Skocz do zawartości
ansu

Turbosprężarka z samochodu w ciągniku

Polecane posty


ansu    73

Witam

Mam ciągnik Massey Ferguson 275 odpowiednik Ursus 4514 i 4512 z silnikiem MF A4.236 66KM/2200rpm i mam zamiar zamontować turbosprężarkę z IVECO DAILY 99450703 , posiadam jeszcze pompę wtryskową z tego pojazdu, tylko nie bardzo pasuje, wszystko w bardzo dobrym stanie.
Czy to ma szansę dobrze działać i przyniesie jakieś pozytywne efekty? Czy szkoda mojej pracy i czasu.
Na początek tylko turbo.
Czy nie jest za duże?
Czy można zrezygnować z zaworu upustowego, nie bardzo mi się mieści?

W zasadzie to tylko koszt mojej pracy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

mikad    227

Turbina raczej za mała. Twój ciągnik ma pojemność skokową 3867 cm sześciennych a Iveco około 2800 do tego dochodzi konstrukcja kolektora która zapewne zwiększa szybkość gazów co ma przełożenie na obroty turbiny a tym samym jej wydajność. Zawór upustowy musi być bo inaczej sprężarka będzie pracowała cały czas na obrotach i szybko się zużyje, pomijam już fakt rozerwania dolotowych rur gumowych. Jeżeli sprężarka da radę to musisz podnieść dawkę paliwa aby była proporcjonalna do ilości wtłaczanego powietrza. Pompa wtryskowa z tego pojazdu raczej nie wydoła ze względu na sporo niższą dawkę. Nie wiadomo też jak wysilenie silnika wpłynie na jego żywotność bo silniki perkinsa to chyba najgorsze gówno jakie kiedykolwiek skonstruowano.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ansu    73

Pompę jak uda się mechanicznie zamontować to z obrotami i dawką sobie poradzę. Dodatkowo posiada korektor pneumatyczny i elektryczny, ale to później. 

Silnik Iveco mniejsza pojemność ale większa moc pracuje na innych nazwijmy to "parametrach"

W innym ciągniku mam 0.007.0707.4  przy 6l jest niewiele większa fizycznie jak ta z Iveco.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl


jahooo    257

Proste obliczenie:

 

Weź pojemnośc sinika IVECO i przelicz x MAX obr /min a potem pojemność w ciągniku x MAX obr/min. Jeśli wynik dla ciągnika bedzie większy, niż dla samochodu, to ja bym tej turbiny nie zakładał, gdyż będzie pracować poza bezpiecznym zakresem obrotów. Dodatkowy regulator w pompie ogranicza tylko dawkę paliwa w czasie "rozbiegania się " turbiny, aby ciągnik nie przydymiał. Pompy rotacyjne w perkinsach nie potrzebują tego wynalazku, gdyż w pompach CAV jest regulator stałocisnieniowy, który ogranicza dawkę paliwa, jeśli obroty silnika spadają, aby silnik nadmiernie nie dymił.

 

Generalnie, jeśli chcesz zmniejszyć spalanie, to wystarczy dołożyć turbinę do orginalnej pompy.Jeśli marzy ci się podniesienie mocy, to nie tędy droga. Wymaga to ingerencji w silnik, i to sporej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ansu    73

Weź pojemnośc sinika IVECO i przelicz x MAX obr /min a potem pojemność w ciągniku x MAX obr/min..............

Nie do końca tak będzie bo Iveco pracuje z innym nadmiarem powietrza i ciśnieniem doładowania 122kM z turbo 3700rpm jeszcze opory ze wzrostem rpm

Wychodzi 20% za duża 1036>850 ,a to nie do końca tak. Stopień sprężania w MF jest za duży by tak mocno pompować ja Iveco

Głównie zależy mi na zmniejszeniu spalania poniżej 2000rpm

Jeśli turbina okaże się za mała to mogę ograniczyć obroty do tych, które mnie interesują, na których pracuję poniżej 2000rpm

Ostatecznie otworzy się zawór który trzeba ustawić inaczej.

Cel modyfikacji jest odzyskanie trochę energii spalin.

Jak pisałem wcześniej koszt znikomy , a zaspokoję ciekawość.

Edytowano przez ansu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

jahooo    257

Ilość spalin zalezy tylko od pojemności skokowej, obrotów i nadciśnienia w układzie. Można przyjąć dla uproszczenia, że doładowanie dodaje 15% objętości powietrza. Zawór upustowy ogranicza tylko cisnienie doładowania prze puszczenie częsci spalin kanałem obejściowym. Jeśli turbina bedzie za mała, to nalezy sobie uzmysłowić, ze kanał obejściowy może przyjąć tylko część spalin. Niebezpieczeństwo jest takie, że wałek turbiny może się urwać a części polecą bezpośrednio do silnika i będzie kaszanka. Gdybys miał intercooler, to jest większa szansa, że tam zostaną , a do silnika nic się nie przedostanie. Urwanie wałka turbiny powoduje też przedostawanie się dużych ilości oleju silnikowego do komór spalania i "rozbieganie się" silnika.

