Polecane posty

locke    291

Witam.Z racji że nieraz pojawia się problem z przełącznikami napięcia 12/24V w dużych Ursusach i innych maszynach,postanowiłem przedstawić jego budowę i zasadę działania,tak aby każdy po przeczytaniu mógł bez obawy zabrać się za przegląd bądź naprawę swojego przełącznika.

 

Może na wstępie parę słów o nim i po co on jest?

Przełącznik napięcia 12/24V (według pegerowców "zwora") jest to urządzenie służące do rozruchu 24V i korzystania z instalacji 12V w ciągniku.W momencie naciśnięcia startera,prąd płynący przez uzwojenie cewki elektromagnesu powoduje wciągnięcie rdzenia i zwarcie styków i następuje połączenie akumulatorów szeregowo i uruchomienie rozrusznika. Tak to mniej więcej działa.

 

Jeżeli wasz przełącznik wygląda podobnie jak ten to oczywiście nie będzie działał.

post-25177-0-13382000-1432762990_thumb.j

W celu naprawy należy wymontować go po ówczesnym zrobieniu zdjęć przewodów.Ale nie martwmy się,na odwrocie pokrywy jest przecież czytelny schemat,każdy w miarę ogarnięty powinien sobie poradzić :)

 

 

Po wymontowaniu bierzemy go w bezpieczne miejsce w celu spokojniej naprawy.

post-25177-0-15932000-1432763299_thumb.j

Czyścimy szczotką z pyłu i kurzu tak aby jakoś schludnie wyglądał i w czystości się pracowało.

 

 

Widzimy teraz złącza i na rogach cztery śrubki które trzeba odkręcić,więc do dzieła :)

post-25177-0-21478000-1432763447_thumb.j

 

 

Po odkręceniu ukazuje się na takie coś:

post-25177-0-37642100-1432763590_thumb.j

Widzimy tam znowu cztery śrubki ale teraz z nakrętkami,więc je też odkręcamy.

post-25177-0-52091500-1432763731_thumb.j

Po odkręceniu odchylamy elektromagnes od styków i wyjmujemy małą sprężynę tylko jej nie zgubić! Dobrze by było aby w celu ułatwienia pracy odlutować sobie przewody cewki.

post-25177-0-15326100-1432763921_thumb.j

Po odlutowaniu bierzemy płaski śrubokręt,odkręcamy wszystko to co się da.Ale pamiętać jak złożyć.

Bierzemy teraz drobnoziarnisty papier ścierny i po kolei czyścimy wszystko.Ma to się świecić jak na zdjęciach albo nawet lepiej!

Na koniec możemy prysnąć trochę szpraju do styków ale nigdy WD 40! To jest smar! Nie do elektryki! Specjalny szpraj możemy kupić już za 18zł

post-25177-0-05619200-1432764332_thumb.j

Bardzo dobry.Polecam.

 

Po wyczyszczeniu wszystkiego z śniedzi,kurzu,piasku składamy z powrotem. Należy nadmienić że trzeba również skontrolować czy oba miejsca styków złączają się równocześnie.Jeżeli nie,trzeba przeprowadzić regulacje na plastikowych śrubkach i będzie git.

 

Montujemy naszego pacjenta do pojazdu przy czym należy również należy zwrócić uwagę na wiązkę przewodów.Jeżeli są w dobrym stanie to montujemy jeżeli nie to tniemy,ściągamy izolacje,cynujemy,skręcamy.Trzeba również wyczyścić oczka grubych przewodów w celu zmniejszenia rezystancji na złączach spowodowaną zaśniedziałych powierzchni styków.Należy o tym pamiętać!

post-25177-0-23220000-1432764966_thumb.j

LEPIEJ NIŻ NA ZDJĘCIU POWYŻEJ!

Mamy już złożone wszystko to należy sprawdzić działanie naszej pracy.

post-25177-0-91816200-1432765116_thumb.j

 

I to cała filozofia naprawy przełącznika 12/24V.

