Skocz do zawartości
PanJoker

Czy długość belki ma znaczenie??

Polecane posty

Wybrane dla Ciebie
galeria
Belki
PanJoker    2

Witam kolegów. Otóż mam problem z ustawieniem swojego 4 skibowego pługa. Ciąga go ciągnik o mocy 170 koni, także dosyć spory. I teraz pytanie brzmi tak. Czy długość belki zaczepowej w pługu ma znaczenie? Bo u mnie w instrukcji pisze że są dostępne dwie długości. Tą co ja posiadam czyli 825mm i ta dłuższa 965mm. Otóż nie mogę go ustawić tak żeby było dobrze a mianowicie, jak idzie wszystko ładnie prosto to strasznie wycierają się płozy w pługu. A jak troszkę go przestawię to znowu ciągnie ciągnik :/ A w instrukcji pisze tak, tylko nie bardzo mogę to zrozumieć jak to zmierzyć.

 

"Długość osi zaczepu jest określona przez szerokość ścieżki kół ciągnika oraz odstęp dolnych łączy na tylnej osi ciągnika. Gdy odstęp wynosi >550mm na tylnej osi ciągnika, należy użyć osi zaczepu o długości 965mm"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
bocecek087    14

nawet nie napislaes jaki to pług,

jak ja miałem problemz ustawieniem swojego pluga to zadzwoniłem do serwisanta i przyjechał po godzinach pracy i mi ustawił 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

 Przy prawidłowym ustawieniu pługa ciągnik ma jechać prosto bez konieczności korygowania przednimi kołami!

 

 W Twoim przypadku musisz przestudiować ze zrozumieniem instrukcję obsługi lub skontaktować się ze sprzedawcą. Druga sprawa podczas zakupu nowego pługa sprzedawca (serwisant) powinien odpowiednio poinstruować nabywcę, żeby prawidłowo wykonał wszelkie ustawienia pługa w celu bezawaryjnej pracy.

 

Wg ISO TUZ kat. II ma rozstaw 825 mm, zaś kat III 965 mm.

rys. 1 przedstawia oś zaczepu o owych dwóch długościach.

post-81345-0-02979300-1412369055.jpg

 

Szkoda, że nie podałeś dokładnie jakiego pługa to dotyczy?

 

Co do twojego pytania: "Czy długość belki zaczepowej w pługu ma znaczenie?" - odpowiedź brzmi ma i to wielkie przy precyzyjnym ustawieniu pługa, bo są dwie tabele właśnie uzależnione od długości belki.

 

rys. 2a przedstawia obliczanie punktu F dla TUZ kat.III

post-81345-0-34051000-1412371468_thumb.jpg

 

rys. 2b przedstawia obliczanie punktu F dla TUZ kat.II

post-81345-0-99755800-1412371616_thumb.jpg

 

W twoim przypadku problem dotyczy prawidłowego ustawienia punktu zaczepu <Z>.

rys. 3a przedstawia prawidłowe ustawienie - ciągnik jedzie prosto

post-81345-0-90524200-1412373581.jpg

 

rys. 3b przedstawia złe ustawienie - ciągnik skręca (trzeba korygować tor jazdy)

post-81345-0-34644700-1412373627_thumb.jpg

 

regulacji dokonuje się śrubą <ZP>

rys. 4 przedstawia gdzie znajdują się śruby regulacyjne

post-81345-0-21840600-1412373757.jpg

śruba <ZP> punkt zaczepu

śruba <VF> pierwsza skiba

 

*Sytuacja tu opisana dotyczy pługa obrotowego POTTINGER serii SERVO... Jeżeli masz inny pług, sytuacja tu opisana może nie mieć zastosowania.