 

Do C-360 zakładają turbiny od silników PSA 1,9d albo od benzynki (też PSA). Nie wiem, jak z trwałością. Silniki PSA kręcą się do 5k RPM (diesel), ursus ma o połowę mniejsze obroty.

Poeksperymentować można, trzeba sobie tylko zdawać sprawę z zagrożeń. Najtańsze turbo na rynku do ciągnika to TPR6 do MTZ-a. Ten ma pojemnośc około 4750cm3.

Założenie turbiny do MTZ-ta nie daje jakichś wymiernych korzyści na paliwie, za to moment obrotowy rosnie i przesuwa się w kierunku nizszych obrotów.

 

W c-360 ludzie piszą o mniejszym zużyciu paliwa na MTH.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ansu    73

Tak czy śmak iloczyn pojemności i nominalnych obrotów dla Iweco jest większy o 20% 1036>850 więc turbina nie jest za mala, a można by powiedzieć, że za duża. Może się okazać, że będzie wytwarzać jakieś ciśnienie dopiero przy max obrotach, a zawór nie otworzy się nigdy.

Jakie są ciśnienia doładowania w silnikach montowanych seryjnie w ciągnikach bez IC i obniżania stopnia sprężania??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

jahooo    257

Ja nie jestem przeciwnikiem eksperymentowania, tylko trzeba mieć świadomość istniejących zagrożeń.

Do C-360 ludzie montują sprężarki o ciśnieniu doładowania 0,7 bara bez modyfikacji silnika (z benzyniaków, tam jest mniejsze ciśnienie doładowania ztcmw), więc można przyjąć , że jest to w miarę bezpieczne ciśnienie dla nieodprężonego silnika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

seweryn20    582

Nie wszystkie silniki są odprężone.  W rodzince silników sw-400 znów doładowane mają większy stopień sprężania 16,5 niż wolnossący 16, ruskie są odprężone o jeden a stare zetory mają taki sam stopień sprężania. tak samo duże ursusy.

Wpływ na ciśnienie doładowania ma też paliwo.  Więcej paliwa to więcej spalin które kręcą turbiną. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

mirro    225

Ten sam silnik masz w serii 30xx. Sprawdź który model ma turbo i typ turbosprężaki. Wklep w internet i wyskoczy charakterystyka. Porównaj z charakterystyka twojej. 

Tam raczej zaworu upustowego nie będzie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ptaszyna    125

 Pompy rotacyjne w perkinsach nie potrzebują tego wynalazku, gdyż w pompach CAV jest regulator stałocisnieniowy, który ogranicza dawkę paliwa, jeśli obroty silnika spadają, aby silnik nadmiernie nie dymił.

 

 

I tak i nie w starszych do 88r nie było później się pojawiły.

@mirro zawór niestety jest.

Typ sil. w 30xx to AT4.236 i różni się dostosowaniem do turbo od A4.236.

 

@ansu ciekawy pomysł z tym turbo od iveco, w swoim byłem zmuszony wymienić bo była padnięta i w dodatku jakś patałach w Holandii założył nie orginalną(nie było sensu dawać do naprawy). Oryginalna to ta;http://allegro.pl/turbosprezarka-perkins-massey-ferguson-300-390-398-i4958420555.html, niestety cena mnie odstraszyła i postanowiłem zakombinować, założyłem bo pasowała najtańszą od Ursusa 4-ki (680zł). Niestety jest trochę za duża i do 1400 rmp nie daje ciś. dopiero powyżej zaczyna się zegar podnosić, max. dochodzi do 0,8 bar. Wg. mnie trochę mało i trochę późno ale lepiej niż wcale. Gdy by podpasowała od IVECO to chętnie zrobiłbym podmianę, jestem ciekaw co Ci wyjdzie.

Edytowano przez ptaszyna

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ansu    73

Kupiłem nowy kolektor więc chyba założę. Laptop mi padł, a tam mam katalogi do MF od kosiarki do kombajnów zobaczę jakie części tłoki itp były w A4.236 turbo  Pompę mam bosch 0 460 424 125 R 660

Edytowano przez ansu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

SZYMANOX    376

Kiedyś czytałem artykuł  o  doładowaniu 60'tki  .Pisało tam że:

-turbina powinna być od silnika mającego pojemność 75% pojemności ciągnika .

-należy zmniejszyć stopień sprężania przez poszerzenie komory spalania [w przypadku 60'tki z 17 na 16 ].

-należy też opóźnić kąt zapłonu o 3-4%  .

