Skocz do zawartości

jarbla

Members
  • Postów

    35
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Osiągnięcia jarbla

Nowicjusz

Nowicjusz (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In Unikat

Najnowsze odznaki

25

Reputacja

  1. jarbla

    Facelia

    U mnie słabo rośnie i do tego bardzo nierówno. Są miejsca w których facelia ma kilkanaście cantymetrów, a trzy metry dalej ledwo powschdziła. Chyba rok niezbyt sprzyjający na facelię...
  2. jarbla

    Facelia

    Podobno facelia zakwita po 50 dniach od zasiania. U mnie niedługo minie ten czas i... chyba będzie potrzeba następnych 50 dni by pojawił się pierwszy kwiatek. 😐
  3. jarbla

    Gryka

    Rosyjskie władze zakazały w okresie od 5 czerwca do 31 sierpnia wywozu za granicę kaszy gryczanej. Ma to na celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego i ustabilizowanie cen tego produktu w kraju – podała rządowa Rossijskaja Gazieta. (...) W połowie kwietnia zakaz eksportu zbóż wprowadziła Białoruś. Decyzją Rady Ministrów przez następne trzy miesiące nie można ich wywozić zarówno poza granice Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, jak i w ramach tej postsowieckiej wspólnoty. https://belsat.eu/pl/news/05-05-2021-rosyjski-rzad-walczy-z-drozyzna-i-zakazuje-eksportu-kaszy-gryczanej/?fbclid=IwAR12Mio0zOPpfvTe2_aJY9R1D-TyiBQAditfNw64JC52o-CLQX189Bslhtg
  4. jarbla

