Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
przemal_1989

Płodnośc krów

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
krow
Balzak    2

A może problem tkwi z energia w dawce pokarmowej za mało jest energii i krowa pokazuje ruje ale nie ma komórki jajowej nie zostaje uwolniona z braku energii, to jest też czesto spotykanym zjawiskiem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
lukaczmarek    265

Czyli co proponujesz?

 

kKrówki dostają pasze pełnoporcjową (Ekoplon) pasza jest białkowao energetyczna (7mj energii i 18%białka) w ilości 1 kg na kazde 2 l mleka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Balzak    2

Ile!!!! 1 kg paszy na 2 litry mleka to ile dziennie dostają tej pełno porcjowej, co jeszcze dajesz krowom, Energia w paszy to nie wszystko

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

lukaczmarek    265

Znaczy zapomniałem napisać że powyżej 10 l mleka B) czyli jak daje 18-20 litrów dziennie to dostaje około 4-5 kg.

 

W tej chwili daję jeszcze kukurydzę praktycznie do woli, kiszonkę z żyta i siano

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
thecook    0

Zacznę od tego że spróbuję zdefiniować ten problem. Nie wiem ile masz krów, ale licząc na jedną to straty wg mnie są takie:

srednia krowa/miesiąc=500 l, czyli po cenie powiedzmy 1,2 i dwóch miesiącach poślizgu masz 1200zł. Tylko po dwóch, policz sobie ile Ty masz.

Za tą kasę bierzesz dobrego fachowca od rozrodu, nie takiego który Ci iseminuje od dawna, nie takiego który jest blisko, nie takiego ponieważ sąsiad Ci polecił. Ja wywaliłem 5 insyminatorów aż mam dobrego. Jak nie masz takiego zrób sobie kurs. Dzierżawa kontenera to 17 zł/miesiąc. To samo tyczy się weterynarza. Mój dojeżdza do mnie 150 km, ja mu za to płacę, ale wiem że warto.

 

Więc tak: Najgorsze jest to że weterynarz je bada i wszystko jest w porządku.

I co mówi? Że nie wie? To jest kiepski, za co mu płacisz?

 

Cichych rui nie ma wszystkie wyraźnie pokazują.

zacielam znaczy zaczynam zacielac w 2 miesiącu po wycieleniu. Oczywiście są robione płukanki w razie potrzeby. Jeśli chodzi o zcielanie bykiem tom nie ma takiej mozliwości z tego względu ze nikt u nas byków nie choduje wszyscy korzystają z usług inseminatorów.

No to chyba wszystkie odpowiedzi:)

No to jak nie macie własnych byków to bogaci jesteście, ja tam mam, bo to jest najtańszy sposób "dobicia" krowy. Jak byk nie poradzi- na hamburgery.

Jak nie ma cichych tylko normalne, to ok. połowa sukcesu. Te odpowiedzi co dałeś to niewiele. Czy po inesminacji pokazują 2, 3 ruję? Kiedy poznajesz że nie jest cielna. Czyli wchłania się, czy nie zachodzi? Jak pierwsze to za mało energi, jak drugie to zapalenia niezaleczone. Wg tych inf to może być wszystko. Byłem w oborze która miała problem ten sam, i okazało się że trzeba wydesynfekować porodówkę, pomogło. Jak reagują na protan czy supermix?

Znaczy zapomniałem napisać że powyżej 10 l mleka B) czyli jak daje 18-20 litrów dziennie to dostaje około 4-5 kg.

W tej chwili daję jeszcze kukurydzę praktycznie do woli, kiszonkę z żyta i siano

To uprawiasz sponsoring Ekoplonu. Kup sobie śr. sojową, śr. rzepakową, daj tego po 0.8-1 na łeb i zejdz z tego Ekoplonu na 0,2-0,5 kg. Ładujesz bardzo duże ilości białka na krowy które dają 20l/dobę. Masz jakiś bufor? Kreda lub kwaśny węglan?

 

Jak to przeczytasz, idz do obory i sprawdz mocznik (paskiem) od najlepszej grupy . Jak nie masz paska to niech Ci ekoplon taki podaruje, łachy nie robi. I jak najszybciej to napisz.

Ja daje 1,5 protanu, 0,5 supermixu na grupę która robi 44l/dobę, rozumiesz?

Pozdrówka

 

Moderator niech mi tu nie pisze że mam ciąć cytaty, bo się do nich nawiązuje, ok? i tyż pozdrawiam!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
lukaczmarek    265

Dobra więc tak. Weterynarz to powiatowy lekarz weterynarii. Jest dobry.

 

Z tym insemiantorem popróbuje zmienic na innego może da lepszy efekt jest jeszczę paru w okolicy.

