Skocz do zawartości
logitech55

Pomidor tunelowy plon z m2 lub krzaka

Polecane posty

pawelJD    13

Licz kilogram z grona vp1 przy tradycyjnej uprawie w glebie. Na standardowy tunel(7, 8 x30)( 500 krzaków więc kalkulacja sama wychodzi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

zimny    0

wszytsko zalezy od terminu sadzenia sposobu nawozenia pogody. mysle ze tak jak wyzjej spokojnie mozna przyjac ze 1 kg z grona.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Kristof82    0

90 kg z m2 pod warunkiem ze to bedzie szklarnia z dodatkowym naświetlaniem i profesjonalną uprawą.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
uglibugli    74

Hahah 90 kg to ja nawet w holandii tego nie słyszałem .... średnio w Polskich realiach przyjmuje się za ideał 40-50 kg z metra przy całorocznej uprawie w szklarni a co do Tunelów w nich sie nie robi pomidorów bo nigdy nie wychodzą a koszty samych nasion przerażają lepiej ogórka krótkiego zrobić ;) w tym roku ja już krótkiego zacznę rwać podejrzewam ze na koniec przyszłego tygodnia :D A podobno na targpiascie jest po 30 zł za kg :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Vril    1

Buha ha 90 kg !!!! byłbym juz milionerem :D 

 

uglibugli  nie zgadzam się z Tobą . Od 12 lat oprócz pola mam 1 ha upraw pomidora pod tunelami foliowymi . Rozsada przywieziona od Mularskich 15 marca , puszczone do listopada 

na 18-20 gron  ,wydajność od 36-40 kg z 1m  .Jakoś wychodzę na swoje a ubiegły rok mimo embarga był bardzo dobry .Sprzedawany na giełdzie w Gdańsku i Gdyni oraz po przez nasze zrzeszenie do 

Cerrefour .

Jeśli się dobrze dobierze odmiany , umiejętnie poprowadzi  uprawę zysk jest zawsze .

U nas też trochę ludzi robi ogórek krótki ale nasz rynek na niego jest tak chwiejny że dużo ludzi rezygnuje .Dużo za to jest ogórka długiego .

   

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez ben87
      zakładam ten temat z ciekawości. czy przy dobrej zasobności gleby we wszystkie składniki możliwy był by taki plon? jeżeli ktoś próbował takie doświadczenia niech się wypowie? pytanie moje wynika z porównania osiągnięć na Dniach Pola DLG, przedstawionych w Top Agrar 9/2012. tam siano dość rzadko i tylko N praktycznie. a wygrała technologia duńska wykorzystując 160kg N przy plonie 11.2t! teraz rozumiecie temat. ja wiem że to doświadczenie ale nawet 8t przy takich nakładach wydaje mi się być sukcesem
    • Przez TJStorm

       
      Opis
      Witam.
      W związku z zbliżającym się sezonem na warzywa i owoce postanowiłem dodać moja pracę wykonana w zeszłym roku tj. 2013 (lato).
      Konstrukcja była skończona dawno temu ale brakuje folii a nie było sensu na jesień-zimę kupować po to aby stała pusta. Teraz czekamy na odpowiednia pogodę i folie się założy ;]
      Folia u mnie to będzie na opcje nr 2 czyli owoce (winogron, arbuz, truskawki), gdyż na pomidory mam już inną (nie widać jej ale stoi na górce za tą malutka folią i żywopłotem)
       
      Wymiary:
      Szerokość: 3000mm (3m)
      Długość: 9000mm (9m)
      Wysokość: 2200mm (2.2m) w szczycie, 1500mm (1.5m) na bocznych gięciach
       
      Ta konstrukcja jest masywna (założenia winogron który jak kiedy mieliśmy był dość obfity w takiej folii ale z rurek plastikowych).
      Wcześniejsza była robiona z:
      pałąki 1/2"
      poprzeczki wzdłużne 3/4"
      ucho ze śrubą 1 1/4".
       
