Skocz do zawartości
wojtf23

Nowa elektryka mtz 82

Polecane posty

wojtf23    1

Witam. Z racji że nie ma dość głośnego tematu na temat elektryki. czy ktoś już robił kompletną instalację w swioim MTZ???

1.Chodzi o to czy ma ktoś dokładny schemat instalacji a nie zwykły rysunek lampa lampa i kabel. Tylko dokładnie ile przewodów itp.

2. Będę montował inny alternator z Forda będę potrzebował waszek pomocy( jutro wrzucę zdjęcie alternatora od tyłu). Dokłądnie to jak podłączyć i co usunąć ( chodzi mi o te przekaźniki) i czy jak będzie nowy altek to czy będę musiał wyrzucić ten przekaźnik od blokowania rozrusznika.

3 Będę chciał zamontować zamiast amperomierza woltomierz i czy nie ma przy tym problemu z podłączeniem.

 

Pozdrawiam i czekam na odpowiedź :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mtracz    71

W internecie są schematy dobrej jakości.

Jaki masz rozruch 12 czy 12/24?

Co wyrzucić zależne od tego jaki rodzaj instalacji, z jakim alternatorem. Rocznik ciągnika?

Przekaźnik blokady rozruchu raczej nie trzeba wyrzucać.

Jeśli zrozumiesz różnice w podłączeniu tych dwóch wskaźników to problemu nie będzie. Jak masz miejsce to nie wyrzucaj amperomierza, a tylko dołóż woltomierz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wojtf23    1

Wiesz co przeleciałem cały internet i nie widziałem żadnego schematu. Rozruch na 12V rocznik 86r. Altka będziecie jutro widzieć jak wyglądam. Moim zdanie amperomierz a woltomierz będzie zdawał ten sam egzamin. Bo jak nie będzie ładowania wolty zaczną spadać a na amperomierzu ampery bedą na minusie. Takie jest moje zdanie chyba że się mylę. Można mnie poprawić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiadomość z agroFakt.pl

seweryn20    587

Są są.

http://www.agrofoto.pl/forum/topic/60064-schemat-instalacje-do-mtz-80/

Amperomierz możesz wywalić. Średnio użyteczna rzecz. Woltomierz załóż więcej mówi tylko ruskiego nie kupuj. Pokazuje z dokładnością do 5 wolt he he.

Ogólnie schemat instalacji możesz zapożyczyć nawet z 60-ki. Obsługuje te same rzeczy a jest o wiele prostsza i nie ma takich pierdoł jak przekaźnik stop, start.

http://allegro.pl/listing/listing.php?string=mtz+instalacja+elektryczna

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mtracz    71

Widzę, że bardzo szybko przelatywałeś ten internet, a na pewno za wysoko i nie zauważyłeś. :D

Mi Ciotka Google od razu pokazała 2 schematy.

Ciężko jest porównywać dwa rożne mierniki, bo każdy mierzy co innego. Więc jeden nie zastąpi drugiego. Zgadza się woltomierz bardziej przydatny, ale nie jest w stanie dać pełnego obrazu sytuacji. Płynący prąd może być duży, ale nie powodować spadku napięcia więc woltomierz nic nie powie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Amperomierz w mtz-cie pokazuje tylko jedno... natężenie i kierunek przepływu prądu z lub do akumulatora. Kompletnie nieprzydatna informacja. Po dłuższej jeździe ciągnika pokazuje on i tak zero. Bo naładowane aku nie ciagną prądu a nie używane odbiorniku nie pobierają go. Woltomierz mówi więcej. O spadku napięcia na wolnych, o napięciu w instalacji co jest najważniejszym wyznacznikiem ładowania lub nie ładowania aku, sprawności alternatora, aktualnym poborem prądu i spadku napięcia z tego tytułu. Tak że jak dla mnie tylko woltomierz.

Schematem tak strzeliłem. Jest ich kilka. Ten akurat dotyczy starej budy. W nowej jest inny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tespis17    21

Najprostszym schematem jest schemat od C-360 gdzieś na AF był ale ten z kolorami kabli- jest najprostszy i nie warto się tyle męczyć z kablami.