 

Byków nie mam bo nie wiem czy na 15 krów dojnych opłaca się trzymac chociaż coraz częściej dochodzę do wniosku że tak.

 

Kiedy poznaje że nie jest cielna?? poprostu po 3 tygodniach od zacielenia pokazuje kolejną ruję. Czasem zdarza się że jest 6 tygodni przerwy i znów pokazuje ruje.

 

Mocznik mam na wynikach z mleczarni w okolicach 180-230

 

Nie daję ani kredy ani węglany. Do tego Ekoplonu dokładam dodatek mineralno-witaminowy 100-200 g/sztuka/dzien

Ten protan i supermix to powiedz cos więcej bo nie słyszałem.

 

Acha wydajności masz niesamowite mi 40 l/dobe dają 2 krowy ale tylko z miesiąc po wycieleniu później spadają

Ile masz wogóle krów??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
thecook    0

No to weterynarza mamy z głowy.

Może poszukaj jakiegoś specjalistę od rozrodu, ja kiedyś przyciągnąłem do siebie dr z Akademii Rolniczej, speca od rozrodu. Dałem mu tyś zł i sporo się dowiedziałem, przebadał mi kilkadziesiąt krów recznie i USG i wnioski wyciągnąłem. Myslę ze warto zaryzykować. Mój wet. jest specem od rozrodu i sobie radzi. A co ten powiatowy mówi na to? Nie ma pomysłu?

 

Byka zawsze warto trzymać. Jak masz stado pod oceną spróbuj wycenic swojego, jak nie to kup małego ze zrobionymi papierami. Bedzie Ci za darmochę dobijał takie sztuki, a on wie najlepiej kiedy to trzeba zrobić. Mozesz się złożyć z jakimś kumplem na niego i będzie połowe taniej. 2 miesiące u niego, 2 u Ciebie i bedzie ok. Oczywiście najlepiej mieć swojego. Jak nie masz stada pod oceną to jeszcze prościej, od najlepszej matki bierzesz byka i go hodujesz. Ma ta metoda tą wadę ze nie poprawisz genetyki.

Polecam artykuł http://www.apra.pl/hoduj_bydlo/archiwum/hzg_0706_1.htm

Mocznik masz rewelacyjny, aż nie chce się wierzyć. Ja bym tam nie wierzył mleczarni i spawdził paskiem, o takim http://www.polmarche.com.pl/katalog/azotest.htm Jak białko jest ok, ketozy nie ma, to jest problem albo z macicą, albo z energią, albo z insyminatorem, albo ze słomkami. Poczytaj sobie o temp przy insyminacji, czasie po jakim trzeba insyminować itp rzeczach. Wykluczysz błędy przy insyminacji jak go będziesz pilnował. Ja różnych widziałem matołów.

 

A ile masz komórek somatycznych? Jak ok, to z macicami też raczej nie ma problemu.

Jak po 6 tyg pokazują znowu ruję to zarodek się wchłania - za mało energii.

 

Cudów nie ma, gdzieś musi być błąd.

 

Kupujesz Ekoplon i nie słyszałeś o protanie i supermixie? To co od nich kupujesz? Jak to się nazywa? Napisz, znam trochę ofertę Ekoplonu to pogadamy. Oczywiście nie o mleku zastępczym....

Jak nas wywalą z ogólnego forum to na priv.

 

Krów mam 160 i średnią stada 28l/dobę

Pozdrówka

Kucharz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
lukaczmarek    265

Ekoplon zacząłem dawac jakieś 3 miechy temu. Obecnie stosuje "Krowa 18" + daje dodatek z Dossche SOMATOSTOP jak pisałem 100-200 g/sztuke.

 

Weterynarz mówi że krowa jest wporządku i musi się zacielić bo każdą sprawdza.

 

Mam przed sobą oferte ekoplonu napisz jaki protan i supermix stosujesz.

 

Myślę że ta energia może mieć wpłyt chociaż w paszy trochę jej jest. Pomyślę jeszcze o zmianie inseminatora i o tym byku.

A zauważyłes może różnicę że lepiej zacielają się mięsnymi niż zwykłymi??

 

Acha komórkisą ok tzn na poziomie 150-250

 

Powiedz mi jeszczejaka mieszanke paszową bys mi polecał. co myślisz o otrębach?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

oczywiście że mięsnym prędzej krowa sie zacieli niż HF.

