Skocz do zawartości

Oświetlenie led



nowe oświetlenie LED w garażu, łącznie 108 W , zdecydowanie lepiej niż tradycyjne dwie żarówki , teraz to można pracować 🙈




Rekomendowane komentarze

Potrzebuję porady bo musze wymienić instalację w oborze i zamierzam założyć takie lampy LED jak na zdjęciu. 

Jaki kabel powinienem zastosować 2x1,5mm będzie dobry czy musi być 3x1,5 tzn te lampy powinny mieć podłączoną żyłę uziemiającą (żółtą-zieloną)? Lepiej zastosować żyły linkę czy drut? 

Może ktoś podrzuci jakiś link z odpowiednim kablem.

 

lampy mają tylko dwa podłączenia masa i prąd, co do kabla to jak na ścianę chcesz mocować to na moje tylko drut bo jest płaski i się ładnie do ściany to mocuje i ma mocniejsza otulinę , a jeśli chodzi o zastosowanie w oborze to powinny byś dobre bo to są hermetycznie zamykane a odległość to nie mam pojęcia bo tam nic nie jest w nich napisane po prostu chyba według uznania jak chce się mieć widno i tyle

  • Thanks 1

U siebie do takich lamp stosowałem YDY okrągły 3x1,5 drut, żyły uziemiającej czyli ochronnej nie ma potrzeby tam podpinania ale lepiej jak w przewodzie ta żyła będzie bo dzis masz taką lampę za rok możesz mieć inną po co potem przewody dawać inne.

Lampy mają dwa podłączenia przewód prądowy faza oraz neutralny a nie jakaś tam masa 

Jeśli chodzi o resztę instalacji to już inna sprawa i inny rodzaj przewodu :) 

Edytowane przez Roki212
  • Thanks 1
15 minut temu, timo napisał:

Po co Ci żyła 1,5 mm^2 do LEDów?

A jakie Twoim zdaniem by wystarczyły?

Teraz będą ledy a może za parę lat jeżeli te się nie sprawdzą, może założę inne, które potrzebują większego prądu

8 minut temu, Roki212 napisał:

U siebie do takich lamp stosowałem YDY okrągły 3x1,5 drut, żyły uziemiającej czyli ochronnej nie ma potrzeby tam podpinania ale lepiej jak w przewodzie ta żyła będzie bo dzis masz taką lampę za rok możesz mieć inną po co potem przewody dawać inne.

Lampy mają dwa podłączenia przewód prądowy faza oraz neutralny a nie jakaś tam masa 

Jeśli chodzi o resztę instalacji to już inna sprawa i inny rodzaj przewodu :) 

A właśnie bo jeszcze przy okazji wymieniłbym przewód od silnika wyciągu linowego (7,5 KW) o długości 30m. Stary 30-letni już widzę, że trochę spękał. Jaki zastosować? 4x2,5 YDY drut będzie dobry?

Czyli jednak w oborze polecacie montować lampy na ścianie z boku po obu stronach? Czy może jednak na górze. WQysokość ok 6m.

Wiesz takie minimum to 2,5mm2 by poszło ale mówię takie minimum jak chcesz mieć pewność i robisz na następne parenaście lat tym bardziej że jeszcze odcinek 30m lepiej dać 4mm2 czyli 4x4 u siebie mam taki na ścianie między gniazdami. Jaki rodzaj to jedni dają YDY okrągły biały jeszcze inni ten ziemny YKY okrągły czarny bo odporniejszy a cena porównywalna tym bardziej że te przewody YDY nie powinny być stosowane na zewnątrz bez ochrony czyli rurki czy korytka bo promienie słoneczne niszczą izolację. Co do peszła to nie bo peszel daje się w ziemi lub pod płytami karton-gips itp jak już chcesz aby ładnie wyglądało no i jakoś chroniło przewód to albo korytko lub rurka instalacyjna RL

Edytowane przez Roki212
  • Thanks 1

Obciążalność stała (długotrwała) przewodów to 10A/mm^2, czyli na przewodzie 1 mm^2 możesz podpiąć 2300W. To prawie 128 takich tub LEDowych, czyli prawie 64 oprawy. Sam wiesz najlepiej, ile opraw będziesz podłączał na tym przewodzie. Nie widzę sensu montowania znacznie przewymiarowanych przewodów, a argument, że kiedyś możesz mieć inne lampy, jest moim zdaniem bez sensu, bo przecież źródła światła zużywają coraz mniej, a nie coraz więcej energii na jednostkę światła.