Amperomierz-podłączenie szeregowo

Voltomierz- równolegle

Amperomierz mam w mtz moim zdaniem rzecz zbędna. Voltomierz mam w ZTS (przekłamuje jak cho..ra)

Najlepszy jest mój miernik prądu używam wtedy kiedy potrzebuje. Dlatego nie jestem ani za tym ani za tym.

Edytowano przez tespis17

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wojtf23    1

seweryn20 napisałeś że jest kilka a jest kilka ale ze starej budy czy tylko ten co wstawiłeś????

 

Tak jak obiecałem wrzucam zdjęcia alternatora. I jak go podłączyć :)

 

170335157afb1dbamed.jpg

 

5df1c8fbfbcc661bmed.jpg

 

Czy wystarczy tak podpiąć??? Czy zamiast kontrolki na poniższym zdjęciu podpiąć woltomierz???

3438324200_1301154129.jpg

Edytowano przez wojtf23

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Podłączenie jest ok. Zostaw sobie kontrolkę ona zgaśnie jak alternator zacznie ładować. W razie jakiegoś niedomagania np. luźny pasek to Ci się zapali będziesz miał dodatkowe zabezpieczenie przed przegrzaniem silnika. Woltomierz sobie podepniesz do tego zacisku B+ i masy wówczas będziesz miał obraz tego co się dzieje. Z amperomierzem zrób jak uważasz ja jestem akurat zwolennikiem tego urządzenia dlatego u siebie mam jedno i drugie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mtracz    71

Podłączaj tylko i wyłącznie według podanego schematu. Żadnych pomysłów z wstawieniem woltomierza zamiast kontrolki. Ciekawe jak chciałeś go wpiąć? :blink: Gdzie taki układ widziałeś?

Woltomierz proponuje podpiąć bezpośrednio pod akumulator. Będziemy mieć w tedy informacje o napięciu spoczynkowym akumulatora(stan naładowania), jak i napięcie ładowania, które właśnie w tym miejscu powinno być prawidłowe. Dokonując pomiaru na alternatorze wiemy tylko jakie napięcie jest na jego zaciskach, a do akumulatora daleka droga i właśnie na nim może być o wiele niższe spowodowane spadkami napięć na połączeniach. A jeśli na akumulatorze jest prawidłowe napięcie to znaczy, że wszystko jest dobrze, od połączeń do samego alternatora. Czyli pieczemy kilka pieczeni na jednym woltomierzu. :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

https://www.google.pl/search?q=mtz+schemat+instalacji+elektrycznej&espv=210&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=eddqUqe2OPSM4gS1s4HQBQ&ved=0CCwQsAQ&biw=1680&bih=935#facrc=_&imgdii=_&imgrc=RcMkp0PUiEGr8M%3A%3BAXyRunjpfsuX5M%3Bhttp%253A%252F%252Fobrazki.elektroda.pl%252F3883698600_1349432597.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.elektroda.pl%252Frtvforum%252Ftopic2392878.html%3B2592%3B1944

Pierwsza pierwsze foto to mtz-50, drugie to mtz80/82 w nowej budzie. Ogólnie możesz nawet na wzór T-25 zrobić i będzie ok. W tym ciągniku nie ma nic wyjątkowego czego nie było by w innych.

Woltomierz podłącz pod stacyjkę. Gdy wyłączysz kluczyk ma go odłączyć. W czasie pracy w całej instalacji prawidłowo działającej jest takie samo napięcie. Zakładam że masz rozrusznik na 12V. Jeżeli prąd płynący z altka do aku gubi się na drodze rozrusznik-akumulator to na bank ten ciągnik nie zapali na rozruszniku. Napięcie jakie jest na aku możesz sprawdzić bez podłączania bezpośrednio pod niego woltomierza. Wystarczy przekręcić kluczyk ale nie zapalać silnika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mtracz    71

Przecież ten ciągnik ma wyłącznik masy który wystarczająco pozbawia instalacje napięcia.

Wszystko zależy który obwód chcemy dokładnie mierzyć, bo wszędzie powinno być takie samo napięcie, ale niestety nie jest.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Wyłącznik masy to jedno a przyrządy deski drugie. One mają być wyłączane stacyjką.