      Spis Elementów i cen:
      Jak wymodeluje folie w 3d to dam wszystkie elementy co i jak. Nie pamiętam ile metrów rurek było dokładnie
       
      ale coś mi się tam przypomina:
       
      Materiał: rury (ocynk), śruby nakrętki to kwota 1450zł
       
      Rura 22mm:
      -100mm - 20 szt
       
      Rura 1 1/4":
      -150mm - 4 szt
       
      Rura 1":
      -7000mm - 5 szt
      -2000mm - 5 szt
      -3000mm - 2 szt
       
      Rura 1 1/2"
      -50mm - 24szt
       
      Rura 3/4"
      -6000mm - 10-12szt (poprawie jak wymodeluje)
       
      Farba biała:
      -1L puszka - 4 szt
       
      rozcieńczalnik Nitro:
      -1L - 2 szt
       
      Śruby M8:
      -50mm
       
      Nakrętki M8:
      -28szt
       
      Słupki dębowe:
      -12-14szt (w zależności od posiadanych, osobiście użyłem 14)
       
      Narzędzia używane do tworzenia:
      -giętarka do rur
      -ukośnica do ciecia rur na wymiar (można" flex'em" jak się nie posiada takiego sprzętu)
      -mały "flex" 1100W szlifowanie ostrych krawędzi rur
      -spawarka Mig/Mag
      -wiertarka (można w kolumnowej/stołowej)
      -pilnik okrągły
      -młotek
      -punktak
      -kompresor do pomalowania (można i pędzelkiem)
       
       
      Jak to jest zrobione:
      Postaram się w miarę w poszczególnych krokach/punktach opisać co i jak się robi.
       
      Poprzeczki wzdłużne:
      1. Przygotować rury 1" o długościach 7000mmm i 2000mm lub 6000 i 3000mm zależy jaki kto ma dostęp do rur. (5 sztuk każdego wymiaru)
      2. Zespawać do czoła te rury ale przed spawaniem polecam w środek wstawić jakiś kawałek rurki pasującej w 1" (czyli 1/2") ze 200mm aby nie wzmocnić łączenie.
      3. Zespawane rury oszlifować flex'em (połączenie spawane +10cm po obu stronach) i przemalować ten kawałek emalia ftalową (podkład antykorozyjny). Zostawić aż wyschnie.
       
      Rama dolna:
      1. Przygotować sobie rurę 1" o długości 3000mm. (2 sztuki)
      2. Przygotować sobie rurę 1 1/4" o długości 150mm (4 sztuki takich kawałków). (4 sztuki)
      3. Na końcach rury 3000mm przyspawać rurę 150mm (wcześniej lekko oszlifować na końcach rurę 3000mm (porobić takie wklęśnięcia) aby lepiej było spawać)
      Widać to w miarę na 14 zdjęciu http://www.opisiarz....lia/folia14.jpg
      4. Po przyspawaniu lekko oszlifować spawy i przemalować ten kawałek emalia ftalową (podkład antykorozyjny).Zostawić aż wyschnie.
       
      Pałąki:
      1. Przygotować sobie rury 3/4" o długości 6000mm. (10 sztuk)
      2. Przygotować sobie rury 1 1/2" o długości 50mm. (24 sztuki)
      3. W rurach 1 1/2" wywiercić otwory na śrubę M8 (polecam wywiercić większym wiertłem np. M10 lepiej aby
       
      luźno było przy spawaniu nakrętek do tych rurek)
      4. Przyspawać nakrętki M8 do tych rurek 50mm (dość dobrze przyspawać aby później nie odpadły przy kręceniu)
      5. Wcześniej przygotowane rury z pkt 1 ułożyć na równej powierzchni. Odmierzać po 1500mm i zaznaczyć (namalować kredka jakaś kolorowa).
      (Dobra rada: niby rury maja 6000mm jak kupujemy w hurtowni, ale warto je dociąć na te 6000mm bo różnice są do 5cm na długościach (np 6050, 6040). Najważniejsze aby te rury były jednakowych długości bo później wychodzą cuda)
      6. Tak przygotowane rury można giąć. Giece to lekka metoda prób i błędów ( u mnie polegało to na włożeniu w giętarkę i lekko dociśnięciu i od tego momentu było zero na tłoku giętarki i mierzyliśmy 85mm wysuwu tłoka od zera zaznaczonego wcześniej.) Nie muszę mówić aby przy każdym gięciu rura była w pozycji poziomej ;] bo będą wychodzić sprężyny zamiast pałąków.
      Przymierzać sobie do "Ramy dolnej" (powinno być na środku rur z każdej strony (prawej i lewej) wyjaśnia to 14 zdjęcie http://www.opisiarz....lia/folia14.jpg Rurę powinno się lekko odginać jak się wciska w te kawałki widoczne na zdjęciu.
      7. Po udanym gięciu wcześniej przygotowane kawałki (50mm) z punktu 2-4 przyspawać solidnie w wewnętrznej stronie gięcia, w miarę na środku w obu stronach. Wyjaśnia to 23 zdjęcie http://www.opisiarz....lia/folia23.jpg i 22 zdjęcie http://www.opisiarz....lia/folia22.jpg (w miarę potrzeby oszlifować: dotyczy głównie spoin wystających i ostrych poza obrys rury 3/4" bo później będą dziurawić folię, radzę dobrze obejrzeć każdą spoinę).
      Spawania trochę jest w sumie 8 pałąków po 3 spawy także cierpliwość jest wymagana
      Byłbym zapomniał 2 pałąki nie spawać na środku! Pałąk pierwszy i ostatni spawać w sposób pokazany na zdjęciu 20 http://www.opisiarz....lia/folia20.jpg
      Co do spawania ocynku oczywiście rękawy spawalnicze wymagane i na bezdechu spawać ;] (chyba że ktoś posiada wyciąg oparów spawalniczych.
      6. Po takich zabiega przemalować wszelakie gięcia i spawane kawałki emalia ftalową (podkład antykorozyjny).
       