Jeśli dasz przewód 3-żyłowy i będziesz miał jedną żyłę wolną, to możesz sobie zamontować włącznik dwuklawiszowy i przy odpowiednim podłączeniu w lampie będziesz miał osobno włączane świetlówki w oprawach, tzn. jedną połową włącznika będziesz włączał tylko po jednej tubie w każdej oprawie. Tak mam zrobione u siebie, do codziennych prac niewymagających precyzji włączam pół oświetlenia i jest wystarczająco jasno, a jak potrzeba więcej światła do jakiejś dokładnej roboty, to mogę dołączyć drugie pół.

  • Thanks 1

Naprawdę wielkie DZIEKI za informację. To mi dużo pomogło.

Jeszcze jedna sprawa: do obory dochodzi kabel 4 żyłowy tzn. 3fazy i zero. tak samo jest w całym gospodarstwie

 Poczytałem na forach (elektroda) i doradźcie czy mogę u siebie założyć wyłacznik różnicowoprądowy? Tzn. Robie nową rozdzielnie i montuję w niej tą różnicowkę dalej esy do: oświetlenia, silnika, gniazdek. Będzie ona spełniała swoją funkcję bez uziemienia? Bo niektórzy piszą że to jest niedozwolone i nie zadziała ona tak.

Możesz wstawić różnicówke w tej nowej rozdzielni tylko musisz tam rozdzielić PEN na PE i N czyli teraz masz 4 przewody L1,L2,L3 czyli trzy fazowe i czwarty PEN ochronno neutralny i ten PEN dzielisz na N neutralny i PE ochronny oczywiście punkt podziału uziemiasz aby to miało jakiś sens. U mnie przy rozdzielnicy do ziemi wbite są szpilki na głebokośc 6m i dalej po ścianie do skrzynki bednarka. 

Dla zrozumienia w skrzynce robisz listwę zaciskową (nazwę ją przykładowo PEN) do tej listwy podpiszasz ten przewód PEN co masz teraz czwarta żyła, do tej samej listwy PEN podpinasz też uziemienie z bednarki przewodem o przekroju nie mniejszym niż 10mm2 bo uziemienie punktu rozdziału musi być aby to miało jakiś sens bo nie wiadomo w jakim stanie masz instalację dochodzącą do budynku i czy gdzieś tam masz jakieś uziemienie obecnego PEN i w jakim jest ono stanie jeśli jest więc nie jest to jakiś koszt wykonać takie uziemienie bo bezpieczeństwo najwazniejsze, dalej od tej samej listwy PEN robisz odejście kawałkiem przewodu kolorowego do oddzielnej szyny PE tam podpinasz wszystkie zółto-zielone przewody czyli ochronne z nowej instalacji no i z tej samej szyny PEN robisz odejście przewodem niebieskim i jest to już twoje N i jak ma być jedna różnicówka na całość dajesz od razu do różnicówki jeśli ma być ich kilka na oddzielne obwidy to ten przewód N też dajesz na listwę czy blok rozdzielczy i wtedy z tego bloku oddzielnymi przewodami ciągniesz to N do poszczególnych róźnicówek. Tu mowa była o samym podziele PEN na PE i N są jeszcze trzy przewody fazowe... u siebie mam zrobione tak że wchodzi zasilanie do skrzynki i pierwszy jest wyłącznik główny FR czyli odcinający zasilanie wszędzie i dopiero od tego wyłącznika te trzy fazy ciągniesz do różnicówki czy różnicówek (no i ten N co było opisane wcześniej) choć radzę zastosować kilka conajmniej trzy różnicówki czyli jedna trzy fazowa na silniki oraz dwie jednofazowe z rozdziałem jedna na oświetlenie i kolejna na gniazdka. Dając jedną na całość jak gdzieś coś się dzieje wywala wszystko i nigdzie nie masz zasilania a jak jest kilka szybciej zlokalozować awarię i jak przykładowo wywali na gniazdkach to masz oświetlenie dalej :)

