Skocz do zawartości
ukasz

zegary z R19 w c-330

Polecane posty

ukasz    58

Planuje zamontować zegary od renault 19 do 330, o ile ze wskaźnikami temperatury, paliwa oraz kontrolkami niema problemu z dojściem co i jak trzeba podłączyć to ze wskaźnikiem ciśnienia oleju nie mogę (nie kontrolka). Sam wskaźnik jest dobry bo jak podłącze bezpośrednio pod niego masę, zasilanie a na trzeci masę przez potencjometr to ładnie pracuję. Jednak jeżeli zamiast potencjometru podłącze czujnik od r 19 to wskazówka albo jest z jednej strony albo z drugiej. Podłączając miernik do czujnika faktycznie sytuacja wygląda tak iż bez ciśnienia jest opór o jakiejś tam wartości, po przekroczeniu granicznego ciśnienia przerwało obwód. Wcześniej myślałem iż czujnik ten będzie tak jakby proporcjonalny ale nie. Teraz moje pytanie wie ktoś jak to jest rozwiązane? Śledząc ścieżki ze wskaźnika sygnał "przebiega" przez jakiś układ, niebezpośrednio do kostki. Wiec czy ciśnienie jest z jakiegoś innego czujnika, a ten jest tylko do kontrolki? Czy jeszcze jakoś inaczej jest to rozwiązane

Edytowano przez ukasz

sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Tam nie ma wskaźnika ciśnienia oleju. Tam pokazuje poziom oleju przez 30 sekund od przekręcenia stacyjki. Ciśnienie oleju jest na kontrolce.

  • Like 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

To by wiele wyjaśniało... a czy dało by się zastosować jakiś czujnik żeby ciśnienie pokazywało? Znaczy wiem że dało by tylko co za czujnik można by zastosować?


sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

A po co? Przecież masz kontrolkę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

W zasadzie to tylko po to aby puste "bezczynny" zegar wykorzystać, jak jest to niech by działał.


sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Zamontuj oryginalny czujnik poziomu oleju, i nie będziesz musiał codziennie sprawdzać stanu oleju. Takiego ciągnika nikt nie ma. :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mory1971    1

ale jaki bezczynny wskaznik ? ten sam wskaznik jest wykorzystywany napierw do poziomu oleju a nastepnie jako wskaznik temperatury.zrob jak napisano powyzej podlacz czujnik poziomu oleju i bedziesz mial jedyny w swoim rodzaju traktor :)

Mam obawe jednak ze wskazniki rozpadna sie wskutek wibracji .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Tak było w lagunie. W 19 obok jest osobny wskaźnik temperatury.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mory1971    1

ano tak masz racje,ale jak ten wskaznik ma byc uzyty to pozostaje jeszcze predkosciomierz ,tez wypadaloby podlaczyc :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

Prędkościomierz jest mechaniczny więc problem z podłączeniem by był, Chyba żeby wstawić w jego miejsce obrotomierz (ten od R19) zmienić skale i by za prędkościomierz robił :D ciekawe...wystarczyło by kontaktron wpiąć ?

Edytowano przez ukasz

sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

W wysklepianiem to właśnie pomyślałem jak kolega z przytoczonego tematu- ilością magnesów. Tylko orientujesz się może jak podłączyć ten obrotomierz? Po wymontowaniu ma 5 pinów, 2 to zasilanie będzie kolejne 2 to kontaktron a ostatni?

A czujnik poziomu oleju troszkę ciężko zamontować by niestety było.

Edytowano przez ukasz

sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

W zegarach powinieneś mieć trzy złącza. Wejście do obrotomierza powinieneś mieć na pinie nr 8 złącza 13 pinowego

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

Jak daje masę przez kontaktron i rezystor na 8 to faktycznie wskazówka reaguje. Z jest jeszcze przewód na pin 7 w tej samej wtyczce oraz jeden do układu tego samego co od wskaźnika oleju. podłączałem jakieś pierwsze lepsze rezystory i licznik działa ale strasznie zaniża bo z obrotów wynikało by że samochód musiałby jechać 70km/h a pokazuje 15. Podłączenie dwóch takich samych rezystorów w szeregu nic nie zmienia. Teraz nie wiem czy coś żle robię czy przez to że te dwa przewody niepodłączone tak reaguje.

