Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
20 godzin temu, damianzbr napisał:

Czuję się jak na jakimś ivencie dla gimbazy. John to ty jesteś sprawcą takiej atmosfery. Ja pierdziu, co ty ćpałeś? Class jest najlepszy w sieczkarniach a stwierdziłeś to za pewne po kolorze felg. JD w ciągnikach za pewne po rurze wydechowej, a NH w czym i po czym,  może wujka sąsiad coś mówił, przypomnij sobie bo to może być bardzo cenna informacja, zresztą jak wszystkie od ciebie...

 

- Żmijki zamiast w podsiewacza to był jeden z argumentów dla którego wybrałem JD, bo mój kombajn jest przede wszystkim do koszenia kukurydzy a nie czyszczenia kijem bukowym podsiewacza z papki mączno kukurydzianej.

- Ktoś kupił tucana 320 na 200 ha bo tak mu przedstawiciel handlowiec oszust nawciskał kitu.

- jakość omłotu w gospodarstwie mojego znajomego który ma 2 x NH TC i raz Tucano 320 jest zdecydowanie lepsza po NH.

- W tucano o którym rozmawiamy także tylko jeden bęben, APS nie młóci a rzekomo układa.

- I tylko z jednym twoim słowem się zgodzę. Że class bije na głowę JD oraz NH lakierowaniem. Bo z NH jak i JD farba z osłon odłazi, a clas faktycznie nie zaoszczędził w tej materii.

 

Nie musisz odp, rozmowa bez argumentów nie ma sensu więc mam gdzieś twoje zdanie oparte na plotkach i domysłach, bo i tak inni zainteresowani tematem zobaczą że pięciu pisze białe, a jeden nazywa to czarne. Dziękuję że pozwoliłeś mi stracić mój cenny czas na czytanie twoich pierdół. pzdr.

Damian dużo udzielasz się na forum i bardzo dobrze. Po Twoich postach można wywnioskować, że uważasz się za "Alfę" i "Omegę" w temacie kombajnów. Niestety tak nie jest... wytykasz merytoryczne błędy użytkownikom, a  sam tak samo je popełniasz. Zalecam więcej POKORY i kultury też by się przydało;) Od profesjonalistów trzeba przecież wymagać więcej.

Opublikowano
12 godzin temu, John175 napisał:

damianzbr sam ćpałeś spaliny z JD chyba.
Ja mówie swoje doświadczenia, a nie jak ty, że znajomy znajomego...

Co ty z tym kijem bukowym, dostałeś nim kiedyś w głowe, że takie głupoty piszesz.
Temat jest o Tucano 420 i o takim rozmawiamy a on ma APS i 2 bębny, ale widać twoją niewiedze.
W JD zaoszczędzili na farbie to i zaoszczędzili na reszcie maszyny, to porażka mieć nowy kombajn za tyle kasy i żeby gnił (a co będzie po 10 - 15 latach)?
W NH drugi bęben można wyłączyć i zawsze znajdziesz jakieś "ale" aby tylko Claas wyszedł gorzej.

Sam zaprzeczasz sobie. Parę postów wcześniej piszesz że w okolicy są jakieś tam kombajny i mają jakieś tam opinie. A teraz piszesz, że to z własnego doświadczenia. Zdecyduj się wreszcie.

Kosiłeś kukurydzę na ziarno? Jeśli nie to wszystko jasne, jeśli kosiłeś to się dziwie że o tym nie wiesz najwidoczniej tak kosiłeś, może stałeś obok koszącego.

Ale załóżmy że nie kosiłeś i nie wiesz. Kukurydza a zwłaszcza tak mokra jak w tym roku, potrafi skutecznie zapchać kombajn gdzie się da. Podajnik kłosowy, podajnik zbożowy, sita, podsiewacz. I mycie sit karcherem z mocnym płynem przez godz albo i dłużej to niemal że codzienność tego roku. Ja kija jeszcze nie używałem bo mało się kosi, tyle ile suszarnie wyrabiają, po 3 - 8 ha dziennie więc się sita czyści w domu na bazie.

Ale kiedyś gdy jeszcze korzystałem z usługi koszenia kukurydzy, kombajnista czyścił sita u mnie na polu. Jak jeden przejazd wszystko wyleciało za kombajnem to kij poszedł w ruch.

