Zaloguj się, aby obserwować  
Adrian40stka

Sterowanie serwomechanizmem.

Polecane posty

Adrian40stka    28

Witam poszukuję fachowej nazwy tego pokrętła od bardzo dokładnego pozycjonowania ramion tuza (chodzi o coś podobnego ale ja nie będę montował tego w ursusie potrzebne mi do innego celu). Dokładnie chodzi o to duże pokrętło po prawej stronie po lewej trzy kontrolki zielona czerwona zielona i po prawej większe pokrętło. Opisze o co dokładnie mi chodzi np mamy pokrętło i wokół niego skalę (podziałkę) do 10 dodam że sterowanie silnikiem 12v prawo lewo poprzez zmianę biegunów silnik od wycieraczek od malucha pokrętło skala do 0 do 10 każdej liczbie będzie odpowiadał jakaś tam pozycja i minimalna ( minimalna umowna bo wiadomo nie wszystko da się zrobić) praca silnika osobowych. chodzi mi o w miarę precyzyjne sterowanie tym silnikiem w poprzedniej wersji wykorzystałem przełącznik od szyb elektrycznych ale zbyt mało dokładne to rozwiązanie :P z góry dzięki :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Nie napisałeś co dokładnie chcesz zrobić, ale chodzi tu o zwykły serwomechanizm. Czyli sterowanie za pomocą potencjometru. A pokrętło możesz sobie kupić dowolne. Zresztą w EHR nie ma żadnego nadzwyczajnego mechanizmu, tylko pod gałką znajduje się zwykły potencjometr.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Adrian40stka    28

ok ale czy potencjometr nie będzie sterował mi napięciem zmniejszał silnik wolniej będzie pracował ale cały czas będzie pracował delikatne ruszenie pokrętłem odpowiada ustawieniu się silnika w zadanym przez pokrętło położenie. Tutaj opisałem jak to ma mniej więcej wyglądać schematafcxej8.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Kolego, przecież napisałem, że to jest typowe sterowanie serwomechanizmem. Tu nie wystarczy sam potencjometr. Potrzebny jest układ elektroniczny, który przełoży położenie potencjometru na położenie dźwigni. Czyli w skrócie: dwa wzmacniacze operacyjne, mostek H najlepiej na MOS-ach i parę elementów biernych. No i drugi potencjometr na osi dźwigni jako czujnik położenia. Czyli podsumowując sam nie jesteś w stanie tego wykonać. I powtarzam jeszcze raz: to Twoje "pokrętło" jest zwykłym potencjometrem. On tylko zadaje położenie serwa. A najważniejszy jest sterownik serwomechanizmu, który przełoży położenie potencjometru na położenie dźwigni.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Adrian40stka    28

Ehhh no to co muszę sobie dać spokój :P a nie dało by się przeszczepić jakiś gotowy układ np z samochodu osobowego ??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Tak żeby działał od razu to nie, ale można zaadaptować układ regulacji reflektorów. Po odpowiednich modyfikacjach będzie działał tak jak tego oczekujesz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Raczo    20

Albo kupić serwo w sklepie dla robotyków itp. albo modelarzy :P


Park: NH T6.155, NH TL100, Zetor Proxima 8441 + TL 220SL, Zetor 7211, Ursus 3512, Ursus C-330, Manitou MLT 633, Bizon Z056 Super, Bizon Z058 Rekord...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Adrian40stka    28

No właśnie Elektrotechnik o taki układ mi chodzi nawet bardzo by spełniał moje oczekiwania tylko co mi będzie potrzebne do tego przełącznik regulacji 0,1,2,3 zależy od marki modelu kostki od podłączenia tego przełącznika do silnika regulacji świateł i tyle czy coś jeszcze wczoraj w mojej leciwej hondzie od łączyłem kostkę która idzie do silnika i efektu nie uzyskałem napięcie było podawane cały czas po przekręceniu kluczyka i lampka 12v świeciła cały czas po mimo tego że silnik po lewej stronie odzywał się tylko po przestawieniu przełącznika na inną cyfrę :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Albo kupić serwo w sklepie dla robotyków itp. albo modelarzy :P

Tyle, że cena go zabije...