 

Pytania,wnioski,sugestie mile widziane :)

 

 

Edit:

Kolego, pozwoliłem sobie edytować tytuł tematu, ponieważ Twój był nieco mylący. Wynikało z niego, że jest tu opis wykonania takiego przełącznika we własnym zakresie.

post-25177-0-13382000-1432762990_thumb.jpg

post-25177-0-15932000-1432763299_thumb.jpg

post-25177-0-21478000-1432763447_thumb.jpg

post-25177-0-37642100-1432763590_thumb.jpg

post-25177-0-52091500-1432763731_thumb.jpg

post-25177-0-15326100-1432763921_thumb.jpg

post-25177-0-05619200-1432764332_thumb.jpg

post-25177-0-23220000-1432764966_thumb.jpg

post-25177-0-91816200-1432765116_thumb.jpg


Siema :)
Sprzedam dwie felgi 18.3 R30 do kombajnu Bizon,Claas,Fortschritt i innych, ciągników Ursus,Zetor,Fortschritt i innych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Wszystko ok, z kilkoma zastrzeżeniami: co do zasady działania, to samo łączenie akumulatorów równolegle nie jest najważniejszym elementem działania przełącznika. Równie ważne są styki pomocnicze, które odpowiednio łączą akumulatory żeby w instalacji pojazdu było zawsze 12V. Następna sprawa, to żadnych styków nigdy nie czyścimy papierem ściernym. No i na koniec sprawa preparatu: każdy uniwersalny preparat jest w zasadzie taki sam jak WD 40 i można go najwyżej użyć do smarowania łańcucha w rowerze. W tym przypadku należy użyć specjalistycznego preparatu (CX 80 nim nie jest), lub w razie braku nie smarować niczym. Reszta w zasadzie się zgadza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Sadek    551
Napisano (edytowany)

Idąc za ciosem więc czym czyścić styki?

 

Fakt styki pomocnicze łączą aby w instalacji było 12V, ale pełnią jeszcze drugą ważną rolę są odpowiedzialne za ładowanie obu akumulatorów, jeżeli ciągnik nie pracuje na światłach to uszkodzenie tych styków wykrywane jest często przy problemie uruchomienia ciągnika.

Edytowano przez Sadek

"Cogito ergo sum"
Pozostaję: otwarty, elastyczny, ciekawy.

 

GG 8872878

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
locke    291

No fakt,nie wspomniałem na temat ładowania akumulatorów i połączenia równoległego.Sam bym mógł o tym trochę więcej poczytać.

No dobra,ale jak nie papierem,nie preparatem to czym?

 

Na zdjęciach powyżej jest inna wiązka przed i po naprawie a także przewód masowy przełącznika jest poprowadzony do masy kabiny.Tak nie powinno być ale zmieniałem całą wiązkę w której były tylko cztery kable a w oryginalnej było ich pięć! Więc na drugi raz pamiętajcie wszyscy że lepiej opłaca się kupić przewody,koszulki i zrobić samemu taką wiązkę.Koszt nowej polskiej produkcji to 62zł ale bez przewodu masowego.Gdy zwróciłem uwagę w sklepie to ten mi bezczelnie odpowiedział że jest tyle co powinno być,no ale już była późna godzina i trzeba było na gwałt zrobić bo ciągnik potrzebny.


Siema :)
Sprzedam dwie felgi 18.3 R30 do kombajnu Bizon,Claas,Fortschritt i innych, ciągników Ursus,Zetor,Fortschritt i innych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    798
Napisano (edytowany)

Można się zorientować że aku nie są połączone równolegle gdy mały styk nawali. Ładowany jest tylko jeden aku, wskazówka amperomierza wychyla się bardziej w lewo na wolnych obrotach silnika  przy włączonych odbiornikach, przygasają światła  i w prawo przy większych obrotach, z czasem rozrusznik coraz wolniej kręci.

 

Ciekawi mnie jedna rzecz jeszcze trzy lata temu niemiecki przełącznik bo taki mam u siebie kosztował półtora stówy wzwyż a teraz ceny zaczynają się od 50 zeta.

Według mnie niemiecki jest o wiele lepiej wykonany.

 

http://zapodaj.net/fccdf82a5a52f.jpg.html

http://zapodaj.net/1d483578ab141.jpg.html

http://zapodaj.net/2e41d39a45ed1.jpg.html

 

 

 

Edytowano przez seweryn20

BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Styki czyścimy tylko pilnikiem iglakiem, lub mosiężną szczotką. Tak się kiedyś zastanawiałem jakby się sprawował przełącznik zbudowany na V-MOSach, lub IGBT. Koszt byłby kosmiczny, między 500zł, a 1000zł, ale trwałość ogromna dzięki wyeliminowaniu elementów mechanicznych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
locke    291

Ja próbowałem założyć ten niemiecki z IFY z tym że nie chciał wciągać uzwojenia po wciśnięciu startera a tylko wtedy gdy wcisnąłem przycisk i podałem napięcie na koniec uzwojenia cewki.Dlatego wymieniłem się z kuzynem na polski, a ten został w zapasie

 

Patrzyłem w książki od stara 244,28 i 29 ale o tych przełącznikach jest tylko wzmianka że one są i pełnią taką a nie inną funkcję,Wiecie w jakiej książce jest o nich dokładniej wspomniane?