Woltomierz wpinasz zawsze w pobliży stacyjki a tam nie pewno nie ma spadku napięcia. Jedynie miejsca gdzie może się wahać to mierząc może przy samej żarówce przednich reflektorów np. Ale co by to była za instalacja gdyby na długości przewodu dwa metry i żarówce 55W spadało napięcie? To dwudziestowatowa żarówka w tylnej lampie drugiej przyczepy nie powinna świecić wcale.

Miałem woltomierz elektroniczny założony w dachu i podłączony do kabla od wentylatorów i nie było żadnych spadków.

Proponował bym wrócić do tematu i pomóc koledze z instalacją. Jak zrobi dobrze nic nie będzie spadać. :)

Edytowano przez seweryn20

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie potrzebnie zagłębiacie się w wątki które dla kolegi są zupełnie bez znaczenia. Woltomierz powinien kolega podłączyć w to miejsce które będzie dla niego najbardziej wiarygodne. Spadki napięcia są i zawsze będą bo bez niech nie płynąłby prąd ale to nie o to chodzi. Wróćmy do tematu a w między czasie zanim kolega coś zrobi to ja się włączę. Jakie macie u siebie założone alternatory? Ja mam oryginał 700W, jest dla mnie zdecydowanie za słaby. Jak zapalę przednie lampy + pozycyjne i do tego dwa halogeny na tyle to już nie wyrabia i prąd zaczyna być pobierany z aku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tespis17    21

Dzięki wielkie za wszystkie odpowiedzi. Pochwale się jak zrobię. :)

Kolega @seweryn20 zna się na rzeczy, dlatego na początek radze nie zakładać ani amperomierza ani voltomierza (moim zdaniem najważniejsza kontrolka ładowania)-potem można to dołożyć.

 

P.S Pamiętaj tym mniej kabli tym prostszy układ i łatwiej go zrozumieć(nadal jestem za tym abyś przeanalizował schemat od C-360 gdzie masz przekroje kabli).

O ten schemat mi chodzi:

http://obrazki.elektroda.net/71_1174062231.jpg

Edytowano przez tespis17

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nowa skrzynka na płaskie bezpieczniki fajna sprawa sam będę musiał kiedyś poświęcić dzionek i przerobić u siebie nie ma problemu z dostępnością bezpieczników a co gorsza ich wypadaniem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wojtf23    1

koledzy mam pytanie bo studiuje schemat i mam problem odnośnie świecy płomieniowej. Bo myślałem nad wyrzuceniem przekaźnika świecy płomieniowej tylko nie wiem czy przekaźnik blokowania rozrusznika nie wpływa na przekaźnik świecy Chcę po prostu podłączyć świecę pod przełącznik świecy żarowej taki:

 

856.jpg

 

I jak przekręcę stacyjkę to chcę żeby na przełączniku pojawił się prąd i nim załączył świecę a jak przekręcę stacyjkę na zapłon to chcę żeby zaczęło kręcić rozrusznikiem i załączyło elektrozawór w świecy płomieniowej. Tylko teraz pytanie jak przestanę kręcić rozrusznikiem to wyłączy elektrozawór i czy nie zgaśnie mi silnik bo będzie jeszcze za zimny??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

Wywal ruską świecę i załóż iskrę z transita. Prostsza konstrukcja, jeden kabel do żarnika, paliwo otwiera bimetalowy zaworek wewnątrz świecy, totalnie prosty montaż, można podłączyć do zbiorniczka z ON lub instalacji paliwowej ciągnika. Oryginalna ruska jest awaryjna, mało precyzyjna, zacina się zaworek, jest podatny na brudy ze zbiorniczka, ma bardziej skomplikowaną instalację.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wojtf23    1

ale to jest świeca iskrowa???? czy płomieniowa??? i czy normalnie się nią wkręca w stare miejsce czy trzeba dorabiać kryzę tak jak przy świecy od MF????