 

@Adrian40stka: Jak odłączysz kostkę to tak będzie się dziać. Nie ma sprzężenia zwrotnego. Żeby wykorzystać ten układ regulacji, należy z oryginalnego wymontować potencjometr (chodzi o ten w przekładni), połączyć go z Twoim silnikiem, czy tam przekładnią (z tą dźwignią, która ma wykonywać określony ruch), a w układzie sterującym przeprojektować mostek H sterujący silnikiem (wymienić tranzystory na mocniejsze, w zależności od zastosowanego silnika). Dojdzie jeszcze ustawienie zakresu ruchu mechanizmu, oraz możliwe, że trzeba będzie skorygować czas reakcji serwa, oraz ustawić okno przełączania, żeby serwo pracowało spokojnie. Żeby to wykonać wystarczy wiedza z elektroniki na średnim poziomie. Teraz odpowiedz sobie jaką Ty masz wiedzę, wtedy będziesz wiedział czy możesz się za to brać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Adrian40stka    28

Odpowiedziałem nie mam a mostek H to np przycisk od elektrycznych szyb potencjometr a czy to będzie jakiś duży problem z tym silnik jest z wycieraczek z malucha a za pomocą czegoś mniej skomplikowanego nie dało by się sterować albo czym spowolnić ruchu tego silnika bez utraty jego mocy ??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

To jest najprostszy sposób sterowania jaki można wymyślić. A mostek H to nie jest przełącznik od szyb, chociaż podobnie działa. Jeżeli chcesz spowolnić ruch dźwigni, to zastosuj przekładnię. Nie tylko nie stracisz mocy silnika, ale nawet zyskasz na momencie obrotowym na końcu dźwigni.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gramgro    14

Witam,

Mam podobny pomysł jak kolega, chodzi o wykorzystanie serwomechanizmu do regulacji posuwu taśmy w rozrzutniku obornika. Mam sterowanie hydrauliczne i obrotowym pokrętłem reguluję posuw, ale muszę za każdym razem montować na ciągniku regulator. Znalazłem serwomechanizm od modeli RC, tester z potencjometrem ( http://allegro.pl/tester-serwomechanizmow-sterowanie-serwem-i4512023672.html ) , tylko że jest na 6V a w ciągniku jest 12V instalacja. Znalazłem przetwornicę step-down w której bym mógł zmniejszyć napięcie ( http://allegro.pl/przetwornica-zasilacz-lm2596-step-down-arduino-avr-i4511326989.html ) ale ma ona max 3A, a serwo nie będzie potrzebowało więcej? Czy taki układ będzie działał?

Mam nadzieję, że dobrze wyjaśniłem.

Pozdrawiam,

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Ale to jest tester serwomechanizmu, w Twoim przypadku do niczego nie przydatny, bo jeszcze do tego potrzebny jest sterownik serwa, który będzie reagował na impulsy zadawane przez tester. Niepotrzebna komplikacja układu. Do tego zastosowania wystarczy prosty układ, o którym napisałem wcześniej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gramgro    14

A testerem nie da rady kontrolować serwa? a taki moduł z potencjometrem? http://allegro.pl/modul-z-potencjometrem-idealny-do-arduino-i4484354422.html

Taki sterownik potrzebny by był? http://www.elsemik.ec24h.pl/avt1605-b-dwustanowy-sterownik-serwomechanizmu/

A jak z zasilaniem, dałaby radę taka przetwornica jak napisałem wcześniej?