    Facelia

    Jak Wasza facelia trzyma się po ostatnich przymrozkach? Zmieniła kolorek na fioletowy? U mnie facelia stoi w miejscu, za to zielska poczynają sobie coraz śmielej.
  5. Pierwsze podsumowania za rok 2020 w polskich portach, i wstępne prognizy na rok 2021. Zboże Sukces gdyńskiego portu w trudnym pandemicznym roku jest bezpośrednio związany ze wzrostem światowego zapotrzebowania na zboże na świecie i wynikającym z tego zwiększeniem obrotów w tym zakresie. A Gdynia jest przecież naszym głównym portem zbożowym. Do końca października ub.r. przez gdyńskie nabrzeża przeszło 2,581 mln t zboża, a w tym roku wartość ta zwiększyła się o 70%, osiągając poziom 4,392 mln t. W rezultacie wzrost obrotów o 1,811 mln t z nawiązką pokrył spadki w przeładunkach innych grup towarów masowych. Na zwiększonym zapotrzebowaniu na zboże skorzystały także pozostałe porty. Największy procentowy wzrost odnotował Port Gdańsk, gdzie w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. wyniósł on 162%. Jednak niewielki wyjściowy udział tego portu w przeładunkach zboża i niewielkie znaczenie tego surowca w całości portfela towarowego Gdańska spowodowały, że wzrost ten nie miał tak istotnego wpływu na łączny wynik portu. W Gdyni zboże stanowiło w w ciągu 10 pierwszych miesięcy 2019 r. 33% towarów, a w analogicznym okresie br. 51%, podczas gdy w Gdańsku było to, odpowiednio, 2% i 5%. Łącznie w ciągu 10 miesięcy ub.r. przeładowano w Gdańsku 410 t zboża, a w br., od stycznia do października, 1,072 mln t. Wolumen wzrósł więc o 662 tys. t, czyli o 1/3 wartości wzrostu w Gdyni. W portach Pomorza Zachodniego wzrost przeładunków zboża wyniósł 55%. W pierwszych 10 miesiącach 2019 r. przeładowano go 966 tys. t, a rok później 1,492 mln t, co daje wzrost o 526 tys. t. Zmieniło to strukturę towarów masowych przeładowywanych w tych portach, ponieważ udział zbóż wzrósł z 8% do 13%. Łącznie w polskich portach przeładowano 6,958 mln t zboża. W porównaniu do tego samego okresu ub.r. jest to wzrost o 76%, czyli o nieco ponad 3 mln t (do końca października ub.r. przeładowano 3,956 mln t). Ponieważ obroty w tym zakresie najdynamiczniej rosły w Porcie Gdańsk, zwiększył on udział w całości przeładunków tego surowca – z 10% w 2019 r. do 15% obecnie. Paradoksalnie udział Gdyni spadł o 2 pkt. procentowe, z 65% do 63%, a Szczecina-Świnoujścia o 3 pkt. proc., z 25% do 22%. Jak już informowaliśmy, wzrost przeładunków zboża ma związek z dużym zapotrzebowaniem światowego rynku na zboża spotęgowanym dodatkowo przez obawy o jego późniejszą dostępność z powodu pandemii koronawirusa i mniejszą podaż, która skurczyła się na skutek ubiegłorocznych pożarów w Australii. Atrakcyjność polskiego zboża podnosiło także osłabienie złotego do USD i euro, a także polityka eksportowa innych krajów, np. wprowadzenie limitów eksportowych dla rosyjskich zbóż czy też wstrzymanie przez Kazachstan eksportu mąki pszennej. Na krótko zakaz eksportu wprowadziła też Rumunia, ale szybko się z tego wycofała. Stąd rekordy bił eksport polskiej pszenicy, która m.in. transportem morskim trafia do odbiorców. Polski eksport zbóż w okresie od stycznia do lipca br. wyniósł 4,7 mln t. Dla porównania: w tym samym okresie 2019 r. krajowy eksport był na poziomie 1,8 mln t. Wśród głównych gatunków zbóż największy wzrost wymiany handlowej rok do roku – aż 3-krotny – dotyczył pszenicy, z 0,84 mln t do 2,7 mln t. Na razie trend dużego zapotrzebowania na zboża nie wygasa. Komisja Europejska podała, że od lipca do listopada br. Polska wyeksportowała poza UE 510,58 tys. t pszenicy, co stanowi ponad 7% całego unijnego eksportu pszenicy miękkiej. Analitycy przypuszczają jednak, że popyt na to zboże zacznie spadać. Jako uzasadnienie podają 3 powody. Po pierwsze – przedłużająca się pandemia powoduje coraz bardziej odczuwalne spowolnienie gospodarcze, które długoterminowo będzie przekładać się na zmniejszenie popytu na zboża konsumpcyjne. Po drugie Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) w listopadowej publikacji prognozuje utrzymywanie się zapasów i zbiorów pszenicy na rekordowym poziomie. Po trzecie na rynku do głosu znowu dochodzi Australia. Od pożarów, które nawiedziły ten kraj przed rokiem, rozpoczął się wzrost cen pszenicy, a teraz prognozowane są najwyższe zbiory od rekordowego sezonu 2016/17. Bardzo dobra dla rolników pogoda we wrześniu i październiku sprawiła, że zbiory są szacowane na 31,2 mln t, co może rozpocząć spadek ceny pszenicy, a co za tym idzie, jej mniejszy eksport z Polski. Mniejsze zapotrzebowanie na to zboże może jednak zrównoważyć większe zapotrzebowanie na kukurydzę i zboża paszowe. Bardzo duży popyt na nie zgłaszają Chiny. USDA szacuje, że w tym sezonie eksport amerykańskiej kukurydzy do Chin sięgnie 22 mln t – w ubiegłym wynosił 7 mln t. Tylko od września do listopada br. Chiny zaimportowały z USA 2,4 mln t kukurydzy, co oznacza 40-krotny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Chiny importują zboże także z UE. Według szacunków KE od lipca do 16 listopada br. w przypadku kukurydzy import wzrósł aż prawie 18-krotnie, do poziomu 149 tys. t. Rośnie także eksport pszenicy do Chin – od lipca do 16 listopada eksport pszenicy z UE do Państwa Środka zwiększył się o 111% w skali roku. Polskim rolnikom, a co za tym idzie i portom, sprzyja ponadto fakt, że w br. zbiory zbóż były w UE jako całości niższe niż przed rokiem o 7,8%, ale nie dotyczy to Polski, gdzie były one wyższe o 15%. W wyniku wzrostu przeładunków zboża o 76% w porównaniu do ub.r. surowiec ten zwiększył udział w portfelu ładunków masowych. W 2019 r. zboże stanowiło tylko 9% wszystkich towarów masowych. Po 10 miesiącach br. jego udział wzrósł do 16%. Najczęściej jednak przeładowywanym w polskich portach towarem masowym są paliwa płynne – 44% udziału w 2019 r. i 40% w br. Kolejna grupa to inne towary masowe, które na 2. miejscu zastąpiły węgiel. W zeszłym roku stanowił on 23%, podczas gdy inne masowe 19%. W tym roku urosły one do 21%, podczas gdy węgiel spadł do 19%. Najrzadziej przeładowywanym ładunkiem masowym pozostaje ruda – 5% w 2019 r. i 4% w 2020 r. Więcej: https://www.namiary.pl/2021/01/22/pandemia-zmienia-ladunkowe-proporcje/
  6. jarbla

    Ceny pszenicy 2020

    Niedawno Szczecin opuścił statek "Novi", który transportuje teraz 30 tys ton pszenicy do Algierii. Patrzę sobie na polskie nabrzeża zbożowe i jedynym dużym statkiem jest obecnie "Jawor" (79649 t, 229 x 32.29 m) w Gdyni ale nie wiem czy zabiera ładunek, czy się rozładowuje. Poza nim, przy elewatorach przebywają, lub wkrótce dotrą, raczej małe statki. Największym z nich będzie "Manisa Floyen" , która zabierze z nabrzeża należącego do firmy Andres 7 tys ton zbóż, "Ida H" zabiera ze Szczecina 1925 ton żyta, ze Świnoujścia statek "Fredo" zabierze 1575 ton śruty rzepakowej, zaś "Jutland" wywiezie 3 tys ton, również śruty rzepakowej. W Gdańsku przy elewatorach stoją małe "Traveberg" 2890 t i "Jumbo" (3504 t). Ale najciekawsze dla mnie jest, że ze Szczecina zaczynają wywozić zboże statki śródlądowe. Niedługo czeska barka motorowa "Drebkau" zabierze 600t żyta, a inna 1900 ton pszenicy. Czyżby tiry nie wyrabiały z transportem zbóż do Niemiec? Z ciekawości będę obserwował czeską barkę (o ile czas pozwoli), gdzie wyładuje te 600 ton żyta.
  7. jarbla