      Zostawić aż wyschnie.
      Wyjaśnia to zdjęcie 22 http://www.opisiarz....lia/folia22.jpg
       
      Ustawienie i wkopanie słupków dębowych:
      1. Przygotować sobie słupki dębowe średnicy 80-100mm, odcinki 600-800mm (mogą być 10000mm w zależności od "równości terenu".
      2. Okorować (polecam jak świeże czyli prosto z lasu od razu to zrobić, jeżeli już wyschnięte to zlać je woda konkretnie aby kora łatwiej odchodziła.
      3. Rozłożyć sobie je wzdłuż i w poprzek tunelu czyli naszej ramy dolnej: wyjaśnia to 11 i 12 zdjęcie: http://www.opisiarz....lia/folia11.jpg i http://www.opisiarz....lia/folia12.jpg
      Są to wzdłuż krótkiego boku 3 sztuki na końcach i w środku (czyli 1500mm). Wzdłuż dłuższego boku to w zależności od posiadanej ilości słupków (12-14): Co 1800mm(12 słupków) lub 2250mm (14 słupków)
      4. Wykopać wszystkie dołki pod słupki.
      5. Wstawić 4 słupki narożne lekko przysypując ziemią. Nie na gotowo !!
      6. Wbić 4 gwoździe na tych słupkach i rozciągnąć sznurek "budowlany" w celu wyłapania poziomu całości.
      7. Po wyłapaniu poziomu można wstawiać pozostałe.
      Uwaga przy wstawianiu słupków bocznych pamiętać aby ostrą krawędź zewnętrzna (wychodzącą poza obrys ramy dolnej) lekko ściąć i zaokrąglić (aby nie kaleczyła folii, później i tak owijać będziemy biała szmatą)
      8. Można wstawić ramę dolna w celu ustawienia na gotowo słupków
      9. Po ustawieniu ubić ziemie wokół słupków jakimś kijem polewając woda wokół słupków.
      10. Powinno to wygladać jak na zdjeciu 12 i 13 http://www.opisiarz....lia/folia12.jpg i http://www.opisiarz....lia/folia13.jpg
       
      Na dziś t.j 25.02 wystarczy jutro kolejna porcja opisu jak to zrobić ;]
      min: Ustawienie i wkopanie słupków dębowych
      Rama dolna i "kotwy" (rurki fi 22mm o długości 100mm) i mocowanie do słupków dębowych
      Etapy składania całości
       
      cdn...
       
      Galeria:
       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       





       



       
      [EDIT]
      Drzwiczki z innej folii (na pomidory, ogórki, paprykę itp):
      Na dniach postaram się pokazać jak to będzie na tej nowej folii ;] (przykręcę je chociaż na 2 śruby i jakiś filmik pokaże)
       
      [EDIT2]
      Dodałem kilka fotek z założonej już płachty folii ;]
      Jeszcze drzwiczki ale to na dniach jak pogoda pozwoli na zgrzewanie najlepiej jak słońce pali na max ;]
      Najlepsze efekty z naciągania jak i z zgrzewania ;]
       





       


       
      Krótki filmik z malowania:
      http://www.youtube.com/watch?v=JfZo00yfd7Y
    • Przez agrofoto
      1. nick: Mateusz: „Jak reagują zboża na bardzo słabych stanowiskach na Moddus? „
      Moddus chroni przed wyleganiem zarówno na glebach lżejszych jak i cięższych. Na wszystkich rodzajach gleb poprawia procesy fizjologiczne i skutkuje zwiększeniem plonowania, by jednak precyzyjnie odpowiedzieć na zadane pytanie chcielibyśmy przytoczyć przykład z pól francuskich. Po kilku latach od wprowadzenia Moddus na rynek, nawet w warunkach bez wylegania po zastosowaniu regulatora Moddus zauważono zwiększone plonowanie. Różnice w stosunku do kontroli były większe na glebach lżejszych. Zjawisko to wzbudziło ogromne zainteresowanie naukowców, którzy natychmiast zajęli się dokładnym przebadaniem genezy zjawiska. Po dziesiątkach szczegółowych badań w polu i w laboratoriach okazało się, że wyższe plony szczególnie widoczne na glebach lżejszych, były efektem mocniejszego systemu korzeniowego, poprawiającego pobieranie wody i składników pokarmowych, oraz dzięki lepszej gospodarce wodą. Nagromadzenie po Moddus większej ilości cukrów prowadzi do większego zatrzymania wody w roślinie, a co za tym idzie jej lepszego wykorzystania w produkcji plonu. Gleby lekkie są bardziej stresogenne niż urodzajne co jest związane z właściwościami buforującymi gleby. Dlatego też, ograniczenie stresów poprzez zastosowanie Moddusa przynosi na tego typu glebach bardziej spektakularne efekty.
       
      2. nick: martin181: „Z czym można mieszać Moddusa?”
      Można mieszać z wieloma fungicydami, herbicydami, insektycydami nawozami dolistnymi. Oczywiście przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy termin stosowania tych preparatów zbiega się z fazami, w których może być stosowany Moddus. Na szczególną uwagę zasługuje stosowanie łączne Moddus z herbicydami. Część z nich szczególnie te z grupy triazolinin jak te oparte na karfentrazonie etylu nie powinny być stosowane z wysokimi dawkami Moddusa. Ogólnie nie stosuje się Moddusa z regulatorami wzrostu takimi jak MCPA, 2,4 D czy Dikamba ze względu na fakt, że termin stosowania tych preparatów nie zbiega się z stosowaniem Moddus. Choć i tu są pewne wyjątki. Moddus został przebadany w łącznym stosowaniu z preparatem Mustang Forte (marka Dow Agro Sciences), a zapis o łącznym stosowaniu znalazł się w etykiecie produktu. Praktyka rolnicza pokazuje, że inne herbicydy z grupy regulatorów wzrostu jak na przykład oparte na fluroxypyr często są stosowane łącznie z Moddus. Również preparaty sulfonylomocznikowe czy triazolopyrimidynowe, bardzo często stanowią część mieszanin zbiornikowych z Moddus.
      Przy mieszaniu produktów ważne jest zwrócenie uwagi na dawki preparatów. Na przykład przy łącznym stosowaniu Axial i Moddus należy nie stosować wyższej dawki regulatora wzrostu niż 0,4 litra zwłaszcza w zabiegach w jęczmieniu jarym. Adigor stosowany razem z Axial wzmacnia wnikanie, a przez to działanie Moddusa potęgując jego efekt. Stosowanie Moddus z wieloskładnikowymi nawozami dolistnymi czy siarczanem magnezu jest powszechną praktyką rolniczą. Zabiegi łączenia Moddus z roztworem mocznika podawanym dolistnie pozostawiam tylko najlepszym specjalistom, gdyż stosowanie tego nawozu powinno być szczególnie finezyjne. Ogólnie nie miesza się Moddus z RSM ze względu na fakt, że w momencie strzelania w źdźbło nawóz ten powinien być podany w formie rozlewowej, a nie oprysku.
      Łączne stosowanie Moddus z fungicydami najlepiej zostało przebadane z preparattem Tilt Turbo i Unix. Mieszanina świetnie się uzupełnia gdyż Moddus zastosowany razem z Unixem dodatkowo podnosi jakość zabezpieczenia przed negatywnymi skutkami występowania chorób podstawy źdźbła.
       