Edytowano przez ukasz

sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

W oryginale są tam podawane impulsy z aparatu zapłonowego w silniku gaźnikowym, lub impulsy z ECU w silniku na wtrysku. Po prostu masz za małą częstotliwość tych impulsów. Od jakiego silnika masz te zegary? I jeszcze jedno: pisze się kontaktron.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

Już poprawiłem literówki. Od jakiego silnika niestety nie wiem sądząc po kontrolkach to diesel. Dopiero teraz sobie zdałem sprawę że poprzednim poście głupoty powypisywałem. Liczyłem prędkość samochodu przy obrotach (688obr\min) i przy standardowym ogumieniu. Tyle że to przecież obrotomierz a nie prędkościomierz :wacko: (skale z prędkościomierza przyłożyłem do próB). Więc będzie ok bo pokazywało jakieś 700 a na wyższym biegu około 1000 i faktycznie wiertarka tyle ma. Dalsze podnoszenie obrotów skutkowało spadkiem pozywanych ale to pewnie wina tego że na za małej średnicy był magnes. A ten rezystor jakiś konkretny opór powinien mieć? I dlaczego kolega w przytaczanym wcześniej temacie pisał o 3 szt?


sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Trochę nie od tej strony się do tego zabierasz. Jeżeli chcesz użyć obrotomierza do pomiaru prędkości, to musisz założyć sobie maksymalną prędkość na skali, przy maksymalnym wychyleniu wskazówki, niech to będzie 30 km/h. Musisz drobić taką skalę. I teraz musisz ustalić jaka częstotliwość impulsów spowoduje wychylenie wskazówki na prędkość 20 km/h. Gdy już ją będziesz znał, to przy prędkości ciągnika równej 20 km/h musisz mieć taką samą częstotliwość impulsów. Wiadomo, że 330 nie pojedzie 30 km/h, ale żeby uzyskać sensowną dokładność i rozdzielczość należy ustalić maksymalną prędkość na 30 km/h. Teraz trzeba policzyć ile obrotów na sekundę robi koło przy prędkości 20 km/h i musisz podzielić wymaganą częstotliwość (czyli liczbę impulsów na sekundę) przez liczbę obrotów koła na sekundę przy prędkości 20 km/h i będziesz miał wymaganą liczbę magnesów. Np. zegar pokazuje 20 przy 100 impulsach na sekundę (100 Hz), koło robi 20 obr/sek przy 20 km/h. Czyli 100/20=5. Tyle magnesów należy umieścić na kole. Co do rezystora to nie musisz w ogóle go dawać, dla bezpieczeństwa możesz dać np. 100R.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

Tak wiem jak to wyliczyć, tylko pomyliło mi się ze to jest prędkościomierz a w tedy inaczej by się liczyło. Więc tak koło tylne ma 1,2m średnicy a więc obwód 3,76 m. 30km/h to 500m/min. Więc koło przy tej prędkości musi się obracać 133 obr/min. Teraz obrotomierz wyskalowany jest do 7000 obr/min. Żeby łatwiej skale przerobić powiedzmy że przy 6 tyś było 30km/h . Wiec koło obracające się 133 razy na minutę musi "wytworzyć" sygnał 6kHz. 6000/133=45,11. I tu powstaje problem bo musiałbym umieścić 45 szt magnesów. Planowałem mocować je na piaście a czujnik dać na zwolnicy. Jednak przy takiej średnicy 45szt nie umieszczę bo będą za blisko. Mocowanie na feldze może być niezbyt szczęśliwe bo często jest ona w błocie utytłana i bardziej narażony czujnik byłby na mechaniczne uszkodzenia. Więc jedyne co mi przychodzi do głowy to podłączenie równolegle 3 szt kontaktronów i rozmieszczenie ich w takich odstępach aby aby w danym czasie tylko jeden był przy magnesie. Wtedy wystarczyło by 15 magnesów. Tylko nie wiem czy układ by nie wariował bo mimo wszystko magnesy były by blisko więc ciężko te 3 czujnik było by zmieścić. A może masz lepszy pomysł?


sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Na to w ogóle na razie nie patrz do ilu wyskalowany jest zegar. Ty masz najpierw sprawdzić przy jakiej częstotliwości wskazówka wychyla się prawie do maksa. Jak to będziesz wiedział to dopiero można zabrać się za obliczenia. Bo to co teraz policzyłeś na niewiele się zdaje. Bo zegar np. może pokazywać 1000 obr/min przy częstotliwości impulsów 8 Hz, 16 Hz lub 32 Hz. Bierze się stąd, że w różnych silnikach są różne częstotliwości impulsów. Bo mogą być brane z cewki zapłonowej, gdzie są dwa impulsy na jeden obrót wału, może być cewka podwójna, gdzie jest jeden impuls na obrót, lub z ECU gdzie może być jeden impuls na dwa obroty wału. natomiast jeżeli obrotomierz podłączony był pod alternator to może być jeszcze inna częstotliwość. Dlatego najpierw należy to doświadczalnie sprawdzić. Czyli prosty generator przebiegu prostokątnego i częstościomierz.

  • Like 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

Jeśli przyjąć że obroty silnika trójfazowego są zgodne z tymi z tabliczki (nie wiem jaką tolerancje mają) to wychodziło by że 2 impulsy na obrót. Budowa generatorów zdaje się mimo iż mówisz prosta to dla mnie skomplikowana


sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Czyli silnik 1400 obr/min przy dwóch magnesach pokazuje 1400 tak?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

użyłem silnika 900 i przy dwóch magnesach pokazuje troszkę mniej niż 1000, przy 3 poniżej 1,5 tyś a przy 4 wariuje troszkę to 1 tyś to 2 to 0. Jak wnioskuje użyty do prób czujnik jest "za wolny" (od licznika rowerowego). Więc to co wcześniej wyliczyłem trzeba by pomnożyć przez 2 co daje 91 cykli na obrót koła. Co samo w sobie jest trudne do wykonania w tym wypadku, istniej jakiś sposób bo ograniczyć liczbę magnesów?

Edytowano przez ukasz

sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Trzeba przeskalować licznik, albo zwiększyć częstotliwość impulsów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ukasz    58

Przeskalowanie licznika to znaczy wymiana jakiegoś elementu aby inaczej interpretował sygnały? Bo w tej chwili wskazówka wychylić się powinna na max przy sygnale 14kHz mnie urządzało by jakieś 1,4kHz. A zwiększenie częstotliwości to chodzi Ci o mnożnik czy coś takiego? Któreś z rozwiązań było by możliwe do wykonania dla osoby które o elektronice większego pojęcia niema?


sprzedam kabinę do 330 "Chojnów I" tak zwana rurkowa, z dachem z tworzywa, z szybami (poza jedną boczną) drzwi wymagają poprawek blacharskich. Cena 350 pln
Lokalizacja Zachodniopomorskie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Profil usunięty   
Gość Profil usunięty

Mi wychodzi 233 Hz dla pełnego wychylenia. Źle to przeliczasz, bo na skali masz podane obr/min, a 1 Hz to 1 obr/s. Dlatego 7000x2 impulsy/obr=14000 impulsów/60= 233 impulsy/sekundę. Co nie zmienia faktu, że to i tak za dużo. Najprościej będzie przeskalować licznik. Nie pamiętam niestety jak on tam wygląda, czy jest to w miarę proste. Najlepiej byłoby zmniejszyć częstotliwość czterokrotnie, wtedy byłaby to wartość 58 impulsów/sekundę. Koło robi 2,2 obr/s, więc potrzeba by 26 magnesów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


  • Podobna zawartość

    • Przez userr888
      Witam
      Ostatnio zakupiłem zetorka 8045 w stanie bdb. Niestety miał zdekompletowany pulpit Kupiłem brakujące zegary i mam kilka pytań...
       