    Ceny pszenicy 2020

    Pierwszym czynnikiem mogącym obniżyć ceny są zbiory na półkuli południowej. Pożary w Australii były na przełomie lat 2019/2020 i ich wpływ na ceny właśnie się kończy. Z tego co wiem, to tam trwają żniwa i plony zapowiadają się rekordowe. Później, (chyba w lutym?) zaczną się zbiory w Ameryce Południowej.
  8. jarbla

    Ceny pszenicy 2020

    W "Szczecinie" na statek "Almasi" (52342t, 190 x 32m) w tej chwili jest ładowane 25 tys to pszenicy. Później zapewne zostanie doładowany podobną ilością w Świnoujściu. Na statek "Ida H" (2226t, 76 x 12m) w tej chwili jest ładowane 1 tys ton zbóż ale nie wiem jakiego. Raczej nie jest to pszenica. Ostatnio taki maluch zabierał pszenżyto. Po odejściu "Idy H" do nabrzeża zbożowego podejdzie "Armia Krajowa" (39071t, 180 x 30m) która wyładuje 23 tys ton śruty sojowej. W Świnoujściu na "Lisa D" jest ładowane 1325t śruty rzepakowej, później na statek "Novi" zostanie załadowane 30 tys ton, również śruty rzepakowej. Jakby kogoś interesowały takie dane dla portów w rejonie Zalewu Szczecińskiego, to można je uzyskać z raportów głównego dyspozytora pod linkiem http://www.port.szczecin.pl/dyspozytor
  9. jarbla

    Ceny pszenicy 2020

    Ruch jest cały czas. W ostatnich dniach statek "Royal Jade" (200 x 32m, 63529t) zabrał ze Szczecina 16 tys ton pszenicy z elewatora Ewa oraz 10 tys ton z elewatora Szczecin Bulk Terminal (czyli razem 26 tys ton). Potem przeszedł do Świnoujścia, gdzie obecnie jest na niego ładowane następne 25 tys ton pszenicy. W Gdynii, od kilku dni, przy nabrzeżu Bałtyckiego Terminala Zbożowego, stoi statek "Navios Avior" (229 x 32m, 81355t). Ale nie mogę ustalić, czy bierze ładunek, czy jest rozładowywany. === Edit. Wszedł do portu pusty, więc on też wywozi zboże.
  10. jarbla

    Gryka

    Gryka potrafi wymarznąć przy 1-2*C na plusie.
  11. Pierwsze lepsze ogłoszenie na Igrit: https://www.igrit.pl/ogloszenie/gielda-zbozowa-gryka/kupie-kazda-ilosc-gryki-odbior-wlasnym-1245306
  12. jarbla

    Ceny pszenicy 2020

    Gdynia. Od stycznia do października 2020 roku w Porcie Gdynia przeładowano 4146,6 tys. ton zboża, co oznacza większy wynik, niż za cały rok 2019 (3220,5 tys. ton). Dynamika wzrostu przeładunków zboża za pierwsze 3 kwartały 2020r. wyniosła 76,5% https://www.portalmorski.pl/m-inne/46701-przeladunki-zboza-w-porcie-gdynia
  13. jarbla

    Gryka

    Jeden z powodów: Putin i Łukaszenka zakazali wywozu na zachód. 😅 Do tego ludy wschodu robiły zapasy gryki w obawie przed kryzysem (analogicznie jak u nas z makaronem). Gdy sytuacja wróci do normy, to i ceny gryki polecą w dół. https://belsat.eu/pl/news/bialorus-wstrzymala-eksport-kaszy-gryczanej-i-cebuli/ https://www.tvp.info/47690525/prezydent-bialorusi-obarcza-rosje-wina-za-brak-kaszy-gryczanej https://pl.sputniknews.com/spoleczenstwo/2020032712150221-cenniejsza-niz-ropa-naftowa-kasza-gryczana-panaceum-na-epidemie-coVid-19/
  14. jarbla

    Ceny pszenicy 2020

    Takie dane pojawiają się z opóźnieniem, czasem znacznym. W tej chwili w świnoujskim terminalu zbożowym trwa załadunek pszenicy (29,2 tys. ton) na statek „Seastar Tradition” (30465 t, 179 m x 28 m, 2009 r., Gibraltar).
  15. jarbla

    Gryka

    Po ile sprzedajecie swoją grykę? Czy w ogóle ją sprzedajecie? 😉
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v