      3. Nick: Mateusz_4: „Jak stosować regulatory wzrostu zbóż w uprawie pszenicy ozimej w warunkach tegorocznej wiosny i opóźnień kalendarzowych?„
      W tym roku mamy raczej do czynienia z przyspieszeniem faz rozwojowych w stosunku do terminów kalendarzowych. Pomimo jeszcze dość krótkiego dnia mamy dużą intensywność światła i wysokie temperatury. Rośliny wchodzą więc wcześniej niż w ostatnim roku w fazę strzelania w źdźbło. Zastosowanie w fazie pierwszego kolanka jest najlepszym momentem, który w najpełniejszy sposób pozwala na wykorzystanie korzyści płynących z zastosowania preparatu.
       
      4. Nick: Michał_1: „Mam stosować Moddus 0,2l/ha + 1l CCC jeśli w nocy nadają przymrozki, czy poczekać aż będzie cieplej ? „
      Moddus najlepsze efekty przynosi w momencie zastosowania na intensywnie rosnące łany. Jeżeli mamy do czynienia z przymrozkami rozwój rośliny jest spowolniony. Działając zgodnie z zasadą: „ jeżeli roślina nie rośnie nie mamy co hamować” więc warto poczekać kilka dni na bardziej dogodny czas. Oczywiście warto poczekać jeżeli pozwala na to organizacja prac polowych w gospodarstwie, Stosowanie Moddusa możliwe jest aż do liścia flagowego więc dobre warunki dla tego preparatu na pewno przyjdą. Dobra praktyka rolnicza zaś mówi o tym, że w warunkach stresów, a takimi są właśnie przymrozki nie powinno wykonywać się żadnych zabiegów. Rozluźnienie wosków jakie ma miejsce po zastosowaniu jakichkolwiek preparatów w formie oprysku podnosi wrażliwość na stres.
      Jeżeli po zastosowaniu Moddus zaskoczy nas nieprzewidywany przymrozek nie znaczy to obniżki plonu czy efektu fitotoksyczności, jednak maksimum korzyści uzyskuje się przy zastosowaniu w warunkach cieplejszej i słonecznej pogody.
       
      5. Nick: martin181: „Czy najpierw skrócić modusem, czy opryskać na chwasty ? Czy może wszystko razem?”
      Absolutnie herbicydy powinny być stosowane wcześniej, najlepiej jesienią. Jeżeli z różnych przyczyn nie było możliwości wykonania zabiegu w tym okresie zabieg ten trzeba wykonać możliwie jak najwcześniej w okresie wiosennym. Niebagatelne znaczenie ma tutaj dobór odpowiedniego herbicydu. Moment początku strzelania w źdźbło z założenia powinien być zarezerwowany co najwyżej do wykonania zabiegów korekcyjnych. Nie jest to już czas na stosowanie niektórych herbicydów z grupy regulatorów wzrostu. A te, które mogą być stosowane dłużej mogą być stosowane również z regulatorem Moddus. Na uwagę zasługuje również dawka, co było już omówione w odpowiedzi na pytanie o mieszaniu Moddus z innymi preparatami.
       
      6. nick: Grzegorz: Czy można stosować Moddus na żyto i owies?
      Preparat jest zarejestrowany we wszystkich gatunkach zbóż. W dodatku od lat jest to preparat najlepiej spisujący się w kształtowaniu łanu obydwu gatunków. Warto pamiętać, że w życie dobrze jest gdy utrzymuje się długie dokłosie, co jest skorelowane z wysokością plonu. Lepsze efekty w regulacji wysokości łanu uzyskuje się przy wczesnym stosowaniu regulatorów wzrostu. Jednak gdy okazuje się, że wegetacja przebiega bujnie i istnieje ryzyko wylegania również przy późniejszych zastosowaniach nawet w fazie liścia flagowego stosowanie Moddus przynosi wymierne korzyści i jest doskonałym narzędziem do zniwelowania ryzyka utraty plonu.
       