Edytowano przez AlaCapone
  • Like 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

PanJoker    2

Fajnie że się ktoś odezwał w tej sprawie. A więc pług to Agrolux MRSD, nie jest to nowy pług, ma już kilka lat. Jeżeli chodzi o serwis, to dzwoniłem w tej sprawie do serwisu i serwisant powiedział mi że długość tej belki nie ma znaczenia. Montuje się dłuższą belkę jedynie przy większym pługu. Co dla mnie było dość dziwne ponieważ można kupić dłuższą belkę z kategorią II lub III, więc nadała by się i do mniejszego pługa.

 

Hmmm spróbuję się rozejrzeć w takim razie za tą dłuższą belką, kat III, może akurat to coś pomoże, bo jak widać na serwis nie ma co liczyć skoro mówią że nie ma znaczenia ta długość.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Super, że napisałeś o jaki pług chodzi.

1. Jeżeli chodzi o ten konkretny pług długość osi zaczepu nie ma znaczenia (serwisant ma rację). Jednakże przy twojej mocy ciągnika i jego szerokości opon wskazane będzie założenie osi zaczepu kat. III, czyli 965 mm (ustabilizuje pracę szczególnie podczas obrotu pługa). Nie rozwiąże to jednak twojego problemu!!!

2. W tym pługu nie ma regulacji precyzyjnej, o której napisałem w poprzednim poście, dlatego nie ma znaczenia ani długość osi zaczepu, ani długość dolnych ramion. Co za tym idzie nie ma regulacji punktu zaczepu poprzez regulację śrubą <ZP>. Przypuszczam, że kostrukcyjnie jest to tak przemyślane, iż całą pracę wykona (w tym przypadku) ustawienie pierwszej skiby.

3. Zakładam, że dwa wcześniejsze ustawienia pługa, czyli pionu i poziomu (wg instrukcji obsługi) masz opanowane.

 

Co zatem rozwiąże twój problem! - precyzyjne ustawienie pierwszej skiby.

Szczegóły wieczorem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
marian7k    5

Kolego @alaCapone ładnie to wyjaśniłeś i poparłeś fachowymi rysunkami ale kolega pytał o pług 4 skiby to mógłbyś wrzucić takie rysunki dla 4 skib.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PanJoker    2

A czy te dwie dziury mają jakiś wpływ na ustawienie pługa? Czy służą po prostu do przestawienia pierwszej skiby jeżeli jeżeli nie będzie dochodzić do brzegu bruzdy(opony)?

 

post-26382-0-48327600-1412800162_thumb.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Kolego @alaCapone ładnie to wyjaśniłeś i poparłeś fachowymi rysunkami ale kolega pytał o pług 4 skiby to mógłbyś wrzucić takie rysunki dla 4 skib.

 

Dokładnie ilość skib nie ma znaczenia.

 

Kolego @PanJoker co do "dziur".

post-81345-0-95967800-1412802009.jpg

 

Służą one do ustawiania szerokości ścieżki - odległość między wewnętrznymi brzegami tylnych opon.

A - dla szerokości 1200 -1400 mm

B - dla szerokości 1400 -1600 mm

Otwór B dla twojego ciągnika, czyli tak jak obecnie masz jest dobrze.

 

Postaram jeszcze dziś dokończyć opis ustawienia twojego pługa.

Edytowano przez AlaCapone

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Sorry, opis dokończę jutro.

 

Przyszło mi do głowy, że pozostaje do wyjaśnienia bardzo ważna sprawa, a mianowicie: 

 

1. Jaką masz odległość między korpusami? (90, czy 100 cm)

2. Jakiej szerokości masz lemiesze? (14", 16", czy 18")

 

post-81345-0-61447500-1412804140.jpg

i teraz czy sworznie zostały włożone w odpowiedni otwór? (A, B, C) - być może tu jest koń pogrzebany!

 

Zwróć uwagę, czy wybrałeś odpowiedni otwór do szerokości twojego lemiesza i odległości między korpusami !

post-81345-0-07242400-1412804212_thumb.jpg

 

Ważne!

 

Jeżeli zmienisz szerokość roboczą poszczególnych skib w tym pługu należy ponownie dokonywać ustawienia pierwszej skiby (wszystko od początku). :(

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
marian7k    5

to nie ma znaczenia 4 czy 3 skiby tu chodzi o zasade

 

Jeżeli jest 3 skiby jak na rysunkach to środek pługa czyli punkt zaczepu do ciągu jest na środku 3 skiby a jak jest 4 skiby to środek pługa nie będzie w środku między kołami i mnie interesuje jak wygląda wtedy rysunek 3 gdzie jest podane ustawienie punktu zaczepu Z.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Ustawienie pługa Agrolux MRSD

 

Do prawidłowego ustawienia pługa muszą być spełnone następujące warunki:

1. Oś zaczepowa musi być zamontowana centralnie na pługu.

2. Boczne wsporniki dolnych ramion muszą mieć luz 1-2 cm (luz nie może być zbyt duży - niebezpieczeństwo kołysania na uwrociach i nierównościach).

3. Odpowiedni dobór otworu do szerokości ścieżki (odległość od wewnętrznych boków tylnych opon).

 

Teraz ustawiamy optymalną szerokość roboczą pługa do posiadanych lemieszy, odległości między korpusami i warunków glebowych.

Następnie dokonujemy ustawienia pionowego i potem poziomego pługa.

 

Obecnie przyszedł czas na meritum:

Ustawienie szerokości pierwszej skiby.

Opuszczamy pług na pole zwracając uwagę, aby wieżyczka pługa była umieszczona w osi ciągnika - dokonujemy regulacji śrubą <A>.

post-81345-0-38537900-1412882242_thumb.jpg

 

 

Orzemy kilka metrów opuszczając pług do głębokości roboczej, zatrzymujemy się i dokonujemy korekcji szerokości roboczej, jeśli potrzeba.

Prawidłowe ustawienie pługa i pierwszej skiby skutkuje równą pracą pługa i ciągnika - nie ma potrzeby korygowania kierownicą toru jazdy.

post-81345-0-52484100-1412882664_thumb.jpg

 

 

Za mocno skręcona śruba A - ścieranie płóz i ściąganie boczne ciągnika

post-81345-0-71689100-1412883147_thumb.jpg

 

Za bardzo rozkręcona śruba A - ściąganie boczne ciągnika

post-81345-0-48411900-1412885648_thumb.jpg

 

Należy pamiętać o kilku sprawach:

1. Wieżyczka  (wspornik, czyli miejsce mocowania górnego cięgna) pługa podczas rozpoczęcia orki musi znajdować się centralnie w osi ciągnika.

2. Płozy każdej ze skib muszą być ustawione równolegle do kierunku jazdy, z lekkim dociskiem płozy.

 

*Jeżeli czegoś nie rozumiesz pisz na priv

Edytowano przez AlaCapone

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PanJoker    2

A więc tak, oznaczenie pługa mam 41075 czyli 4 korpusy, odległość między korpusami 100 wysokość 75. Lemiesze zmieniałem na większe, żeby poszerzyć bruzdę, w tej chwili pług mam całkowicie złożony czyli na otworze C.

 

 

post-26382-0-99348200-1412964600_thumb.jpg

post-26382-0-44749100-1412964739_thumb.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Zmieniałeś wszystkie lemiesze, czy tylko ostatnie?

To są lemiesze 20"/500.

Jeżeli wymieniłeś wszystkie lemiesze na 20" to przy ustawieniu szerokości roboczej pługa powinieneś sworzeń każdego korpusu włożyć w otwór A (patrz post #10).

Zwróć uwagę na moment dokręcenia śrub i konieczność sprawdzania co 3 godziny (wg instrukcji obslugi).

Teraz dopiero dokonujesz ustawienia szerokości pierwszej skiby.