Jakbyś mógł @Elektronik napisać jakie elementy trzeba, tylko prosto bym prosił. serwomechanizm, do tego potencjometr, przetwornica zasilania i sterownik(jaki?) ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Kolego, zmontowanie tego to nie jest składanie z klocków. Trzeba wykonać układ elektroniczny. O serwach modelarskich zapomnij, bo są za słabe, są co prawda mocne serwomechanizmy, ale ich koszt zaczyna się od 1000 zł. Taki sterownik jest stosunkowo prosty do wykonania dla elektronika. Jednak dla Ciebie jest to nieosiągalne. Ty potrzebujesz silnika od wycieraczek, który jest dość mocny żeby obrócić regulator. Mostek H w sterowniku też musi być odpowiednio wytrzymały żeby dał radę zasilić ten silnik. Żadne przetwornice są tu niepotrzebne, cały układ musi być zasilany z 12V. Jest też gotowy układ L298, który jest podwójnym mostkiem H, ale jest to tylko układ wykonawczy, do którego i tak potrzeba komparatora okienkowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
marian3p    24

Skąd jesteś, z podlaskiego? Jak coś mogę Ci to zrobić. Jaki to rozrzutnik?


Naprawa elektryki i elektroniki ciągników i maszyn rolniczych. Naprawa sterowników maszyn, skrzyń biegów (np. Autotronic), EHR itp.

Wykonywanie sterowania EHR (elektrohydrauliczne sterownie podnośnikiem) do każdego ciągnika, również wykonywanie własnych sterowników do ciągników z fabrycznym EHR.

Wykonywanie różnych sterowników do ciągników i maszyn rolniczych (liczniki, sterowniki ścieżek do siewnika, itp.).

Więcej info na PW.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

A jakie to ma znaczenie jaki to rozrzutnik?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
marian3p    24

Żeby wiedzieć jak jest rozwiązana regulacja posuwu. Chociaż głównie chodzi o to czy te pokrętło jest wieloobrotowe czy obraca się o mniejszy kąt np 270 stopni, żeby dobrać odpowiednio przekładnię.

Edytowano przez marian3p

Naprawa elektryki i elektroniki ciągników i maszyn rolniczych. Naprawa sterowników maszyn, skrzyń biegów (np. Autotronic), EHR itp.

Wykonywanie sterowania EHR (elektrohydrauliczne sterownie podnośnikiem) do każdego ciągnika, również wykonywanie własnych sterowników do ciągników z fabrycznym EHR.

Wykonywanie różnych sterowników do ciągników i maszyn rolniczych (liczniki, sterowniki ścieżek do siewnika, itp.).

Więcej info na PW.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Tak tylko, że dla samego serwa i jego sterownia nie ma to żadnego znaczenia, bo potencjometr może wykonać maksymalnie jeden obrót (z reguły jest to właśnie 270 stopni) więc jeżeli pokrętło wymaga więcej niż jednego obrotu, to i tak nie można na nim zamontować potencjometru tylko musi on być przed przekładnią.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gramgro    14

Witam,

Jestem z Podlaskiego. Rozrzutnik to Warfama n-266. Regulator właśnie obraca się o mniej więcej 270 stopni. Czyli serwomechanizm byłby bezpośrednio zamontowany na regulatorze.... Kręci się lekko, dwoma palcami można spokojnie kręcić. @marian3p : robiłeś już coś takiego?

Mam znajomego elektronika i się jego spytam czy by się podjął.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
marian3p    24

@Elektrotechnik, wiem o co chodzi. Pytałem żeby wiedzieć jak ma wyglądać przekładnia i czy potencjometr może być sprzęgnięty bezpośrednio z pokrętłem. Strona elektroniczna to najmniejszy problem.

@Gramgro. W maszynach rolniczych jeszcze nie montowałem takich serwomechanizmów bo nie miałem takiej potrzeby. Jeśli chodzi o serwomechanizmy temat nie jest mi obcy, zrobiłem też działające modele, ale nie jeszcze nie znalazłem dla nich zastosowania. Jeśli Twój znajomy jest elektronikiem, to nie będzie miał z tym problemu, chyba że od strony mechanicznej.

Edytowano przez marian3p

Naprawa elektryki i elektroniki ciągników i maszyn rolniczych. Naprawa sterowników maszyn, skrzyń biegów (np. Autotronic), EHR itp.

