowa pisanego. Przerabiałem okres barwienia ON w firmach(kradzież państwowego paliwa) i tu jeździć się nie dawało na tym paliwie lecz z innej przyczyny.

Główna przyczyna dalszej obróbki ON ma podstawę wzrostu wymogów ekologicznych. Analizowałem zwartość różnych węglowodorów aromatycznych i ich wpływ nie tylko na liczbę cetanową, a także gęstość. Jeśli pokażesz mi przykład badań porównawczych oleju bazowego z ON i OO możemy dalej dyskutować. Trochę o paliwach i ekologii.

http://warsztaty.samochodowka.internetdsl.pl/serwishdd/wykaz/paliwa/paliwa.htm

PKP jeździ na OO.

Edytowane przez zorzyk2
Opublikowano

Ja jeżdżę MF 699 i zetorem 7011 a przedtem ursusami cały czas na oo i nie stwierdziłem żadnych skutków ujemnych na ciągnikach.

może się troszkę grzeją ale pompy trzeba ustawić na paliwie którym jeździsz!!!

Popieram arek i stasiek84 liczy się praktyka zwłaszcza w tych starszych traktorach bo 20lat temu ON na pewno nie był tej jakości co teraz.

 

A co do pisania jaką wartość ma ON a Jaką OO to jest jaka powinna być na stacjach a nie jaka jest i tu popieram tezę zwolenników ON że leją ze sprawdzonego źródła Bo Ja też leje ze sprawdzonego źródła OO i chyba to jest najważniejsze

 

Szajs można kupić zarówno OO jak i ON tak jak I na renomowanej stacji jak i na zadupiu.

Opublikowano

@zorzyk2 ale co tu porównywać? Popatrz na wzór chemiczny ON i OP. Skład jest zupełnie inny. A, że jeżdzić się da, zarówno na ON, jak i OP, to inna sprawa. Rzecz w tym żeby nikt nie mówił, że to to samo, bo to nie jest prawdą- różnią się składem, a co za tym idzie i jakością, i wpływem na silnik.

Opublikowano

Wydaje mi się, że jakość, to dotrzymywanie założonych parametrów przez producenta i im wyższy reżim tym mniejsze odchyłki jakościowe. Dlatego też zimą do silnika DCI kupuję najdroższe paliwo, by za parę złotych nie wzywać lawety z powodu blokady filtra itp. Normy mają swoje widełki i dane paliwo może by w dolnym jak i górnym zakresie norm. Mam w rodzinie osoby pracujące w kolejnictwie i tam każda partia paliwa. Rozbieżności w dostawach są olbrzymie. Od dawna nie korzystam z OO lecz wcześniejsze doświadczenia z tym paliwem wskazywały znaczną wyższość produktu z Gdańska. W stacjach paliw sprzedają biodiesel i jedne silniki nie odczuwają zmiany, a inne tak i jeśli nie spadkiem mocy to zużyciem paliwa. Nikogo nie namawiam do stosowania OO lecz nie jets to trucizna niszcząca silnik.

Opublikowano

U nas ON było brane z renomowanej stacji a jednak ciągnik odczuwał spadki mocy, ciężko mu szło w pługu. Na OO idzie jak burza, i nawet nie przykapca nic. Znajomy ma taki sam ciągnik, i podobno na bio w ogóle nie mógł jeździć bo ciągnik za dużo mocy tracił. Ja tam jeżdże głównie na OO i nie narzekam;)

Opublikowano

@zorzyk2 ale co tu porównywać? Popatrz na wzór chemiczny ON i OP. Skład jest zupełnie inny. A, że jeżdzić się da, zarówno na ON, jak i OP, to inna sprawa. Rzecz w tym żeby nikt nie mówił, że to to samo, bo to nie jest prawdą- różnią się składem, a co za tym idzie i jakością, i wpływem na silnik.

 

ja się na tym aż tak dobrze nie znam i widzę że się ty na kwestii teoretycznej lepiej znasz i przyjmuje to do wiadomości że opał to nie to samo.

 

ale jak dla mnie - rocznik ciągników

- cena paliwa

- jakoś, zużycie, zły wpływ na silnik nie jest dla mnie tak odczuwalna jak zwolennicy "tylko ON "mówią

cena to w pełni rekompensuje i zostaje jeszcze

 

karolt25 moja rada zdecyduj się albo ON albo OO, bo ani nie wiesz czy masz kiepski opał czy ropę a jak cię złapią to ci nikt pół mandatu nie da ;) ;) a nie którzy u mnie mówią że nie ma nic gorszego niż mieszać.

Opublikowano (edytowane)

Na ON też padają te rotacyjne pompy. Domniemam, że taką masz, a naprawę załatwi wymiana głowiczki(tania nie jest).Przykładowa cena do 3

phttp://klemax.pl/opis/2560022/glowica-pompy-wtryskowej-mf-3-c-360-p3.html

Edytowane przez zorzyk2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez martinezo
      Witam.
      Zwracam się z pytaniem, jakim środkiem lub olejem konserwujecie swoje maszyny po zakończonym sezonie??
      Wiadomo, że najpierw trzeba maszynę dokładnie umyć, ale jak już wyschnie to stosujecie jakąś powłokę ochronną np. z jakiegoś oleju?? jeśli tak to, proszę o wskazówki jaki środek najlepiej zabezpiecza przed korozją elementy robocze i lakier maszyny (pomijamy olej przepracowany).
      Pozdrawiam użytkowników
    • Przez MFargo
      Ile jest w filtrów od hydrauliki w Massey Ferguson 2 czy 3 i jakie zamawiacie?
    • Przez przemek111447
      Witam.slyszałem ze jest dobrym rozwiazaniem dolanie benzyny do oleju napedowego w ilosci 5l na 70l oleju napedowego.Czy to dobre rozwiazanie i czy ktos to praktykował?A moze macie inne rozwiazania o ktorych nie wiem .....chetnie poczytam o tym i moze cos innego wybiore.Takie rozwiazanie z benzyna chce zastosowac w zetorze 7340 z 2003r i 3 letniej 110km forterze.
    • Przez jgcentrum
      Szanowni Państwo,
      W przypadku zapotrzebowania na wszelkiego rodzaju filtry (m.in. powietrza, oleju, hydrauliczne, przemysłowe) oraz łożyska, uprzejmie proszę o przesyłanie zapytań ofertowych. Z przyjemnością przygotujemy dla Państwa indywidualną ofertę dopasowaną do potrzeb.
      W razie pytań służę pomocą.
      Z wyrazami szacunku,
      [Twoje imię i nazwisko]
      JG Centrum Techniczne
      📞 +48 453 238 260
      📧 kontakt@zaopatrzenieprzemyslu.pl
      🌐 www.zaopatrzenieprzemyslu.pl
      Zapraszam również do zapoznania się z filtrami na naszym sklepie allegro link poniżej:
      https://allegro.pl/uzytkownik/Jgcentrum

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v