 

A tak z ciekawości: Wiesz, w którym otworze (A,B,C) obecnie masz sworzeń?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PanJoker    2

Teraz mam na otworze C. Lemiesze są wymienione na wszystkich korpusach. Zawsze myślałem że długość lemiesza nie ma znaczenia przy ustawieniu szerokości orki. Bo np jeżeli warunki nie pozwalają na orkę na maksymalnej szerokości roboczej to wtedy trzeba ją zmniejszyć. A ja tak mam, nie wszędzie ciągnik to pociągnie. Nawet zastanawiałem się nad pługami Vario, ale to już spory wydatek. Jeżeli chodzi o moment dokręcenia tych śrub to mam za mały klucz dynamometryczny.

 

A tak w ogóle to w takim przypadku jak jest u mnie, to pług poprawnie będzie pracował tylko na tej maksymalnej szerokości roboczej bo lemiesze są 20"???

Troszkę to dla mnie dziwne, no ale może i tak.

Edytowano przez PanJoker

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Kolego @PanJoker.

Tak, teraz masz w otworze C.

Długość lemiesza ma zasadnicze znaczenie przy ustawianiu szerokości orki.

Optymalna i zarazem max szerokość orki dla lemiesza 20" to 200 cm.

 

Szerokość orki (cm)

 

                lemiesz 20"

 

otwór A       200

otwór B       180

otwór C       160

 

Szerokość orki możesz regulować w ramch jednej długości lemiesza 20" w granicach od 160 do 200 cm przestawiając sworzeń w odpowiedni otwór.

Wiąże się to z jeszcze jedną niedogodnością a mianowicie regulacją śruby "A" (regulacja pierwszej skiby) w celu ustawienia płozy równolegle do kierunku jazdy - w tym przypadku jest to ustawianie punktu zaczepu "Z".

 

 

Jest oczywiście jeszcze inna możliwość zmiany szerokości orki - założenie mniejszych lemieszy (patrz rys. poniżej). Wymusza to jednak regulację śruby "A" a czasami zmianę rozstawu kół przy niemożności ustawienia pierwszej skiby.

post-81345-0-16014100-1413007614_thumb.jpg

 

Momenty dokręcenia śrub masz tu:

post-81345-0-64088200-1413007167_thumb.jpg

 

Jeżeli nie masz odpowiedniego klucza pozostaje pożyczenie od sąsiada, albo "na oko".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Jeżeli jest 3 skiby jak na rysunkach to środek pługa czyli punkt zaczepu do ciągu jest na środku 3 skiby a jak jest 4 skiby to środek pługa nie będzie w środku między kołami i mnie interesuje jak wygląda wtedy rysunek 3 gdzie jest podane ustawienie punktu zaczepu Z.

 

 

Wiele osób pyta mnie o ustawienia pługów. Najczęściej padają dwa pytania:

Pierwsze (zasadnicze): Gdzie znajduje się punkt PZ dla konkretnego pługa?

Drugie pytanie: Jak wygląda rysunek przedstawiający punkt ciągu i linia ciągu dla pługa 3, 4 i 5 skibowego?

 

Ad. 1.

Punkt (PZ) to centralny punkt pługa, w zasadzie wypada na środku ramy, na której zamocowane są korpusy (zależnie od konstrukcji).

 

Ad. 2.

Celem wyjaśnienia.

Większość uważa, że linia ciągu powinna iść równolegle do kierunku jazdy a to zasadniczy błąd!

Linia ciągu ma przechodzić przez punkt (M) nic więcej.

Oczywiście może zdarzyć się, że tak będzie, ale to nie jest istotne. Wszystko zależy od rozstawu kół ciągnika, szerokości skiby, ich ilości oraz rozstawu pługa (pługi vario).

 

Linia ciągu to linia poprowadzona od punktu (PZ) do punktu (Z).

Jeżeli ta linia przebiega przez punkt (M) to znaczy, że pług jest ustawiony prawidłowo, zaś ciągnik nie będzie ściągany w żadną ze stron. Puszczenie kierownicy nie skutkuje zmianą kierunku jazdy (ciągnik jedzie prosto).

post-81345-0-51426100-1453896466_thumb.jpg

opis:

(Z)  - punkt ciągu jest miejscem przecięcia się przedłużenia linii wzdłuż dolnych ramion

(M) - środek tylnej osi ciągnika

 

rys. 2 dla pługa 3 skibowego:

post-81345-0-30485500-1453896476.jpg

 

rys. 3 dla pługa 4 skibowego:

post-81345-0-70749000-1453896484_thumb.jpg

 

rys. 4 dla pługa 5 skibowego:

post-81345-0-82108900-1453896493_thumb.jpg

 

Warunek konieczny przy ustawieniu linii ciągu: wsporniki boczne ramion dolnych muszą być luźne!

Przy pługach obrotowych ten luz musi być dość duży, zaś przy zagonowych im mniej skib tym mniejszy luz.

Punkt ciągu (Z) jest uzależniony od ilości korpusów, im mniej tym punkt ten znajduje się bliżej lewej strony ciągnika.

Obecnie konstrukcja pługów ulega zmianie. Przy pługach z dużą ilością skib modna jest orka tzw. "on-land", czyli obydwa koła ciągnika idą po caliźnie, zamiast jedno koło w bruździe - powoduje to iż punkt ciągu (Z) także ulega przesunięciu w kierunku lewej strony ciągnika (w przeciwnym wypadku znajdowałby się daleko z prawej strony i sprawiałby w skrajnych przypadkach niemożność odpowiedniego przesunięcia dolnych ramion).

*Rysunki są niedokładne, ale przedstawiają istotę sprawy.

 

Edytowano przez AlaCapone

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
malkolm    23

a powiedz mi pan taką rzecz: 

czy w pługu vogelnoot m950 szerokość belki ma znaczenie?? 

jest to 4 skibowy, wcześniej gdy kupowałem pług miałem mniejszy ciągnik z drugą kategorią, teraz mam większy, ramiona są dłuższe a w pługu występuje belka o długości 825 i 965. 

instrukcja niestety po niemiecku 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Niestety nie znam na pamięć konstrukcji wszystkich pługów.

Firma PÖTTINGER zadbała o komfort oracza w ten sposób, że podaje tabele wg których można ustawić zarówno pierwszą skibę, jak i punkt ciągu. Trzeba znać jedynie wewnętrzną odległość tylnych kół ciągnika. Z tabeli odczytujemy jaką długość śrub regulacyjnych ustawić. I tyle całe ustawienie.

Dodatkowo istnieje możliwość precyzyjnego ustawienia pługa.

Tutaj trzeba znać dwie zmienne: A, B. Już nie będę się rozpisywał. Popatrz na post #3 w tym temacie (rys. 2a). Teraz na podstawie tych dwu liczb odczytujemy z tabeli na jaką odległość (F) ustawić trzpień za pomocą śrub (SK). Dokonujemy korekty jeśli trzeba i pług mamy ustawiony do orki. Takie ułatwienie, zamiast ustawiania godzinami pługa w polu mamy jedynie pomiary.

I tutaj ważna jest ta długość belki, ponieważ są dwie tabele do ustawienia precyzyjnego! (rysunek 2a dla długości 965 mm  i 2b dla długości 825 mm)

 

Druga sprawa dłuższa belka jest bardziej odpowiednia dla większych ciągników, gdyż podczas obrotu ciągnik jest bardziej stabilny. Jeżeli masz takową belkę to ją załóż, ale wtedy należy dokonać ponownych ustawień pługa.

 

Jeśli chcesz i masz czas napisz na priv. Prześlesz na maila scan instrukcji to Ci wszystko wyjaśnię.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Daro44    6

Witam , mam problem z pługiem rabewerk niedawno zakupionym, używany. 3 skiby obracalny. Kąt ramy (A) reguluje się śruba rzymską. Był tam siłownik ale założyłem śrubę o takiej samej długości i podobnym zakresie regulacji, lecz problem dalej jest taki, że w jedną stronę jak sie jedzie to traktor skręca w zaorane i trzeba trzymać przednie koła w stronę calizny w bruździe. W drugą stronę jest w miarę ok. Lemiesze 18' , ciagnik to 1614, miedzy oponami tyłu 120 cm. Regulacja tej śruby nic nie pomaga. 

 

Coś takiego jest u mnie tylko że są jeszcze dwa otwory w kierunku srodka wieży do zamocowania cięgna ,,A''

817550259_5_1080x720_plug-rabewerk-obrot

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Jeśli w jedną stronę idzie dobrze, zaś w drugą źle (przy założeniu, że plug nie jest pogięty i elementy robocze obu stron są równym stopniu zużyte) - winę za taki stan ponosi nierówne ustawienie długości wsporników ramion dolnych oraz zbyt mały luz na wspornikach. Pług musi chodzić luźno na boki.

Druga sprawa. Regulacja śrubą (A) nie przynosi spodziewanych efektów! Główna przyczyna za taki stan rzeczy - zużyte płozy. Dodatkowo oprócz wymiany wszystkich płóz na ostatnim korpusie (lewym i prawym) powinieneś dokupić dodatkową wstawkę, aby poszerzyć powierzchnię płozy. To pomoże w poprawnym ustawieniu linii ciągu za pomocą śruby rzymskiej (A), aby pług nie prowadził ciągnika.

zdjęcie ilustrujące, jak wygląda to w pługu Pöttinger servo 35 poniżej:

post-81345-0-27785500-1454959536.jpg

 

Skoro skręca w zaorane śrubę rzymską (A) należy skrócić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Daro44    6
Napisano (edytowany)

Dzięki za odpowiedź.

Płozy są w dobrym stanie. Lemiesze 60 ha, wszystkie zakładane nowe, dłuta tez. Ze wspornikami kombinuje ciągle. Najpierw były na ,,luza''. Wyszło w końcu na to że jadąc tą źle orzaca stroną (lewe korpusy) prawy wydłużałem a prawy skracałem, aby pługa nie pchało za bardzo w caliznę. Zobaczę jeszcze raz i ustawie je równo i z luzem. To by wychodziło na to że jest źle ustawiony piewszy korpus, no ale tak nie jest, bo już na max. przesuniety w stronę bruzdy, a no i z drugą stroną nie ma problemów.

Ten łącznik ,, A'' tu sie zgadzam miałem już na max skrecony było źle bo dziś jak go rozkręciłem było jeszcze gorzej, no ale nie eleminuje to problemu.

Mogę spróbować  i dokupie te ,,piętki'', spróbuje tez zastosować krótsze cięgno A.

 

Tylko tez się zastanawiam czy z pługiem faktycznie nie jest coś nie tak ( skrzywienie ? Gołym okiem nic nie widać, spawany nie jest).

 

Spróbuje tez jutro podczepić inny ciagnik.

Edytowano przez Daro44

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
AlaCapone    4091

Nikt za Ciebie nie sprawdzi, jak wyglądają elementy robocze pługa i czy jest różnica między prawą a lewą stroną. Być może odkładnie są pod innym kątem (pomierz długość śruby między odkładnią a korpusem).

Skoro płozy są w dobrym stanie nie ma możliwości, żeby skrócenie śruby nie pomagało (chyba, że faktycznie jest za długa).

W bruździe, w której znajduje się koło ciągnika powinien być widoczny wyraźny ślad ostatniej płozy na ściance bruzdy.

 

Na ostatnim korpusie (wg wstawionego poprzednio zdjęcia) szersza płoza to nie piętka, bo piętka to jest ślizg od dołu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Kedusme    0

Witam serdecznie, 

Będzie to niezły odkop ale jednak muszę zadać nurtujące mnie pytanie do AlaCapone. 

 

Fajna instrukcja, zastanawiam się tylko co się dzieje z punktem Z przy pługach obrotowych? Jeżeli ustawię cięgna pod pług ustawiony na orkę w prawo, a punkt z nie wyjdzie w osi ciąnika, to po obrocie pług powinien się nadawać do podsypywania kartofli najwyżej, więc jak to jest?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez Przemek15
      Czy może mi ktoś wyjaśnić parę rzeczy z tym związanych, bo miałem przyjemność orać, ale nie miałem przyjemności ustawiać pługa. Coś nie coś o tym wiem, ale różne źródła różnie podają o różnych regulacjach. Do czego właściwie służy i czym jest regulacja szerokości pierwszej skiby? W Agromechanice napisali, że dostosowuje się ją do rozstawu tylnych kół ciągnika. W RPT piszą, że: "...regulacji pirwszej skiby dokonujemy w drugim przejeździe. Pierwszy korpus powinien nieco nadkładać, aby wyrównać powierzchnię z poprzednim przejazdem". Piszą też, że ma to związek ze ściaganiem pługa, albo, że ma to wpływ na równomierną szerokość pozostałych skib. W starszych pługach zagonowych ramowych zawieszanych mamy w stojaku oś wykorbioną, która podobno służy do regulacji właśnie pierwszej skiby a zarazem punktu pociągowego (w obracalnych jednobelkowych te ustawienia dokonuje się razem lub oddzielnie śrubą rzymską albo siłownikiem). Ale przecież za pomocą tej os wykorbionej za pomocą korbki nie zmieniamy w rzeczywistości szerokości tylko pierszej skiby, ale wszystkich jednocześnie zmieniając przy tym jakby kąt natarcia lemiszy. I inne źródłą podają, że zmiana tej szerokości powinna być następstwem zmiany głebokości orki tak, aby był zachowany jednakowy stosunek szer. do gł. korpusu. Im głebiej tym szerzej i na odwrót. Na zimę znowu lepiej zostawić glebę w ostrej skibie (wysztorcowaną), czyli głęboko i wąsko. Zupełnie innym zagadnieniem jest regulacja szerokości roboczej pługa, która w starszych pługach nie występuje. Może być mech. skokowa albo hydrauliczna płynna i co ciekawe zmiana tej szerokości nie zmienia kąta natarcia lemiesza. Bodajże chodzi o zasadę czworoboku przegubowego. Jeszcze innym zagadnieniem jest zmiana szerokości orki poprzez odejmowanie i dokładanie korpusów. Belka w takim przypadku musi mieć budowę kołnierzową, czy jak kto woli teleskopową, aby po odjęciu od tyłu korpusu nie wystawałą "pusta" belka. W Agromechanice jeszcze bardziej motają, bo piszą, że ustawia się szerokość orki przy pomcy dwóch regulacjI
      -poprzecznej, czyli ustawienia szer. pierszej skiby
      -podłużnej, czyli ustawienia pługa po takim kątem, aby uzyskać nominalną szerokość pługa i optymalny nacisk płozu na ściankę bruzdową
      Po pierwsze jak może być coś takiego jak podłużna reg. szer. orki? A potem piszą, że pożadana jest też możliwość regulacji szerokości orki. To już mamy jakieś trzy regulacje szerokści orki. I jak tu się nie zgubić?
      I jak to jest jest z tą regulacją głębokości w nowszych pługach obracalnych? Bo piszą, że ustawiamy za pomocą kółka kopiującego, a to jakaś bzdura, bo obecnie stosuje się regulację siłową a nie kółko, chyba, że pług przyczepiany, ale te zostawmy, bo jeszcze większy mętlik będzie. Regulacja siłowa czy pozyzycyjna wyklucza kółko kopiujące na pewno, a jak ktoś chce pracować za pomocą regulacji kopiującej (kółka) to musi ustawić podnośnik na dociążąnie (regulację ciśnieniową), czyli podnoszenie pod mocno zmniejszonym ciśnieniem tak aby nie dało rady podnieść pługa od ziemi (wiadomo wtedy tracimy dociążanie tylnej osi masą pługa). Jeszcze inną regulacją jest w nowszych pługach przesuwanie wzdłużne pługa tak, aby wychylić pierwszy koprus poza rozstaw kół ciągnika i wtedy obydwa koła jadą po caliźnia. Co to daje tylko praktycznie? O poziomowaniu nie wspominam, bo jest dla mnie zrozumiałe, ale prosiłbyłbym Was o jakieś uporządkowanie tego, ewentualne poprawienie i wyjaśnienie co kiedy w jakich pługach (z wyjątkiem przyczepianych) i w jaki sposób oraz po co. Chodzi mnie głównie o pługi zawieszane zagonowe (starego typu bez reg. szer. rob.) oraz jednobelkowe obracalne zawieszane.
    • Przez minor15
      Czy ktoś posiada takowy pług i jak go ustawić na najwęższą szerokość (na który otwór na każdym korpusie i ile klipsów na siłowniku) ?
    • Przez dzony9203
      Witam wszystkich, poszukuję pługa do belarusa 920.2, moc 81KM, ziemie nie są tragicznie ciężkie ale zdarzają się bardzo ciężkie. Ogólnie lekko ciężkie obecnie ornych mam 12 ha ale stopniowo planuję zwiększać.
      Poszukuję pługa (nowego lub lepiej używanego).
      Zakresu cenowo jeszcze nie mam, ale ukrywam że im taniej tym lepiej.
       
      Z jakim pługiem (4 skibowym) poradzi sobie 920?
      Pozdrwiam, Dzony.
    • Przez wonda
      witam szukam pługa obrotowego najlepiej 3x50 lub ewentualnie  jakiejś lekkiej konstrukcji 4x 35(40) do 10 tyś
      ciągnik zetor 82km ziemie lekkie 4-6 klasa (dużo klinowatych pól). Obecnie ciągam pług zagonowy polski chyba(Bareła) 4x40 idzie bardzo ciężko (pcha ziemie a nie ją odwraca masakra)a efekt jeszcze gorszy ale zetorek sobie radzi.
      Może ktoś mi doradzi jakiś pług zachodni używany 3x50+ lub 3x45+ albo 4x tylko lekki żeby nie było problemu z manewrowaniem.
      Na aukcjach internetowych jest masa trójek ale 3x 30,35,40 myślę że to strata czasu,  jak polski pług 160 cm szerokość robocza który idzie ciężko zetorek daje radę to taki z podobną szerokością zachodni,  który idzie o niebo lżej też by sobie radził (podnośnik wzmocniony 2 siłownikami)  a pola też by ubywało. Kiedyś trafiłem na pług 3  nie znam dokładnie nazwy bodajże ( van gerlich) i właściciel mówił że ma szerokość 45 cm na korpus ale niestety był już zarezerwowany w sumie to szerokość  robocza 135 cm ale już lepiej niż 120 na kilkunastu przejazdach to jest już sporo.
    • Przez Gero
      Witam wszystkich. Mam zamiar kupic zetora 7540. Większość ludzi sądzi że ciągnik ten ma 75 KM, niektórzy natomiast sądzą że ma 71 KM. Zastanawiam się nad sprzętem do tego ciągnika. Czy ciągnik ten da radę agregatowi uprawowo-siewnemu 2.7m?
      Zastanawiałem się też nad pługiem 4-skibowym U170P firmy STALTECH.
      Charakterystyka techniczna pługa U170P:
      Liczba korpusów [szt.]
      4
      Rozstaw korpusów [cm]
      83
      Szerokość korpusu [m]
      0,35
      Szerokość robocza [m]
      1,40 - 1,50
      Głębokość orki [m]
      0,30
      Zapotrzebowanie mocy [KM]
      60 - 75
      Masa [kg]
      450
      Strona z tym pługiem
      Czy ktoś z państwa dysponuje takim sprzętem i mógłby mi doradzić czy dla tego ciągnika te maszyny nie są za duże? Proszę o pomoc i z góry dziękuję.
×