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
seweryn20    587

To jest płomieniowa. W swoim założyłem iskrę. Obciąłem blachą z otworami ze starej ruskiej, przyspawałem płaską nakrętkę z gwintem jaki ma świeca i tyle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja w 552 mam 4 świece żarowe to też zupełnie inna bajka. Nie mogę narzekać pali bez względu na liczbę ujemnych kresek na termometrze - przynajmniej tak było ubiegłej zimy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez BoNes
      Cześć jestem tu nowy.
      Wujek niedawno kupił Bizona Z056 z rozwalona cala instalacja elektryczna, niema w ogóle świateł i żadne czujniki nie działają,
      szukałem w internecie schematu instalacji elektrycznej ale znalazłem tylko do Bizona Z058 i z stad moje pytanie , czy ten schemat rożni się bardzo od modeli Z056 ? jeśli tak to w jakich miejscach, i czy warto robić nowa instalacje czy kupić gotowa ?
      Pozdrawiam.
      Słyszałem ze można zrobić ja na podstawie ursusa serii C-3xx, próbował ktoś ?
    • Przez Lambo23
      Witam
      Kupiłem ciągnik Fendt 308C z 2000r
    • Przez Damianursus30
      Witajcie! 
      Jestem szczęśliwym posiadaczem Zetora 7011
      Kupiłem go niedawno i mianowicie chciałbym dojść do ładu z zegarami.
      1. Obrotomierz dochodzi max do 500 obr i dalej nic. A później albo opada i nic,albo wskazówka skacze ale tylko w przedziale "0-500 ". Mth nie nabija. A z racji tego że napęd jak i licznik sporo kosztuje chciałbym żeby ktoś mi powiedział co mogę z tym zrobić.
      2.Wskaźnik paliwa nie działa. jak przekręcę kluczyk to poziom paliwa idzie od razu 4/4.. Kontrolka paliwa też nie działa
      3.Wskaźnik temperatury wody też nie działa.Wymieniony czujnik i to samo co w przypadku paliwa pokazuje od razu max.
       
      No i właśnie to co zepsuło mi się wczoraj czyli chciałem odpalić Zetora, coś pyknęło i włącznik przestał działać . Pali tylko na zwarcie, wciskam przycisk i nic ;c
       
      Potrzebuje waszej pomocy, ponieważ Zetora mam od niedawna i nie mam pojęcia za co się wziąć
       
      Z góry dzięki
    • Przez szpadel2012
      Witam, zakupiłem ostatnio przyczepę Claas Sprint 335. Problem wygląda następująco cały czas mam włączony posuw taśmy wyłączyć go moge tylko potencjometrem do regulacji szybkości posuwu (nie reaguje na przełącznik przód- tył nawet w neutralnym położeniu taśma sie przesuwa. Zdjąłem pokrywe sterownika i zauważyłem że jest wolne miejsce na jeszcze jeden moduł i przekaźnik. Mam pytanie czy powinny być tam 3 moduły czy tylko 2? I czy ten przekaźnik też powinien tam być? 

    • Przez karolPoPracy
      Cześć wszystkim ! 
       
      Ferdek 255, z którego na co dzień jestem bardzo zadowolony wymyślił sobie, że nie będzie pokazywał na wskaźnikach:
      - ilości paliwa 
      - temperatury
      - ładowania 
      i innych na desce rozdzielczej.
       
      Dodatkowo światła przednie przestały działać. 
       
      Działa:
      - światła stopu
      - pozycyjne na błotnikach
      - kontrolka długich świateł (ale światła już nie)
       
      Przejrzałem/Zrobiłem:
      - bezpieczniki
      - pobieżne oględziny wiązki
       
      Jestem drugim właścicielem ciągnika i od momentu zakupu nic przy nim nie było w temacie elektryki robione (mam go pół roku). Na początku wszystko grało, jakiś miesiąc temu zginęły światła drogowe i kierunki, ale obwiniłem przełącznik kierunków i zaśniedziałe styki przy klapie przedniej (tej ze światłami) - nie było kiedy dobrze zajrzeć, to się tym bardzo nie przejąłem.
       
      Jednak bez wskaźnika temperatury, paliwa, ładowania i kontrolki oleju to tak trochę w ciemno się jeździ.
       
      Proszę bardziej doświadczonych użytkowników o radę gdzie spojrzeć, które kabelki sprawdzić i podpowiedź gdzie szukać najczęstszych przyczyn wyżej opisanej awarii. Z góry dziękuję za każdy wartościowy komentarz.
       
      Pozdr,
×