      1. W którym miejscu podłącza się do silnika linkę licznika motogodzin (tak wiem jestem nobem )
      2. Do czego służy ten zegar?
       
      http://www.fotosik.p...48c6b19af5.html
       
      3. Co to jest? Znalazłem to pod pulpitem... wychodzi z tego wiązka kabli ale za cholerę nie mogę dojść co to jest ;[
       
      http://www.fotosik.p...ad516b5369.html
    • Przez malutki22_12
      Witam
      Zakładam ten temat, aby podzielić się moim pomysłem, Może zaczne od początku.
      Kilka lat temu zepsuł mi się dwuwskaźnik, i wpadłem na pomysł że taniej będzie założyć zegary o żuka, przerobiłem tablice w której są umiejscowione zegary i miałem dodatkowo wskazanie ciśnienia oleju ( które później podłączyłem pod zbiorniki powietrza), i ładowanie. Wszystko pięknie działało, elektryczny czujnik temperatury wody też okazał się niezastąpiony. koszt tej przeróbki ok 20 zł bo zegary dostałem na szrocie. Po kilku latach bezproblemowej pracy wpadłem na lepszy pomysł. Otóż wymyśliłem sobie że założe zegary od poloneza. W polonezie jest prędkościomierz na linkie więc przełoże mechanizm i przerobie tarczę i będzie elegancko. Oprócz tego w polonezie jest elektroniczny obrotomierz i obmyśliłem że działa on na zasadzie impulsów, więc na półośce od strony nakrętki założe małą tarczę z magnesami, a na dekielku kontaktron( czujnik który zamyka obwód gdy w pobliżu jest magnes) w ten sposób zliczę prędkość obrotową półośki. A obrotomierz który po przerobieniu taczy, będzie wskazywał prędkość ciągnika Dodatkowymi korzyściami jest duża liczba kontrolek. Prace nad tą przeróbką juz zacząłem, tarcze już mam zaprojektowane i oddane do druku, będzie w ten sposób że same cyfry będą się podświetlać. Mechanizm obrotomierza ursusa zamontowałem w zegarach poloneza. I z moich wstępnych wyliczeń wynika że na półosi musi być 12 magnesów i trzba w obrotomierzu dolutować trzy kondensatory. Co do kosztów to są niewielkie:
      Zegary ok 30 zł (akurat miałem więć mnie nic nie kosztowało)
      druk tarczy 5 zł
      magnesy 10 zł
      kontaktron 2 zł
      kondensatory 2zł

      W sumie niecałe 50 zł, więc taniej niż kupić nowy dwuwskaźnik, A satysfakcja z pracy bezcenna. Co do mocowania, to wystarczy dorobić nową tą tablice co są zegary.
      Na razie nie mam aparatu więc nie wstawie zdjęć z moich prac. Co sądzicie o moim pomyśle?
    • Przez piotr_
      Witam,
      mam pytanie, może ktoś z was ma w swoim zetorze takie zegary:

      nie bardzo wiem jak się nimi posługiwać tzn. czy jak klikne na ikonke z traktorkie to powinno to wyswietlac czy wrocic spowrotem tam gdzie bylo i w jaki sposob mozna tuaj sprawdzic liczbę motogodzin, i jeszcze co to jest to 220 1/min?
    • Przez macko25
      Mam problem z zegarami tzn jak wlącze młocarnie to zegary działają od prędkości jazdy, obrotów bębna, obrotów wentylatora, i silnika oraz gałka z diodami świeci a jak wyłącze młocarnie to juź nic nie dziala a powinno pokazywać prędkość jazdy lub obroty silnika i gdzie tu szukać przyczyny
    • Przez ksynio79
      Witam wszystkich. Mam problem dokladnie chodzi mi jaka predkosc max powinna byc na zegarze od przyspieszcza ,kiedys na zegarze nawet sie pojawialo 14 a ostatnio zeszlo na slabe 12 pas mam orginal szroki na 50 nowka ma51 tloczek przespieszacza pracuje prawidlowo i chodzi mi zeby sie ktos wypowiedzial ile uzyskuje na zegarze
×