U nas jak za 3 razem sie niechce sie zacielic to albo byk albo mięsny. I zawsze skutkuje.B)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Balzak    2

ale macie na mysli byka mięsnego czy krowe, bo jesli byka to zastanawiam sie dlaczego mięsnym prędzej sie zacieli. Bo generalnie nie powinno mieć to znaczenia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
lukaczmarek    265

Chodzi mi o sztuczne unasiennianie krowy tylko rasą mięsną. W sumie faktycznie nie powinno miec to znaczenia ale jakos mi sie wydaje że ma

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A zdawało by sie że powino być na odwrót. Ze krowę mleczną gorzej pokryć bykiem mięsnym!!!!Trzeba weterynarza sie spytać - może wie!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
thecook    0

Ja używam PROTAN KM20%max 0,5-1,5 kg/szt, zależy jaka grupa, SUPERMIX KWmaxCA 0,2-0,3 kg/szt, SUPERMIX KWZ 0,3kg na zasuszone.

Sprawdzę tą "Krowę 18", to pewnie typowe białko.

Weź ten Ekoplon, niech Ci zrobi bilans i sprawdz jak stoisz z energią, ale wygląda nawet bogato znaczy. Oni zrobili Ci bilans?

Komórki masz ok, został inseminator...... i słomki. Jak wrzuca słomki do wody to pływają? Jaka temp grzania? ile słomek na raz wyjmuje z kontenera? Od wyjęcia ile czasu jest do inseminacji?

Byk z innej rasy ponoć lepiej się zaciela, tak piszą w literaturze, ale co zrobisz z takimi cielakami? Ja troche spróbowałem, poszło lepiej ale jest problem z takimi jałóweczkami. To nie jest wyjście. Ma być udana inseminacja HF i tyle. Albo w ostateczności dobry byk.

O jakich otrębach mówisz? I w jakiej formie? Wszystko trzeba zbilansować do reszty, to nie ma tak, że jedno dołozysz i jest ok, cała dawka powinna być zbilansowana.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
lukaczmarek    265

Słuchaj mam niewielką chodowle więc nie mam bezpośredniego kontaktu z ludzmi z ekoplonu pasze kupuje od lokalnych sprzedawców.

Jeśli chodzi o bilans to chodzi o to aby zbadać wszystkie pasze tresciwe jakie daje pod względem zawartości energii, białka i reszty i dopiero uzupełniac to paszami treściwymi? Nie jest to u mnie takie proste. Zakładam że stosujesz TMR ja niestety nie.

 

Jeśli chodzi o insemianatora to nie przyglądałem się czy słomka pływa ani jaka jest temperatura wody ale dzisiaj wieczorem bedzie to sie go zapytam. Wyjmuje jedną słomkę (zwykle ruje ma tylko 1 krowa).

 

Jeśli chodzi o otreby to mówię o zwykłych normalnych otrębach stosowac zamiast gotowych pasz treściwych + dodatki mineralne.

 

A ile dajesz śruty sojowej i rzepakowej na sztuke do tego PROTANU i SUPERMIXU?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Balzak    2

thecook kolego a przedstaw swoja dawkie oraz jej parametry no i oczywiscie koszt wyprodukowania takiej paszy,

Ja biore cały czas pasze pełnoporcjową z firmy Wipasz a pasza jest U-18, ok 7 MJ energi i 18% białka no i jeszcze tam inne dodatki dochodza szczerze mówiąc jestem zadowolony z tej paszy, cena jej kształtuje sie w ludzie ok 1100 zł/tone. Ale czasem dochodze do wniosku ze chyba swoja za to cena mozna zrobic lepsza i jest sie pewnym ze zadana proporcja znajduje sie w paszy. dlatego też szukam jakiegoś optymalnego i dobrze zbilansowanego przepisu na pasze, tylko czy koszt produkcji nie przewyższy kupna gotowej paszy, bo do tego trzeba doliczyc jeszcze jakies koszty produkcjne itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

thecook

Jak już wystąpi taki przypadek że zacielimy krowę mięsnym bykiem.To liczymy tylko na byczka wiadomo jak byczek będzie on do chowu a jak jałóweczka to albo tak jak ostatnio zrobiliśmy podchowaliśmy trochę i poszła na własne wyroby albo odrazu na sprzedarz.

 

 

Balzak

 

Ostatni jak obliczałem to wychodziło mi że jak kupie pasze pełno porcjowął to taniej mi wyjdzie.

Ale miele osypkę ze zbóż po to żeby wyregulować np. białko po wyniku z mleczarni wiem czego mam mało w mleku wtedy kupuje odpowiedni koncentrat i po wymieszani wiem co daje krowie.Polecam takie stosowanie tym co mają sporo zboża.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
thecook    0

Trzy posty, dużo pytań, po kolei:

@lukaczmarek jak kupujesz ten ekoplon, to pogadaj z przedstawicielem, powinien przyjechać i zbilansować dawkę. Rozumem że nie zbada objętościówek ale blilas może zrobić, nawet jakbyć mu trochę zapłacił, zadzwoń do nich ( centrala 41 354 51 69) i umów się z przedstawicielem. Jakby coś to nie jestem z ekoplonu i wcale nie mam zamiaru ich reklamować, tym bardziej że ostatnio zapowiedzieli że podnoszą ceny. Ja faktycznie mam TMR.