Wykonywanie sterowania EHR (elektrohydrauliczne sterownie podnośnikiem) do każdego ciągnika, również wykonywanie własnych sterowników do ciągników z fabrycznym EHR.

Wykonywanie różnych sterowników do ciągników i maszyn rolniczych (liczniki, sterowniki ścieżek do siewnika, itp.).

Więcej info na PW.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

No właśnie od strony mechanicznej raczej bez tokarki się nie obejdzie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Podobna zawartość

    • Przez agi
      Witam
      jak w temacie: 
      co sądzicie o tym zetorku zamiast c 360 do ok 30 ha na ciężkich glinach, chodzi o stosunek masy  ciągnika (mniej niż 3 tony) do udźwigu wiecej niż 1500 kg.. wiadomo
      do tego koszty i komfort żeby się dało wytrzymać,naped 4x4
      https://www.olx.pl/oferta/zetor-4x4-zetor5748-oryginal-CID757-IDyXOkx.html#1eb0c561ee
      zetor 5748
      Alternatywy
      ciągnik fiat jak 666 czy inne podobne parametry jednak droższe części np. sprzęgło wom z 5 tys, a zetor z 2 tys..
      ten zetor https://www.agrospis.pl/ciagniki/zetor-5711/opinie
      http://www.tractordata.com/farm-tractors/001/7/6/1763-zetor-5711.html
      ps szoda że nie ma  4-ro cylindrowy silnik perkinsa w zetorach https://www.agrofoto.pl/forum/topic/33045-zetor-z-silnikiem-perkinsa/ :-( 
      chyba że zetor 7048A 
      lub ten zetor http://www.tractordata.com/farm-tractors/009/9/2/9928-zetor-major-ht-55.html
      http://www.tractordata.com/farm-tractors/006/4/8/6480-new-holland-boomer-4055.html
      http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/7/771-massey-ferguson-275.html
       
      koszt 20-30 tys
    • Przez eddi87
      Panowie do 3-4 tys jakiej dwójki obrotowej szukać co by dokupił do niej jeszcze odkladnie, piersi, lemiesze.
    • Przez MarcelJaros
      Witam 
      Wykonuje ktoś z Was zabiegi ochrony roslin c360 i opryskiwaczem biardzki 15m? Interesują mnie wydajnościi cieczy l/ha jakie Wam wychodzą w praktyce 
      Mam zamiar pryskać 250-300l/ha  . Bedę robił osobiście kalibracje ale chciałem wiedzieć dla porównania 
      Z góry dzięki
    • Przez Fredovsky
      Witam. Mam problem mam problem z hamulcami w c-360. Ostatnio wymieniałem cylinderek w prawym kole wszystko złożyłem, ale ciągnik nie hamuje (ma lekkie spowalniacze). Jak kręciłem piastą dawały radę zatrzymać ale podczas jazdy mają zbyt mało siły. Układ jest odpowietrzony wg. mnie po naciśnięciu pedałów(chodzą z lekkim oporem i odbijają) płyn leci strumieniem z odpowietrzników. Więc moje pytanie czy jest jakaś regulacja na tych cylinderkach bądź jakiś inny sposób na ustawienie tego?
    • Przez majes
      każdej wiosny mam problem z rozsianiem nawozu. Mam podmokłe ziemie. Do tej pory czasami udało się rozsiać po przymrozku. teraz mamy zakaz stosowania przed 1 marca i efekt taki że mamy zaraz kwiecień, a u mnie nie mam mowy z wjechaniem w pole, rośliny aż proszą się o zasilenie nawozem.
      Chciałem założyć bliźniaki ale zastanawiam się nad zbudowaniem napędu gąsienicowego. Efekt końcowy chciałbym żeby był taki :)

      Gość tu ma na sprzedanie gotowy ale cena spora.
      https://www.olx.pl/oferta/naped-gasienicowy-CID5-IDjV5gr.html#3580abf2ca
      Trochę zabawy w warsztacie ale powinno się udać. Znacie może kogoś kto wykonał już taki napęd?
       
       
×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj