Skocz do zawartości
LukaszMC

Nowy rolnik, pytania o dotacje i uprawę

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
NOWY
LukaszMC    0

Dzień dobry,

w grudniu ubiegłego roku odziedziczyłem gospodarstwo 8ha, i w wieku 40 lat zostałem rolnikiem (mam już numer producenta i KRUS od stycznia). Gospodarstwo od kilku lat nie było użytkowane i mocno zarosło samosiejkami. Nie mam doświadczenia ani wykształcenia rolniczego, ale mam chęci i staram się douczyć samodzielnie na tyle na ile mogę.
Mam prośbę do forumowiczów o ocenę mojego planu działania, uwagi do pytań i ewentualne wskazanie błędów w moim rozumowaniu.

Dane gospodarstwa:
lokalizacja: kotlina Kłodzka, na wysokości ponad 500m npm, obok lasu(sarny, dziki, jelenie), na razie leżą jeszcze resztki śniegu.
Powierzchnia: 8ha w tym PS-V = 3.5ha, PS-VI = 1.66ha, R-V = 2,88. Kompleks owsiano - ziemniaczany górski, owsiano - pastewny górski, użytki zielone słabe i bardzo słabe. Przepuszczalność gleby słaba - gliny i pyły lub średnia - piaski i skały lite silnie uszczelnione, obszar zagrożony erozją wodną. Całość jest w terenie ONW typ górski.

Plan działania.
Systematycznie ar po arze karczować samosiejki (duża część już wykarczowana, ale zostały korzenie), wyorywać karpy korzeni(spych ze zrywakiem), wyrównywać pole, i na bieżąco siać komonice zwyczajną zaprawianą nitraginą (dużo martwicy wyciągniętej z korzeniami). Wybrałem komonicę bo zapobiega erozji, może nie będzie chętnie wyjadana przez sarny(w czasie wzrostu gorzka), może rosnąć w górach i na glebach wadliwych. Komonicę planuję przekopać na wiosnę. Zakładam że "naprawa" zajmie mi 4-6 miesięcy(koniec w sierpniu-wrześniu) w zależności od pogody. Docelowej uprawy jeszcze nie wybrałem ale raczej ekstensywnie i eko.

Pytania odnośnie uprawy i dopłat.
Czy komonice siać rzutowo, czy w rzędach (ręcznym siewnikiem do warzyw)?
Czy siać czystą komonicę czy mieszać np. z nostrzykiem białym i koniczyną białą drobnolistną.