Kolejna sprawa wiadomo przewody fazowe za różnicówką dajesz na zakładane obwody i każdy z nich zabezpieczasz "S-kami" no i przewód N wychodzący z różnicówki dajesz na listwę zaciskową i z tą listwą łączysz wszystkie przewody N instalacji co ma obsługiwać ta różnicówka bo tu sporo ludzi popełnia błędy podpinając N nie tam gdzie powinno być. Czyli jedna różnicówka i za różnicówką jedna listwa czy blok i wszystkie N z instalacji tam. Jak będziesz miał trzy różnicówki to każda różnicówka musi miec swoją oddzielną listwe czy blok N i tam podpinasz tylko te przewody co ma zabezpieczać ta różnicówką. Chyba wiesz o co chodzi :) no i na koniec nie możesz tego N za różnicówką połączyć z tym N wchodzącym do różnicówki i tak samo nie możesz PE połączyć z N za różnicówką bo nie będzie działać sporo właśnie popełnia takie błędy i wywala różnicówkę cały czas lub nie wywala jej wcale 

  • Thanks 1

Do różnicówki nie może iść PEN tylko N i punkt rozdziału musi być uziemiony bo co z tej nowej instalacj jak nie będzie chronić jak powinno. A co Ci zima przeszkadza w uziemieniu toż nie problem wbić szpilkę co zmarźnięta ziemia czy coś innego?

Jak już to rób instalację wg trzeciego punktu wszystko jak powinno być czyli rozdział i uziemienie punktu rozdziału przygotuj pod uziemienie przewód a uziemisz jak przyjdzie wiosna i warunki pozwolą po co potem znów grzebać w skrzynce lepiej przygotować przewód i podłączyć do uziemienia jak je wykonasz niż potem znów s skrzycne przerabiać

  • Thanks 1

Nie kombinuj są gotowe szpilki do kupienia 1,5 metrowe w komplecie 4 sztuki czyli 6m i zacisk śrubowy do bednarki, szpilki są skręcane ze sobą i w komplecie taki pobijak co można w niego młotem uderzać wbijasz jedną nakręcasz drugą i dalej wbijasz i tak do końca

https://allegro.pl/oferta/uziom-6m-komplet-uziemiajacy-wbijany-ocynk-ogniowy-9866980154?utm_feed=6bb7005d-9dc7-4374-8565-4bc127df615a&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_ogrzewanie_PS&ev_adgr=ogrzewanie-topy&gclid=Cj0KCQiAx9mABhD0ARIsAEfpavTK8aaph-MEKHPWnT2Efa-RST4fYb_Bw7XlHCV2v17FMLNL41p3B1saAgrvEALw_wcB

Jak wysoki poziom wody gruntowej to 4,5 metra czyli trzy to minimum ale jak pomagałem koledze wbijać i on robił tego pomiary to najlepiej wychodziło przy 6m

u mnie mam dwa razy uziemione jeden uziom 4 szpilki przy skrzynce z licznikiem na domu czyli przy domu pierwszy i kolejmy też 4 szpilki przy rozdzielnicy na budynkach gospodarczych 

Edytowane przez Roki212
  • Thanks 1

Czyli muszę do zabitej szpili przykręcić bednarkę, tą bednarką wejść do budynku jak najbliżej rozdzielni i od bednarki przewodem 10mm2 wejść do rozdzielni i uziemić punkt rozdziału PEN.

Rozumiem, że puszczenie przewodu 10mm2 od razu od szpili do rozdzielni będzie błędne, ale tak byłoby najprościej bo ściany tej starej obory są grube do tego z kamienia więc mniejszy otwór na kabel byłoby łatwiej wywiercić. 

Poradź mi jeszcze jaką , jakiej firmy kupić RCD w miarę tanią i dobrą.

Może masz jakiś sprawdzony sklep internetowy?

Zamierzam dać:

- RCD 4F 32amper na silnik 7,5KW wyciągu i ES C25

- RCD 4F 16amper na oświetlenie na 8lamp (ES B4 ), gniazdka (ES B20) i 2 wentylatory 3-fazowe (ES B12).

Szpilki zabijasz z pół metra od ściany aby było wygodniej, oczywiście tak by koniec szpilki i to mocowanie do bednarki było poniżej gruntu aby można było to wszystko zasypać a z ziemi już samą bednarką wyjdziesz przy samej ścianie i tak aby wystawała z metr nad ziemią, dodatkowo możesz przyspawać dla wzmocnienia bednarke do tego mocowania i szpilki bo wiadomo z czasem pod wpływem wilgoci może pogorszyć się połaczenie.

I bednarka jest na zewnątrz wiercisz się przez śnianę i od bednarki do skrzynki ciągniesz ten przewód 10mm2 to minimum jak spory odcinek warto wybrać grubszy w koncu nie majątek no i połączenie daje się do bednarki a nie do szpilki bo to takie jak dla mnie partactwo jak widziałem połączone w ziemi ze szpilką tu masz na widoku połączenie itd. Nie musisz dawać jak już wspomniałem dużo tej bednarki tak aby wyglądała max z metr z ziemi przy ścianie i wiercisz w niej otwór 8 czy 10 mm i przewód linka zakończony oczkiem przykręcasz śrubą do tej bednarki

 

Co do aparatów to nie patrz na tanie bo są lipne ja mam wszystkie EATON i są ok

Sklepów nie polecę bo takie coś biorę na miejscu bo mają rozsądne ceny

Co do tego co chcesz dać to zrobiłbym inaczej:

skoro chcesz dwie RCD to po co dawać dwie 3 fazowe... idzie jedna 3F 4P na ten silnik 7,5kW i skoro te dwa wentylatory też 3F to i te wentylatory do tej samej różnicówki i dalej za tą różnicówką zabezpieczenia C20 na silnik 7,5kW w zupełności wystarczy i B16 lub C16 na te wentylatory no chyba że jesteś pewien że wystarczy to B12 lub C12 choć do silników 3 fazowych z tego co słyszałem lepsze sa C zamiast B i jak dla mnie taka była by ok RCD

https://allegro.pl/oferta/wylacznik-roznicowopradowy-cfi6-40-4-003-bl-4p-40a-10051352291

no i druga różnicówka jednofazowa na gniazdka i oświetlenie i do oświetlenia B4 lub B6 a do gniazdek B16 lub B20 i różnicówka taka

https://allegro.pl/oferta/eaton-wylacznik-roznicowo-pradowy-2p-25a-ac-235753-9807893158

U mnie uziemienie tak wyglądało połączenie bednarki ze szpilką dodatkowo zaspawane i zalałem to smołą aby wilgoć nie zachodziła i nie korodowało

I od bednarki do skrzynki już przewodem 10mm2

 

 

10.jpg

14.JPG

Edytowane przez Roki212
  • Thanks 1

To jeszcze jedno bo widzę że masz dużą wiedzę praktyczną: zlączki jakich używasz, tych czerwonych śrubowych, długich z szyn wycinanych?

Zamierzam  dać w lini 4 lampy czyli dochodzę do 1 lampy i daje małą puszkę, złączki i lecę do następnej itp. Bo raczej w lampie nie połączę bez puszki?

A ta złączka rozdziału pen to musi być jakaś specjalna bo raczej jakaś duża.