      7. Nick Michał: „Co jeśli zastosowałem Moddus zbyt wcześnie? Kolanko lekko widoczne w przekroju rośliny ale nie było jeszcze chyba fazy bbch 31”
      Można powiedzieć, że ryzyko zbyt wczesnego zastosowania Moddus nie istnieje. Dawka, która została zastosowana będzie aktywna przez parę tygodni. W uproszczeniu można przyjąć że 100 g preparatu działa aktywnie przez okres jednego tygodnia. Pytaniem jest tylko czy w warunkach wysokiego nawożenia i dobrego przebiegu pogody nie będzie uzasadnione zastosowanie kolejnej dawki ale to jest już kwestią oceny plantacji w późniejszych fazach rozwojowych.
       
       
      8. martin181: Jakie ma inne cele modus ? oprócz skracania ? Moddus jest cudownym narzędziem w ręku rolnika który wpływa na wiele parametrów uprawy.
      Grubsze źdźbło to lepsze przewodzenie wody i rozpuszczonych w niej składników pokarmowych. Mocniejszy system korzeniowy to łatwiejsze pobieranie wody. Zmiana pokroju rośliny i zmiana ustawienia liści poprawiają pobieranie energii słonecznej. A zwiększona zawartość cukrów po zastosowaniu preparatu zwiększa tolerancję na stres i poprawia wykorzystanie wody. W efekcie z tej samej ilości wody roślina potraktowana Moddus jest w stanie wyprodukować większą ilość plonu. Badania udowadniają również lepsze wykorzystanie składników pokarmowych takich jak fosforu, potasu, magnezu.
       
      9. mirek: Stosując 1 litr ccc i 0,3 litra moddusa w jakiej fazie wykonać zabieg?
      Należy tutaj zwrócić uwagę na czas stosowania CCC zalecane jest ono w fazie początku strzelania w źdźbło.
       
      10. mirek: Czy nie będzie działał moddus gorzej jak dam najpierw 0,2 l potem 0,2l i jak będzie konieczność znów 0,2?
      Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Zależy to przede wszystkim od przebiegu pogody i szybkości wegetacji. Zastosowanie 0,2 Moddus to okres zmian we wzroście utrzymujący się przez dwa tygodnie, więc zabieg musiałby być powtarzany z taką regularnością by zapewnić inhibicje wzrostu w całym okresie wzrostu na długość źdźbła. Przy podziale dawki korzyści fizjologiczne są nieco mniejsze jednak bardziej precyzyjnie kształtujemy łan. Loterią jest też „trafienie” w odpowiednie warunki pogodowe. Jeżeli mamy doskonałe warunki do stosowania preparatu, może nie warto ryzykować i zastosować planowaną dawkę jednorazowo?
       
      11. mirek: drugi zabieg do jakiej fazy pszenicy ?
      Liść flagowy jest absolutnie ostatnim momentem do zastosowania Moddus. Preparat działa na rozwijające się części rośliny a nie na już ukształtowane. Przy stosownaiu Moddus w późniejszych fazach rozwojowych tracimy pozytywny wpływ na rozwój systemu korzeniowego. Późniejsze zabiegi więc należy traktować głównie jako zabezpieczenie przed wyleganiem. Znamienne jest, że w późniejszych fazach rozwojowych efekt skrócenia jest bardziej widoczny. Związane jest to z większymi dobowymi przyrostami rośliny.
       
      12. mirek: Pierwsz zabieg gdy kolanko jest widoczne czy wyczuwalne ?
      To pojęcie subiektywne. Przecięcie źdźbła najlepiej pokazuje w jakiej fazie znajduje się zboże, bardziej wprawieni fachowcy i Ci, którzy nie używają noża przy każdej okazji, po precyzyjnym zdjęciu pochwy liściowej również są w stanie zobaczyć ciemniejszy pierścień pokazujący gdzie znajduje się pierwsze kolanko. Dla tych, którzy oceniają fazę rozwojową w „pozycji wyprostowanej” znakiem osiągnięcia fazy pierwszego kolanka jest podniesienie do pozycji pionowej wszystkich źdźbeł, przy czym należy jeszcze raz podkreślić, że ostatnia metoda oceny może być obarczona dużym błędem.
       
      13. jacek: ja pryskam jak pszenica ma 20cm czy to nie jest za późno?
      Jeszcze raz pragnę podkreślić, że Moddus to doskonałe narzędzie w ręku rolnika, które może być użyte zawsze gdy występuje ryzyko wylegania. Lepsze efekty przynosi wczesne zastosowanie regulatora wzrostu, jednak jak mówi o tym etykieta preparatu, może on być stosowany również w fazach późniejszych. Często pszenica ma kilkadziesiąt centymetrów gdy osiąga fazę liścia flagowego, to też dopuszczalny termin stosowania który róznież ma sens agrotechniczny.
       