 

Pooglądaj tego insyminatora i daj znać. A otręby to wypełniacz, nie ma ani za dużo energi, ani białka, sporo włókna. Krowa zje powiedzmy 50kg i w tym musimy się zmieścić. Jak dasz jakieś mało wartościowe sładniki to zajmują miejsce bardzej wartościowym. I tu balansujesz.

Otręby dasz + minerały a co z białkiem? Krowa 18 ma jak wiadomo 18% białka. Jak nie dajesz nic innego to oni zalecają nawet 8kg/krowę dająca 25l/dobę

 

Ja daję tak, grupa na 25l: słoma 1kg, sianokiszonka 12kg, kisz.kukurydz. 18kg, młóto 6kg, ześrutowane pszenżyto 3,7kg, śr sojowa 0,6kg, rzepakowa 1,5kg, supermix KWmaxCA 0,17 kg. Daje to w sumie około 43kg i koszt około 10-12 zł/dzień/krowa całość.

Lepszy grupom zdejmuję słomę, sianokiszonkę a dodaje kisz z kukurydzy, pszenżyto i dodatkowo kiszone ziarno kuku (super energia), kwaśny węglan i kreda (bufor), protan KM20max.

 

@Balzak, 1100zł/tonę to tanio, a ile jej dajesz i jakie masz efekty? To jest najważniejsze. Są tacy co uważają że na objętoścówkach +pełnoporcjówki +minerały zrobią mleko, ja takiej obory nie spotkałem żeby to dobrze i tanio wychodziło. Moze są, ale nie słyszałem o takich.

Natomiast szłyszałem o takich że TMR składa się z 16-18 składników a najlepsza grupa ustawiona jest na 55l/dobę.

Jak robisz mleko, masz stabilne zdrowe stado to jest ok i tyle.

Ja dawkę składam. Tak na zdrowy rozum, co tam jest nikt nie wie, soja jest po 1,4kg, rzepak 1zł, a gdzie energia i mikro+makro? A jeszcze trzeba zarobić i to przywieść do klienta.

 

@mlodyrolnik7 a powiedz mi przy jakim białku podejmujesz jaką decyzję? Mleczarnie często uśredniają wyniki, uważałbym na to, a może stado pod oceną? Masz dokładniesze wyniki.

Z mięsnym zacieleniem masz rację, ale ja to zrobiłem w ostateczności i teraz żałuje. Chcę genetycznie rozwijać stado, dlatego inseminuje 2-3 x, później dopiero byk, ale wpisany w księgę rasy. Jak nie pójdzie, to na chamburgery....

Pozdrawiam i życzę słonecznego weekendu

Kucharz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
lukaczmarek    265

Sporo mnie nie było ale miałem od zarąbania roboty. ten inseminator to nie bardzo widziałem bo ma taki jak termosik w samochodzie i tam wkłada ale chyba cała nie pływała tylko jeden koniec. Skontaktuje sie z przedstawicielem bo już kiedys u mnie był wiec sie z nim dogadam. powiedz mi czy pszenżyto dajesz bo to powinieneś dawać czy nie masz nic innego. Czy inne zboże nie jest lepsze? Może się przeżucę na dawkę podobną do twojej jeśli chodzi o pasze treściwe.

Czy dla grupy 25 l dajesz tylko ten protan?

 

Dzięki za pomoc jak będe miał jeszcze jeakieś pytania to się odezwe:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
thecook    0

No więc słomka NIE powinna pływać.. pytanie było podchwytliwe. Mój inseminator jak mu słomka wypływa od razu ją wyrzuca. Prawdopodobnie do takiej słomki dostało się powietrze i jest nieczynna.

Zboże, tzn pszenica jest najlepsza jako energia ponieważ ma najwięcej białka i glutenu. Nie mam tabeli przy sobie ale tak, z tego co pamiętam jest. Jęczmień jest jeszcze bardzo dobry. Sprawdz sobie to. Warto mieć taką tabelę.

Ja mam słabe pola i pszenicę sprzedałem a pszenżyto skarmiam, ekonomicznie lepiej mi to wychodzi. Ale oczywiście pszenica i jęczmień sa lepsze. Do tej grupy nie daję protanu tylko supermix KWmaxCA, ma sporo wapna (175g), uzupełnia straty z pod mleka i nie mam zalegań.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

Zaloguj się, aby obserwować  

×