Siema :)
Sprzedam dwie felgi 18.3 R30 do kombajnu Bizon,Claas,Fortschritt i innych, ciągników Ursus,Zetor,Fortschritt i innych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Sadek    551

Można się zorientować że aku nie są połączone równolegle gdy mały styk nawali. Ładowany jest tylko jeden aku, wskazówka amperomierza wychyla się bardziej w lewo na wolnych obrotach silnika  przy włączonych odbiornikach, przygasają światła  i w prawo przy większych obrotach, z czasem rozrusznik coraz wolniej kręci.

 

Tylko w moim przypadku występuje lampka ładowania.


"Cogito ergo sum"
Pozostaję: otwarty, elastyczny, ciekawy.

 

GG 8872878

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Ten temat jest o obsłudze przełącznika 12/24V, jego awariach i sposobach usuwania, więc proszę nie pisać jaki kto ma, bo to nic nie wnosi do tematu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jkubik    0

Z dyskusji nie dowiedziałem się jakiż to specjalistyczny preparat nadaje się do konserwacji styków i połączeń elektrycznych, skoro nie jest nim CX-80 Contacx. Jeśli ktoś wie, niech napisze. Czy nadaje się do tego np. wazelina techniczna, która też występuje w formie sprayu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    798

W przełączniku raczej żaden preparat nic nie poprawi a w krótkim czasie po nim nawet smród nie zostanie..  Lepiej pilnować by pokrzywione styki nie były, w razie potrzeby pilnikiem kształt skorygować i tyle.


BEDNARY 2017... w końcu zobaczyłem :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez szaarki1
      jaki nowy ciągnik wybrać myślałem nad tymi ciągn8ikami z powodu ceny ciągnik musi być nowy i mieć 90-100KM stwożyłem nowy post z powodu że podobnego nie znalazłem
    • Przez kiken
      Witam sprawa dotyczy oryginalnego zaczepu nowego typu jak ten na zdjęciu w 3p konkretnie jego zamocowania. Korpus pośredni łożyska wałka WOM uniemożliwi przykręcenie w dolnej części na zdjęciu jest mniejszy okrągły który mieści się wewnątrz mocowania czy to przeróbka czy oryginał? czy takie coś jest do zdobycia? pozdrawiam
    • Przez PatrycjaFrelek
      Witam. 
      Spada mi ciśnienie w ciągniku ursus 914 z 4 na 2.8 przy 1600 obrotach 
      Czy ktoś miał podobnie ? Co może być przyczyną ?
      Z góry dziękuję 😉
    • Przez Halex
      Podczas Orki przy przełączeniu dźwigni na pozycję żółw ciągnik staje i wydaje takie "miauczenie" ze skrzyni, ponadto przedni napęd bardzo słabo działa tylko jak ma lekko. Spotkał się ktoś z tym? Przyczyna może być mikropompka w skrzyni pośredniej ? 
    • Przez grzechu_master
      Witam,
      Od jakiegoś czasu walczę w problemem w moim Urusie 1934 (2007r). Mianowicie pod dużym obciążeniem podnośnika pojawiają się problemy z rozdzielaczem EHR Bosch. Po przełączeniu w skrajne położenie ( podnoszenie lub opuszczanie) potrafi się zaciąć. Objawia się to tym, że nie ma płynnej regulacji wysokości (na maksa podnosi i nie chce opuścić lub opuści i nie chce podnieść). Wymieniłem czujnik wysokości podnośnika ale też nie mam pewności czy on działa jak trzeba. Zachowuje się czasami jakby nie odczytywał odpowiedniego napięcia i nie przekazywał do sterownika. Dodatkowo jak już
      rozdzielacz się zatnie to jedynym rozwiązaniem jest ręczne przesunięcie suwaka w rozdzielaczu ( na cewkach są odpowiednie popychacze).
      Może ktoś z Was miał taki problem. Jeśli jest to możliwe może ktoś ma taki ciągnik i jest w stanie przesłać mi zdjęcia całej instalacji hydraulicznej przy rozdzielaczu. Proszę o pomoc.
×

Ważne informacje

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony Agrofoto.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Korzystanie z Agrofoto.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności i plików cookies.