      14. mati: jak skracać pszenżyto krotkosłome? czy mieszanina ccc+moddus? jeśli tak to w jakich dawkach?
      Pszenżyto krótkosłome ma mniejszą podatność na wyleganie, chociaż pewne odmiany, które bardzo mocno się krzewią i wysiewane są w zbyt gęstej obsadzie również potrzebują ochrony przed wyleganiem. Przy intensywnej technologii produkcji regulacja wysokości łanu pszenżyta ma jak bajbardziej uzasadnienie i ogólnie można porównać ją do technologii stosowanej w pszenicy, przy czym dla większej pewności uzyskania stabilności źdźbła warto stosować wyższe zarejestrowane dawki.
       
      15. Krzysiek: Jak ma się moddus do stosowania w pszenżycie, takie same dawki jak w pszenicy?
      Jeżeli chodzi o skracanie pszenżyta, warto byłoby sprawdzić jak reagują na jego stosowanie różne odmiany.
       
      16. Arek_2: Jak się mają nakładki opryskiwaczem na stan roślin po modusie?
      Nakładki w długości przejazdu są mało widoczne. Łan konkurując o światło wyrównuje trochę róznice w długościach, chociaż gdy dokładnie się przyjżymy zauważymy, które części pola zostały potraktowane większa dawką preparatu. Inaczej przedstawia się sprawa na uwrociach, gdzie czasami mamy nałożenie kilkakrotne. Oczywiście przy determinacji precyzyjnie można wyłączać opryskiwacz, lub zainwestować w systemy GPS eliminujące nakładanie oprysków jednak musi upłynąć jeszcze 2-3 lata zanim wszystkie gospodarstwa kupią tak zaawansowany sprzęt. Do tego czasu na części pól nakładki będą się zdarzały. W wypadku Moddusa ma to tylko ujemne efekty wizualne. Otóż tam gdzie jest podwójna dawka a przy skrętach nawet wielokrotna dawka rośliny są o wiele krótsze, jednak nie wpływa to na uzyskiwany plon czy też długość kłosa. Co więcej kłos z roślin silnie skróconych jest bardziej dorodny. Rośliny ciemniejsze i dłużej wegetujące.
       
      17. mirek: Czy rośliny mogą być lekko mokre od rosy ?
      Zależy co rozumiemy pod pojęciem „lekko mokre”, jeżeli są na nich krople, które powodują „spłukiwanie preparatu” możemy mieć problem z uzyskaniem pełnej skuteczności. Bądzmy jednak realistami, w praktyce wykonywania zabiegów, trudno jest znaleźć idealny czas na aplikację. W ciągu dnia jest to tylko kilka godzin z odpowiednimi warunkami. Najpierw mamy rosę, później zbyt wysoką temperaturę, później znów rosę i spadającą temperaturę i tak dalej... Reasumując, gdy rośliny są tylko lekko zwilżone i nałożenie kolejnych litrów nie powoduje spływu z liści możemy wykonać zabieg.
       
      18. PolishAgro: O czym musimy pamiętać zanim wjedziemy ciągnikiem w pole z opryskiem ?
      Przede wszystkim, żeby zatankować traktor, opryskiwacz i włączyć aparaturę... a tak na serio. Można napisać tutaj epopeję. Oczywiście o sprawdzeniu temperatury, siły wiatru przygotowaniu operatora, przygotowaniu cieczy i wielu wiele innych parametrach, o których pisaliśmy przy poprzednich pytaniach.
       
      19. Tadeusz: jaka ilość wody do zabiegu?
      Związane jest to z wielkością łanu i sprzętem, którego używamy. Przede wszystkim chodzi o końcówki rozpylaczy. Moddus ma działanie tylko nalistne więc stosowanie ilości cieczy w ilościach powodujących straty preparatu poprzez spłukiwanie wiąże się ze stratą produktu. Łan w fazie liścia flagowego oczywiście w zależności od wysokości roślin, ulistnienia i obsady może przyjąć ponad 200 litrów.
       
      20. Michał_1: po ilu dniach po herbicydzie można wjeżdżać z moddusem ?
      Zależy to od herbicydu. Niektóre herbicydy mogą być mieszane z Moddus.
       