,,Temat jest o Tucano 420 i o takim rozmawiamy a on ma APS i 2 bębny, ale widać twoją niewiedze.,,

teraz już nie ma cienia wątpliwości, że z konstrukcją kombajnów jesteś na bakier.

Abyś się więcej np. gdzieś u siebie na wsi w remizie nie ośmieszył to ci podpowiem że taki sam ten drugi bęben jak ty to nazywasz miał także POLSKI BIZON xD

Nie... tucano 420 nie ma 2 bębnów, on ma APS, jeden bęben młocarni i odrzutnik.

 

 

,,W JD zaoszczędzili na farbie to i zaoszczędzili na reszcie maszyny,,

Może jakieś konkrety? Podziel się z nami tą tajemną wiedzą na czym jeszcze zaoszczędzi

 

 

http://www.claas.pl/blueprint/servlet/blob/919790/fc10c755d61536a9666bf972d0ade88f/282334-dataRaw.pdf

str. 24

NOWOŚĆ:
Podsiewacz z tworzywa sztucznego.
Podsiewacz odprowadza ziarno oddzielone w młocarni i z
półki zwrotnej do sita górnego, umożliwiając w ten sposób
pierwsze wstępne odsortowanie ziarna i plew. W warunkach
badzo wilgotnych lub przy dużym udziale suchej masy
podsiewacz jest mocno obciążony. Do kontroli i czyszczenia
można wyjmować poszczególne części do przodu, przez
chwytacz kamieni. W ten sposób zawsze zapewnione jest
równomierne dosyłanie materiału do czyszczenia.

W tucano kosząc sobie kukurydzę zawsze mogę zatrzymać maszynę aby wyskoczyć i wygodnie sobie wyjąć podsiewacz przez chwytacz kamieni. Ale ja głupi kupił JD z podsiewaczem którego nie trzeba czyścić. Ominęła przerwa na przyjemności takie jak rozprostowanie kości i czołganie pod kombajnem. xD

 

Andrejew19 skoro zrobiłem jakiś merytoryczny błąd, bądź łaskaw go poprawić a przynajmniej wskazać. Bo ktoś z czytających może zostać wprowadzony w błąd. Alfą i omegą nie jestem. Kupowałem kombajn przez 3 lata i wybierałem z pośród tych trzech modeli więc o nich trochę wiem, a n forum raczej wiele się nie udzielam, po za paroma tematami w których co nie co wiem.

Opublikowano

Pisałem, że JD i Fendtem kosiłem, tylko NH nie miałem okazji więc pisze z własnego doświadczenia.
Mączke (nie tylko z qq) robi JD przez te żmijki właśnie (wiadomo, że żmijka zawsze śrutuje ziarno, nawet nowa, a jak się wytrze po kilku latach to już całkiem), to dodatkowo obciąża już i tak mikroskopijne sita w JD.
Na czym jeszcze zaoszczędzili w JD...: nawet drugiego bębna separującego (jak w NH) nie ma w JD więc to oszczędność, przednich świateł pod szybą w JD też nie dają więc to oszczędność itd.
Nie masz pojęcia, BIZON  miał bęben młócący  i odrzutnik , a APS to bęben wstępny, bęben główny i odrzutnik - skompromitowałeś się tym bardziej, że ślesz filmik na którym to widać. Nie kosiłeś Claasem z APSem i nie wiesz co potrafi ten system. I Claas opatentował to, żeby taki mizerny JD nie mógł tego skopiować.

Opublikowano
Dnia 25.11.2017 o 10:52, John175 napisał:

a on ma APS i 2 bębny, ale widać twoją niewiedze.

 

 

1 godzinę temu, John175 napisał:

 a APS to bęben wstępny, bęben główny i odrzutnik - skompromitowałeś się tym bardziej, że ślesz filmik na którym to widać.

I kto tu się kompromituje? Co chwila zmieniasz zdanie, w tym temacie jesteś niczym dziecko we mgle.

 

A żmijki zamiast podsiewacza ma większość amerykańskich kombajnów. Wiesz że w amerykach soja i kukurydza wiedzie prym. Więc nie od parady montują żmijki zamiast zwykłych podsiewaczy.

 

W Tucano też nie ma drugiego bębna separującego. Jest APS który rozgarnia i przyspiesza, bęben młócący oraz zwykły odrzutnik jak w BIZONIE. A w JD jest bęben młócący oraz odrzutnik, ale inny niż w bizonie. Bo pod nim jest swego rodzaju klepisko. W każdym bądź razie w JD W, ani w Tucano nie ma żadnego normalnego młócącego drugiego bębna jaki jest w NH CX oraz JD serii T.

I w Tucano te trzy walce oddziałują na kukurydzę i robią sieczkę z  niej a na pewno dwa pierwsze, czyli APS (chyba że jest jakaś opcja wymontowania go i pozostawienia w garażu xD) oraz bęben młócący który musi pracować agresywniej (szybciej) bo ma małą powierzchnię klepiska pod sobą i na krótkim odcinku musi wszytko wymłócić. A w JD jedną dźwignią luzuję klepisko pod odrzutnikiem (wtedy działa jak zwykły odrzutnik w Tucano czy BIZONIE) i kukurydza jest traktowana tylko bębnem młócącym. Zresztą bęben jest bardzo duży i ma dużo klepiska pod sobą, to sobie można zmniejszyć obroty do minimum a i tak elegancko wymłaca kukurydzę i jej nie uszkadza.

 

Opublikowano

W APS Wstępny ma klepisko i  częściowo omłaca oraz powoduje równomierne podawanie masy na główny bęben.
Kąt opasania klepiska w Claasie jest największy w stosunku do JD, NH i innych popatrz w dane tech.  Bęben w JD jest duży ale co z tego jak jest "zapychany" masą nierównomiernie podawaną, klepiska nie ma dużego, ma mały kąt opasania.
W NH CX i JD T drugi bęben nie jest młócącym tylko separującym aby odciążyć wytrząsacze ( ale obciąża sita niestety).
No właśnie JD jest na amerykańskie warunki jak napisałeś.... w Ameryce wydajność pszenicy to 1,5-3t z hektara więc jest przystosowany na takie wydajności i dlatego jak w naszych warunkach sypie 8-13t to tyle gubi bo nie jest w stanie tego przerobić.
 

  • Confused 1
Opublikowano (edytowane)

Panie Tracz, tylko że sprzedawcy deklarują 15 - 18 ton dla tucana 420. A użytkownicy osiągają 13 - 15t/godz. Na testach w tym mokrawym zbożu nie złapał mi nawet 13t bo 8 tonowego pszenżyta raptem 1,5ha/godz skosiłem. W zasadzie to diler skosił, bo ja siedziałem obok a on sobie ustawiał tą maszynę i kosił. Robił cuda, jednak wszystko na nic, co przyspieszył leciało klawiszami. Więc taki 440 to powinien wykazać się lekko większą wydajnością niż 15t/godz. Ale niestety tak to wygląda jak napisałeś. 420 robią 13t, a 440 15t. O 2 - 4 tony mniej niż obiecuje diler.

A JD na testach skosił w na tym samym polu w mokrawym zbożu 16 - 17%, 14t/godz

EDIT: heh, nie zrozumiałem w pierwszej chwili. Czyli mówisz że miałeś wydajność 15t/ha, a nie że kosił 15t/godz? To pewnie chodzi o kukurydzę. W miarę suchą kukurydzę swoim skoszę też około 25 - 30t/ha. Tylko że kukurydza ma to do siebie czy przystawka podoła tyle wciągać. Bo kombajny radzą sobie z młocką, tam idzie mało masy do środka, same kolby więc tu nie ma problemu na klawiszach. Kwestia siły silnika i przystawki. No i jak będzie robił sieczkę z kukurydzy to może sita zalepić. Kukurydzę trzeba kosić na małych obrotach młocarni aby jak najmniej pouszkadzać ziarno.

JOHN175 owszem pod APS jest ,,klepisko,, ale chodzi o to że napisałeś:

,, Temat jest o Tucano 420 i o takim rozmawiamy a on ma APS i 2 bębny, ale widać twoją niewiedze. ,,

Co nie było prawdą, dopiero później się poprawiłeś, a w pierwszej opcji pisałeś herezje i jeszcze mi zarzucasz niewiedzę kiedy to ty się nią wykazałeś. :ph34r:

 

Kolejny raz dajesz popis swojej nie wiedzy, tym razem z zakresu podstawowych definicji. Wyjaśnię ci że mały kąt to np. 10 st. a większy kąt to np 30st. Ale aby już bardziej cię nie ośmieszać uznajmy że był to czeski błąd z twojej strony.

Kąt opasania klepiska w clasie jest mały (nie duży jak to napisałeś, a mały) z powodu małej średnicy bębna. I to akurat jest minus bo masa młócona jest traktowana bardziej agresywnie niż przy większym kącie jaki mamy w NH i JD.

 

Co do amerykańskich plonów doinformuj się lepiej bo możesz byś zdziwiony jak przeczytasz że w Kaliforni na podlewanych plantacjach zbierają kukurydzy po 20t/ha dwa razy do roku.

Edytowane przez damianzbr
Opublikowano
49 minut temu, XTRO napisał:

15 ton na jakiej ziemi ? 440 nie porównuj bo on ma 6 klawiszy. 

3/4 klasa w wysokiej kulturze,a przy tym samym nawozeniu na gorszych stanowiskach 9/10+/- ,bylo by na slabych lepiej ale byla za duza obsads bo prawie 100 tys ale w przyszlym roku tych bledow nie bedzie,na dobrych dzialkach jak by byl dobry odwoz towaru to pewnie ze 3 ha na godz by polozyl,nie mam porownania do innych ale z tej roboty bylem zadowolony ,,

Opublikowano

XTRO a ty w końcu jakiego NH wziąłeś bo chyba modelu jeszcze nie napisałeś? 6 klawiszy B|? I jakie wyposażenie 4x4:D ?

Opublikowano

Ile trzeba zapłacić za 4x4 w nowym kombajnie typu nh, JD, 80 tysięcy starczy? 

Opublikowano (edytowane)

W JD i NH coś około tej kwoty w negocjacjach mocno zaawansowanych. Ale ten napęd jest taki że tak powiem słabo hydrauliczny po za tym tylna oś jest mało dociążona (nie to co w sieczkarni), ja osobiście bym wolał dołożyć drugie tyle i kupić wózki gąsienicowe. A najlepiej jedno i drugie. masakra w tym roku, kombajn chyba już ze 30 razy wyciągany. I dwa razy nocował w polu... Właśnie kompletuje bliźniaki. Choć z 5 ha i tak zostanie do mrozów bo i czołgiem pewnie ciężko miał by się przebić.

W nowej sieczkarni masz 4x4? to tez jest tak rozwiązane że bezpośrednio z hydromotorów? Na YT jest filmik jak NH skacze po polu. Bo napęd tylny nie zsynchronizowany z przodem i kola tylne chcą się kręcić szybciej, co daje efekt podbijania tyłu do góry.

 

Edytowane przez damianzbr
Opublikowano

Każde koło ma własny hydromotor w sieczkarnii+dodatkowo zwolnice jak w przednim moście w ciągniku, w krone 4x4 to standard, w innych markach trzeba zapłacić dodatkowo, w mojej sieczkarnii są te systemy asru aby nie zrywał darni na trawie lub drugi tryb do który kukurydzy trochę agresywniej działa, natomiast jak się go wyłączy to wszystkie 4 koła ciągną równo

 

 mojej gminie gość kupił w tym roku NH Cx6080, opony 900 z przodu(chciał kupić 1050 ale nh polska nie chciał mu sprzedać bo 3,5m by przekraczał), napęd 4x4, idzie w każde bagno, koleiny po 40 cm ale go nie zatrzymuje a jak wyłączał tylni napęd to nie dało mu się kosić więc coś tam daje ten napęd chociaż tył kombajnu za ciężki nie jest bo z 8 rzędów obraca na hamulcach w miejscu

Opublikowano (edytowane)

Xtro myślę że jak byś chciał to by ci sprzedali oryginalny wózek czy to NH czy classa czy JD albo i Mercedesa :P

Ja tam wziąłem zwykły tucholski, za dyszlu skręcanym i wynegocjowałem go w cenie kombajnu.

 

PATr na pewno ma opony 900? I to jeszcze 6 klawiszy kombajn czyli jeszcze szerszy. Ja jak kupowałem to było dostępne tylko 800 i szerszych właśnie nikt nie chciał sprzedać ani Class ani Nh ani JD. korbanek coś mówił że przywiozą i zamienią koła na jakie będę chciał, nawet 1000. Ale temat kombajnu fenda szybko jakoś odpuściłem.

U was tam są lepsze ziemie, a one się wzięły z lepszego podglebia. Ja te 5 ha to takie ala torfy, niziny zabagnienia. Tam jak koło raz zakręci to już będzie szło w ziemię bez końca. A na podglebiu gliniastym to się zgada, rozgarnąć humus i jechać po warstwie pod płużnej.

 

Kiedyś przy okazji zorientuj się jakie to faktycznie są oponki. bo jeśli 900 to coś się pozmieniało, albo muszę mierzyć swój kombajn bo może nie ma 3,5 m na 800 setkach.

Edytowane przez damianzbr
Opublikowano
18 godzin temu, damianzbr napisał:

 

Andrejew19 skoro zrobiłem jakiś merytoryczny błąd, bądź łaskaw go poprawić a przynajmniej wskazać. Bo ktoś z czytających może zostać wprowadzony w błąd. Alfą i omegą nie jestem. Kupowałem kombajn przez 3 lata i wybierałem z pośród tych trzech modeli więc o nich trochę wiem, a n forum raczej wiele się nie udzielam, po za paroma tematami w których co nie co wiem.

7 godzin temu, damianzbr napisał:

nie ma żadnego normalnego młócącego drugiego bębna jaki jest w NH CX oraz JD serii T.

Jeśli chodzi o merytoryczne błędy (tak na szybko bo jest tego dużo więcej!):

1) W NH TC oraz CX są wyposażone w tylko JEDEN bęben młócący, Separator obrotowy jest bębnem separującym, który pomaga oddzielać ziarno od słomy, Dlate

tego też producent tj. NH nazwał go SEPARATOREM. Mam nadzieję że napisałem wystarczająco jasno ;) * źródło broszura NH, polecam.

2) 

5 godzin temu, damianzbr napisał:

kąt opasania klepiska w clasie jest mały (nie duży jak to napisałeś, a mały) z powodu małej średnicy bębna.

HEREZJA!!! kąt opasania Tucano 151 stopni, W540 116 stopni * źródło broszury producentów

Aby definitywnie rozjaśnić kwestie kątów:

http://matematyka.opracowania.pl/gimnazjum/kąty/ 

Damian raz jeszcze apeluję o nieco więcej POKORY. Wiedza jaką dysponujesz nie jest mała, ale są w niej OGROMNE luki. Więcej przykładów podawał nie będę bo szkoda zaśmiecać temat...

Opublikowano
1 godzinę temu, damianzbr napisał:

Xtro myślę że jak byś chciał to by ci sprzedali oryginalny wózek czy to NH czy classa czy JD albo i Mercedesa :P

Ja tam wziąłem zwykły tucholski, za dyszlu skręcanym i wynegocjowałem go w cenie kombajnu.

 

PATr na pewno ma opony 900? I to jeszcze 6 klawiszy kombajn czyli jeszcze szerszy. Ja jak kupowałem to było dostępne tylko 800 i szerszych właśnie nikt nie chciał sprzedać ani Class ani Nh ani JD. korbanek coś mówił że przywiozą i zamienią koła na jakie będę chciał, nawet 1000. Ale temat kombajnu fenda szybko jakoś odpuściłem.

U was tam są lepsze ziemie, a one się wzięły z lepszego podglebia. Ja te 5 ha to takie ala torfy, niziny zabagnienia. Tam jak koło raz zakręci to już będzie szło w ziemię bez końca. A na podglebiu gliniastym to się zgada, rozgarnąć humus i jechać po warstwie pod płużnej.

 

Kiedyś przy okazji zorientuj się jakie to faktycznie są oponki. bo jeśli 900 to coś się pozmieniało, albo muszę mierzyć swój kombajn bo może nie ma 3,5 m na 800 setkach.

Napewo 900 bo właściciel potwierdzał. Masz jeszcze film w dodatku jak to idzie 

 

Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, andrejw19 napisał:

Jeśli chodzi o merytoryczne błędy (tak na szybko bo jest tego dużo więcej!):

1) W NH TC oraz CX są wyposażone w tylko JEDEN bęben młócący, Separator obrotowy jest bębnem separującym, który pomaga oddzielać ziarno od słomy, Dlate

tego też producent tj. NH nazwał go SEPARATOREM. Mam nadzieję że napisałem wystarczająco jasno ;) * źródło broszura NH, polecam.

2) 

HEREZJA!!! kąt opasania Tucano 151 stopni, W540 116 stopni * źródło broszury producentów

Aby definitywnie rozjaśnić kwestie kątów:

http://matematyka.opracowania.pl/gimnazjum/kąty/ 

Damian raz jeszcze apeluję o nieco więcej POKORY. Wiedza jaką dysponujesz nie jest mała, ale są w niej OGROMNE luki. Więcej przykładów podawał nie będę bo szkoda zaśmiecać temat...

 

Andrejew19

1. co do bębnów w CX zwal jak zwał. W bizonie są dwa walce, beben i odrzutnik, w CX jest ich 4, 2 bębny i 2 odrzutniki, w TC  są 2, bęben + odrzutnik.

Jakby się to nie nazywało, to i tak potocznie mówiąc kombajn NH CX jest kombajnem dwubębnowym. Oba z nich separują, a jeden z nich młóci (pierwszy).

Natomiast kombajn JD serii W jest kombajnem jedno bębnowym, NH TC jest jedno bębnowym. Tak samo jak tucano 420 jest kombajnem jedno bębnowym, wyposażonym w APS którego nie znajdziemy w żadnym innym kombajnie. Bo APS ani nie młóci ani nie separuje. Separować można już wymłócone ziarno od słomy.

2. Co do klepiska.

Weź odmierz z obu klepisk np. 30 cm. Ustaw wierzchołek na osi bębna. Następnie jedno ramię przyłóż od wierzchołka do punktu na początku klepiska, drugie ramie od wierzchołka do punktu na 30 centymetrze długości klepiska.

Czyli matematycznie mówiąc, oblicz kąt wycinka koła, z założeniem np. 30 cm długości łukowej koła. W innym przypadku obliczenia miją się to z celem bo jeden kombajn może mieć klepisko dłuższe drugi krótsze. Jedyny skuteczny wzór aby obliczyć agresywność zakrętu.

A długość klepiska, odcinek do pokonania po nim to jest zupełnie co innego

To jest proste jak budowa cepa, połóż oponę od buldożera a obok oponę od rowerka dziecięcego. Wpuść do środka chomika biegającego po krawędzi i stwierdź w którym z kół chomik pokonuje ostrzejszy zakręt.

Mniej prospektów a więcej wyobraźni.
W clasie masa młócona jest agresywniej traktowana gdyż porusza się po mniejszym okręgu, pokonuje ostrzejszy zakręt.
 
EDIT:
A przypominam, omłot odbywa się metodą udarową. Klepisko ma nierówności (druty itp) Przeciągnijmy wóz z ziemniakami 60km/godz po kocich łbach, przeciągnijmy wóz z ziemniakami po kocich łbach na łagodnym zakręcie 60km/godz i jeszcze przeciągnijmy wóz z kartoflami po kocich łbach na ostrym zakręcie 60 km/godz.
 

 

Edytowane przez damianzbr
Opublikowano

Akurat to, że niby jd jest siewnikiem to totalna bzdura, bo na własne oczy widziałem jak w pszenicy 11t/ha robił 2ha/h z minimalnymi stratami, dla tucano 420 to byłoby zdecydowanie nieosiągalne.

Opublikowano

W TC chyba chodzi ci o to coś nad klawiszami za silnikiem. W sumie zapomniałem jak to się nazywa, ale może właśnie separator palcowy.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Podobna zawartość

    • Przez Rolnik85
      Witam Zwracam się do wszystkich którzy mogą mi coś powiedzieć na temat WW kombajnu interesuje mnie jego awaryjność spalanie wydajność (w praktyce). Zastanawiam się nad tym stworem i potrzebuje informacji .
    • Przez traczyk
      Co wybrac wady i zalety nowego w540 a używanego lexiona 530 1500h na mlocarni
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
v