 

W oświetleniu i w takich lampach stosowałem złaczki VAGO i łączyłem przewody w lampach bez puszek czyli właśnie szeregowo zasilanie z lampy do lampy czyli z jednej strony dławnica przewód wchodzi i po drugiej stronie lampy dławnica wychodzi i do kolejnej

https://www.google.pl/search?q=złączka+VAGO&tbm=isch&ved=2ahUKEwin_Jqmq8fuAhUVxioKHTxYB9AQ2-cCegQIABAA&oq=złączka+VAGO&gs_lcp=CgNpbWcQAzIGCAAQChAYOgQIIxAnOgIIADoICAAQsQMQgwE6BQgAELEDOgYIABAIEB46BAgAEBhQ6eAHWKb7B2DY_gdoAHAAeACAAWGIAYIHkgECMTKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=-z4XYOeSFZWMqwG8sJ2ADQ&bih=723&biw=1536

Złączka rozdziału zwykła listwa zaciskowa na szynę przykładowo takie jak tu szara może być do rozdziału PEN i w niej wszystko łączysz co było opisane wcześniej a niebieska już po rozdziale na N i kolorowa na PE

https://www.ceneo.pl/70234521

  • Thanks 1

Też polecam WAGO (tylko musisz powiedzieć w sklepie, że do linki - w nich też zaciśniesz drut, a w WAGO do drutu nie zaciśniesz linki), a jeśli złączki skręcane, to ja osobiście stosuje tego typu https://www.tme.eu/pl/details/si-zpt5-10.0/listwy-zaciskowe/plastrol/w-10178/?, bo łatwiej się robi odgałęzienia (w kostce "ciętej" domyślnie masz w jednej linii wejście i wyjście, żeby w jedno złącze wpakować dwa przewody, to już dla mnie lekkie druciarstwo, a tutaj masz 4, czyli wejście i 3 wyjścia, bo z każdej strony po 2 bokach śrubki; w dodatku konstrukcja zacisku jest taka, że bez problemu łączy się przewody grube z cienkimi np. 4 i 0,75 na jednym zacisku). Jeśli chcesz używać linki w kostkach skręcanych, to zainwestuj w tulejki i zaciskarkę. Zaciskarka ok. 40 zł na allegro (np. https://allegro.pl/oferta/zaciskarka-praska-do-kabli-tulejek-zacisk-0-25-10-9444191684), tulejki ok. 5-8 zł za 100 szt. na dany przekrój przewodu (długość do esów 10-12 mm, 8 też od biedy starcza, ale już np. do wyłączników serii Koala z zaciskami bezśrubowymi musisz mieć 12, bo krótsze się nie zacisną). Generalnie dzięki tym tulejką linka się nie rozpłaszcza i w sensie mechanicznym działa w zacisku jak drut.

Co do faz, to można chyba (w razie czego niech mnie jakiś elektryk poprawi) zamontować czujnik kolejności i zaniku fazy, ale to tanie nie jest.

Co do łączenia w oprawach, to my mamy 10 w linii i ojciec robił tak, że przewody łączył wewnątrz opraw na WAGO, tylko robił dodatkowe wejście na drugim końcu oprawy (domyślnie jest tylko na 1 końcu) i przewód (3x1 w gumie) idzie przez całą oprawę, na obu końcach przechodzi przez dławiki. Wewnątrz oprawy jest zrobione odgałęzienie do jej zasilania i przewód idzie dalej. Żadnych puszek nie ma w całej instalacji.

  • Thanks 1

Moim zdanie. do płyty warstwowej nie należy nic przykręcać. Ale to na tyle lekka rzecz, że spróbowałbym jakieś metody na klej (albo porządna taśma dwustronna pod uchwyty ścienne do rurek, albo jakiś klej montażowy). Nie wiem, jaki masz konkretnie budynek więc trudno coś poradzić. Jeśli jest konstrukcja stalowa, to ja bym zamontował tzw. trasę kablową pod dźwigarami i problem z głowy. Ewentualnie, jak ma być budżetowo, to jakiś lekki profil (kątownik, ceownik, zamknięty o małym przekroju) i do tego przewód lub rurkę przyczepić "trytytkami".

Edytowane przez timo
  • Thanks 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v