      21. martin181: Jeżeli dzisiaj pryskałem na chwasty kiedy pryskać na skrócenie ?
      Trzeba określić fazę rozwojową rośliny jeżeli jest już odpowiednia warto zwrócić uwagę jaki herbicyd został zastosowany.
       
      22. martin181: Jaki jest odstęp między I a II dawką ?
      W zależności od wielkości dawki i warunków na polu. Jeszcze raz warto podkreślić że 100 gram preparatu działa około tygodnia. Jeżeli w tym czasie mamy do czynienia z bujną wegetacją po zastosowaniu dawki 0,3l Moddus na ha odstęp nie powinien być większy niż 3 tygodnie. Mniejszy odstęp czasowy powoduje kumulację preparatu co jest dopuszczalne pod względem agrotechnicznym. Ostatnia dawka preparatu powinna być jednak zastosowana w takim momencie by jak najlepiej wykorzystać jej działanie. Na przykład jeżeli spodziewamy się, że roślina przestanie roznąć na długość w okresie dwóch tygodni stosowanie wyższych dawek nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
       
      23. Grzegorz_1: jeżeli zastosowałem w niedzielę ccc w dawce 0,7l plus fungicyd, to czy mogę jutro zastosować modus w dawce 0,2l ?
      Najlepiej byłoby zastosować to razem albo maksymalnie skrócić odstęp czassowy pomiędzy zabiegami. Preparaty oparte na CCC i Moddus współdziałają ze sobą. Moddus pomaga wniknąć CCC do rośliny zaś preparat oparty na chlorku chlormekwatu poszerza zakres temperatur, w których regulatory wzrostu są aktywne.
       
      24. Jan_1: jaki musi byc minimalny odstęp czasowy miedzy stosowaniem moddusa a fungicydem ?
      Niektóre fungicydy mogą być stosowane razem. Przede wszystkim doskonałe efekty uzyskuje się przy łącznym stosowaniu Moddus z preparatem Tilt Turbo. Zawarta w Tilt Turbo substancja aktywna działa powoli i jest wyjątkowo selektywna. W warunkach dużego nasłonecznienia łaczne stosowanie bardzo szybkich triazoli razem z Moddusem może potęgować wnikanie preparatu fungicydowego do rośliny i ich szybką penetrację. Efektem może być skumulowanie substancji fungicydowej w końcówkah liści, co nie wygląda najładniej.
       
      25. Leszek: Czy podczas stosowania Moodusu z adiuwantem można obniżyć dawkę Modusa???
      Moddus to formulacja estrowa, więc sam w sobie jest doskonałym adiuwantem, nie uzyska się dodatkowego efektu wnikania
    • Przez lukaasz
      Witam, posiadam pomidory odmiany Tukan i górne ich liście usychają. Łodyga jest zdrowa. Co moze byc tego przyczyną?
    • Przez Patryczek96
      Witam. Chciałbym w przyszłym roku zacząc uprawę pomidora w gruncie, na początku skromny areał 10arów. Gleba na której zasadził bym pomidora to KL II po oborniku, znawadnianiem nie byłoby zadnego problemu. Z sprzedażą nie miałbym żadnego problemu ponieważ wszytko szło by na przetwórnię do mojego znajomego. Chciałbym sie dowiedzie następujących rzeczy:
      -jaka dobrac odmiane? -myslałem nad odmiana Grandimat.
      -w jakie wielodoniczki (ile otworów? -myślałem nad 94) i kiedy wysiac nasiona.
      -czy w okresie produkcji rozsady trzeba ja wspomagac odżywkami, jak tak to jakimi? (nazwa handlowa środka)
      -Jakimi środkami wykonac opryski przeciwko horobą w okresie wegetacji?
      -Jaki plon osiągacie z hektara?
      -jakiej mogę spodziewac ceny w przetwórni (mimo, że to mój znajomy to nie wiem ile mi zaproponuje )
       
      Miło by mi było gdybyście spróbowali odp. na powyższe pytania, dali mi kilka wskazówek w uprawie, ale równiez podzieli się waszymi spostrzeżeniami, pochwalili sie plonami oraz po jakiej cenie sprzedajecie. Z góry dziękuje za odpowiedzi i serdecznie pozdrawiam
×