-bezpieczne ciśnienie doładowania dla 60'tki -0,4 bara.

-pisało też co ciekawe o zmniejszeniu dawki paliwa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ansu    73

Ciągnik będzie pracował z maszynami napędzanymi przez WOM 540, więc raczej nie będę przekraczał 1700rpm, a przy opryskiwaczu pewnie niżej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

lukbold    411

tylko że w fabrycznym AT4.236 masz inne tłoki, inne korbowody, grubsze sworznie korbowodowe. Co mnie zaskoczyło tłok wolnossącego ma 5 pierścieni a turbo 3 pierścienie... te dane mam poprzez porównanie katalogów w którymś sklepie internetowym. Niedawno wujek wpadl na pomysł turbo do 4512 i szukał odpwiedniej pompy wtryskowej żeby podeszla bez kombinacji... nie pamietam modelu ale 2100-2600zł koszt kiedy do wolnossącego za 1200 kupi a z wyglądu to samo. Nie znam się, ale da sie regulowac te dawke paliwa czy sie nie da?

A robić turbo po to żeby było, albo było na chwile i to padnie z jakiś powodów.... jakiś sens te inne tłoki muszą tam mieć (inny rodzaj komory spalania tam gdzieś pisało)

 

Ja do 5314 myslałem kiedyś o montazu LPG... Podobno 10 koni więcej a koszt 1500zł więc dużo taniej i bez nadmiernych przeróbek ale narazie i tak kupiłem mocniejszy traktor

Edytowano przez lukbold

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez odyniec
      Jestem ciekawy czy do T25 dało by się założyć jakieś najmniejsze turbo a jak tak to czy by wytrzymał silnik. Mi sie zdaje że trzeba by było wymienić wał tłoki itd na jakieś mocniejsze jak wy myslicie o tym
    • Przez ansu
      Witam
      Zakupiłem MF 275 z silnikiem A4.236 popularnym w MF i ursus 4 cylindry
      Odpala ładnie, równo, nie dymi z komina i z odmy, ciśnienie oleju OK. Po zakręceniu rozrusznikiem kontrolka gaśnie, po zgaszeniu zapala się po chwili.
      Jest jeden problem coś wyje jęczy wraz ze wzrostem obrotów silnika. Podejrzewam, że to jednostka wyważająca?? Czy to się jakoś regeneruje wymienia łożyska, czy wymienia w całości???

    • Przez mt3820
      Witam, okazyjnie zakupiłem turbosprężarkę od Stara 742.
      Chciałbym ją zamontować do mojego Belarusa 820, ale nie wiem jak ją przykręcić do kolektora wydechowego... ma kilka mm przesunięte otwory i za nic nie pasuje.
       
      Mam do was prośbę, a właściwie pytanie Jak to razem połączyć?
       
      Ta turbina jest od silnika Andoria leyland.
    • Przez Grein1213
      Witam. Mam do Was pytanie, może będziecie w stanie mi pomóc. A mianowicie, w którą stronę ma być strzałka na tłoku przy ich montażu? Do przodu czy do tyłu?
    • Gość Profil usunięty
      Przez Gość Profil usunięty
      Zastanawiam się nad małą innowacją w silniku mojego ursusa, chodzi mianowicie o wymianę starej "archaicznej " turbiny i zastąpienie jej jedną z obecnie dostępnych efektywnych turbo sprężarek oraz zastosowanie intercooler'a .
      Zapytacie poco taka ingerencja w traktor skoro wszystko działa?
      Zanim kupiłem moją szesnastkę, długo pytałem na forach o opinie o niej, sporo czytałem o jej wadach i zaletach, o szczegółach które psują ten traktor...
      Z racji tego że jestem z natury analitykiem, z wykształcenia inżynierem rodzi się we mnie chęć poprawienia paru szczegółów w mojej maszynie i znając siebie może z mozołem ale dopnę swego
      Zorientowałem się że istnieją dwa podstawowe mankamenty tegoż traktor, trakcja- nie adekwatny uciąg do mocy silnika oraz niski przyrost mocy z turbiny, kosztem sporego wzrostu spalania.
      Najpierw chciałbym się skupić na pierwszym problemie.
      Piętą achillesową tego traktora jest wyżej wymieniona turbina, stara, nie efektywna, przez co szesnastka jest po prostu smokiem wypijającym tony paliwa ...
       
      Naturalne jest że wymiana samej sprężarki i zainstalowanie intercooler'a nie ograniczy spalania, ale połączenie tych zabiegów z regulacją dawki paliwa myślę że da spokojnie pożądany efekt.
       
      Zastanawia mnie bardzo czy któryś z użytkowników tej maszyny przeprowadzał już taki zabieg, celem ograniczenia zużycia paliwa, mając przy tym przyrost mocy ?
×